Jsou Češi stále národem pirátů?

Na konferenci TVcon jsme měli ve středu 30. března přednášku, která analyzuje současný online trh filmů a seriálů. A to nejen u nás, ale i ve srovnání se Slovenskem, Polskem, Maďarskem, Německem a USA. Přednášku jsme se rozhodli přepsat i do podoby článku, prezentaci z konference najdete na konci článku.
Ale zpátky k zásadní otázce. Jsou Češi stále národem pirátů?

Odpověď je jednoduchá: ANO

Ne snad, že by v zahraničí piráství vymizelo, ale na straně zákonů alespoň probíhají neustále rozhodné akce proti pirátským webům. Ať už jsou to zásahy proti Popcorn Time, Pirate Bay nebo Kickass Torents. Čím víc se rozšiřuje nabídka, tím víc jsou akce zásadnější.

Na první pohled u nás naštěstí takové problémy nemáme, protože jak zjistil nedávný průzkum od společnosti Nielsen, Čechům nedělá problém něco zaplatit, jde jim hlavně o kvalitu obrazu, a chybějící titulky na Netflixu jsou sice mrzuté, ale obejdou se bez nich …

A teď zpět na planetu Zemi!!

Realita je jiná. Ulož.to stále existuje, i když mu vyhrožují všemožné organizace, filmoví režiséři i doménovi spekulanti. Jeho oficiální čísla nikde ke stažení nejsou, dokonce ani na samotném Ulož.to. Ale pokud trochu zapátráte, například Alexa - se všemi klady i zápory, které taková statistika má - říká, že se mu daří. Pořád a pořád lépe.



Proč se stále pirátství tak daří? Proč stále stahujeme filmy? Proč i samotný Netflix, který se stal synonymem pro sledování filmů, má skoro 7 miliard dolarů obrat, ale jen něco přes 100 miliónů dolarů zisk? Jedná se o problém pirátství nebo samotného filmového průmyslu?

Jeden velmi úspěšný muž, kdysi k filmovému pirátství řekl, že pokud chtějí velké společnosti proti pirátům uspět, musí se řídit těmito pěti pravidly:
  1. Mít široký a skvělý obsah
  2. Jít jednoduše koupit
  3. Být hned dostupný všude
  4. Jít přehrát na všech zařízeních
  5. Být za dobrou cenu
Tipnete si, kdo to řekl? Ne, nebyl to Steve Jobs ani žádný hollywoodský producent, byl to…


Kim Dot Com. Ten, který vybudoval jeden z největších pirátských webů megaupload.com, byl za to potrestán, málem předán z Nového Zélandu do USA, žil v domácím vězení ve svém luxusním panství, a dnes nakonec provozuje již s menším úspěchem web mega.com. Ačkoliv způsob, jakým hodlal svoje pravidla ve filmovém průmyslu uplatnit, nebyl správný, jejich samotný seznam za pozornost stojí. A když se skrz ně podíváme na jednotlivé nabídky videopůjčoven, možná přijdeme na odpověď, proč se oficiálním kanálům daří jen ztěžka. Pojďme si jednotlivé body rozebrat zblízka.


Mít skvělý obsah

Jaká je aktuální nabídka půjčoven? Okem prostého čísla popisujícího počet filmů, seriálů či dokumentů to vypadá následovně:

ZeměTitulů
Česko 7800+
Slovensko 6200+
Polsko 8200+
Maďarsko 5500+
Německo 11000+
USA 50000+
Tato čísla pocházejí ze dvou zdrojů. Za Česko, Slovensko, Polsko a Maďarsko čerpáme z našich statistik na Filmtoro. Počty Německa a USA jsou z webu justwatch.com, který podobně jako Filmtoro nabízí srovnání dostupnosti v online půjčovnách ve vybraných státech.


Jít jednoduše koupit

Stát Platba kartou Platba SMSSmlouvaZdarma
ČeskoVšichni kromě:-> O2HBO, My PrimeFilmy v Češtině, Stream
SlovenskoVšichni kromě:->HBO, My Prime
PolskoVšichni kromě:-> OrangeHBO, My PrimeKinoplex, Strefa, IPLA, Superfilm
MaďarskoVšichni kromě:-> TelekomHBO, My Prime
Většina půjčoven ve střední Evropě nemá problém s tím, aby svým zákazníkům umožnily za film rychle a pohodlně zaplatit. Platební karta a většinou i Paypal jsou dnes standardem. Vybočují jen operátoři a pak dvě služby (MyPrime, HBO), které jsou vázané buď na svojí technologii nebo dokonce technologii jiných. Mimochodem v Polsku jdou místní půjčovny odvážně do stylu, kdy nemalou část své nabídky dají zdarma, a platí se pouze za prémiové tituly nebo lepší kvalitu.


Být hned dostupný všude

Z hlediska dostupnosti filmů si nemáme na co stěžovat. Nejnovější trháky jsou v našich končinách buď téměř hned po USA, nebo s malým zpožděním. Někdy to závisí na zpožděné kinopremiéře, ale k zásadním prostojům nedochází. A bývá dobrým zvykem, že film se u nás objeví oficiálně online ke koupi dříve, než si ho můžete koupit na DVD nebo Blu-ray.

Film USA online ČR online ČR DVD
Hodný dinosaurus 23.2. 17.3. 30.3.
Hunger Games 3.5 22.3. 23.3. 30.3
Most špiónů 2.2. 28.3. 6.4.
V srdci moře 8.3. 22.3. 20.4.
Spectre 9.2. 1.3. 9.3.
Bohužel u seriálů už to tak žhavé není. Z pěti nejpopulárnějších sérií se k aktuální řadě dostanete legální cestou pouze ve dvou případech, u jednoho z nich navíc musíte oželet českou podporu. V sousedním Německu jsou na tom o maličko lépe, ale také to není žádný zázrak. Pokud pomineme online streaming na SKY za předplatné, vybrané kousky si můžete sice pořídit na iTunes, ale platíte za každý díl, a ne úplně málo.

Seriál (aktuální řada)USA Německo ČR
Game of Thrones (6)HBO, iTunes, Amazon, GoogleSKY, Itunes HBO GO
Big Bang Theory (9)CBS, iTunes, Amazon, GoogleiTunes -
Walking Dead (6)AMC, iTunes, Amazon, GoogleSkyOnline? -
Arrow (4) CW, iTunes, Amazon, GoogleiTunes -
House of Cards (4) NetflixNetflix (s titulky)Netflix (bez podpory)


Jít přehrát na všech zařízeních

PlatformaAno Částečně
Počítač Všichni kromě ->O2, Voyo (Silverlight)
Mobil/Tablet Všichni kromě -> Aerovod
Televize Banaxi, Filmbox, Voyo, Netflix Google, iTunes, MyPrime, O2, HBO
Box Google, iTunes, MyPrime, O2
Většina půjčoven chápe, že dostupnost na různých platformách je povinnost, od webu, přes mobilní aplikace až po chytré televizory či set-top-boxy. Pouze u O2 nebo Voya (a hodně u polských půjčoven) narazíte na podmínku mít speciální plugin do prohlížeče, ale buď je to technologie zastaralá (Silverlight u O2) nebo nepříliš rozšířená (Widevine - Voyo).


Být za dobrou cenu

FilmNejlevnějšíNejdražšíPředplatné"Zdarma"
NOVINKA: StážistaBanaxi, O2 (50-60 Kč)Itunes, Google (100-110 Kč)nebude dříve než 2017Uložto?(4-6 Kč)
KLASIKA: Temný rytířBanaxi, O2 (40-50 Kč)Itunes, Google (80-90 Kč)Netflix (200 Kč)"Uložto (4-6 Kč)
Jak drahý je online filmový obsah? Na Google a iTunes máte film obvykle velmi brzo, ale bohužel za cenu, která je více než dvojnásobná oproti konkurenci, kam následně dorazí novinka s malým zpožděním. Ceny koupených filmů na iTunes a Google jsou navíc jen o málo nižší než klasické DVD/Blu-Ray disky, kde máte kromě samotného filmu i obrovské množství bonusových materiálů. Málokoho napadne porovnávat cenu Netflixu, ale podívejme se na to, jak vychází v přepočtu na šíři nabídky:



Netflix je od začátku roku 2016 dostupný ve většině zemí světa. Kdybychom tak vybarvili mapu dle dostupnosti, byla by až na Čínu, Sýrii či Severní Koreu úplně červená. Ale pojďme se na to podívat jinak. Červenou uděláme červenou podle toho, jak se šíře nabídky příbližuje úrovni USA. Server SME nedávno pěkně zpracoval data podle webu http://unogs.com/, který srovnává nabídku Netflixu na celém světě. U nás jsme na nějaké sedmině titulů, takže v přepočtu měsíčního paušálu na titul nám Netflix nevychází vůbec dobře.

StátČR USA
Titulů 800+ 5500+
Cena 215 Kč 240 Kč
Přepočet0,26 Kč 0,04 Kč

Celkový výsledek?


V celkovém součtu vyjmenovaných pěti hlavných argumentů je tu vlastně celkem solidní stav. Řečí emocí z animovaného fimu V hlavě lze říct, ze z kvality obsahu můžeme mít RADOST, z jeho rychlosti u seriálů ale spíše SMUTEK, dostupnost sice občas způsobuje NECHUŤ, na druhou stranu STRACH u plateb mít nemusíme a HNĚV by nás mohl přepadnout jen u cen půjčovného za nové filmy.

Proč se tedy stále pirátí, a o nějakém zásadním zvratu na trhu se mluvit nedá?

Zkusme jednu teorii: lidé o svých možnostech nemají dostatek informací. Většina půjčoven má svoji uživatelskou základnu a cílí na ni, aniž by se zaměřila na propagaci ven. Nejsou tak vidět pro případné nové uživatele. A ti hledají a nenacházejí.



Prvním silným zdrojem návštěvnosti má být Google. Možná vás to ale překvapí, že ani Google tohle pořádně neumí. Pokud zadáte do jeho vyhledávání například “Spectre online”, nevyjede vám velmi překvapivě žádná zmínka o tom, že samotný Google v nabídce Google Play tento film má. A pokud to nezvládá sám Google, jak můžeme očekávat, že se bude dařit ostatním videopůjčovnám?


Proč se tak děje? Je to jednoduché. Pravidla vyhledávačů jsou pro všechny stejná, a Google společně s naprostou většinou videopůjčoven nemá dobře optimalizované stránky. Používají technologie, které sice působí na první pohled hezky a efektně, ale vyhledávačům nijak nepomáhají. Těm by naopak stačily (a v případě pirátských serverů většinou stačí) jednoduché stránky. Dalším problémem je, že ani samotné webové stránky videopůjčoven nepracují na jakékoliv přirozené propagaci, nemají kvalitní zpětné odkazy, a proto nemají naprosto žádnou šanci ve větším měřítku uspět proti pirátským webům.

Druhým velkým zdrojem návštěvnosti a zájmu může Facebook. Na největší sociální síti světa je aktivní zhruba polovina půjčoven, které mají suchým měřítkem počtu fanoušků občas s přimhouřenýma očima úspěch. Nicméně nejsou bohužel až tak aktivní v tom, aby propagovali, co je u nich vlastně nového. Počty tipů v posledním sloupci následující tabulky ukazují na to, kolik konkrétních filmových či seriálových novinek za první čtyři březnové týdny každý z nich zpropagoval.

Stránka Fanoušků Tipů
HBO 30.000 7
O2 30.000 5
Voyo 20.000 4
Alza 1.500 3
UPC 35.000 2
VOD (PL) 93.000 30+


A závěrem je tu ještě tajná přísada. Co stojí za tím, že Netflix má takový úspěch? Netflix, i přesto, že je na tom podle předchozích měřítek relativně špatně (nemá nové filmy, je prakticky uzavřený pro vyhledávače, u nás nemá českou podporu), má jednu mimořádnou věc. Svých uživatelů si váží a pracuje s nimi. Lidé se předhánějí v tom, aby zjistili, jestli na Netflixu jsou či nejsou dané filmy či seriály. Fráze “Netflix a chill” se stala synonymem pro nezávazný sex. Jen minulý rok udělal Netflix více než 160 A/B testů, kterými zjišťoval, co se uživatelům líbí. Zajímá se, a je o něj zájem.

Jak ukončit pirátství?
Komplikovaná otázka s komplikovanou odpovědí. Pojďme se podívat do historie.

Zlatá doba pirátů v oblasti Karibského moře trvala zhruba od roku 1650 do roku 1720. Poté piráti v této oblasti prakticky vymizeli. Důvod byl dvojí - jednak nový zákon, který umožnil ve zrychlené formě piráty odsoudit, druhak to, že oblastí už neprojížděly jen lodě, které chránilo pár žoldáků, ale byly zde přítomné silné armády hlavních koloniálních mocností. Obchod se tak stal bezpečnější a pohodlnější.

Jedině tato taktika - potírání na jedné straně, a pak alternativní zajímavější a pohodlnější cesta - je způsob, jak tuto zdánlivě prohranou válku vyhrát.


Dne 31. 3. 2016 vystavil Tomas Vyskocil


TOPlist TOPlist