Zbytečný a zdaleka nejhorší. Indiana Jones 5 je podle recenzí zklamáním roku © Lucasfilm

Zbytečný a zdaleka nejhorší. Indiana Jones 5 je podle recenzí zklamáním roku

Pátý a zřejmě i poslední Indiana Jones, v němž se objeví Harrison Ford, má za sebou slavnostní premiéru v Cannes. Studio Disney a produkční společnost Lucasfilm si ale zřejmě představovaly jiné přijetí. Recenze jsou totiž (pod)průměrné.

19. 5. 2023 15:00 | Filmové novinky

Měla to být událost roku a velký návrat na vrchol těsně před důchodem. Jenže teď je všechno jinak. Indiana Jones a nástroj osudu, pátý film ze série o slavném archeologovi, sice zamíří do kin až 29. června, již tento čtvrtek však proběhla premiéra na festivalu v Cannes. A reakce nejsou vůbec dobré. Potvrdily se tak dlouhodobé spekulace, které mluvily o tom, že se studiu Disney nepovedlo vtisknout filmu smysl a nový život.

Ford je zpátky... a jako jeden z mála si plní to svoje

Na serveru Rotten Tomatoes, který agreguje světové recenze recenzentů a kritiků, ukazuje slabých 43 procent spokojených reakcí, a to s přímo katastrofálním průměrným ratingem 5,6 z 10 možných bodů. Samotné texty pak nejsou o moc pozitivnější. I ti relativně optimističtější kritici upozorňují na skutečnost, že režisér James Mangold zkrátka nedokázal sérii vdechnout stejnou živelnost jako kdysi Steven Spielberg. A ačkoli je film podle všeho skutečně bombastický a plný akce, a sám Harrison Ford stále dokonale zapadá do své role profesora se zálibou v máchání bičem, výsledek už není ničím nový a oslnivý.

Přísnější kritici pak na filmu nenechávají prakticky suchou jedinou nit a jako jeden z mála pozitivních argumentů uvádí, že je film pořád o něco lepší než obecně nepopulární čtvrtý film Indiana Jones a království křišťálové lebky, který se pokusil Jonese strčit do sci-fi filmu 50. let a který nový film zcela ignoruje. Problém s Jonesem ovšem obecně je, že každý má v oblibě jiný díl série. Někdo fandí brakové jedničce, jinému voní hororovější dvojka, anebo blockbusterovější třetí film. S původní trilogií však podle hodnocení recenzentů nový film vůbec nesnese srovnání.

Už úvodní sekvence s omlazeným Fordem má působit nesmírně neživotně a jako slepá ulička. A nic se kupodivu nezmění ani po přesunu do roku 1969, kdy se hlavní děj odehrává. Režisér Mangold sice chce být grandiózní, prostředí jsou však menší než kdy dřív a působí příliš digitálně a falešně. Neexistuje smysl pro realitu a tudíž ani napětí při akci nebo jakákoli emoce k postavám. Ty se podle obecného soudu daří navodit jen s jako vždy brilantní hudbou Johna Williamse.

Konec publikum rozdělí

Vyloženě rozpačitá pak má být závěrečná půlhodina, která potvrzuje zvěsti z posledních měsíců ohledně nespokojených testovacích projekcí filmu, po kterých studio Disney nechávalo film opakovaně upravovat. Přesto finále filmu vyvolává u recenzentů nemalé rozpaky a už teď je jasné, že bude rozdělovat publikum. A ano, Disney se zřejmě skutečně pokusil vytvářet dojem, že Indyho kmotřenka hraná Phoebe Waller-Bridge by mohla v budoucnu Jonese nahradit. Jak se však recenze shodují, něco takového je předem odsouzeno k záhubě. Indiana Jones a nástroj osudu je tak obecně označován za zcela zbytečné, nudné a mrtvolné pokračování, u něhož není jasné, proč (kromě peněz) vlastně vzniklo. A ačkoli scénář o Indym bojujícím na konci 60. let s nacisty, pátrajícími po udělátku na manipulaci času, není úplná katastrofa, je to prý látka pro obyčejnou dobrodružnou sérii, ale ne muže s kloboukem, pro něhož jde navíc o labutí píseň.

Přidejte se do skupiny Disney+ Česko na Facebooku pro další novinky ze světa Disney.
Nejočekávanější historický film roku v prvním traileru. DiCaprio řeší sériové vraždy indiánů
18.05.2023 17:00:00 | Filmové novinky

Apple konečně ukázal první upoutávku na nový film Martina Scorseseho, v němž hlavní roli ztvární Leonardo DiCaprio. Ten se přimotá k podivným úmrtím indiánů poté, co na svém území objeví ropu.

Hiddlestonův Loki zná nové datum premiéry. Marvel mění strategii uvádění epizod
18.05.2023 16:05:00 | Filmové novinky

Po období nejistoty, kdy se na Disney+ rušila data premiér letošních seriálů MCU, bylo konečně odhaleno přesné datum vydání druhé řady Lokiho i novinky Echo. Dočkáme se jich později, než bylo dříve slíbeno.

Indiana Jones na českém Disney Plus? Ano, ale v osekané podobě proti USA
18.05.2023 15:40:00 | Filmové novinky

Studio Disney sice oznámilo, že na své platformě Disney Plus uvede kompletní sérii s Indiana Jonesem včetně dlouho nedostupného seriálu Mladý Indiana Jones, nové detaily od českého zastoupení však přináší špatnou zprávu.

Nejlepší akční film roku? Trailer Mission: Impossible 7 nenechá nikoho na pochybách
17.05.2023 16:45:00 | Filmové novinky

Už 13. července se do kin přiřítí dlouho očekávaný a také odkládaný sedmý film ze série Mission: Impossible. Špiónské intriky nikdy nebyly komplikovanější a rozhodování o osudu týmu nemožné mise zase složitější. A ano, Tom Cruise provádí neskutečně šílené kousky.