Dnes se na Netflix po měsících čekání znovu vrací seriál 13 Reasons Why, který patří mezi největší netflixovské hity posledních let díky nahlížení na problematiku šikany, úzkostí a sebevražd mladých. A tady je 10 důvodů, proč byste měli na tenhle „hype“ vlak konečně naskočit.
23. 8. 2019 0:00 | Tipy na film 23. 8. 2019 0:00 | Tipy na film„Nechápu, co na tom kdo vidí. Ta holka řeší úplný kraviny.“ Takových komentářů najdete vůči 13 Reasons Why desítky, možná stovky. A docela hezky vystihují českou náturu zesměšňování něčeho, co vlastně sami nechápeme a na co seriál celou dobu upozorňuje. Že to, co nám může osobně připadat jako malichernost, je pro druhého zásadní dílek do skládačky ponížení, depresí a v konečném součtu možná i pokusu o sebevraždu. Ano, Hannah často řeší zdánlivé blbosti, musíme si však uvědomit, že tyto blbosti se kumulují a s každou další epizodou bobtnají další a další psychické tlaky, která hlavní postava prostě přestává zvládat.
Seriál zároveň nechce jen ukazovat prstem na ty, kteří sami šikanují tím, že se chovají jako internetoví či skuteční hulváti. Úspěšně se mu daří upoutat pozornost i na ty, kteří jsou k podobnému chování bohulibí, tolerují ho a tváří se, že se jich problémy druhých netýkají. Skutečnost je přesně opačná a jak seriál ukazuje, i absence empatie a odhodlání k pozitivním činům může být součástí něčího pádu na dno. A někdy přitom stačí jen pár slov.
Když se řekne 13 Reasons Why, většina lidí si představí Dylana Minnetta se sluchátky na hlavě a Katherine Langford jako „tu holku, co se na začátku zabije a poté vypráví svůj příběh skrze audionahrávky na hipsterských kazetách“. A ačkoli je vztah Claye a Hannah zcela jistě stěžejní a táhne se seriálem jako rudá nit, jejíž klubko je nasáklé širokým spektrem emocí, důležité jsou i ostatní postavy Hanniných spolužáků. Někteří sice začnou jen jako vedlejší postavy bez zdánlivě zajímavého příběhu. Jenže s každým dílem zjišťujeme, že i ten nejposlednější hráč baseballu či školní fotograf mají své bolístky a traumata, která stojí za prozkoumání. Nehledě na to, že každý z nich má na osudu Hannah svůj podíl.
Ačkoli se zpočátku může zdát, že vyprávění Hannah je úderné jako přesný zásah nabroušeného šípu, s přibývajícími epizodami je zjevné, že ústřední postava a hybatelka děje ze záhrobí není spolehlivým vypravěčem. Ne že by konstantně lhala, jen řadu událostí zamlčuje, čímž vyznívá častokrát v pozitivnějším světle, než na jaké má vlastně nárok. Častokrát toto klamání vytváří novou vztahovou dynamiku, především pak v druhé řadě, kdy Clay u své spřízněné duše odhaluje snad až příliš kostlivců v šatníku.
První řada 13 Reasons Why je v podstatě „Whodunit“ detektivkou, kterou pohání kupředu dnes už slavné audionahrávky, které Hannah nahrála těsně před svou sebevraždou. Vyprávění nás tak okamžitě zaháčkuje, protože chceme znát, kdo a jak donutil zdánlivě bezstarostnou puberťačku sáhnout si na život. V druhé řadě se karta obrací a naopak nás pohání kupředu k dalším epizodám touha zjistit, zda bude viník potrestán, případně jak moc. Ve třetí řadě se karta obrací znovu, když se znovu vrátíme k „Whodunit“ detektivce a budeme zjišťovat, kdo hlavního grázla poslal na onen svět.
Audionahrávky a detektivní vyprávění však nejsou jedinými stavebními kameny populárního seriálu. Stěžejní je i důmyslná snaha scenáristů nenechat nás usnout na vavřínech a neustále nám předhazovat nové informace, které nás nutí přehodnocovat předchozí děj. Co si myslíme v první epizodě už v druhé nemusí stoprocentně platit a na konci každé řady už neplatí dávno ani to. Seriál tak chytře pracuje i s tím, že má divák tendenci seriály sledovat jen tak na pozadí a přitom brouzdat po Facebooku. U 13 Reasons Why se podobný přístup nevyplatí, protože téměř neustále přichází nová fakta, jež vás nutí o ději přemýšlet a dávat si jedna a jedna dohromady. Prostě sakra dobrá detektivka pro teenagery.
Tohle téma už jsme lehce nakousli. Jedním ze stavebních kamenů opakovaného úspěchu seriálu je schopnost tvůrců přijít s funkčním žánrovým zakotvením, které není nudně stereotypní. První řada se soustředí na detektivní vyprávění, v němž zpětně zjišťujeme, co mladou dívku donutí k sáhnutí si na život. Pro druhou řadu už podobné ukotvení nemůže fungovat, a tak muselo dojít ke změně směrem k soudnímu dramatu, kdy vypravěčem není jediná ženská postava, ale postavy z předchozích nahrávek, které nabízí další pohled na Hannin život. S koncem druhé řady pak dochází k definitivnímu vyrovnání se s Hanniným odchodem, a tak třetí řada musí nabídnout zase něco nového. Máme se dočkat nové vypravěčky a pátrání „po vrahovi“ nyní nebude poháněné lítostí, ale jistou dávkou uspokojení z toho, že si to zavražděný vlastně tak trochu zasloužil. Není pochyb o tom, že i o tomhle se bude hodně polemizovat.
A když už jsme u tématu, zda si někdo zaslouží zavraždit, pojďme si rovnou říct, že jestli něco 13 Reasons Why umí, je to podrývat naše očekávání. Jelikož se jedná o young adult drama, tak nějak podvědomě očekáváme přes všechny kotrmelce uspokojivé happyendy. Jenže seriál nám je nikdy nedá. Jistě, v určitý moment dostanete svůj podíl pozitivních emocí a pocit, že se vše v dobré obrátí, jenže scenáristé vždy zařadí zpátečku a připomenou vám, že takhle to v životě úplně nechodí. Z deprese vám nepomůže jedno obejmutí od rodiče. Z drogové závislosti se nevyléčíte spláchnutím fetu do záchodu. Touha po pomstou poháněném vystřílení školy nekončí odjezdem na letní tábor. A školním hajzlíkem nepřestanete být po jednom zatahání za uši. Tady nejsme v Beverly Hills, Brandone.
Na to, že seriál pracuje s poměrně širokým spektrem témat a emocí, je až s podivem, že mladé obsazení tohle všechno zvládá. Šikana, pocit méněcennosti, deprese, apatie, znásilnění… v 13 Reasons Why se toho neřeší málo. Obsazení teenagerů i dospělých je však natolik silné, že tohle všechno zvládá levou zadní. Především v druhé řadě předvádí někteří vskutku bravurní výkony, když jsou schopní ze sebe na svědecké lavici pod nátlakem vydolovat vše a zprostředkovat vám pocit viny a smutek nad ztrátou s až mrazivou hmatatelností. Koukáme na tebe, Kevine Portere! Nedík za vysmrkané kapesníky.
Že autorský tým nad svým dílem hodně přemýšlí, dokazuje i hudební dramaturgie seriálu, která za všech okolností děj doplňuje. Hudba nejenže nastoluje atmosféru, zároveň slouží jako součást dialogového doprovodu, když jasně vypovídá o tom, co postavy cítí a co navzdory svému častému mlčení chtějí svému okolí sdělit. Některé postavy pak slouží přímo jako ústřední motiv postav a jejich vzájemných vztahů, kteréžto téma se vrací a vyvolává mnohdy zcela protichůdné emoce. Dokonalým příkladem je píseň The Night We Met od Lord Huron, která v první řadě slouží jako srdceryvný romantický podkres možné lásky, aby v druhé vyvolávala ostrý pocit žalu a promarněné šance. Komu nezvlhnou rohovky, ten nemá srdce.
1 080 zobrazení 3 se líbíSpidey opouští MCU, Avengers přicházejí na iTunes a na Comic-Conu byl odtajněn další program marvelovských filmů. V našem článku se zaměříme na všechny snímky plánované čtvrté fáze a podíváme se i trochu do budoucna.
V určitou chvíli – možná když Leonardo DiCaprio pálil zaživa členku Mansonovy rodiny plamenometem z 2. světové války – jste si pravděpodobně uvědomili, že Tenkrát v Hollywoodu nebyl úplně přesný popis událostí, které se staly 9. srpna 1969 na ulici 10050 Cielo Drive.
Ari Aster nás už druhým celovečerním filmem přesvědčuje, že je hororový král. Snímek Slunovrat je natolik osobitý, že jen těžko najdete podobný film. Přesto jsme to zkusili. Který film si pustíte, abyste ukojili chuť po podobných zážitcích?
V záplavě nových filmů na Netflixu není ojedinělé, že řada menších filmů jednoduše zapadne. Algoritmus Netflixu pro doporučování navíc není dokonalý, a tak se často stane, že potenciálně zajímavý film před diváky skryje. Tady je tudíž 10 filmů, které vám možná unikly a měli byste to napravit.