I když to nevypadalo, studio Disney nakonec odmávalo vznik nového filmu ze sci-fi série Predátor. Tentokrát se obávaný vesmírný lovec podívá do doby, kdy severní Americe vládli Indiáni. Podařilo se vyrovnat se původní předloze? Udělali jsme recenze všech dílů série a zakončujeme dojmy z nového dílu, který už jsme také viděli.
3. 8. 2022 20:00 | Tipy na film © TMDBUnikátnost prvního Predátora spočívá v jeho změně stylu vyprávění v půlce filmu, kdy se změní z akčního filmu na čistokrevný horor. To vychází už ze samotného námětu na film, který byl původně myšlený jako vtip - když mohl v polovině 80. let porazit Rocky i toho nejsilnějšího sovětského boxera, s kým bude bojovat příště? S vetřelcem? A tak se tvůrci rozhodli nejdříve ukázat ty největší a nejdrsnější akční svalovce té doby v čele Arnoldem Schwarzeneggerem a nechat je první půlhodinu dělat, co jim šlo nejlépe - kosit po desítkách v džungli své nepřátele. Až teprve poté nastupuje na scénu neviditelný protivník a systematicky je začíná kosit jednoho po druhém, aby si jako správný lovec nechal nejcennějšího Arnolda až na konec. Jejich závěrečný souboj, kde nejsou žádné střelné zbraně, ukáže poprvé nádherně strašidelný design Predátora ve své kráse a katapultuje tuhle napínavou podívanou do první ligy blízkých setkání třetího druhu.
78 %Když Arnold zdvořile odmítl pokračovat, museli si tvůrci v druhém dílu spokojit alespoň s drsným policajtem v podání Dannyho Glovera ze Smrtonosné zbraně. Absence Arnolda ale filmu tolik neublížila, protože se mu daří dobře replikovat to nejlepší z jedničky - ani zde v úvodu nejde o souboj s predátorem, Glover a spol. se v první chvíli snaží přežít další den uprostřed nekonečné války s městskými gangy. Když se začnou objevovat první stažené mrtvoly visící hlavou dolů, rozjíždí se nejdříve klasické pátrání známé z každé druhé kriminálky o sériových vrazích. Dusnou opravdovou džungli vystřídala neméně dusná městská džungle a kdyby si film na chvilku neodskočil ke vládním agentům prahnoucí po mimozemské kořisti, mohla by to být napínavá podívaná do úplného konce. V něm samozřejmě dojde na obligátní a solidní souboj jeden na jednoho, v závěrečných minutách se navíc mytologie nepatrně rozšíří a naznačí, že svět predátorů může dál volně pokračovat. Jedno z nejvíce podceňovaných sci-fi pokračování.
63 %Původně se to zdálo jako fajn nápad, který se navíc už solidně osvědčil v komiksech nebo počítačových hrách - vezmete dvě ikonická vesmírná monstra a pošlete je proti sobě. Jenže pak jsou lidé v jejich souboji jako třetí kolo u vozu, což degraduje ty nejsilnější stránky obou filmových sérií - ať už je to Vetřelec nebo Predátor - obě monstra potřebují silného lidského vyzyvatele. Partička vědců, kteří pod antarktickým ledem našli rituální pyramidu sloužící jako hřiště pro vesmírné souboje, je tak odsouzena do role nosičů zárodků a na nikom vlastně moc nezáleží. Paul W.S. Anderson hororové příběhy umí když chce (Horizont události), ale AvP je v jeho podání spíše počítačovou hrou s procházením levelů, efektnímu cutscénami (facehugger ve slow motionu) a zbytečnými flashbacky (mytologie tentokrát dostane obrovský prostor). Co naplat, že design monster se povedl, odkazy na starší díly Predátora či Vetřelce fungují a pražské kulisy opravdu vypadají věrohodně jako starobylá pyramida, ale když chybí napětí, dobré postavy a drsnější přístupnost, zázraky nečekejte. Jednou by to stačilo.
56 %Přestože kvalita nedosahuje prvních Vetřelců a Predátora, je to zajímavá variace na původ obou mimozemšťanů.
A nebo to nestačilo? Evidentně ne, takže se dvojka ultimátního souboje Predátora a Vetřelců dějově rozehřívá pět minut poté, co skončila jednička. Pražské kulisy tentokrát vystřídala kanadská příroda a obě vesmírná monstra se poprvé ve své historii přiblížila opravdu nebezpečně blízko lidské civilizaci. Výsledek připomíná Stevena Kinga ve slevě - na malém městě někdo zabíjí lidi v kanálech a tuctové postavy dlouze přemýšlejí, co s tím udělají. Odpověď je nic - protože tady hrají prim vetřelci, predátoři a jejich kříženci - a naprosto sterilní děj i akci nepřebije ani drsnější přístupnost (jednička byla v kategorii pro teenagery), atomové bomby či další výlet do hluboké mytologie (kde se vzala značka Yutani). Dvojka se měla brzy proměnit v trojku, ale kritici a diváci tomuhle stylu vystavila zaslouženě stopku. Takhle tedy soudruzi opravdu ne.
46 %I přes nevalnou kvalitu je to jediný film, kde se vetřelci dostanou mezi běžné lidi na Zemi.
Poté, co fandové striktně odmítli další bratříčkování s vetřelci, vrátil se Predátor ke svým kořenům. Robert Rodriguez si z pozice producenta vydupal jednoduchý příběh, který ctí první díl skoro až posvátně. Opět je tu džungle, opět jsou tu drsní bojovníci, opět je tu dunivá hudba Alana Silvestriho a opět se tu drsně hláškuje. Poté, co Arnold zdvořile odmítl pokračovat, tíhu příběhu a tíhu granátomentu na sebe vzal oscarový Adrien Brody a s dvaceti kilo svaly navíc se šeptavým hlasem mu vedení nesourodé party zabijáků z celého světa šlo docela dobře. První půlka vystihuje podstatu prvního Predátora maximálně, nepřítel opět není vidět, útoky začínají postupně a nechybí překvapivé odhalení o tom, kde se nacházíme. Škoda, že v polovině nastoupí zdržovačka v podobě už méně překvapivé vedlejší role (kterou opět Arnold zdvořile odmítl) a do závěrečného souboje se už jde v méně ostrém tempu. Ten je tentokrát tři proti jednomu (nebo chcete-li dva na dva) a hodil by se spíše do akčního Riddicka než do napínavého Predátora, ale budiž. Mytologie se zde opět o něco rozšířila a bylo to fajn.
64 %Poté, co Shane Black režií třetího Iron-Man přinesl zprostředkovaně 1,2 miliardy dolarů do kapes Marvelu, hollywoodští producenti ho přestali po letech ignorovat a vypsali mu na pokračování Predátora bianco šek. A tak se scénárista, režisér a herec, který se v jedničce Predátora stal historicky první viditelnou obětí vesmírného lovce, utrhl ze řetězu a do svého pokračování (ano, stále se držíme v jedné časové lince) nacpal, co ho napadlo. Horor a napětí vystřídala dobrodružná podívaná, kde se všichni honí za tajemnou zbraní proti predátorům a je jedno, jestli jsou to vojáci, blázni, agenti, vědci, hodní predátoři nebo zlí predátoři. Výsledkem je dost často neuvěřitelný guláš, který drží pohromadě jen díky sympatickým hercům a stíracím hláškám, které Black umí jako málokdo. V samotném závěru se mu to celé totálně rozpadlo, když je podstata zbraně odhalena (uvažovalo se o Arnoldovi, ale ten zdvořile odmítl) a mnoho fanoušků vyhlásilo nad sérii neslavnou tryznu. Svým způsobem je Evoluce zábavná, ale tím, jak efekty, hlášky a mytologii povýšila nad jednoduché napětí, se od podstaty Predátora vzdálila nejvíce.
53 %S převzetím studia Fox a právy nad Predátora konkurenčním Disney, to vypadalo, že se nad vesmírným lovcem zavřela červí díra definitivně, ale Disney naštěstí jen nebazíruje nad princeznami a hledá jakýkoliv materiál, kterým by nakrmil své streamovací služby. Pro Kořist si vyhlédl talentovaného Dana Trachtenberga (10 Cloverfield Lane), který podobně jako Rodriguez vyhlásil návrat ke kořenům. Dějově se tak přeneseme do začátku 18. století k indiánskému kmeni Komančů, kde se snaživá Naru snaží přesvědčit náčelníky, že ženy umí víc než jen sbírat kořínky a můžou lovit stejně dobře jako muži. Její cestu za ultimátním úlovkem ale zkomplikuje neznámý lovec, který přišel na stejné místo také složit jednu dospěláckou zkoušku. Než se jejich cesty střetnou, je třeba překousnout pomalejší rozjezd, který se někdo necitlivý snažil rozbít pravidelnými ukázkami predátora (velký prohřešek proti pravidlům viz výše), ale jakmile se postavy vytříbí a oba dva hlavní souputníci začnou směrovat ke vzájemnému souboji uprostřed panenské přírody, začne to být zajímavější, že by i Leonardo DiCaprio v Revenantovi záviděl. Ženskou postavu neberte jako novodobou emancipaci, je to jedna z těch lepších variant na Ripley z poslední doby a když pomineme digitální krev, je její přežívání a následný finální souboj s Predátorem moc podařený. A závěrečné pomrknutí pro fandy starších dílů potěší dvojnásob.
65 %Disney Plus není rozhodně jen Marvel, Star Wars a pár animáků, nabídka této streamovací služby naopak skrývá mnoho klenotů, ať už klasické či indie kinematografie. Vybrali jsme pro vás desítku filmů, které byste zde asi ani nečekali.
Disney Plus si sice řada domácností ráda předplatí kvůli rodinným snímků, animákům anebo největším blockbusterům studia Disney, pobaví se však i fanoušci akce. A to i takové, která je zpracovaná do mnohadílné až zdánlivě nekonečné seriálové podoby. Vybrali jsme ty nejzajímavější kousky.
Kulturista, realitní magnát, herec, režisér či guvernér Kalifornie. Rakouský rodák se může pyšnit mnoha tituly a povoláními, skoro se nechce věřit, že by se to dalo stihnout v jednom životě. Arnold to však dokázal a dnes si zaslouženě může užít oslavu svých 75. narozenin. Oslavte to s ním prostřednictvím jeho nej filmů.
Netflix je po úspěšném uvedení akčního blockbusteru The Gray Man v útlumu. Růžky proto vystrkuje konkurence, která zdá se skutečně nikdy nespí a hned se chytá příležitosti.