Katastrofických filmů najdeme nepřeberně druhů. Může se totiž potápět majestátní loď, mohou na nás útočit mimozemšťané a hromada šutrů, anebo může dojít k masivnímu požáru a spoustě dalších neštěstí. Vybrali jsme desítku filmů napříč různými dekádami, které byste určitě měli znát.
21. 2. 2022 16:00 | Tipy na film © TMDBLuxusní výletní loď, nečekaná porucha a malá skupina přeživších bojující o život. To není Titanic, to je ta druhá slavná loď, která se objevila ve filmu. Poseidon ustavil spoustu později se opakujících vzorců katastrofického filmu, především premisu skupiny, ve které každý má nějakou vlastnost, která se může ostatním hodit. Zároveň má každý předpoklady pro svůj vývoj.
71 %Zatímco Poseidon sázel na dynamiku týmu, Skleněné peklo představovalo síť jednotlivých subsvětů postav, párů a vzájemných vztahů propojených požárem v luxusním mrakodrapu. Zároveň se v něm upevňuje typologie postav, které v katastrofických filmech obvykle najdeme.
69 %Fikční polodokument o světě, kde propukl jaderný konflikt, ukazuje asi nejdepresivnější možné pojetí postapokalyptického světa. Postupně film prozkoumává jednotlivé fáze od nenápadně se rýsující hrozby a šokujícího momentu atomového hřibu přes vyvolávání paniky a následné potýkání se s pádem civilizace až po znepokojující pohled na příští generaci, jíž chybí základní inteligence i předpoklady k přežití.
80 %Jeden z prvních katastrofických a post-katastrofických filmů zároveň naplňuje několik žánrových vzorců, které vměstnává do sedmdesátiminutové stopáže. Zatímco první třetina zobrazuje titulní potopu a předznamenává první schémata katastrofického filmu, druhá třetina představuje postapokalyptické drama o honičce s bandity a třetí částí je maloměstské drama o vztazích v malé uzavřené komunitě.
64 %Velkofilm Jamese Camerona se soustředí na romanci dvou postav na pozadí jedné z největších tragédií. Tu zároveň využívá jako kontrast k existenciální krizi postav. Zatímco chudý Jack vypadá bezvýznamně vedle bohatých spolucestujících, dívka z bohaté rodiny Rose trpí nedostatkem prostoru, obklopena panovačnými příbuznými a dominantním snoubencem. Jejich vzájemná láska je pak skryta ve stínu opulentní luxusní lodi navržené tak, aby ohromovala vlastní velkolepostí. Tragédie jejich lásky je stejně tak zastíněna zkázou Titanicu a všudypřítomným utrpením. I po dekádách Roseina bolest neznamená pro její posluchače o mnoho víc, než nalezení drahého šperku.
77 %Napínavý thriller ukazuje danou katastrofu v několika plánech. Ve dvou hlavních je posádka vlaku, mezi jehož cestujícími se rozšíří zcela nový virus. Kromě nemoci však musí cestující bojovat s vojáky, snažícími se nákazu potlačit extrémními prostředky. Zatímco cestující bojují o život i o čas, generál v řídícím středisku zápasí s morálními dilematy.
64 %Ústřední pár spojuje nejen vzájemná přitažlivost, ale i záliba v lovu tornád. Prostřednictvím nejmodernější techniky dokáží lokalizovat příští bouři a brzy ji uvidí i pěkně z blízka. Film se stal jedním z nejvýraznějších snímků devadesátých let.
52 %Snímkem o zničující mimozemské invazi Roland Emmerich prakticky nastavil model svých budoucích katastrofických filmů. Představuje katastrofu, kterou pak nahlíží perspektivami různých postav. Ty zachycuje na různých pozicích svého fikčního světa; katastrofu tak sledujeme z pohledu obyčejných občanů prchajících před ničivými mimozemskými paprsky v ulicích. Zaměstnanců vědeckých ústavů bezmocně předvídajících další stadia ničivé události. Politiků hledajících řešení. I vojáků a příslušníků bezpečnostních složek řešící katastrofu přímo. Emmerich tak nejen zprostředkovává důsledky katastrofy, ale ukazuje nám ji jako komplexní celek. Zároveň postavy propojuje sítí vztahů a nachází způsoby, jak jejich akce protnout, takže mezi postavami různých pozic a funkcí vytváří nové vztahy, což pohání dynamiku vyprávění.
69 %Michael Bay se nikdy nebál utrhnout ze řetězu. Nejinak tomu bylo i v jeho katastrofickém snímku Armageddon. Spíš než síť postav na různých pozicích světa je film prakticky týmovkou a oslavou obyčejného hrdiny z lidu. V absurdní zápletce filmu, kde je jednodušší vycvičit dělníky v astronautice než naučit astronauty s vrtákem, poutá pozornost kontrast velkého světa, zdůrazněného širokými záběry, opulentními celky a impozantními stroji v centru většiny scén, a tzv. obyčejného člověka, se kterým se může divák identifikovat. Všechny postavy jsou sice nesympatické karikatury a samotná akce je nasnímána tak nepřehledně, že sotva vnímáme, co kdy kde bouchlo a kdo u toho zrovna umřel, přesto se film stal jednou z milovaných klasik.
66 %Jedním z nejpopulárnějších žánrů na Netflixu jsou akční filmy. Těm už se v kinech v jejich syrové podobě úplně nedaří a nahrazují je především velké trikové blockbustery. Nicméně na streamovacích službách získávají nový život. Ať už se jedná o akční novinky, či nestárnoucí klasiky.
Netflix během víkendu přidal hned několik nových snímků do své nabídky. V některých případech se jedná o první uvedení na streamovací službě, v jiných o vítaný návrat kousků, kterým dříve vypršela licence a Netflix ji nyní obnovil.
Další z únorových víkendů nabízí pestrou směs žánrů. Zatímco Netflix útočí návratem slavného detektiva a kultovního zabijáka, konkurence nabízí pokračování komediálních hitů. A pak je tu také druhý Venom, který se konečně dostává legálně online.
Příchod HBO Max na český trh s sebou nese velká očekávání z pohledu nabídky celovečerních titulů. Nejenže se můžeme těšit na kinofilmy ve zkráceném distribučním okně, ale HBO chystá i spoustu vlastního originálního obsahu. Vybrali jsme pro vás desítku celovečerních titulů, které slibují opravdu velké věci.