Hollywoodské filmy, především ty vyprávějící o jiných kulturách, často pojí jeden nešvar. Jejich tvůrci divákům zkrátka nevěří, a často do snímků dosazují do hlavních rolí bílé či mužské spasitelské postavy. Jaké byly tyto největší filmové prohřešky? Přinášíme vám výběr toho, kdy tvůrci opravdu šlápli vedle.
Zdroj: Autorský text
Epický román Jamese Clavella odehrávající se na počátku doby Edo byl už jednou zfilmován, a to na počátku osmdesátých let. Na první pohled se může zdát, že vzhledem k tomu, že se jedná o adaptaci historických událostí, do tohoto výběru tak minisérie nemusí na první pohled patřit. Přeci jen ale japonskou kulturu vnímá očima záhadného bělocha, který sic je sám barbarem, místní obyvatele také jako barbary vnímá. Naopak novinka z produkce FX se od tohoto konceptu snaží oprostit a především alespoň ze začátku se snaží Johna Blackthorna v podání Cosmo Jarvise vykreslit jako postavu, které byste vzhledem k její malosti co nejraději dali pěstí. Bílí (anti)hrdinové zde tak působí jako méněcenní, což je osvěžující pohled.
Film o bílé ženě, která se spřátelí se svými černošskými služebnicemi, aby mohla zveřejnit jejich traumata a podělit se s nimi o své problémy bílé privilegované ženy, navíc natočený bílým mužem. Tady je již od začátku jasné, že něco nehraje. Už knižní předloha Kathryn Stockett se nesetkala s pozitivními reakcemi afroamerické komunity a stejný osud potkal i její filmovou adaptaci. Černobílý svět je jedním z nejhorších příkladů tzv. bílého spasitelství a snad bude brzy ve filmové paměti zapomenut.
Na začátku milénia vzniklo hodně hollywoodských filmů zabývajících se tématy jako je kriminalita nebo dětská práce v Africe. Filmy jako Krvavý diamant, Nepohodlný nebo Poslední skotský král ale mají společný jeden nešvar, jsou to jakési vysoko rozpočtové variace na africké „misery porno“ s bílým spasitelem v hlavní roli. Není divu, že takovéhle nákladné filmy (např. rozpočet Zwickova opusu byl sto milionů dolarů) dnes už prostě nevznikají a producenti se snaží dávat prostor tamním tvůrcům a tématům.
Cyberpunkově laděné filozofické anime z roku 1995 Ghost in the shell se řadí mezi legendy sci-fi žánru. Trvalo tedy asi dvacet let, než se Hollywood rozhodl příběh o vyšetřovatelce Motoko, jež pátrá po tajemném Pánu loutek, adaptovat a tak trochu vybělit. Neony v kontrastu se špínou tokijských spodin sice zůstaly, z meditativní sci-fi se ale stala bezduchá akční řežba, která tak trochu nepochopila předlohu a duch se ze stroje naprosto vytratil.
V roce 1997 se Steven Spielberg rozhodl podívat na odvrácenou stranu Americké historie a natočil heroický příběh o skupině vzbouřených otroků a jejich dlouhé a útrpné cestě za svobodou. Po své premiéře se ale snímek setkal s rozporuplným přijetím. Sice získal několik oscarových nominací, na druhou stranu jej ale členové afroamerické komunity označili za nepřesný a někdy i dost urážející. Tohle se Stevenovi holt tak úplně nepovedlo.
Japonsko v 18. století by mohlo být zajímavým prostředím pro blockbuster, pomysleli si producenti filmu 47 Róninů. Aby se jim ale nákladný projekt vyplatil, potřebovali mít film přístupný nejen pro asijské, ale i pro americké publikum, a tak je nenapadlo nic lepšího, než do hlavní role obsadit bělocha. Taktika se jim ale nevyplatila a akční paskvil, mixující tradiční japonské legendy s pohádkami jako od bratří Grimmů, v kinech moc parády neudělal a tehdy debutujícímu režisérovi Carlu Rinschovi pohřbil kariéru.
47 róninů je slavnou legendou přetavenou ve velkolepou fantasy s charismatickým Keanu Reevesem.
Všichni si budou pravděpodobně film pamatovat spíš než pro jeho kvality především proto, že se jedná o ten film, za nějž dostala Sandra Bullock Oscara v ten samý rok, co zvládla, jako jediná v historii, získat i Zlatou malinu. Sportovní drama Johna Lee Hancocka je totiž jinak poměrně průměrné drama o bílé ženě, která spolu se spolu se svou bílou bohatou rodinou rozhodne zachránit jednoho černošského chlapce. Zrození šampiona je přesnou definicí tzv. oscar-baitu, kdy odpovědná žena hrdinu až skoro táhne a nebere na něj ohledy… a zrovna tentokrát kalkul dokonale vyšel.
Že skutečnost často píše lepší příběh než lidská hlava, je stará známá pravda, kontroverze ale přicházejí ve chvíli, kdy je tato epická pravda ještě desetinásobně nafukována. Jako se to stalo Edwardu Zwickovi. Pohledný hrdina v podání Toma Cruise je sice založen na opravdové postavě, je ale značně amerikanizován a heroizován. Neubírá to sice na kvalitách této válečné epiky, člověk si však říká, jak by film vypadal, kdyby si ho bílý americký muž nekradl pro sebe až takhle extrémně.
⏰ 22. 4. 2024 🧑💼 Beata Mrazíková 🩶 2 📰 Tipy na film
Úspěšné kinohity Lilo & Stitch nebo Thunderbolts* konečně online a českým dabingem za předplatné od 199 Kč měsíčně. Začít sledovat. (Reklama)
Další: Novinky · České · Tipy · Data · Kvízy · Trailery · Rozhovory · Vše