Odstartováno!

Tak jak jsme slíbili, tak jsme i doručili. Od 1.10. běží hlavní mezinárodní verze Filmtora. Když se podíváte na www.filmtoro.com a srovnáte to s již před dvěma měsíci vypuštěnou českou verzi na www.filmtoro.cz, určitě najdete více než deset rozdílů. To byl ale cíl, od začátku pro nás česká verze měla fungovat jako test. Plnohodnotnou verzi jsme poslední dva měsíci ladili podle různých vstupů, tak aby byla opravdu vychytaná.

Czech this out

Nejdříve k české verzi. Původně byla určena pro pár známých jako test, ale jakmile jsem napsal první příspěvek na blogu a po spuštění vypustil mezi pár novinářů i tuto infografiku, spustila se nečekané, ale o to příjemná mediální bouře. Takže máme moc pěkné články na Lupě, Digizone, v papírových Hospodářských novinách nebo Marketing Sales Media, webu Forbesu nebo týdeníku Dotyk. Deformován předchozí prací v agentuře, kdy jakákoliv zmínka o produktu v novinách byla neskutečná dřina s malým výsledkem, je toto super výsledek. Korunovali ho i dvě pro mě naprosto neuvěřitelné nominace do Křišĺálové lupy (v kategorii Katalogy a Obsahová inspirace). Na beta verzi dobrý.

Co bylo očekávané a cílené, abych díky české verzi mohl nahlédnout více pod pokličku samotných videopůjčoven. S naprostou většinou z nich jsem mohl navázat během prvních pár dnů až týdnů po spuštění nějakou formu kontaktu, aĺ už písemnou nebo osobní. První poznatek - jsou mezi nimi (myslím tím ve vnímání svého vlastního produktu a jeho rozvoje) obrovské, ale obrovské rozdíly. Jsem moc zvědavý na jejich další rozvoj, většina z nich to má velmi pěkně rozmyšlené do budoucna a velmi solidní zázemní.

Aĺ už rozhovory s novináři a nebo s provozovateli těch videopůjčoven mě přivedly na myšlenku více do české verze investovat. Nyní už hlavně z hlediska podpory a dalších funkcí. Původně jsem jí měl čistě jako pokusnou laboratoř na to, jak spojovat data z různých webů do jednoho, ale teď vidím, že to má šanci jako produkt sám o sobě. A moje bláhová představa, že by třeba jednoho dne nemuselo být Filmtoro jen rozcestník na půjčovny, ale vlastně jakýsi hub, kde by za placené členství u nás, byl poskytován vstup k nim, už nevypadá po rozhovorech s některými jako úplně bláhová představa.

Co tedy vylepšit? Především styl doporučování filmů - umíme sice vyhledávat, ale většina lidí chce přijit a vybrat si z nabízených. Proto jsme spolu s anglickou verzí začali pracovat na vlastní verzi tématických seznamů, ty jsou automaticky rozšiřené i v ČR. A to je teprve začátek, kromě tématů jsou v plánu i cilové skupiny (muži/ženy/děti/senioři) nebo příležitosti (na rande/na povzbuzení/). Amazon, Netflix a další jdou cestou viděl jsem tento film, co by se mi mohlo ještě líbit a sledují uživatelské chování a podle toho upravují algoritmus. Nechceme dělat úplně to samé, ale uživatelské chování sledujeme velmi. Třeba to, že lidé hledají film podle toho, jaké jsou znamení. Zvláštní? Možná. Dnes pokryté? Ne! Náš zákazník, náš pán :)


Do you speak english?

Tím se dostávám oslím můstkem k mezinárodní verzi. Během posledních dvou měsíců jsme vydatně uživatelsky testovali všechny možné varianty designů, různé prototypy a nakonec i živou verzi, do uzavřené skupiny testerů patřila zhruba stovka lidí, tvrdé jádro potom tvořila zhruba dvacítka lidí. Všem moc děkujeme za jejich vstupy, byly opravdu velmi přínosné a hodně nám pomohli vyladit detaily. Ty nejzajímavější věci byly:

  • Design hlavních novinek. Měli jsme tři verze (krátké textové zprávy, velké obrázkové zprávy, kombinovanou verzi), vyhrála nakonec ta, která podobně jako Facebook nebo (mobilní) Twitter kombinuje text a obrázky.
  • Hodnocení. Hvězdičky mívají lidé dost tendenci stejně přepočítavat na čísla, takže jsme nakonec dali k filmům procentuální hodnocení, navíc s efektním barevným indikátorem. Líbilo se hodně.
  • Hodnocení podruhé. K procentálním výsledkům se často váže i podobná stupnice akcí od uživatelů, ale tady jsme nakonec šli proti většině. Zatímco fajnšmekři si přáli hodnocení po škále 10% nebo alespoň po 20%, my jsme to riskli a řekli, že ve výsledku lidé stejně řeší jedinou věc - líbí se film nebo nelíb? A tak to zatím i je. Podobně jako palce, tak uživatelé mají možnost mít rozhodnout jen takto radikálně.
  • Informace k filmům a co je důležité. Lidem se hodně zalíbily faktické informace jako jsou tržby, ceny či počty mrtvol, takže jsme je ještě více vypíchli a dali je výše než herce, které víceméně má každá databáze stejně (a nic radikálního s nimi nevymyslíte).
  • Hodnocení nebo novinky? U filmů jsme řešili, zda nejzajímavější informace, která se aktualizují, jsou novinky nebo hodnocení lidí. Výsledky byly půl na půl, nakonec jsme to vyřešili tak trochu šalamounsky. Pro filmy již uvedené, je primární hodnocení, které se tak zobrazuje pod detailem filmu. Pro chystané filmy jsou logicky potom primární novinky.
  • Žebříčky jsme měli původně jako čistě věc pro srandu, ale nakonec nám to ukázalo, že tady by se mohl skrývat obrovsky nevyužitý potenciál. Kromě těch nejznámějších (největší tržby, nejvíc Oscarů) jsme zavedli i ty méně obvyklé (který film má nejvíce výskyt slova fuck? Do budoucna se ale skrývá podle nás největší potenciál v tématických žebříčcích, ostatně viz výše. Nejenže každý pořádný magazín má dneska Deset nejlepších filmů o upírech, ale i Deset filmů, u kterých si nejvíc popláčete. Pár kliků v databázi a je to vytvořené. Můžete vybírat - a nebo pokud jste přihlášeni - lajkovat jak o závod.
Tohle všechno se řešilo poslední týdny a výsledek vidíte na www.filmtoro.com. Po spuštění jsme dostali ještě další zajímavé podněty, kdy lidé na první pohled neviděli nebo nepostřehli nějakou funkci, takže jsme spoustu obsahu ze žebříčků a spoustu uživatelských funkcí ještě vytáhli na zeď novinek, aby ji opravdu měl každý na očích.

This is just a beginning

Z hlediska vývoje se samozřejmě bude dál pokračovat, ladit a vyvíjet, ale sami jsme si řekli, že zásadní novinky počkají a prvních pár týdnů bude o tom vyzkoušet si stávající produkt na větší skupině lidí. Teď tedy nadchází okamžik pravdy, a poprvé se vydáme do oblasti, kde zatím je spousta pro nás neznámých situací. Jak od nás začít propagovat web pro USA? Jak ho dostat mezi lidi? Dokážeme ho dostat mezi americké novináře? Jsou ty weby, které jsme si vytipovali jako partnery pro spolupráci/propagaci ty pravé a budou fungovat? Marketingový plán vypadá sympaticky, je na čem stavět, máme jasné sdělení i způsob jak se pozicovat, teď jde o to, plán realizovat. Nebo ještě lépe - ukázat, že to byl dobrý plán.

Minimálně v jedné verzi už nám systém propagace odhalil, že musíme víc šlápnout do oblastí, které jsme si původně nechávali na později a naopak se nezabývat některými dalšími srdcovkami. Ukazuje se také, že bez mobilní aplikace to prostě nepůjde a je jedno jak moc stoprocentně responzivní design máte. To ocení Google, ale ne uživatelé.

Bude to každopádně zábava, ale moc se na to těšíme. Už jenom to, že se nám tým rozšířil o další dva lidi, kteří už nyní pilně pracují s tím, aby obsah byl opravdu čerstvý a kvalitní. A s dobrým týmem se každý produkt vyrábí hned výrazně lépe.

P.S. Na startu prvního příspěvku blogu jsem psal, že toto možná bude naposledy, kdy píše v češtině. Nakonec jsem si řekl, že psát české postřehy z mezinárodního projektu bude možná zajímavější, a proto tu čekejte v dalších týdnech opět nové příspěvky.


Dne 9. 10. 2015 8:36:00 vystavil Tomáš Vyskočil


TOPlist TOPlist