Streamovací služba Netflix je sice globální jedničkou na trhu, to ale neznamená, že hodlá bezmyšlenkovitě vyhazovat peníze. Nový šéf filmové divize pokračuje v razantních změnách a po obměně svých podřízených ruší filmy a utajuje finanční opasky filmařům. Těm se to samozřejmě nelíbí, dosud byli mnohdy přepláceni.
6. 5. 2024 16:25 | Filmové novinky 6. 5. 2024 16:25 | Filmové novinkySvět streamovacích služeb se dynamicky proměňuje a abyste přežili, musíte se umět přizpůsobit. Málokdo to dokáže tak efektivně jako Netflix, který za posledních pět let jasně ukázal, proč je stále jedničkou na trhu streamovacích platforem. Netflixu začaly před pár lety s nástupem konkurence v podobě HBO Max, Disney Plus, Paramount Plus a dalších služeb těžké časy. Hollywoodská studia si totiž najednou začala hlídat své exkluzivní tituly a odmítala Netflixu nadále prodávat licence. Netflix tak vsadil ještě výrazněji na vlastní unikátnost a začal ve velkém lákat slavné filmaře, kteří si mohli na platformě de facto plnit sny bez jakékoli dramaturgie ze strany streamera.
Za přeměnou strategie Netflixu stál dřívější producent Universalu Scott Stuber. Ten nastoupil do Netflixu v roce 2017 a ihned začal pracovat na tom, aby se na do té doby hojně zalicencované platformě začalo objevovat více unikátních snímků. V roce 2021 dokonce Netflix oznámil, že bude vypouštět každý týden jeden nový film. A ačkoli řada snímků neplnila zrovna nejvyšší mety kvality, mnohé tituly dokázaly získávat nominace na filmové ceny či je dokonce vyhrávaly. Během Stuberovy éry se na Netflixu objevily globální fenomény jako Irčan, Roma, K zemi hleď!, Red Notice nebo The Gray Man. Stuberovi to ale nestačilo a snažil se tlačit myšlenku, že by Netflix mohl dělat i časově limitované uvedení do kin. Jako tomu bylo v případě Na nože: Glass Onion, sequelu hitu Na nože, které bylo společně s chystaným třetím dílem prodáno Netflixu za neskutečných 450 milionů dolarů.
Netflix se tímto přístupem dostal do zběsilé spirály investování, v níž největší a nejžhavější filmaři světa jako Martin Scorsese, Rian Johnson či bratři Russoové dostávali víceméně bianco šek na svou tvorbu. Nikdo je nekontroloval a Netflix vyplácel enormní odměny filmařům dopředu, nikoli po dosažení stanovených cílů sledovanosti. Jenže časy se mění a Stuber byl v Netflixu nahrazen producentem Danem Linem, jenž vedení služby ještě před nástupem sdělil, že dosavadní přístup a kalkulace nedávají smysl. Lin Netflix jasně upozornil, že dle jeho názoru je filmový obsah služby nekvalitní, zároveň je ale nesmírně předražený a pokud se dostane k veslu, bude chtít okamžité změny. A Netflix kývnul.
Lin, který má zkušenosti z hororové série To nebo hraného remaku Aladdina, okamžitě propustil část zaměstnanců a filmovou sekci Netflixu rozškatulkoval podle žánrů a subžánrů s tím, že každé oddělení má odpovědného zástupce, s nímž bude projekty řešit. Cílem je tvořit méně kvalitnějšího obsahu a za rozpočty, které dávají smysl. Tj. bez riskantních finančních odměn předem, ale až poté, co se ukáže, že filmařská vize splnila očekávání a doručila globální hit. Netflix kvůli změnám ve vedení již zrušil chystaný snímek Kathryn Bigelow Aurora, také odmítl adaptovat krátký příběh sepsaný jeho vlastní hvězdou Millie Bobby Brown a režiséru Edwardu Bergerovi (Na západní frontě klid) nakázal osekat rozpočet jeho nového filmu s Colinem Farrellem.
Budování vztahů s filmaři se tak Netflixu začalo v posledních měsících a letech značně rozpadat. Ostatně Scorsese Zabijáky rozkvetlého měsíce kvůli distribuci v kinech natočil raději u Applu, k Warnerům odešla Maggie Gyllenhaal, jež pro Netflix natočila snímek Temná dcera. A režisér Scott Cooper po kriminálce Bledé modré oko životopis o Bruci Springsteenovi natočí u 20th Century Studios.
Netflix ale po zvučných režijních jménech nemusí smutnit, protože karty ve streamingu se po letech opět obrátily. Konkurence pochopila, že vzdorovat Netflixu velkým množstvím obsahu úplně nejde a růst předplatitelů v jejich případě není tak rychlý, jak se očekávalo. Investice do novinek tudíž na platformách jako HBO Max nebo Disney Plus byly prudce osekány a studia jako Disney, Warner Bros., Universal či Paramount jsou nově opět svolná prodávat práva na své tituly i největšímu streamovacímu hráči. Netflix tak už nemusí každý týden vydávat původní content, místo toho se může soustředit na kvalitu a nadále budovat svůj brand jako něco víc než jen hromadu hnoje pro uspokojení znuděných lidí u televize. Což je ve výsledku jen a jen dobře. Protože hnoje bylo v posledních letech ve velkém rudém Nku skutečně dost.
Zdroj: The Times Tribune / NY Times
6 669 zobrazení 2 se líbíUž je to nějaký pátek, co jsme od Netflixu dostali poctivou starosvětskou fikční kriminálku s velkým hereckým jménem, protože streamovací gigant se v poslední době zaměřuje hodně na true-crime dokumentární série. Brzo bychom se ale mohli počkat projektu, který to změní.
Diváci televize Nova se po šesti týdnech louží s úspěšným seriálem Iveta, který televize přesunula v rámci oslav narozenin ze své videotéky Voyo. Na televizní obrazovky nyní zamíří osvědčená kriminálka podle skutečných případů.
Již 13. června se na obrazovky služby Amazon Prime Video vrací brutální superhrdinská řež s názvem Banda. A ačkoli čtvrtá řada nemá být poslední, nová upoutávka působí rozhodně hodně osudově.
Společnost Lucasfilm ve spolupráci s Disney Plus odhalila během dne Star Wars novou upoutávku na chystaný seriál Akolytka, který nás zavede do časů Vrcholné republiky. Tedy před události známé ze Skywalker ságy. A rytířům Jedi půjde o život.