FB pixel

Transformers: Poslední rytíř

Psal se rok 2007, když nám Michael Bay za produkčního dohledu Stevena Spielberga splnil pubertální sny a naservíroval první explozivní štaci plecháčů ze Cybertronu, kteří se vydali po stopách magické kostky, aby získali naději na obnovu ztraceného domova. Na Spielbergovo doporučení se první film věnoval primárně lidským postavám a vztahu chlapce a jeho prvního auta. Po úspěchu filmu však Bay získal otěže na svou stranu a postupně nám dávkoval silně repetetivní a inteligenčně degenerující sérii, jejíž prozatím poslední díl je žhavým kandidátem na nejzbytečnější film všech dob. Na Posledním rytíři je totiž špatně snad úplně všechno. Od nablblé zápletky přes vyčpělou akci až po nefunkční pokusy o humor a budování mytologie na základech artušovských legend. Transformers: Poslední rytíř nepůsobí ani jako film. Je to více než 2 hodiny trvající promo materiál vozového parku GMC a trikařských schopností borců z ILM. A ožralý Merlin Stanleyho Tucciho? Michaele, proč?

Sex ve městě 2

Zatímco původních šest sérií Sexu ve městě se stalo biblí nejedné svobodné třicátnice hledající pravou lásku mezi botami od Manolo Blahnika, filmová pokračování dnes působí jako vynucené přídavky. Michael Patrick King sice seriál zakončil cukrkandlovým happy endem, v němž Carrie konečně ulovila Božského, když dala kopačky namyšlenému Rusovi. Jenže tenhle závěr stihl první filmový Sex ve městě obratem vyrušit dalším z Božského stupidních zaváhání, aby tvůrčí krize vyvrcholila druhým filmem, v němž se čtveřice kdysi oblíbených kamarádek definitivně chová jako partička nadutých a přestárlých hus. Carrie se rozejde s Božským kvůli jeho nákupu nové televize. Charlotte si vedle nové chůvy připadá stará. Miranda opět řeší práci. A Samantha tradičně souloží, ačkoli to s přibývajícím věkem Kit Cattrall není ani trochu sexy. A aby dějového vakua nebylo málo, dorazí do prosluněného Abú Zabí i Carriein otravný ex-přítel a radikální odpůrce kouření Aidan, s jehož účastí se film začne motat v kruhu natolik, že se k závěrečným titulkům prokoukají opravdu jen nejotrlejší fanynky.

Indiana Jones a Království křišťálové lebky

S návraty legend je to vždycky těžké. Uvědomil si to i Steven Spielberg, když se po dlouhých 20 letech a hned několika neuskutečněných verzích scénáře rozhodl, že opravdu dopřeje návrat na stříbrná plátna Indiana Jonesovi. Těžko říct, co se trojici Ford, Spielberg a Lucas tolik zamlouvalo na sci-fi nádechu, v němž Indy a spol. soupeří se Sověty o domnělou mimozemskou technologii. Výsledný film je však mnohými dodnes považovaný za přídavek, bez něhož bychom se klidně obešli. Na Království křišťálové lebky přitom není vše vysloveně špatné. Dobová reflexe je trefná i vtipná. Shia LaBeouf je jako Rebel bez příčiny téměř dokonalý. A Spielberg s Lucasem v závěru celou sérii zdánlivě hezky uzavřeli. Jenže zápletka je oproti předchozím filmům polovičatá, akce je buď příliš digitální, anebo kvůli stárnoucímu Fordovi vysloveně zkostnatělá. A ačkoli máme rádi padesátkové béčkové sci-fi, jejich implementace do světa Indiana Jonese dodnes působí vysloveně rušivě. Uvědomil si to i sám Spielberg, který se netají tím, že se mu Lucasův nápad s vesmírnými entitami kdovíjak nelíbil a na režii kývl jen kvůli svému kamarádovi. Snad bude napřesrok v chystaném pátém filmu sebevědomější.

Nebezpečná rychlost 2: Zásah

Když v roce 1994 sarkastický policista Jack Traven zachránil plný autobus lidí před výbuchem, urazil hlavu Dennisu Hopperovi a sbalil Sandru Bullock s příslibem vztahu založeném na sexu, těšili jsme se na pokračování jako děti na Ježíška. Jenže pak vzal Keanu Reeves kramle kvůli svým dalším hudebním a filmovým povinnostem a na jeho místo nastoupil Jason Patric s charismatem jeté primalexové stěny. Sexy chemie mezi herci zmizela spolu se vzpomínkami na ikonický šťastný konec jedničky a ačkoli Willem Dafoe tradičně válel jako záporák odmítající zpomalení luxusního výletního plavidla, na diváckých ústech zůstala sakramentsky hořká pachuť propálené šance na další zábavný akční biják. Nebezpečná rychlost 2 je dokonalou ukázkou filmové zbytečnosti, na níž chtěli producenti především rychle vydělat, aniž by jim došlo, co udělalo z původního filmu nepřekonatelnou klasiku.

Saxána a Lexikon kouzel

Zatímco původní Dívku na koštěti jsme nedávno zařadili mezi nejlepší české komedie všech dob, na její pokračování bychom nejraději zapomněli. Legendárnímu tvůrci českých pohádek Václavu Vorlíčkovi sice nelze vyčítat snahu, pravdou však je, že ve svých 80 letech si měl již dávno užívat důchodu a nesnažit se pochopit nové digitální technologie, jež Saxáně zlomily vaz. Samotný příběh o Saxánině dceři, která se dostane do světa kouzel, jenž musí posléze zachránit, není vyloženě zlý. Vorlíček však zcela selhal jako vrchní lodivod a katastrofální prací se zeleným pozadím, klíčováním, užitím digitálních postav i živých herců jen podtrhl svou v průběhu let slábnoucí kreativní formu. Saxána a Lexikon kouzel není jen zbytečné pokračování, které jsme po 40 letech od původního filmu vůbec nepotřebovali. Je to memento nesoudnosti a absence zdravého rozumu všech, kteří si řekli „ano, vypadá to skvěle, jdeme do kin.“

Jurský park 3

Po přelomovém úspěchu prvního Jurského parku bylo v polovině 90. let pokračování zcela povinné. Jenže ani inspirace King Kongem, kdy se v závěru T-Rex vřítil od ulic San Diega, ani opětovné angažmá Stevena Spielberga nepomohli k tomu, aby si Jurský park kvalitativně obhájil pozici rozrůstající se série. Kritici míní, výsledky u pokladen kin ovšem mění. Spielberg se po Ztraceném světě přesunul pouze do pozice producenta a započal čtyřleté martyrium, na jehož konci se začalo točit bez dokončeného scénáře a Jurský park 3 jen velmi těžko hledal svůj smysl. Ve třetím filmu se sice vrací do hry divácký oblíbenec Alan Grant (mělo dojít i na Goldblumova Iana Malcolma, herec si však před natáčením zlomil nohu a byl ze scénáře odstraněn) a scénář opět hnípe do myšlenky o lidském zneužívání přírody. Primárně jde však především o nanicovatý survival thriller, v němž se hledá ztracené dítě a mezi úprky před Spinosaurem a další prehistorickou faunou se formuje polorozpadlá rodina. Zkrátka typický spielbergovský mustr, jenž okatě křičí, že nebylo z čeho brát. Naštěstí si to uvědomil i Spielbergův režírující blízký přítel Joe Johnston, který z Jurského parku 3 udělal alespoň zábavnou akční jednohubku.

Terminator Genisys

V případě terminátoří série by se o titul naprosté zbytečnosti mohla poprat snad všechna pokračování po Terminátorovi 2. Žádné však není tak otravné jako Terminator Genisys, jež ze všeho nejvíc parazituje na Cameronovu akčním opusu, který dodnes nezestárl ani o den. Televizní patlal Alan Taylor (to je ten pán, co rutině odkroutil i druhého Thora a jeho největší kvalifikací je pár dílů Hry o trůny) se rozhodl, že se vrátí ke kořenům a vrátí do hry Sarah Connorovou, T-800 i Kylea Reese. Jen tentokrát přihodí twist, který dělá z dosavadní série patlanici kombinující všechno se vším, aniž by to v druhé polovině dávalo alespoň trochu smysl. Jason Clarke je navíc jako záporácký John Connor obsazený zcela mimo, což vede k filmu, jenž je napínavý a zajímavý asi jako babiččino nedělní šití. Díky bohu za Arnolda, který se jako stárnoucí plecháč jako obvykle dobře baví, a kupodivu i za Jaie Courtneyho, jenž na rozdíl od „matky draků“ Emilie Clarke není jako voják ze zdevastované budoucnosti vyloženě k smíchu.

Highlander II – Síla kouzla

Když skotský horal Connor MacLeod srazil hlavu nesmrtelnému Kurganovi a naplnil rčení, že „zůstat může jen jeden“, zrodila se kultovní legenda, kterou se řada producentů pokusila vydojit i přesto, že původní Highlander je jasně postavený jako jednorázovka, která nikdy neměla dostat pokračování. Potvrzují to mimo jiné desítky velmi zábavných historek z natáčení, o kterých během let promluvili jak režisér Russell Mulcahy, tak hlavní hvězda Christopher Lambert či původní scenárista Gregory Widen, kteří do jednoho přišli o jakýkoli vliv na filmové pokračování, které navzdory dalších direct-to-dvd pokračování zůstává zdaleka nejbizarnějším a nejméně užitečným příspěvkem do série. Highlander II – Síla kouzla je jakousi zparchantělou revizí původního filmu, ve které se kromě logiky popírá i jakákoli smysluplná chronologie událostí, když byl scénář několikrát přepisován, aby byl film následně sebrán i samotnému režisérovi, v postprodukci dodatečně prostříhán a nakonec distribuován s několika různými konci, z nichž ani jeden nemá hlavu a patu. Platí to bohužel i pro speciální „Renegade edici“, která je v podstatě Mulcahyho režisérskou verzí filmu.

Bourneův odkaz

Scenárista filmových zpracování oblíbených špionážních thrillerů z pera Roberta Ludluma, Tony Gilroy, tak dlouho vyčítal režiséru Paulu Greengrassovi, že jeho původní scénáře zploštil a akčně přikrášlil, až dostal v roce 2012 šanci ukázat, jak by vypadala bourneovská série pod vedením svého vrchního pisálka. Nejenže se Gilroyovi nepovedlo režijně překročit Greengrassův stín, když jeho akční thriller postrádá svébytný styl, zároveň nedokázal ani sepsat scénář, jenž by smysluplně doplňoval původní trilogii efektně zakončenou Bourneovým ultimátem. Gilroy sice krouží okolo Bourneových minulých činů, které značně rozprášily agentské programy tajných služeb, při svém nahlédnutí do vzniku jednoho z programů na výcvik trénovaných zabijáků však naprosto nesmyslně vyplňuje položky, které měly zůstat skryté a snaží se nám namluvit, že Bourneovy schopnosti jsou dané nikoli tvrdým tréninkem, ale magickými pilulkami, bez nichž je hrdina s novou tváří Jeremyho Rennera hloupý jako osel. Na druhou stranu, Greengrassův předloňský návrat k sérii spolu s Mattem Damonem si ve zbytečnosti s Bourneovým odkazem v ničem nezadá, když Jason Bourne nabízí pouze okoukané akční triky a se svou post-snowdenovskou zápletkou přichází dvacet minut od dvanácté.

Piráti z Karibiku: Na vlnách podivna

Věřili byste, že Piráti z Karibiku mají na krku již patnáct křížků? A co kdybych vám řekl, že v roce 2003 bylo Prokletí Černé perly překvapením tehdejšího léta, když prakticky nikdo neočekával, že by adaptace populární, leč zcela tupé atrakce z Disneylandu mohla slavit široký komerční úspěch. Inu stalo se a s dalšími dvěma pokračováními se na bedrech obrozeného Johnnyho Deppa zrodila multimiliardová frančíza, kterou logicky nebylo snadné poslat k ledu. Ač tedy producentský gigant Jerry Bruckheimer neměl pro čtvrtý film série silný příběh a nově ani hlavní hrdiny (Jack Sparrow je i přes svou výraznost postava vedlejší!), rozhodl se, že dopřeje věčně přiopilému pirátovi vlastní misi za fontánou mládí, kterou bychom raději nikdy neviděli. Z kdysi svěží pirátské kreace se totiž stala okoukaná rádoby vtipná parodie sebe sama a příběh umístěný po většinu času do nudných kulis studiové džungle rozhodně mnoho nepřidal. Přidejte si věčného nudaře Roba Marshalla na režijní sesli (vážně, natočil kromě Chicaga něco, u čeho jste po půl hodině nevytuhli?) a vypadne vám ukázková výplňovka cílící jen a pouze na divácké peněženky. Alespoň že Salazarova pomsta sérii částečně vykoupila.

10 ukázkově zbytečných filmových pokračování  |  Tipy na film  |  2018  |  198 přečtení  |  76 líbí se

Petr Semecký

Stresem prorostlý workoholik, který jednou rukou analyzuje festivalový art, druhou chystá preview nejžhavějšího blockbusteru a nohama sepisuje seznamy filmů a seriálů, které musí ve volném čase konečně „bingvočnout“. Milovník dobrého jídla, půlmaratonec, technologický nadšenec a sběratel všeho možného.

Komentáře k článku 10 ukázkově zbytečných filmových pokračování

Další články jako 10 ukázkově zbytečných filmových pokračování

Tipy na film  |  před 1 hodinami

Historky z Hollywoodu: Jak Robin Williams válčil s Disney kvůli Aladinovi

Do kin míří ne až tak očekávaná hraná adaptace populární disneyovky Aladin. Ta platí od svého uvedení v roce 1992 za nesmrtelnou klasiku, především díky hlasovému výkonu Robina Williamse v roli Džina. Za touto rolí se ale skrývá také jeden z největších hollywoodských sporů 90. let. číst více

Tipy na film  |  dnes 0:00  |  6

RECENZE: The Wandering Earth aneb Armageddon na čínský způsob

Čínský megahit The Wandering Earth utržil jen v Číně 700 milionů dolarů a řadí se tak na druhou příčku tamních historických tabulek. Stojí však film o vyhasínajícím slunci a snaze přesunout Zemi do jiného planetárního systému za váš drahocenný čas? Na to se podíval Jakub Neumann aka Toren CZ. číst více

Tipy na film  |  před 2 dny  |  21

25 filmů a seriálů, které mají na Netflixu nově české titulky

Netflix se v posledních měsících konečně pořádně opřel do českých překladů a po najmutí desítek překladatelů tlačí českou podporu do jednoho seriálu a filmu za druhým. Máme neskutečnou radost a tady máte hned 25 titulů, které si můžete konečně užít bez jazykové bariéry. číst více

Tipy na film  |  před 2 dny  |  13

Téma: Labyrint filmových tržeb aneb jak Hollywood krvácí kvůli reklamě

Pokračujeme v našem seriálu o tom, jak je na tom Hollywood s penězi. Minule jsme si ukázali, jak Hollywood získává peníze z filmů a kdy začíná být film opravdu ziskový. Jen jsme tak naťukli, že do rozpočtu se kromě nákladů na samotné natočení musí počítat i propagace. A na tu se dneska podíváme pořádně. číst více

Tipy na film  |  před 3 dny  |  17

10 seriálů, u kterých promarníme letošní léto (a podzim)

Vybrali jsme pro vás deset seriálů, u kterých si můžete v nastávajících letních dnech zpříjemnit večer se svou drahou polovičkou! Na některé žhavé kandidáty si sice ještě pár měsíců budeme muset počkat, ale několik sérií si můžete užít už nyní! číst více

TOPlist TOPlist TOPlist