FB pixel TP pixel
Streamovací obři narvou filmy za miliardy do kin. Online exkluzivita se rozpadá © Amazon Studios / MGM

Streamovací obři narvou filmy za miliardy do kin. Online exkluzivita se rozpadá

Zatímco v době covidové zažívaly streamovací služby ohromné žně, když jim předplatitelé narůstali v podstatě za nic, nyní se musí znovu snažit. Nestačí však jen zvedat množství předplatitelů, a tak největší giganti znovu objevili zlatou husu, kterou celé roky pohrdají. Tradiční kina však mají pomoci nejen s příjmy.

26. 3. 2023 14:10 | Streaming novinky

Kdybyste se ještě před pár lety ptali v útrobách kanceláří streamovacích služeb, jestli náhodou nechtějí ve velkém posílat filmy do kin, zaručeně by se vám spokojení kravaťáci vysmáli. Jenže časy se mění a konkurence v online prostředí se zvýšila natolik, že je nárůst předplatitelů čím dál komplikovanější. Jednotliví streameři navíc zjistili, že jen z měsíčních plateb zákazníků vzhledem k enormním investicícm do obsahu nevyžijí, a tak pomalu začínají měnit strategie, které mají přinést na bankovní účty více zelených papírků. Warneři se rozhodli rozprodávat neúspěšný obsah HBO a nadále přeprodávají své tituly. Stejnou strategii zvažuje i Disney, když Bob Iger v posledních rozhovorech potvrzuje, že lpění na exkluzivním letitém katalogu není ideální cesta k závratným příjmům. Netflix pak přechází na model s reklamou a o vánočních svátcích si na solidním limitovaném uvedení filmu Na nože: Glass Onion ověřil, že miliony mohou velmi snadno přitéct i z kin. Avšak zatímco slavné rudé „N“ se v tuto chvíli do kin ve velkém nechystá a zůstává u omezených uvedení, Apple a Amazon chtějí do kinodistribuce šlápnout na plné koule.

Miliardy do filmů určených pro kina

Apple i Amazon potvrdili, že v následujících letech hodlají narvat do kinofilmů miliardy dolarů s tím, že Apple hodlá investovat miliardu každý rok. Důležitá je navíc informace, že opravdu půjde o exkluzivní uvedení v kinech, nepůjde tedy o žádné limitované či sdílené uvedení, kdy by se film dostal do multiplexů jen na jeden týden nebo by paralelně startoval na streamovací službě. Amazon si tuhle strategii ověřuje u novinky Bena Afflecka Air, Apple má na letošní rok pro změnu v plánu jednu velkou premiéru domluvenou se studiem Paramount v podobě nového Scorseseho kriminálního eposu Killers of the Flower Moon s Leonardem DiCapriem em DiCapriem a Robertem De Nirem. Ptáte se, proč tenhle náhlý obrat v zájmu o kina?

Streameři si zkrátka spočítali, že ačkoli americká kina stále nejsou na předcovidovém stavu (návštěvnost je v USA pořád zhruba o 30 procent pod tehdejšími čísly), v aktuální situaci generují po megahitech Top Gun: Maverick a Avatar: The Way of Water dostatečné tržby, aby se vyplatilo potenciální hity do jejich útrob uvádět. Ono totiž nedává pro streamery moc velký smysl investovat do velkých blockbusterů stovky milionů dolarů jen proto, že se budou moci chlubit online exkluzivitou. Je také nutné zajistit návratnost a kupříkladu u Applu je jasné, že nový Scorsese, který stál 200 milionů dolarů, může být v kinech když už ne masivním hitem, tak alespoň solidním úspěchem, který pomůže gigantický rozpočet zalepit. Ani Apple nechce vyhazovat peníze do vzduchu a jeho množství předplatitelů Apple TV+ dlouhodobě není žádná sláva. A lepit investice do filmů novými Macbooky nedává smysl.

Prestiž a talent

Samozřejmě ale nejde jen o peníze. Streamovacím službám jde také o prestiž a lepší vztahy s kinaři, s nimiž se během covidu zacházelo jako se zbytečnou lůzou. Nyní ale znovu prokazují svou sílu a popírají tezi, že jsou setmělé sály přežitkem, který streamovací služby v nejbližší době nahradí. Nenahradí, protože streamovací služby nejsou v současnosti samy o sobě funkčním byznysem, zatímco kina i přes post-covidový dopad stále ano. Zároveň si streamovací služby chtějí udobřit filmové talenty, protože řada těch největších tvůrců nechce pro streamery natáčet kvůli vidině umístění filmu pouze do online prostoru, kde si ho lidé přehrají na mobilu či obrazovce počítače. Scorsese kvůli odmítavému přístupu Netflixu ke kinodistribuci nakonec odešel k Applu, který mu uvedení v kinech přislíbil. A stejný přístup má kupříkladu i výše zmíněný Affleck. Je však důležité podotknout, že miliarda ročně není kdovíjak závratná částka a při stamilionových investicích se velmi rychle vytratí. Je navíc jasné, že dává smysl posílat do kin jen velké tituly z žánrů, které slibují návratnost i ve vztahu k vynaložené kampani a nákladům na distribuci.

Hollywood je každopádně plný slavných tvůrců, kteří výhradně pro online uvedení tvořit nechtějí. Oznámení snahy dávat některé z natáčených filmů do kin tak otevírá nové dveře k budoucí spolupráci. A moc bych se divil, kdyby to do konce letošního roku nepochopil i Netflix, který vůči kinům zůstává přezíravý. Na druhou stranu, právě jeho filmy v posledních letech stojí až na pár oscarových výjimek za pendrek, takže by možná v kinech ani neuspěly. Jak totiž ukazují poslední výsledky tržeb, největší úspěch v kinech již neslaví obyčejné žánrovky, ale velké filmové události. A takové Netflix bohužel stále tvořit neumí. S výjimkou oscarové sezóny na své platformě distribuuje jen zapomenutelnou výplň na nudný páteční večer.

Zdroj: Variety

 208 zobrazení   44 se líbí
Petr Semecký
Stresem prorostlý workoholik, který jednou rukou analyzuje festivalový art, druhou chystá preview nejžhavějšího blockbusteru a nohama sepisuje seznamy filmů a seriálů, které musí ve volném čase konečně „bingvočnout“. Milovník dobrého jídla, půlmaratonec, technologický nadšenec a sběratel všeho možného.
Nejsledovanější film na Netflixu byste neuhádli. Češi prokázali i zálibu v pornu
Nejsledovanější film na Netflixu byste neuhádli. Češi prokázali i zálibu v pornu
24.03.2023 18:15:00 | Streaming novinky

Nic není zajímavějšího než vkus tuzemských diváků. Alespoň tak můžeme soudit při pohledu na aktuálně nejsledovanější snímky na Netflixu. Češi totiž na jednu stranu milují animáky, na druhou si ale užijí i nechutnosti a zákulisí pornografie.

Češi školí Netflix. Největší hit letošního roku vznikl v Česku, daří se i dalším filmům
Češi školí Netflix. Největší hit letošního roku vznikl v Česku, daří se i dalším filmům
22.03.2023 17:40:00 | Streaming novinky

Pokud si myslíte, že lokální produkce nejsou pro streamovací služby zásadní, nová data vás vyvedou z omylu. České filmy jsou totiž pro Netflix velmi důležité a v rámci individuálních regionů jsou obdobně zásadní i další velké akvizice. Samotné originály Netflixu občas nestačí.

Marvelovské seriály se odkládají. Zpoždění zasáhne i druhou řadu Lokiho
Marvelovské seriály se odkládají. Zpoždění zasáhne i druhou řadu Lokiho
20.03.2023 16:04:00 | Streaming novinky

Jak naznačují mizející data premiér chystaných marvelovských seriálů na streamovací platformě Disney+, produkční problémy v Marvelu, které se objevily na podzim, i nadále přetrvávají.

Mandalorianovi výrazně klesla sledovanost. Nejde ale o tragédii jako Andor
Mandalorianovi výrazně klesla sledovanost. Nejde ale o tragédii jako Andor
17.03.2023 15:00:00 | Streaming novinky

Disney v poslední době nezažívá nejšťastnější období, což nyní potvrdila i poměrně šokující zpráva o obřím poklesu sledovanosti, který postihl úvodní díl třetí řady Mandaloriana.