Ne vždy platí, že ty nejlepší filmy mají nejsilnější marketingovou kampaň a víte o nich od prvopočátku. Kouzlo nenápadných filmů však tkví v o to větší radosti, když na ně často náhodou narazíte. Vybrali jsme osmičku snímků, které by vám neměly uniknout jen proto, že nejsou vidět.
Dívčí přátelství mohou mít mnoho podob, v jejich jádru však vždy tkví směsice lásky, podpory a žárlivosti. Do neotřelého prostředí amerického pornoprůmyslu zasadila Ninja Thyberg svůj citlivý příběh o dospívání, který je osvěžující svou rezignací na jednoduché soudy nad komplikovaným prostředím. Výsledkem je tak překvapivě intimní příběh o tom, že každý z nás chce být nejlepší verzí sebe sama, avšak ne všichni jsme ochotni pro tento ideál obětovat vše. ?
Těžko byste hledali výmluvnější komentář k pandemické situaci než právě snímek Lanthimosova dlouholetého spolupracovníka Christose Nikou. Příběh muže, jenž po záhadné epidemii prožije amnézii a skrze bizarní vládní program se pokouší navrátit do normálního života, trefně komentuje vykloubenou dobu, která nám vnucuje pochybné recepty na štěstí, ale nenabízí cestu k sebepřijetí. Neustálé zpochybňování a tázání se, zda je vůbec potřebné v dnešní době vzpomínat, když vlastně nechceme, přináší pro diváka výjimečně intimní zážitek nutící k zamyšlení nad sebou samým… a konzumaci nadměrného množství plodů malvic.
Enigmatickou bajkou o masérovi a hypnotizérovi z Černobylu, který svým působením jako jediný přináší alespoň prchavé okamžiky štěstí do jinak neutěšeného „ghetta pro bohaté“, se Malgorzata Szumowská opět strefuje do neduhů polské společnosti a vyobrazuje tak plastický portrét absurdity místních sociálních rozdílů. Interpretačně těžko uchopitelný snímek nabízí nejen pořádnou dávku melancholie, ale též neustále nechává diváka ve střehu a nutí jej hledat další a další interpretační klíče. Bonusem je pak naprosto suverénní scéna obsahující masáž buldoků trpících plynatostí a jejich následnou hypnózu.
Romance středního věku o dvou jedincích, kteří sice po sobě příliš netoužili, o to více však jeden druhého potřebovali. Britský sociální film ožívá v moderním podání Clio Barnard díky nesentimentální romanci, která místo bezbřehé lásky nabízí ideu citu z rozumu. On je indický vtipálek, který stále neřekl své rodině, že již dávno není zasnoubený, ona o dvacet let starší zraněná duše, která se teprve učí žít sama se sebou. Nepravděpodobný vztah navzdory překážkám otevírá otázku vyrovnávání se s ranami minulosti skrze dost možná pouhý překlenovací vztah. Pragmatická a přesto citlivá romance pro 21. století.
Černobílá mezihvězdná odyssea multiinstrumentalisty Jóhanna Jóhannsona přináší smutné svědectví o vyhasínající civilizaci, jež pamatují již jen masivní monumenty z betonu, které nehybně stojí v krajině jako němí svědci dějin. Zážitek na pokraji dokumentu, sci-fi a galerijní instalace je pohlcující vizí lidstva, které se utápí ve vlastní marnivosti a zkáze. Dílo, které zde zesnulý Islanďan zanechal, je posledním varováním před požíráním sebe sama. Možná se jedná o zprávu až příliš šifrovanou a fragmentární, přesto však hladké betonové plochy působí silněji a výmluvněji než mnohé narativní struktury.
?Nesentimentální dílo ruského veterána Andreje Končalovského je překvapivě svěžím obrazem socialistického masakru v Novočerkassku, který působí moderně především díky své snaze rezignovat na jakýkoliv morální apel a souzení stran dobra a zla. Již dlouho tu nebyl snímek, kdy divák může plně soucítit s kovanou stalinistkou a nezpochybňovat svá rozhodnutí, jelikož v Končalovského vhledu do dějin jsou padesátá léta pouhým středem dvou těžko měřitelných, avšak stejně zrůdných ideologií. Sympatie s někým tak bytostně ideologicky vzdáleným a přesto lidským dodává snímku příjemně hořký, ale pravdivý rozměr.
Životní odyssea jednoho dne, kronika jedné děsivé události, jež skrze postavu matky dává nebývale intenzivně divákovi prožít masakr ve Srebrenici a jeho následky. Jasmila Žbanić se patnáct let po svém nervydrásajícím debutu Grbavica vrátila ke vzpomínce na drsnou balkánskou válku, mimo thrillerového vyvrcholení však nabízí i melancholický epilog, který přináší nový, avšak stejně bezútěšný náhled na to, jak snadné je zapomínat. Jeden z nejsilnějších a nejchytřejších konců otisknutých do filmových obrazů.
⏰ 28. 3. 2022 🧑💼 Beata Mrazíková 🩶 16 📰 Tipy na film
Nech si každý pátek podvečer zdarma doručit do svého inboxu náš nový newsletter s filmovými tipy, trailery či novinkami. Jdu na to!
Další: Novinky · České · Tipy · Data · Kvízy · Trailery · Rozhovory · Vše