Režisérské sestřihy mohou filmy výrazně obohatit či dokonce zcela zásadně změnit. Někdy se to ale nepovede a z prodloužené verze známého bijáku vypadne roztahané bláto, u kterého si chcete vypíchnout obě oči. Toto jsou ukázkové příklady.
28. 4. 2021 17:00 | Tipy na film 28. 4. 2021 17:00 | Tipy na filmRežisérské sestřihy jsou takovým danajským darem. Tváří se, že od filmu dostanete víc, ne vždycky ale přidaný materiál film obohatí. Naopak ho může zbrzdit, nebo popřít jeho premisu. Nakolik se povedla Liga spravedlnosti Zacka Snydera je stále předmětem debaty (nepovedla), a tak nad ní zatím nebudeme vynášet soudy (ale vůbec se nepovedla), nicméně v tomto žebříčku najdete několik dalších director's cutů, které vůbec nemusely vzniknout (stejně jako Snyder Cut).
Slavný horor o krizi víry a dívce posedlé démonem nás baví a děsí na několika úrovních. Jednou z nich je určité napětí v tom, nakolik je malá Reagan opravdu posedlá ďáblem a nakolik jde o duševní poruchu. Režisérská verze filmu přidává několik působivých momentů, kdy se přízračný démon Pazuzu zjevuje přímo v domě. Jakkoli jsou to super scény, olupují diváka právě o zmíněné napětí. Film už nás nezaměstnává otázkou, jestli je ve hře narušená psychika nebo pekelná entita, dělá z nás víceméně pasivní diváky hororové podívané. A tím Vymítač dost ztrácí na síle.
81 %Válečný nářez Francise Forda Coppoly se některých scén dočkal až dodatečně. Hrdinové se v nich veselí s prostitutkami a setkají se s rodinou francouzských kolonistů, kteří jsou šílení jako situace kolem hlavních postav. Scéna prakticky přinese pouze jednu hysterickou debatu u rodinné večeře, která film nejen nikam neposouvá, ale zpomaluje jeho už tak poklidné tempo. Film se tak zdá únavnější než skutečně je.
84 %Velkofilm Kevina Costnera udělal kus poctivé práce pro vnímání situace domorodých Američanů, a také vytvořil epický příběh toho, jak se hlavní postavě i divákovi mění vnímání Ameriky po občanské válce. Rozšířená verze tuto proměnu doplňuje o další situace, které ji posilují. Problém je, že většina situací nám - oproti původní verzi - neříká nic navíc, takže se film ve svých sděleních dost opakuje. Snímek tak trochu smutně ztrácí na vyrovnanosti.
80 %Na první pohled působí rozšířená verze Vetřelců jako velká věc - zjistíme, že Ripleyová měla dceru a dozvíme se, co předcházelo zkáze kolonie na LV-426. Nakonec ale ani jedno filmu neprospívá. Mezi Ripleyovou a nalezenou dívkou Newt se rodí matko-dcerovské pouto, a film ten vztah dokáže nádherně implikovat. Zmínka o dceři, která hrdinku přežila, už je trochu navíc a dodává celé linii nevhodnou doslovnost. Co se týče úvodu, zodpoví nám sice, co se s kolonií stalo, bohužel tím ale film přijde o část napětí.
84 %Nervydrásající podívaná od začátku do konce.
Čtvrtý Vetřelec se ani nesnaží tvářit, že ve své rozšířené verzi přidává něco důležitého. Kromě několika prodloužených dialogů, které zdržují tempo vyprávění a nijak neposouvají žádný význam, nabízí prodloužená verze alternativní začátek a konec. Začátek je takový vtípek, kdy si myslíme, že vidíme zblízka kontury vetřelce. Nakonec se ukáže, že jde o brouka, kterého rozmázne člen posádky. Samo o sobě to není špatná scéna, ale moc neladí s tónem zbytku filmu. Alternativní konec je v zásadě stejný, ale odehrává se na postapokalyptické Zemi. Původní konec oproti tomu vyvolává otázky, jak se Země za těch 200 let, co byla Ripleyová pryč, změnila. Tenhle brouk v hlavě je něco, o co nás prodloužená verze ochuzuje.
62 %Šílenost s mnoha divnými scénami. Přesto stojí za podívání.
Oslavovaný film Zacka Snydera má spoustu kvalit, za které může především jeho předloha. Tvůrci se pokusili převést do filmu celý komiks tak, jak byl napsaný a nakreslený a v kinoverzi to relativně fungovalo. V prodloužené Ultimate verzi už tolik ne. Původní komiks je prokládaný novinovými články, doplňujícími daný fikční svět, a komiksovým příběhem, jenž čte jedna z postav a který je paralelní k událostem hlavního komiksu. V předloze to funguje výborně, protože komiks má trochu jiné tempo než film. V prodloužené verzi je ale film proložen animovanými kapitolami daného komiksu, což tempu filmu vůbec neprospívá. V podstatě stále přepínáte mezi oběma příběhy a u obou oddalujete potřebné zvraty. Tenhle bonus se nepovedl.
76 %Neo-noir Briana Helgelanda na motivy slavné knižní série o gangsteru Parkerovi (ve filmu přejmenovaném na Portera) se také dočkal své režisérské verze, nazvané Payback: Straight Up. Oproti originálu mu chybí tmavě modrý filtr a voice over hlavního hrdiny, má jiné pořadí scén a pár scén navíc. A úplně jiný poslední akt. V původní verzi Porter přechytračí mafiány i diváka, když je zdánlivě pošle na adresu, kde Porterova přítelkyně vězní syna hlavního padoucha. Co v té chvíli ani zloduši, ani divák netuší, je to, že se přítelkyně schovává jinde. Porter to ale ví. Stejně tak dobře ví, že na místě, kam se nyní mafiáni dostali, je nastražená bomba. V Payback: Straight Up je hlavní padouch jiný, a Porter zlosyna i jeho gang vyřídí tím, že je prostě všechny postřílí. Je to skvěle natočený a zrežírovaný segment, ale co naplat, kouzlo tvrďáka se zlámanými prsty na noze, jenž mocné mafiány porazí vlastní hlavou, je pryč. Stejně jako kouzelná hra s diváckým očekáváním.
71 %Kubrickova artová adaptace výtečného románu Stephena Kinga je ve skutečnosti také o pár scén kratší, a to z dobrého důvodu. V prodloužené verzi totiž najdete hlavně delší útěk Wendy strašidelným hotelem, který už začíná být zdlouhavý, a více záběrů z cesty kuchaře Hallorana zpět do hotelu Overlook, jež vidět nepotřebujeme. Především ale verze obsahuje v prvním aktu scénu, kdy Wendy mluví s dětskou lékařkou. Během ní vypráví lékařce o incidentu, kdy Jack zlomil malému Dannymu ruku, přičemž se jí zmocňuje viditelná nervozita. Tím si uděláme jasný obrázek o Jackovi a jeho ne moc pohodové rodinné situaci. Scéna představuje problém ze dvou důvodů. O Dannyho zlomené ruce tím pádem uslyšíme ve filmu dvakrát, což asi není úplně potřeba. A scéna nás také připravuje o možnost utvořit si obrázek o Jackovi a Wendy v průběhu filmu. V oficiální verzi Osvícení vidíme zprvu idylickou rodinu, jejíž obraz se začne s pobytem v hotelu rozpadat a kromě zesilujícího Jackova šílenství také na povrch vyplouvá temná minulost. To ovšem moc dobře nefunguje, pokud se klíčové informace o rodinné situaci dozvíme hned na začátku.
84 %Neslavně upravený sci-fi blockbuster z konce sedmdesátých let přináší pár změn, které mají zbavit první film puncu samostatného snímku a zahrnout jej do vzniklé franšízy. V první řadě nelze přehlédnout modernizaci efektů, díky níž si film můžete pustit hned po Pomstě Sithů a kromě rozdílů ve výpravě tu nebude mezi filmy moc velký rozdíl. Pro mladší publikum je film po zákrocích George Lucase určitě přijatelnější, v podstatě ale došlo ke zmizení filmu, který definoval celou jednu generaci diváků, aby se s filmem identifikovala generace nová. Druhou velkou změnou je zpětná úprava postavy Hana Sola. Tvůrci do filmu nejprve vrátili Hanovu první scénu s Jabbou Huttem, jenž byl v době natáčení člověkem. Toho zde logicky nahradili slavným digitálním slizákem, čímž se dopustili podobné nadbytečnosti, jako výše zmíněný Tanec s vlky - scéna nám řekla totéž, co scéna s Greedem, a sice že Han je ve finanční tísni s nepříjemnými lidmi. Navíc došlo k úpravě scény tak, že Han Jabbovi v jednu chvíli schválně šlápne na ocas, s čímž se v původní scéně s lidským Jabbou nepočítalo. Lehce naštvaný výraz Harrisona Forda zde ale funguje, a tak se z Hana stal zpětně mnohem větší a zlomyslnější drsňák. Což je pro změnu něco, o co Hana obírá slavná scéna s Greedem, která v nové verzi již nenechá Hana střílet prvního. Místo toho slavný pašerák digitálně uhne hlavou, aby se vyhnul střele nepřítele a teprve poté vystřelí. A aby byla celá situace ještě bizarnější, v dalších úpravách filmu střílí Han a Greedo dokonce ve stejnou chvíli.
55 %Minulý pátek se na Netflixu objevil nejnovější fantasy seriál, kterým se populární streamer snaží uhranout naše bulvy a donutit nás prodlužovat měsíční předplatné. A protože se jedná o docela povedenou podívanou, pojďme se podívat, jaké další dobré fantasy Netflix aktuálně nabízí.
Netflix v posledních dnech značně utlumil příchod zajímavých katalogových novinek a ani v následujících dnech jich nebude přibývat tolik, jak jsme byli zvyklí. Přesto se urodilo alespoň pět filmů, které byste neměli přehlédnout.
Milujete post-apokalyptické filmy, ve kterých civilizace prakticky skončila a pár lidí stále bojuje o přežití a nadvládu nad pustou pouští? Na Netflixu najdete z tohoto subžánru dost zajímavých zástupců, které se mísí s komedií, hororem či akčním nářezem.
Dnes se ve vybraných zahraničních kinech a na americkém HBO Max objevil dlouho očekávaný Mortal Kombat, který má na svědomí veleúspěšný producent James Wan. Zařadí se po bok nejlepších videoherních adaptací?