Netflix je nejpopulárnější streamovací službou na světě a od konce loňského roku si ho naplno (tj. s česky lokalizovaným UI) můžeme užívat i v České republice. Řada věcí je ale u takto velké služby doslova k vzteku.
22. 9. 2020 10:00 | Tipy na film 22. 9. 2020 10:00 | Tipy na filmVzpomínáte na první netflixovské seriály jako Domek z karet nebo Orange Is the New Black? Netflix v prvotních investicích do vlastního obsahu hodně sázel na kvalitu a ambice. Ostatně do tohoto ranku patřily i další seriály jako Sense8, Daredevil, Bloodline a ano, Stranger Things či Koruna. I první film Netflixu Bestie bez vlasti měl bezpochyby ambice a přinesl službě potřebný mediální zájem. Jenže od té doby si Netflix dobře spočítal, že kvalita nemusí nutně znamenat vysokou sledovanost a že někdy stačí opravdu málo k tomu, abyste měli hit. A stala se z něj v podstatě streamovací TV Nova, která na nás hrne levně vypadají seriály jako z roku 2005, pubertální, podprůměrná sci-fi či krimi béčka (zdravíme Projekt Power nebo Spravedlnost podle Spensera), prokládá to hromadou reality show a ano, občas nám dá něco, na co se dá i koukat. Nepoměr v kvalitě a množství obsahu se však stává víc a víc otravným a pro někoho možná i neúnosným.
Jasně, chápu, že má Netflix svoji distribuční strategii a ta nejde ruku v ruce s pouštěním filmů v kinech a vydáváním svého obsahu na fyzických nosičích. Vždyť by tím vlastně tratil na své exkluzivitě, musel by investovat více peněz a ještě by se o zisky musel dělit s distributory a kinaři. Ale ruku na srdce, vážně jste Irčana nechtěli vidět v kině a vážně byste některé z filmů Netflixu nechtěli mít doma na 4K Blu-rayi? Já teda ano! Určitě můžete namítat, že Netflix filmy posílá na filmové festivaly, případně dělá v některých zemích omezené releasy do kin. V Německu dokonce některé seriály jako Daredevil vydal na Blu-ray. Ale to je málo. Strašně a smutně málo.
S předchozími dvěma body se pojí i můj další problém s Netflixem. Čím dál více je totiž patrné, že podpora zajímavých filmařů a jejich ambicemi našlapaných fláků je v podstatě jen na oko a jedná se o marketingovou vějičku, která má Netflixu přinést trochu akademické slávy a cementovat ho jako toho milého strýčka, co vám dá kapesné, když vás máma s tátou pošlou do háje. Jenže už i Netflix začíná být vůči riskantním projektům obezřetný a nehodlá dávat finance kdekomu a navíc se ani o tvůrce, s nimiž spolupracoval, neumí starat. Proč by jinak Martin Scorsese raději zamířil k Applu, který jeho filmy zafinancuje a pošle je i regulérně do kin před tím, než zamíří na Apple TV+. Je skvělé, že Netflix pomohl ke vzniku filmům jako Roma, Manželská historie nebo Dva papežové. Jenže takových filmů chceme za předplatné rozhodně víc.
Hned na úvod si vyjasněme jednu věc. Osobně mi vážně netrhá žíly skutečnost, že Netflix ve svých filmech a seriálech tlačí na diverzitu. Nemám problém s černým Artušem v Prokleté, nevadí mi, že celé osazenstvo Zaklínače není bílé jako křídla. Co mi ale vadí je skutečnost, že Netflix začíná očividně spoléhat na to, že být společensky progresivní je víc než dobrý scénář. Jestli totiž něco poslední seriálové a filmové produkce jako Dopis pro krále či Old Guard: Nesmrtelní spojuje, je to skutečnost, že očividně chybí silná tvůrčí vize, dramaturgie a hlavně příběh, který by vás po dvaceti minutách nenudil k smrti. Protože v tu chvíli vás nezachrání ani feminismus, ani boj proti rasismu či sociální nerovnosti. Pořád budete mít v ruce jen zbytečný a nekonzistentní produkt, který je na smích.
Když Netflix začínal, spoléhal se hlavně na licencovaný obsah třetích stran, což logicky zlákalo první předplatitele, kteří doufali, že by jednoho dne mohli mít na této streamovací službě dostupné všechny filmy, které kdy chtěli vidět. To je samozřejmě naivní představa, neboť pro Netflix by bylo již na začátku něco takového ekonomicky neudržitelné a i dnes se de facto topí v dluzích, když investuje miliardy dolarů do obsahu. Jenže jakmile Netflix začal spoléhat hlavně na vlastní produkci, začal pomalu, ale jistě upozaďovat své nákupy. Ty sice na službě stále najdete, když si však otevřete hlavní stránku, co na vás začne vyskakovat jako první? Ano, zásadně původní pořady, které vám Netflix potřebuje prodat více než zakoupený akčňák Rocka od Sony nebo Sedm let v Tibetu. A to je škoda. Ne všichni mají zaplacený Netflix kvůli tomu, aby koukali na vědeckofantastický polotovar, který by před lety prohučel v kině a nikdo by po něm neštěkl. A že takových filmů Netflix produkuje haldu.
S tím se pojí další věc v podobě opravdu zoufalého vyhledávání a doporučování obsahu, což je něco z mého pohledu absolutně nepochopitelného. Brouzdat Netflixem je dnes doslova za trest a pokud vyhledáváte podle jména tvůrců či herců, vždy máte ve výsledcích i filmy, se kterými dané osoby nemají nic společného. A pokud věnujete svůj čas hodnocení zhlédnutých filmů v touze naučit algoritmy Netflixu, co se vám líbí a co ne. Odměnou jsou vám mimózní doporučení na reality show, které vás vůbec nezajímají, případně opět na Netflix Originals z ranku těch, kterým jste napálili palec dolů po 20 minutách sledování. A aby toho nebylo málo, seriály, které jste naopak viděli celé a hodnotíte je pozitivně, vám Netflix při nástupu nové řady pro změnu vůbec nenabídne. Díky za nic.
Říkali jsme to opakovaně v podcastu a napíšu to i sem. Pokud si platíte 4K předplatné Netflixu a doufáte, že každý film, jenž si pustíte, bude v tomto rozlišení, v podstatě jste okradli sami sebe. Netflix má totiž 4K obsah zatím takřka výhradně u svých původních pořadů, které ve 4K či vyšším rozlišení již sám natáčí a má ho dokonce jako podmínku pro potenciální filmaře a jejich projekty. Licencované věci jsou obvykle v klasickém 1080p, neboť licence na 4K by byla pro Netflix pravděpodobně příliš nákladná a ve výsledku málo výnosná. Na jednu stranu tuto logiku chápu, ale neprodává Netflix vlastně něco, co reálně nemá?
Netflix má aktuálně téměř 6000 titulů ve své nabídce. Ptáte se kolik z těchto filmů, seriálů, dokumentů či pořadů pro děti je v češtině? S titulkami na tom nejsme zase tak moc špatně, když je aktuálně otitulkováno okolo 2000 titulů. Dabing však aktuálně nabízí jen zhruba 500 titulů, přičemž prioritu mají opět hlavně původní pořady Netflixu. Což je uboze málo. Osobně nejsem velkým zastáncem českého dabingu, neboť upřednostňuji originální zvukovou stopu. Zcela však chápu, že řada diváků dabing vyhledává z důvodů pohodlnosti či jazykové bariéry, kterou vůči angličtině má. I můj otec, který nemá problém s titulky, dá raději přednost dabingu, protože v deset hodin večer už zkrátka nechce číst, ale sledovat film. V tomto směru zatím Netflix bez diskuze zaostává za očekáváním. Obzvlášť při srovnání s HBO. Na druhou stranu, to má své (ne-li větší) problémy jinde.
17 597 zobrazení 81 se líbíMáte předplatné HBO GO? Pak se nemusíte bát, že byste neměli do konce měsíce na co koukat. Chystá se novinkový seriál Vlast, ale dorazí například i výtečná hororová Chata či povedené starší kousky. Pojďme se na ně podívat.
I když jsou originální snímky z produkce Netflixu často považovány spíše za béčkové záležitosti a netěší se zrovna velké úctě, i mezi těmito projekty najdeme vydařené kusy i totální filmové skvosty. Vybrali jsme pro vás ty, kterým nechybí česká jazyková podpora.
Září se přehouplo do své druhé poloviny a zatím nemohou být předplatitelé Netflixu nespokojení. První týdny školního roku totiž přinesly hromadu nových i starších filmů, které rozhodně stály za pozornost. A nemusíte se bát, i v dalších dnech Netflix chystá nové přírůstky.
Další zářijový víkend je před námi, a to znamená i čerstvý přísun seriálových a filmových novinek. A tentokrát je nabídka bohatá tak, že bychom si skoro tipnuli, že prostě za víkend celou nenakoukáte! Jestli dojde na omezování pohybu, jsme z hlediska zábavy vážně v pohodě.