Jeden z nejúspěšnějších českých filmů letošního roku má konečně datum online premiéry. Třetí a závěrečný díl trilogie Tomáše Vorla dorazí již brzy na Netflix a naváže tak na sérii lokálních akvizic, kterou tato streamovací platforma poslední roky kompenzuje absenci českých originálů.
© Continental Film
Když před 18 lety natočil režisér Tomáš Vorel film Gympl, možná ani sám netušil, jak velký fenomén okolo něj vznikne. Zdánlivě jednoduchý příběh o studentech gymnázia (jeho syn Tomáš Vorel ml, Jiří Mádl), kteří místo chození na gympl raději chodí sprejovat, se přesně trefil do nálady tehdy dospívající generace a fenoménu sprejerství (writterství), navíc překvapil solidní hloubkou do společenské nálady a problémů. V kinech ho vidělo přes 500 tisíc diváků a dostal se mezi 5 nejúspěšnějších filmů roku 2007, když ho porazily v lokálním souboji jen Vratné lahve. Zuzana Bydžovská potom získala za vedlejší roli matky jednoho z protagonistů Českého lva.
Původní román Graffiti rules od Tomáše Houška nabízel sice uzavřený příběh, ale úspěch filmu byl natolik zásadní, že se brzy začalo mluvit o pokračování. Tím samozřejmě není seriál Gympl s (r)učením omezeným, který vypráví o něčem jiném a nejsou v něm stejné postavy (paradoxně tu opět hraje Zuzana Bydžovská), ale až film Vejška, kde se Tomáš Vorel vrátil ke svým postavám. Už nejsou na gymnáziu, ale na vysoké škole, stále se však protloukají životem a každý ke své vášni okolo graffiti přistupuje jinak. Film z roku 2014 už v kinech už tak úspěšný nebyl, vidělo ho jen přes 150 tisíc diváků, postupně si však získal celou novou generaci diváků. Podobně jako svoje předchozí filmy, umístil Tomáš Vorel svoje filmy zdarma na svůj kanál Vorel Film na YouTube, kde oba dva filmy postupně začaly nabírat milióny shlédnutí.
© Vorel Film / Continental Film
Když tedy letos do kin přišel Džob, jeho famózní úspěch byl překvapením jen částečně. I když sice návštěvnost dosáhla "jen" 250 tisíc diváků, v kontextu současné formy kin a jejich návštěvnost je to úspěch a rozhodně posun od předchozího dílu. Film se tak stále drží v TOP 10 letošního roku, z lokální tvorby ho předběhly jen komedie Na plech a Vyšehrad Dvje. A podobně jako tyto dva úspěšné české filmy, i zde souboj o online premiéru vyhrál Netflix, který Džob konečně po více než čtyřech měsících od kinopremiéry nasadí do své nabídky. Konkrétně to bude 3. 12. a bude to jak už známe z ostatních případů, exkluzivní premiéry. Nedočkáte se ho tedy na jiných kanálech, ani na koupení či půjčení, pouze na Netflixu.
Netflix tímto stylem vybírá ty nejšťavnatější české kinohity už několik let. Zaplatí si exkluzivní okno v uvedení zhruba tři až čtyři měsíce od kinopremiéry (viz dnešní online premiéra Pod parou), úplně přeskočí klasické online prodeje, a pak už jen může potěšeně koukat, jak jsou filmy v našem regionu úspěšné. Na plech vydržel v TOP 10 v Česku 48 dní, na Slovensku 28 dní, Vyšehrad dvje potom 40 dní, u sousedů potom 15 dní. Žádný jiný "dospělácký" film nebyl v Česku či na Slovensku takhle na Netflixu úspěšný, vedou totiž animované věci jako K-pop: Lovkyně démonů nebo Tajný život mazlíčků. To zároveň odpovídá na otázku, proč Netflix stále netočí české originální tituly. Jak se nedávno nechal slyšet pro Deadline, jeho prioritou je Polsko a dál neuvažuje. Ale dokud bude tímto stylem vykupovat české kinofilmy (a pouze Oneplay mu je schopen finančně občas konkurovat), má o úspěch postaráno.
Zdroj: Netflix, Kinomaniak, FlixPatrol, Deadline
| 1. | Džob | 50% | |
| 2. | Vyšehrad Dvje | 50% | |
| 3. | Na plech | 0% |
⛔️ Abys mohl v anketě hlasovat, zaregistruj se nebo se přihlas.
⏰ 7. 11. 2025 🧑💼 Tomáš Vyskočil 📰 Filmové novinky
Nech si každý pátek podvečer zdarma doručit do svého inboxu náš nový newsletter s filmovými tipy, trailery či novinkami. Jdu na to!
Další: Novinky · České · Tipy · Data · Kvízy · Trailery · Rozhovory · Vše