Do kin dorazila Liga spravedlnosti a zatím sklízí spíše rozporuplné reakce, také tržby jsou pod očekávaním. A navíc každý den vyplouvají nové zprávy o tom, jak se film předělával, přepisoval a přetáčel na poslední chvíli. Není to bohužel první a zřejmě ani poslední případ, kdy se film takto upravoval. Které další velké filmy postihla podobná katastrofa?
28. 11. 2017 0:00 | Tipy na film 28. 11. 2017 0:00 | Tipy na filmLiga spravedlnosti není první film se Supermanem, který se potýkal s problémy. Už jeho první velká filmová adaptace Superman Supermana z roku 1978 měla namále, ale spory mezi režisérem Richardem Donnerem a producentem Alexandrem Salkindem se do výsledku neprojevily. Horší to bylo s druhým dílem, který se začal natáčet už během dokončování jedničky. Salkind se rozhodl Donnera vyhodit a nový režisér Richard Lester si musel své místo v titulcích zasloužit - rozhodl se přetočit více než polovinu scén, některé beze změny, některé s kaskadéry, do některých přidal více humoru (nepřipomíná vám to něco?). Nicméně i tak se to na výsledku neprojevilo - komerční i kritický úspěch byl podobný jako u prvního dílu. Původní verze by zůstala zřejmě zapomenuta, kdyby se k ní po více než čtvrtstoletí nepřihlásil v novém Supermanovi režisér Bryan Singer - ve svém filmu totiž navázal na konec Donnerovy verze (kde Superman odléta ze Země) a nikoli na konec Lesterovy (kde Superman zůstává). A nedlouho poté vyšla i původní verze pod názvem Richard Donner's Cut.
68 %Když vyprávíte příběh o gangsterech, málokdy vám na to stačí klasické dvě filmové hodinky, ostatně Kmotr či Mafiáni by mohli vyprávět. Když tedy dokončil Sergio Leone střih gangsterského eposu Tenkrát v Americe, který měl čtyři a půl hodiny, studio si jen poklepalo na hlavu a řeklo nekompromisně “zkrátit”. I když měl na tuto verzi Leone nadšené ohlasy z promítání z filmového festivalu v Cannes, nebylo mu to nic platné, žádná služba jako Netflix neexistovala a k divákům do kin bylo nutné jít s rozumnější stopáží. S těžkým srdcem tak zkrátil svůj film na polovinu, jenže tím vlastně většina zápletek ztratila smysl a diváci v kině byli buď zmatení a nebo znuděni. Teprve po letech se při televizní premiéře stal malý zázrak - film se promítal jako dvojdílný v téměř čtyřhodiné verzi. A v tu chvíli se potvrdilo, že to je jeden z nejlepších gangsterských filmů všech dob. Velký obdivovatel filmu, jiný slavný režisér Martin Scorsese, prý dodnes nevzdal boj o to získat někde i zbylé záběry, ale my ostatní jsme rádi za to, že na DVD či online už noví diváci mohou znát jen tuto režisérskou verzi.
83 %Letošní překvapivé pokračování Blade Runner 2049 vrátilo pozornost filmu, který je ve filmových encyklopediích často zmiňován jako “ten nejbrutálnější zásah”. Když totiž před více než čtvrt stoletím Ridley Scott dotočil svojí verzi Blade Runnera, producenti se zalekli pomalé a přemýšlivé atmosféry, která podle nich neměla šanci obstát v nastupující dobrodružné a radostné době Star Wars. Scott byl od finálního střihu odstaven, Harrison Ford musel namluvit komentář, zmizely sny či další odkazy na to, že Deckard je replikant a do filmu byl násilně vlepen šťastný konec využívající nepoužité záběry z filmu Záblesk. Film sice finančně propadl, ale postupně si vybudoval kultovní status a fanoušci si nakonec vydupali i znovuvedení původní verze. Těch podle všeho existuje pěkná řádka, ale cokoliv co má Director's Cut nebo Final Cut v názvu, znamená, že koukáte na tu správnou verzi Blade Runnera. Něco podobného se Scottovi stalo i během Království nebeské, ale tam se režisérské verze dočkal mnohem dříve - už hned při uvedení na DVD.
81 %Blade Runner nebylo jediné temné sci-fi, které v osmdesátých letech čelilo vzhledem k okolní pozitivní atmosféře tlaku na kompletní předělání. Nicméně britský režisér Terry Gilliam se nenechal tak snadno odstavit jako Ridley Scott a když mu vedení studia Universal film přestříhalo a dodalo k němu šťastný konec, pustil se do boje. Protože tenkrát nebyl Twitter, dal si inzerát do prestižního týdeníku Variety, kde studio veřejně kritizoval. A začal objíždět se svojí verzí filmu různé festivaly a přehlídky, ve stejnou dobu kdy studiová verze filmu šla do kin. Reakce kritiků a studentů mu daly za pravdu, všichni preferovali jeho verzi. Studio Univesal nakonec ustoupilo a Brazil už na videokazety šel jen v Gilliamově verzi. A jinou už dnes ani neseženete.
78 %Na začátku devadesátých let přemýšleli ve studiu Fox jak navázat na dvojitý úspěch své série Vetřelec. Dlouho se jim nedařilo najít správný příběh a tvůrce, s přípravami filmu se začalo dokonce ještě před tím než byl odsouhlasen scénář, takže diváci v USA mohli dokonce vidět trailery na třetí díl “že tentokrát budou Vetřelci na Zemi”. Když už se konečně hlavouni dohodli, že třetí Vetřelec se bude odehrávat na vězeňské planetě a podařilo se jim draze zaplatit navrátivší Sigourney Weaver, museli pracně hledat režiséra. Šibeniční termín a nejasnosti okolo scénáře všechny zajímavé kandidáty odradily, upsal se jim nakonec tehdy debutující začátečník jménem David Fincher. Ten sice perfektně ustál problematické natáčení, ale k závěrečnému střihu ho studio už nepustilo. Depresivní atmosféru už moc změnit nešlo, takže změny byly jen kosmetické (jiné zrození Vetřelce, více brutální konec s vyhřeznutím královny, další viz kompletní seznam) a reakce tak byly spíše smíšené. Štastný konec ale nakonec byl. Natáčení Finchera nezlomilo a dnes je z něj režisér první třídy, natočil dokonce se studiem Fox další filmy ( Klub rváčů, Zmizelá). Jeho verze vyšla po letech na DVD, Blu-Ray i online, nicméně sám pod ní podepsán není, střihač jel pouze podle jeho poznámek.
64 %Klaustrofobická a depresivní podívaná pro silné povahy.
Kdo si tuto postapokalyptickou sci-fi nemapamtuje, tak vězte, že to je ten film, ve kterém Kevin Costner jezdí polonahý, se žábrami a ploutvemi na nohou na svém katamaranu po světě, kde neexistuje pevnina. Z každého záběru vidět, že to muselo stát dost peněz, a je to pravda - původní náklady 100 miliónů vylétly během krátké chvíle skoro až na dvojnásobek a na place zavládlo peklo. Nejdrsnější hádky nevyvolalo na natáčení studio, ale spor dlouholetých parťáků - režiséra Kevin Reynolds a hlavní hvězdy Kevina Costnera. Skončilo to tak, že Costner se dohodl se studiem a společně vyštípali Reynoldse, závěrečný střih či hudbu už řídil jen Costner. Tehdejší superhvězda si také řešila finální změny ve scénáři, které podle jeho instrukcí psal jistý Joss Whedon (co vám to jen připomíná?). I přes šílené náklady a spory během natáčení se film nakonec setkal s relativně dobrým přijetím a především díky uvedení na videokazetách se mohl po letech pochlubit i malým ziskem. A pro televizi byl dokonce uveden i v prodloužené verzi, kde je hodina záběrů navíc, nicméně online ji zatím nedohledáte.
63 %Ve své době film označený jako propadák. Ale po letech kvalitou zraje a nebudete se nudit ani minutu.
Jeden z největších hitů posledních let se nerodil vůbec snadno a jen díky tomu, že první díl vznikal ještě jako málo známý snímek, nedostaly se ven spory, které se řešily během dokončování filmu. Režisér Gary Ross měl totiž vizi, že jeho Hunger Games budou stejně brutální jako Battle Royale, krvavý japonský film, který kniha (a tudíž i film) nepokrytě vykrádá. Jenže studio chtělo zacílit na mladé, cítilo, že by se populární předloha mohla stát hitem a z krvavé řežby tak sešlo. Všechny násilné okamžiky se musely natáčet tak, že kamera se buď neskutečně klepala a nebo se raději kouká jinam. A když už se objeví cákanec krve, tak jen na zlomek vteřiny a rozhodně nevidíme samotné zranění. Alternativní verzi nikdy nespatříme, tedy vlastně ano - stačí si pustit Battle Royale. A co se týče pokračování - Ross byl brzy vyměněn a další, veleúspěšné díly, už natočil Francis Lawrence. Ten poté, co si něco podobného prožil u Constantina a Já, legenda a poznal, že se studiem nemá cenu bojovat, už natočil vše od začátku jemně tak, aby na to mohli i diváci mladší 15 let.
72 %Comicsové filmy mají s přetáčkami problémy na všech frontách, jeden z nejznámějších případů poslední doby je druhá (ehm, třetí) verze Fantastické čtyřky. Po vlažném úspěchu první verze chtěli mít ve studiu Fox vedle X-Menů další kanón, se kterým by mohli mířit na tehdy již plně nastartovaný comicsový vesmír Marvelu, a tak sledovali počínání mladého režiséra Josh Trank pod drobnohledem. Ten tlak po čase neustál a rozešel se studiem tři čtvrtě roku před premiérou. Studio se zhrozilo jeho temné, neakční neradostné verze a nařídilio mohutné přetáčky, které ale moc nepomohla a zůstala jen úsměvná paruka Kate Mara, která si mezitím pro jiný film oholila hlavu (co vám to připomíná?). Trank se den před premiérou hlasitě ozval na Twitteru a zkritizoval studiovou verzi, ale druhý den svůj příspěvek smazal. Nicméně historie mu dala za pravdu, film propadl na všech frontách a budoucnost Fantastické čtyřky je nyní nejistá. Jeho verzi každopádně zatím nikde vidět nemůžete.
43 %Aktuální Liga spravedlnosti pokračuje ve směru, kterým se studio Warner snaží napravit rozporuplné loňské přijetí Batman v Superman: Úsvit spravedlnosti. A první obětí této opravy byl Sebevražedný oddíl. Ten šel do kin jen pár měsíců po BvS, a tak už moc času na přetáčky nebylo, nicméně i tak musel David Ayer spolknout hořkou pilulku, že jeho drsná a temná kriminálka v comicsovém hávu se konat nebude. Studio si najalo střihače, kteří pomáhali s videoklipovým marketingem a hodně sekvencí získalo dynamičtější tempo okořeněné hlasitou populární hudbou. Naopak ven šly všechny drsnější scény, nejvíce to odnesl Jared Leto, jehož Joker prý ztratil až dvě třetiny natočených scén. Výsledek nakonec nebyl jednoznačný - kritika byla nemilosrdná, ovšem diváci byli relativně spokojeni a vtipnější, resp. spíše cynictější comicsovka solidně zabodovala. Původní verzi neseženete, ale na Blu-Raye či online bonusy na iTunes nabízí dost vystřižených scén.
59 %Velké přetáčky se nevýhybají ani tak pečlivým plánovačům jako sedí ve studiu Disney, nejčerstvější případ se točí okolo aktuální vedlejší epizody Star Wars. Zatímco zprávy o natáčení nových scén ještě čtyři měsíce před premiérou stačilo studio odpalovat s argumenty o “plánovaném obohacení”, finální verze filmu ukázala, kolik se toho změnilo oproti ukázkám. Především v poslední třetině filmu se musel hodně záběrů poroučet na podlahu střižny ("prý nefungovaly") a celá výsledná loupež plánů na Scarifu se musela prakticky točit znova. Aby se podpořil marketing, který se nemohl opírat o hvězdy hlavní série, do filmu byly protlačeno mnohem víc scén s Darth Vaderem. Na úplném začátku se také uvažovalo, jestli hlavní postava přeci jen nepřežije, jak by se u pohádky značky Disney slušelo, ale nakonec zvítězil duch a chronologie Star Wars. Alternativní verze nikde není k prohlédnutí ani vystřižené scény se oficiálně nikde neobjevily, nicméně kritický i divácký úspěch filmu pochybnosti o správnosti rozhodnutí studia zahladil. Snad to budeme moci říct i o další vedlejší epizodě, samostaném filmu o Hanu Solovi, který jde do kin příští léto a režisér Chris Miller a Phil Lord z něj byli nuceně vykopnuti v polovině natáčení.
78 %Nejlepší Star Wars od Pomsty Sithů, ve kterých nechybí vše potřebné. Atmosféra, vesmírné souboje, Síla a hrdinství. A samozřejmě Vader!
Jen abychom správně popsali, kterým filmům se budeme věnovat. Soustředili jsme se především na filmy, které patřily či patří mezi ty nejsledovanější a zásahy studia během či po natáčení byly opravdu zásadní. Existuje samozřejmě další spousta filmů, které se do kin nedostaly v původně plánované podobě a musely se přetáčet, ale často to bylo buď ku prospěchu věci ( Návrat do budoucnosti musel vyměnit hlavního herce) a nebo nemáme způsob, jak to porovnat. Mimo kino také můžete vidět spoustu filmů označených jako Director's Cut, Special Edition či Extended Edition, ale ne vždy to znamená, že se film musel přetáčet či předělávat, často jen existovalo tolik materiálu, který vynikne více u vás doma - to je případ třeba Pána prstenů. V tomto žebříčku jsme tedy soustředili jen na ty nejzásadnější a nejproblémovější studiové zásahy.
29 zobrazení 4 se líbíCo jste dělali před deseti lety? Na jaké filmy jste chodil? Pojďme opět zapnout náš stroj času a vypravit se do roku, kdy se ještě bojovalo v Afganistánu, ekonomika ještě jela před krizí na plné obrátky a fotbalová Sparta získala titul. A také to byl opět mimořádně našlapaný filmový rok, ze kterého byste měli znát víc než jen Vratné lahve.
Na Netflixu se tento týden objevil dlouho očekávaný seriál Godless. Drsný příběh z Divokého západu popisuje malé městečko, kde se ženy musí bránit nájezdu drsné party pistolníků. Sedmidílnou sérii vytvořil pro Netflix režisér Steven Soderbergh (Dannyho parťáci) a má zatím moc pěkné recenze. K dispozici bohužel bez českých titulků.
Dnes je to přesně půlstoletí od premiéry filmu, který je obecně považován za nejlepší český snímek všech dob. Drsné podobenství natočil podle stejnojmenné knihy od Vladimíra Vančury režisér František Vláčil, hlavní roli bravurně zvládla Magda Vašáryová. Nedávno byl restaurován do špičkové technické podoby, online film najdete jen na Itunes.
V našich kinech je nová verze staršího hororu Hráči se smrtí. Recenze zatím nejsou moc přívětivé, což u filmových remaků není výjimka, málokdy se podaří kvality originálu. Vybrali jsme ty nejlepší filmové předělávky všech dob.