Nová Bondovka pod tlakem. O koupi za stamiliony mají zájem Netflix i Apple


James Bond sice nemá v nové bondovce čas zemřít. To ale neznamená, že nám to bude dokazovat v kinech. Po dvou odkladech premiéry totiž může zamířit na streamovací služby, jako Netflix či Apple TV+. Ty už byly ohledně filmu v jednání se studiem MGM, které je nyní finančně hodně nervózní.


Studio MGM se dlouhodobě nachází ve složité situaci, neboť pouze James Bond je jeho úspěšnou frančízou, která de facto zajišťuje jeho chod a přináší mu potřebné finance. Nová Bondovka Není čas zemřít je pak pro MGM jediným letošním velkým koněm, a zároveň koněm, který mu přináší největší starosti. MGM v roce 2017 podepsalo jednorázovou smlouvu se společností Eon, kterou vlastní držitelka práv Barbara Broccoli. Ta studio zavazuje k financování a americké distribuci filmu Není čas zemřít, přičemž mezinárodní práva následně zakoupilo studio Universal. Vznik 25. Bondova dobrodružství a posledního filmu s Danielem Craigem se však opakovaně protahoval a když už to vypadalo, že film půjde konečně do kin, přišla pandemie koronaviru. A studio podle deníku Variety řeší, zda distribuční práva raději prodat a neriskovat další odklady a s nimi spojené ztráty peněz.



Zástupci MGM se v uplynulých týdnech měli setkat se zástupci Netflixu a Applu, kteří projevili zájem účastnit se dražby poslední Bondovky, která by jim zajišťovala možnost nasadit film nikoli do kin, ale na jejich streamovací služby. A to exkluzivně na 1 rok. Podobná praktika přitom není nikterak nová. Netflix pravidelně odkupuje práva od studia Paramount, od něhož získal například Cloverfield Paradox nebo nejnověji Chicagský tribunál s ambicemi na Oscara. Apple letos rovněž investoval a pořídil druhoválečnou řež s Tomem Hanksem Greyhound: Bitva o Atlantik. Amazon pro změnu vydražil přímo od Sachy Baron Cohena druhého Borata a získal práva na pokračování slavné Cesty do Ameriky s Eddie Murphym. Bond je z této party samozřejmě největší kalibr, i proto si mělo MGM říci o masivní částku 600 milionů dolarů.



Ta se na první pohled může zdát jako extrémní. Ostatně zákulisní informace od insiderů hovoří o tom, že Netflix či Apple by byli ochotní jít spíše na polovinu této sumy. Z pohledu MGM se však jedná o jasnou kalkulaci, jež má především záplatovat investice do filmu vložené. Ostatně tvorba Není čas zemřít stála okolo 250 milionů dolarů, do marketingu byla pravděpodobně nalita obdobná částka. A podle Variety studio odklady filmu a opakovanými starty marketingové kampaně ztratilo až 50 milionů dolarů. Připomeňme, že MGM nemůže spoléhat na mezinárodní tržby, které půjdou za konkurenčním Universalem, a tato rovnice začíná dávat smysl. Případný prodej distribučních práv však zřejmě nebude tak jednoduchý. Dle insiderů s ním zásadně nesouhlasí Barbara Broccoli, na film jsou navázaní sponzoři jako hodinky Omega či pivo Heineken, kteří rozhodně nepodepisovali smlouvy na propagaci na streamovacích službách, a problém je i již zmíněná mezinárodní distribuce Universalu, která by zamezovala Applu i Netflixu uvést film exkluzivně napříč planetou. Což logicky film v očích zájemců musí radikálně snižovat. Obzvlášť pro Netflix je pouhá distribuce v USA problém, neboť nové předplatitele dlouhodobě získává především ve zbytku světa, kam výrazně v posledních letech expandoval.



Ohledně Bonda a jeho uvedení na streamovacích službách tak zatím rozhodně není ruka v rukávě. Pro nás je však nepochybně zajímavá už samotná informace, že studio MGM vůbec zvažuje možnost, že by se distribuce filmu při pohledu na pandemickou situaci raději zbavilo. Pokud by totiž frančíza jako James Bond zamířila primárně na Netflix či jinou streamovací platformu, znamenalo by to definitivní revoluci v distribuci a velmi pravděpodobně i jeden z velkých kroků pro definitivní pád kin. Pakliže už je nyní normální posílat středněrozpočtové a oscarové snímky přímo na SVOD služby. Co by v případě prohlubující se krize a možného krachu kin (řetězec AMC by podle posledních informací mohl zkrachovat v USA do konce roku) kvůli nízkým tržbám bránilo studiím nasadit i velké blockbustery na své vlastní či spolupracující streamovací služby? Disneyho vánoční nasazení pixarovské Duše přímo na Disney+ bude po zkoušce s premiovým zakoupením Mulan dalším velkým indikátorem.


Petr Semecký
před 1 měsíci


Podobné články - Nová Bondovka pod tlakem. O koupi za stamiliony mají zájem Netflix i Apple

Netflix má nový rekord. Dámský gambit je nejsledovanější hranou minisérií

včera 10:00

Disney zvažuje přesunutí dalších chystaných kinofilmů na Disney+

před 2 dny

Filmy po kinopremiéře za chvíli online? Universal přesvědčil další kinořetězec

před 5 dny

Komentáře

Přihlas se a napiš komentář