Na filmotéce O2 TV se znenadání objevila filmová novinka režiséra a herce Jamese Franca. To by nás obvykle ze židle nenadzvedlo, jenže The Disaster Artist je poctou našeho oblíbeného filmařského průšvihu The Room a měl ještě před skandálem o Francových sexuálních úletech silně nakročeno k tuně oscarových nominací. Jeho výskyt na českém distribučním rybníčku nás tudíž nadchnul natolik, že jsme dali dohromady hned 9+1 neprůstřelných důvodů, proč zrovna téhle komedii „podle skutečné události“ musíte dát šanci.
19. 4. 2018 0:00 | Tipy na film 19. 4. 2018 0:00 | Tipy na filmKdyž se řekne kultovní film, možná se někomu vybaví Pulp Fiction. Tarantinova epizodická pecka je však mainstreamovým klišé. Skuteční fajnšmekři si vždycky vybaví The Room s jeho ikonickými předěly s ničím nesouvisejícím panoramatem San Francisca, kupu bizarních dialogů („Ahoj, Marku!“), kouzelně softpornové erotické scény a záplavu obrázků lžiček, které jsou doslova v každičkém záběru. The Room je možná v běžných kategoriích filmem špatným. Jenže on je to film natolik absurdní, nezvládnutý a šílený, že se běžným kategoriím vymyká natolik, že soudně lze hodnotit snad jen na škále divácké zábavnosti. A ta je prostě bezkonkurenční. Především pokud jste měli možnost vidět film v kině, drželi v ruce sadu plastových lžiček a po setmělém kinosále létal nafukovací míč amerického fotbalu. Pokud chcete něco podobného zažít, rozhodně si skočte do Prince Charles Cinema v Londýně, kde se The Room hraje zcela pravidelně. K nezaplacení.
Stejně jako Tim Burton v Edu Woodovi, i James Franco pochopil, že cesta k výraznému filmu pojednávajícím o vzniku jiného filmu a především o životě určitého filmaře nevede přes jeho zesměšňování. Franco Wiseaua uznává, byť si neodpustí řadu narážek na jeho podezřelou minulost a nepřímo ho obviní z taktizování ohledně žánrového zakotvení The Room. Za vším popichováním je však jasně cítit láska k původnímu filmu a především ke kolegovi zpoza kamery, který je sice podivín a možná i trochu blázen (a upír), ale rozhodně mu nelze upřít zápal a lásku k filmu. A za to má u nás Franco palec vysoko nahoru.
Napodobovat svérázný styl herectví Tommyho Wiseaua je úkol značně nelehký. Proto Franco učinil moudré rozhodnutí, že se nebude snažit o karikaturu a pouhou nápodobu. Naopak se do své filmové předlohy doslova převtělil a je ve filmu naprosto k nerozpoznání od originálu. Nejen chůzí, výslovností a gestikulací. Franco je dokonalým Tommym i po fyzické stránce. Někdy je iluze natolik dokonalá, že máte pocit, že Wiseau hraje sám sebe. O to víc je výsledek absurdně zábavný.
Kdo kariéru Jamese Franca sleduje bedlivěji, jistě ví, že Franco v průběhu let začal být opravdu velmi důkladným pracantem, který se nezdráhá jít pro kvalitní výsledek do extrémů. Trochu v tomto směru připomíná Daniel Day-Lewis, který na své role zpravidla aplikuje slavnou Stanislavského metodu kompletního ponoření do své postavy. Franco šel ale ještě o kus dál, protože zatímco Daniel Day-Lewis svými rolemi „jen“ introvertně žije, Franco si jako Wiseau užíval i telefonáty fanoušků a v podstatě kompletně převzal identitu žijícího podivína.
Kniha The Disaster Artist představuje kompilaci za vlasy přitažených historek, kterými Greg Sestero popisuje svůj vyvíjející se vztah k Tommymu Wiseauovi a natáčení The Room. Z podobného materiálu se horko těžko dělá film, neboť chybí jednotící linka, která by rozštěpené příběhy směřovala k jasné myšlence. Franco proto moudře sáhl po scenáristické dvojici Michael H. Weber a Scott Neustadter, která má na kontě brilantní záležitosti 500 dní se Summer či Kouzlo přítomného okamžiku a rovněž hladivé teen romance Hvězdy nám nepřály či Papírová města, z kterých vyčnívají vztahy mezi postavami. Ty jsou centrální i v příběhu The Disaster Artist, když se přes replikování natáčení The Room jedná primárně o převyprávění příběhu dvou ne-tak-úplně talentovaných umělců, kteří dosáhli přes všechny peripetie svého, protože měli jeden druhého i ve chvílích, kdy jiní brali do zaječích.
Říká se, že opakovaný vtip není vtipem. Uvědomil si to i Franco a jeho scenáristé, kteří naštěstí jen tupě neopakují ikonické dialogové bomby z Wiseauovi mysli („You are tearing me apart, Lisa!“) a snaží se přijít s vlastním komediálním materiálem, jenž by trhal bránice. A daří se to nadmíru dobře. Může za to především Franco, jenž každou Wiseauovu grimasu či dialogový projektil zvládá odehrát s takovou grácií, že mu zbytek obsazení jednoduše nestačí. „She crazy!“
Ačkoli film na svých bedrech táhnou bráchové James a Dave Francovi, The Disaster Artist hojně sází i na řadu vedlejších postav, které obsadily samé současné a bývalé hollywoodské hvězdy a hvězdičky. Alison Brie z komediální hitovky Zpátky do školy nadchne svou dokonalou chemií s Davem Francem, za kterého se v reálném životě provdala. V minirolích pak potěší Zac Efron, Seth Rogen, Josh Hutcherson, Sharon Stone, Bryan Cranston, anebo naprosto dokonalý Judd Apatow jako tvrdý producentský mogul, jenž Tommymu na chvíli zkazí sen o úspěšné kariéře.
James Franco získal ocenění za nejlepšího herce na prestižním festivalu v Torontu. Vyhrál i hlavní cenu za nejlepší film v San Sebastianu. A jako herec uspěl i v rámci Zlatých glóbů, kde The Disaster Artist získal rovněž nominaci na nejlepší film v kategoriích komedie a muzikál. Co na to americká filmová Akademie? Jedna nominace na adaptovaný scénář a jinak nic, protože se Franco po zisku Zlatého Glóbu stal dalším z řady obviněných v kauzách sexuálního obtěžování, které loni otřásly Hollywoodem.
Jakmile The Disaster Artist začal sbírat filmové ceny z festivalů i filmařských sdružení, objevily se v rámci ženské laviny #MeToo obvinění ze sexuálního obtěžování, kterého se měl James Franco dopouštět v i mimo svou filmovou školu v New Yorku. Odhlédneme-li od příhodného načasování, obvinění směrem k Francovi měly na svědomí herečky, které si stěžovaly na fakt, že jim Franco řekl, aby se kvůli natáčení vysvlékly ze svršků. K tomu se přidala bývalá Francova přítelkyně, která se po letech přihlásila, že svému tehdejšímu příteli dělala dobře v jeho osobním voze a že se jí to možná zase tolik nelíbilo. Jak to skutečně bylo, se neví, Franco všechny obvinění popřel a po jeho bok se postavila i jeho manželka. Po výrazné ignoraci ze strany americké filmové Akademie celý skandál opět utichl a Franco aktuálně natáčí druhou sezónu The Deuce - Špína Manhattanu.
Nebude to náhoda, ale právě James Franco dnes, tzn 19. dubna, slaví kulatých čtyřicet. Gratulujeme!
© TMDBFilm The Room patří mezi nejhorší filmy všech dob. A toto je příběh, jak film vznikal a především příběh o jeho ústředním tvůrci - podivném Tommy Wiseau. Hrají: James Franco, Dave Franco, Ari Graynor, Alison Brie, Seth Rogen, Josh Hutcherson, Zac Efron, Jacki Weaver, June Diane Raphael, Andrew Santino, Nathan Fielder
73 %Všichni to známe. Hledáte film, na který byste se podívali, a ze všech stran se na vás valí doporučení, že tohle či tamto je „naprostá bomba“. Jaké je pak zklamání, když se na daný film opravdu podíváte a zjistíte, že vám jeho hypování přijde jako jedna velká splasklá bublina. Podívali jsme se na 10 sci-fi filmů, jejichž aura výjimečnosti pro nás dříve či později splaskla, i když jsme si přáli pravý opak.
Nedávno prosáklo, že se legendární skeče, seriály, filmy a dokumenty s britskou skupinou Monty Python mají objevit na britském Netflixu. Čekali jsme najpatě, zda se kontrakt týká i dalších teritorií - a nyní máme jasno - prakticky kompletní tvorba Monty Python je i na českém Netflixu. A nejen legendární kousky jako Life of Brian nebo Flying Circus, ale i méně známé vystoupení, chybí pouze Meaning of Life. Celkem 15 nových titulů bohužel nemá české titulky.
Pravidelné tipy na nové filmy a seriály online budou tentokrát určeny hlavně pro milovníky sci-fi, animovaných filmů a náročnějších kousků. Online je konečně osmá epizoda Star Wars, od včera je na Netlixu nový sci-fi seriál Lost in Space, děti potěší Ferdinand a Paddington, ale máme tipy i pro fanoušky hororů a dramat.
Do kin se před časem vřítila robotická řezanice Pacific Rim: Povstání, teď nás čeká třetí díl Fakjů, pane učiteli a spoustu dvojek či trojek si letos ještě užijeme. Že se jedná o kardinální zbytečnost a mrhání finančními prostředky? Jistě. Filmová historie je však plná pomýlených rozhodnutí a sequelů, které bychom raději nikdy neviděli. Tady je desítka těch nejvýraznějších.