S koncem června se tradičně blíží i největší český filmový festival v Karlových Varech s téměř dvoustovkou promítaných titulů. Vyznat se v programu může být někdy dost fuška, a proto jsme pro vás vybrali desítku filmů, které byste neměli minout.
Zdroj: Autorský text
V tradičních výběrech z 57. ročníku KVIFF najdete horké české novinky jako je stylová retro detektivka Úsvit, sci-fi Bod obnovy nebo adaptaci románu Jáchyma Topola Citlivý člověk. Také nechybí klasiky jako je restaurovaná 4K verze Cesty draka, dobrodružný Master & Commander: Odvrácená strana světa či Godardovo Pohrdání, anebo zahraničním tiskem protřásané skandální tituly jako Cronenbergův Infinity Pool. Neříkáme, že na tyhle filmy nemá smysl chodit, ale chtěli jsme k těmhle pro mnohé diváky tutovkám vybrat ještě takové tituly, které byste možná na první prolistování programem mohli přehlédnout.
Klasických romancí se v dnešní době točí opravdu již poskrovnu, debut Celine Song je však brilantní výjimkou potvrzující pravidlo. Dojemný příběh dětských lásek, které se setkávají po více než dvou dekádách v New Yorku, dá vzpomenout na ty nejlepší romantické filmy z indie ranku, jako je Linklaterova trilogie “Before” nebo Ztraceno v překladu Sofie Copolly. Jestli si budete chtít v Thermalu poplakat, Minulé životy by vám jako nejlepší romance letoška rozhodně neměly uniknout.
Jeden z nejlepších vztahových filmů roku 2023 je nyní dostupný na Maxu.
Dalším z chytrých romantických filmů, které letos slaví úspěch, je i debut herečky známé z filmů Xaviera Dolana Monii Chokry Povaha lásky. Příběh stavící ženu do milostného trojúhelníku mezi dva muže, kteří jsou každý jiným ztělesněním lásky a mohou jí nabídnout v životě něco jiného, jsme viděli již v Nejhorším člověku na světě. A stejně jako úspěšný norský film, i kanadský snímek s citem a pochopením přesně vystihuje svět plný možností a ženských tužeb.
Do třetice doporučujeme romantický snímek, ale slibujeme, že naposledy. Filmy finského svéráze Akiho Kaurismäkiho mají do tradičního pojetí žánrů, prostředí i narativů hodně daleko, a tak i jeho pojetí velké osudové lásky vypadá jinak, než byste mohli čekat. Karaoke blues totiž není jen milostným vyznáním dvou rozkošných outsiderů, ale také love letter vodce, cigaretám a filmovému médiu samotnému. K tomu přidejte typický Kaurismäkiho humor a okouzlující prostředí zaplivaných helsinských barů a máte před sebou jeden z nejzajímavějších filmů roku. Kaurismäkiho poetika se prostě neomrzí, obzvlášť v případě, kdy připomíná svá vrcholná díla jako Děvče ze sirkárny nebo Muž bez minulosti.
Pokud bychom měli z českých filmů vypíchnout jeden jediný byl, by to společný projekt režisérské dvojice Tomáš Pavlíček a Jan Vejnar, který vznikl v punkových podmínkách mimo tradiční struktury. Děsivě výstižný portrét jednoho páru a jejich tchýně vás zaručeně rozesměje, aby vás v další chvíli pořádně zmrazil a vyvolal husí kůži. Duo mladých režisérů těží především z pečlivě odpozorovaných rodinných situací, které jsou pro jedny hororem a pro druhé komedií, přičemž předkládají přesný citlivý obraz dnešních mileniálů a z jejich úhlu pohledu mnohdy psychopaticky působících příbuzných.
Nejlepší český film roku 2023 je nyní dostupný na Maxu.
Na karlovarském filmovém festivalu nesmí snad žádný rok chybět vítězný snímek z Cannes, a ani letos tomu není jinak. V posledních několika letech Zlatou palmu vyhrávají filmy odvážné, žánrové, ale především divácky vstřícné a i Anatomie pádu vás chytne a nepustí. Snímek teprve třetí ženské režisérky, které se podařilo v Cannes získat nejvyšší ocenění, v sobě snoubí prvky rodinného dramatu, hitchcockovského thrilleru i temné detektivky. Hlavním tahounem je pak bezesporu excelentní Sandra Hüller v roli ženy obviněné z vraždy manžela, která nyní veřejně pyká za svůj úspěch a cílevědomost.
Oscarové krimi drama je nyní dostupné na Maxu.
Wim Wenders se sice ve filmografii pyšní jedněmi z nejlepších filmů minulého století jako Paříž, Texas nebo Nebe nad Berlínem, v poslední době se mu ale příliš nedařilo. Na jaře se svým novým filmem ale dokázal, že rozhodně má světu filmu ještě co nabídnout. V civilním příběhu tokijského toaletáře zužitkoval svou lásku k Japonsku i klasické rockové hudbě a natočil film, který působí až jarmuschovským dojmem. Líbezný příběh o hledání radostí v každodenních maličkostech bude bezpochyby jedním z nejvíce feel-good zážitků festivalu.
V poslední době opět stoupá popularita historických žánrů, co ale kostýmní novinky spojuje, je touha vyprávět dějiny z pohledu těch, kteří byli upozaděni, a to především žen. Ve snímku sledujícím osud poslední manželky Jindřicha VIII. Kateřiny Parrové, která musí žít s vědomím toho, jak bylo zacházeno s Jindřichovými předchozími ženami i vlastní nenávistí k němu, září Alicia Vikander a především Jude Law jako oteklý vladař na smrtelném loži. Jeho odpudivá kreace tudorovského krále je natolik živelná, že z plátna je téměř cítit smrad jeho bércových vředů. Zatím se jedná o jednoho z jasných kandidátů na letošní herecká ocenění.
V hlavních rolích září Jude Law a Alicia Vikander.
Každý rok se ze záplavy indie road movies, obracejících svůj zrak k méně naleštěné části Ameriky, vyzdvihne jeden snímek, který všechny ostatní hravě strčí do kapsy. V letošním roce by se mělo jednat o režijní debut dvorního kameramana bratří Safdieů Seana Prince Williamse, který se může pyšnit skvělým obsazením a nadšenými ohlasy z Cannes, které vyzdvihují především Williamsovu lehkou režijní ruku a svěží „gen Z feel“.
Filmy japonského režiséra Hirokazu Kore-edy vynikají svým nenápadným zpracováním emocí a specifickým způsobem filmového vyprávění, v němž se to nejdůležitější vždy děje mimo obraz. Kore-edův jazyk a poetika jsou natolik specifické, že mimo rodné Japonsko jako by jeho filmy ztratily kouzlo. Proto se po krátké pauze vrátil zpět do prostředí Tokia a tentokrát se zaměřil na téma školní šikany a pokusil se o způsob trochu rašomónského vyprávění. Ohlasy mluví o jednom z jeho nejpovedenějších kusů a jelikož se Netvor momentálně do distribuce nechystá, byla by škoda jej ve Varech minout.
Ira Sachs se po boku Todda Haynese řadí k předním hlasům americké queer kinematografie a letos v zimě uvedl na festivalu Sundance svůj osmý režijní počin. Míjení je jakýmsi LGBTQ+ zrcadlem Povahy lásky a sleduje milostný trojúhelník mezi Tomasem v podání Bena Whishawa, jeho mužem a jeho první ženskou milenkou, s jejíž pomocí nalézá znovu své potřeba a touhy a zároveň testuje žárlivost svého partnera. Po Whishawově boku se objevili Franz Rogowski a Adele Exarchopoulos a podle ohlasů se můžeme těšit na pořádnou porci vášnivého snímku s existenciálním podtónem.
⏰ 28. 6. 2023 🧑💼 Beata Mrazíková 🩶 28 📰 Tipy na film
Nech si každý pátek podvečer zdarma doručit do svého inboxu náš nový newsletter s filmovými tipy, trailery či novinkami. Jdu na to!
Další: Novinky · České · Tipy · Data · Kvízy · Trailery · Rozhovory · Vše