Očekávaný velkofilm Napoleon vstupuje do českých kin již 23. listopadu a režisér Ridley Scott nyní v novém videu dokazuje genialitu francouzského vůdce na bitvě u Slavkova. Problém je, že popisovaná pasáž je vyvrácenou lží.
Ridley Scott je sice fenomenální filmař, ale jeho vztah k historii je v mnoha směrech pokřivený. Nemá totiž nejmenší problémy adaptovat do svých filmů vyvrácené legendy, které nemají se skutečností nic společného a přesto je vydává za naprostý fakt. Dokonalou ukázkou je nově předvedená sekvence z bitvy u Slavkova ve filmu Napoleon, který zamíří již 23. listopadu do kin. Scott v propagačním materiálu používá závěrečnou část bitvy, kdy se Rusové snaží dostat přes zamrzlé rybníky do bezpečí, jako důkaz Napoleonových strategických schopností. Potíž je v tom, že zrovna tato pasáž je prokazatelnou fikcí.
Scott nejdříve popisuje, jak Napoleon zahnal ruské vojsko pomocí kavalerie a pěchoty na rybníky Žatčanského a Měnínského, přičemž tvrdí, že se francouzský stratég zachoval jako vlk a Rusům odhalil skutečnost, že jsou na ledové ploše, až výstřely z děl. Těla Rusů se měla začít propadat pod led společně s koňmi a dělostřelectvem, což ovšem silně naráží na dobové záznamy, které toto rozhodně netvrdí. Jednak je samozřejmě hloupost, že by Rusové nevěděli o tom, že jsou na ledu. Také stojí za pozornost, že Scott udělal z podmáčeného zimního terénu „zasněženou Sibiř“. Zdaleka nejhorší je nicméně skutečnost, že vydává za realitu strategii, kterou šířila především francouzská propaganda. Ať už samotný Napoleon nebo generál Marcellin Marbott.
Podle zprávy chrlického panství Františka Brutmanna však byl Žatčanský rybník na Napoleonův příkaz zhruba týden po boji vypuštěn a našli se v něm nikoli tisíce, ale jen dva vojáci, 180 dělostřeleckých koní a 18 děl. K utopení navíc mělo dojít kvůli váze, kterou led prostě neunesl, nikoli masivní dělostřelecké palbě. Tato propagandistická legenda byla v roce 1897 vyvrácena studií profesora Aloise Slováka na základě vrchnostenských zápisů a kronikářských textů. V Měnínském rybníce dokonce neměl být nalezen jediný muž, kůň, kolo či dělo.
Samozřejmě byste mohli namítat, že dějiny píší vítězové a film je vyprávěný z perspektivy Napoleona, který i podle historických záznamů neváhal své činy pořádně zveličovat. Jenže tady je problém v tom, že Napoleonovu strategii boje popisuje sám režisér, který očividně fabuluje na základě prokazatelně smyšlených báchorek a vydává je v oficiálních materiálech za holý fakt. Na druhou stranu koho by to po Gladiátorovi či Robinu Hoodovi, kteří si v podání Scotta historii také silně ohnuli, překvapovalo. Jen zamrzí, že Scott nedokáže při svých famózních režijních schopnostech oddělit fakta od smyšlenek. Kdyby totiž pracoval v Napoleonovi s různými perspektivami jako v Posledním souboji, rozhodně by šlo o zajímavý a ocenitelný přístup.
Zdroj: Encyclopedia Britannica / Jiří Kovařík: Slavkov 1805 / Aloid Slovák: Bitva u Slavkova
⏰ 14. 11. 2023 🧑💼 Petr Semecký 🩶 1084 📰 Filmové novinky
Nech si každý pátek podvečer zdarma doručit do svého inboxu náš nový newsletter s filmovými tipy, trailery či novinkami. Jdu na to!
Další: Novinky · České · Tipy · Data · Kvízy · Trailery · Rozhovory · Vše