☰ Menu
Filmtoro
Hledej ⟫

Tvůrce Hvězdné brány dodnes nesnáší jednu legendární zbraň. Vysvětlil i iris a sarkofágy

Tvůrce Hvězdné brány dodnes nesnáší jednu legendární zbraň. Vysvětlil i iris a sarkofágy © MGM Television

Tvůrce slavné sci-fi Hvězdná Brána, Brad Wright, věnoval spoustu času vytvoření koherentního fikčního světa. Alespoň v rámci mezí vědecko-fantastického žánru. Dodnes ale existují věci, které v seriálu moc nemusí. Na jiné je docela hrdý. A o jiných raději nemluví.


Hvězdná brána se může pyšnit titulem jednoho z nejdéle běžících sci-fi seriálů vůbec. Jen původní SG-1 čítá přes 200 epizod – a to nepočítáme spin-offy Atlantida, Hluboký vesmír nebo minisérii Třetí říše. Udržet pohromadě tak rozsáhlý vesmír vyžaduje pevná pravidla, která se však občas mohou stát až příliš svazujícími. Právě o nich před časem v rozhovoru pro The Companion promluvil jeden z tvůrců seriálu, Brad Wright.

Zavřete iris!

Wright s úsměvem přiznává, že je od dětství puntičkář na pravidla a má rád, když věci dávají smysl. Stejně přistupuje i k budování sci-fi světa – pokud příběh vyžaduje ohýbání přírodních zákonů, musí to být podložené srozumitelným vysvětlením. „Když píšu scénu, která popírá jeden nebo více přírodních zákonů, snažím se vymyslet nějaký vynález nebo mechanismus, který to ospravedlní,“ vysvětluje. Wright nemá technické vzdělání a sám sebe přirovnává k Homeru Simpsonovi, pokud jde o matematiku či fyziku. Přesto vždy usiluje o maximální věrohodnost.

Mnohá pravidla seriálu podle něj vznikala přirozeně. Typickým příkladem je iris, obranný mechanismus hvězdné brány na Zemi. Tvůrci si uvědomili, že pro nepřátele by bylo až příliš snadné zničit naši planetu – stačilo by vytočit adresu Země a poslat skrz bránu bombu. Původní nápad na masivní vrata ale neprošel – výtvarník Richard Hudolin upozornil, že by bombu stejně nezastavila a navíc by úplně zakryla ikonickou bránu. Místo toho přišel s elegantnějším řešením – iris, která se uzavírá přímo na horizontu událostí a zabraňuje tak cizím objektům či nepřátelům zhmotnit se na naší straně. „Problém vyřešen! Ale neptejte se mě, kam se ta iris zasouvala,“ dodává Wright pobaveně.

Problémy času a prostoru

Dalším zásadním pravidlem byla maximální doba otevření brány – 38 minut. Důvod byl jednoduchý, zabránit tomu, aby nepřítel vytočil spojení se Zemí a nechal bránu otevřenou donekonečna, čímž by nás odřízl od zbytku galaxie. Toto omezení pak inspirovalo řadu epizodních zápletek – co když někdo dokáže vytočit bránu rychleji než my? A co když se spojíme s planetou poblíž černé díry, kde čas plyne úplně jinak?

Ne všechna pravidla se ale ukázala jako šťastná. Wright například dodnes lituje konceptu Zat’nik’telu. Tvůrce Jonathan Glassner chtěl snížit vysokou úmrtnost ve střetech s Goa’uldy, a proto navrhl tuto zbraň s více úrovněmi účinku. První výstřel omráčí, druhý zabije a třetí rozloží tělo beze stopy. Právě třetí funkci považoval Wright za přehnanou, a proto se v seriálu nakonec používala jen výjimečně.

Silné sarkofágy

Podobně problematické byly i sarkofágy známé už z původního filmu. Jejich schopnost doslova vracet mrtvé k životu byla podle scenáristy a producenta Roba Coopera příliš silná. Proto v seriálu dostaly novou, temnější interpretaci – opakované používání sarkofágu vede k závislosti a má zhoubné následky na psychiku i charakter postavy.

Pravidla fikčního světa Hvězdné brány tedy byla základem, na kterém seriál stál a rozvíjel se. Některá se stala jeho neodmyslitelnou součástí, jiná časem zapadla nebo byla přepracována. A i když si tvůrci občas na vlastní vymyšlená omezení stěžovali, právě díky nim vznikly jedny z nejnapínavějších a nejpamátnějších epizod celého seriálu.

Zdroj: Slashfilm / Syfy


⏰ 2. 10. 2025   🧑‍💼 Vojtěch Balák   📰 Zajímavosti  


📰 Poslední filmové novinky

Další: Novinky ·  České ·  Tipy ·  Data ·  Kvízy  ·  Trailery ·  Rozhovory ·  Vše


TP pixel