Streamingové války začínají nabírat na obrátkách. V loňském roce Netflixu silně narostla konkurence a tento trend bude pokračovat. Netflix se má proto zajímat o katalog klasického hollywoodského studia MGM. A není sám.
28. 1. 2020 0:00 | Streaming novinky 28. 1. 2020 0:00 | Streaming novinkyPodle insiderů CNBC se současný mediální trh bude v budoucnu dělit na tzv. „Velkou šestku“, která by čítala Apple, Amazon, AT&T, Comcast, Disney a Netflix, tedy společnosti s nejvyšší a vskutku masivní hodnotou, která je pro případného tržního zájemce nepřekonatelná. Byť se 160 miliard hodnoty Netflixu při pohledu na 965 miliard hodnoty Amazonu či 1,4 bilionu svítící pod kolonkou hodnoty Applu jeví ještě jako docela snesitelná částka. Tato šestice by pak kompletně ovládala trh, přičemž konkurence by měla jen několik možností jak přežít – nechat se odkoupit, licencovat své produkty, anebo uzavřít dohodu o bundlování, kdy by služba jako Netflix či HBO sloužila jako vstupní brána do katalogu menšího studia.
Jedním z menších hráčů na trhu je aktuálně legendární, v současnosti však na hodnotě nikterak nezískávající studio MGM, které se již několikrát v minulosti vyhnulo bankrotu o pomyslný vlásek, ačkoli je jeho katalog pokladnicí filmových klasik. MGM patří například série o Rocky Balboovi, James Bond, Růžový panter, anebo Šílený Max, samotný meziroční výnos však není nikterak úchvatný. Studio MGM získalo za loňský rok kolem miliardy dolarů, z čehož 600 milionů tvoří licence televizního a filmového obsahu a zbytek předplatné ze streamovací služby Epix. MGM pak přiznává hrubý zisk pouhých 123 milionů dolarů.
CNBC odhaduje, že aktuální hodnota MGM je okolo 10 miliard dolarů, což sice je suma o 6 miliard větší, než v případě Disneyho koupě Lucasfilmu v roce 2012, není to však částka, která by byla pro případného zájemce nepřekonatelná, obzvlášť pokud by měl silnou motivaci ke koupi. Zájem o MGM mělo v uplynulých týdnech projevit více zájemců, těmi výraznými a opravdu zajímavými jsou však Apple a Netflix, přičemž obě společnosti mají spoustu dobrých důvodů se o MGM zajímat. V první řadě je lákavý filmový katalog MGM. Netlixu by se jistě hodil pro rozšíření licencovaného katalogu, který se postupně snižuje s tím, jak každé studio vytváří konkurenční streamovací službu a chce si své filmy a seriály (Přátelé, Teorie velkého třesku) držet exkluzivně u sebe. Apple si pak možná začal uvědomovat, že jen ze svých pár titulů neuživí streamovací službu založenou na formě pravidelného předplatného (schválně, kdo z vás stále platí?).
Kromě katalogu jde však zároveň i o samotné studio a jeho zázemí a pozemky, které by Netflixu i Applu poskytly solidní půdu pod nohama i lidské síly v rámci filmového průmyslu. O toto by měl mít zájem především Apple, jehož po spuštění první várky exkluzivních titulů pro Apple TV+ trápila především absence lepší dramaturgie. Netflix by pro změnu získal útočiště pro tvorbu svých filmů, kterých by chtěl ročně vytvářet až kolem stovky. Pro srovnání, to je čtyřnásobek titulů oproti studiu jinému hollywoodskému studiu Universal. A to mluvíme jen o filmech!
Proč tedy zatím nedošlo k dohodě? Je potřeba si uvědomit, že se zatím mělo jednat o prvotní jednání, a tudíž i testování zájmu z více stran. A Apple i Netflix mají rozhodně o čem přemýšlet, neboť ani jedna společnost nemá s nákupem podobného kolosu zkušenosti. Netflix se dlouhodobě podobným akvizicím vyhýbá a především nákup studia, pozemků a zaměstnanců je něco, s čím se zatím nemusel vyrovnávat. A Apple dosud nejvíce investoval do koupě sluchátek Beats by Dre v roce 2014 (3 miliardy dolarů). Pro srovnání, ani Amazon nemá s podobnými nákupy zkušenosti, kdy v roce 2009 koupil jako svou největší akvizici prodejce obuvi Zappos.
Ptáte se, proč MGM nekoupí třeba Disney? Podobné smýšlení by nebylo překvapivé, ale je potřeba si uvědomit, že Disney nakupuje primárně značky, které se hodí do jeho portfolia. V minulosti to byl Marvel, Lucasfilm (Star Wars) a i 20th Century Fox mělo k Disneymu blízko pořady jako Simpsonovi, případně filmy jako Avatar. A samozřejmě šlo i o další byznysové faktory mimo rozšiřování katalogu. MGM nemusí být pro Disneyho zase tolik atraktivní, obzvlášť když fúze mezi Disneym a Foxem byla teprve nedávno dokončena. Je tedy spíš otázkou, zda po MGM neskočí někdo, kdo má k MGM blízko. Logicky by přicházeli v úvahu Warneři vlastnění AT&T, kteří mají se studiem dlouhodobé zkušenosti a mají i finance. Další spolupracovník MGM, studio Sony Pictures, by také přicházelo na mysl, ale Sony má poslední roky svých problémů ve filmové divizi dost, takže investice 10 miliard zřejmě není na pořadu dne.
Situaci každopádně budeme dále sledovat. Je nicméně vidět, že války mezi streamovacími společnostmi jsou pomalu v rozpuku a každý hodlá zbrojit podle svých možností, což do budoucna pravděpodobně změní podobu Hollywoodu tak, jak ho známe.
V loňském roce jsme zažili dvě velké události na streamovacím trhu. Spuštění služeb Apple TV+ a následně Disney+. Především streamovací služba od Disneyho přidělala Netflixu vrásky na čele, neboť už i samotní zástupci Netflixu přiznávají, že jim konkurence odebírá část zákazníků a zpomaluje nárůst předplatitelů. Apple pak řeší problém s nedostatkem obsahu, neboť svou službu staví výhradně na původních filmech a seriálech, nikoli na licencích. Což by chtěl Cookův technologický gigant zřejmě změnit.
Je rok 2024 a v Česku už se zabydlely streamovací služby jako Netflix, Max či Voyo. Kterou z nich vybrat? Které jsou ty nejlepší a nejpopulárnější streamovací platformy v ČR? Nabízíme velký přehled všech streamingových platforem u nás.
Čerstvé výsledky Netflixu za poslední čtvrtletí roku 2019, a tím pádem i za celý rok 2019, potvrzují to, co analytici předpovídali a šéf Netflixu opatrně připouštěl už před pár dny. Zatímco celosvětově Netflix dál mohutně posiluje, v USA se jeho růst prakticky zastavil. Na vině je podle všeho konkurenční Disney+.
Netflix se může pochlubit velkým úlovkem. Zakoupil totiž mezinárodní práva k snímkům studia Ghibli, za kterým stojí proslulý Hajao Mijazaki. Můžeme se tak těšit na rodinné hity s překrásnou a působivou animací jako Cesta do fantazie či Můj přítel Totoro.
Baby Yoda ze seriálu Mandalorian se stal před Vánoci celosvětovým fenoménem, ale jen diváci v USA, Kanadě, Austrálii, Zélandu či Nizozemí ho mohli sledovat oficiálně. Disney+ se nyní snaží urychlit celosvětové rozšíření. V Británii či Německu bude o týden dříve, v létě dorazí do Skandinávie. Dočkáme se letos i my?
Netflix se chystá na zveřejnění ekonomických výsledků za poslední kvartál roku 2019. Již nyní je ale jasné, že v investicích do obsahu polevovat nebude.