Každý producent ví, že zajímavá značka nesmí ležet dlouho ladem. I kdyby to znamenalo využít filmového základu, který v kinech nebyl bůhvíjak úspěšný. Pojďme se podívat na 8 příkladů, kdy se filmařům povedlo vzít původní film a přetavit ho v seriál, který svou předlohu často i výrazně překonal.
25. 11. 2020 0:00 | Tipy na film 25. 11. 2020 0:00 | Tipy na film
Emmerichův vesmírný velkofilm měl údajně položit základy velkolepé filmové trilogie. Zatímco první film ukázal, že zásadní egyptský bůh Ra byl ve skutečnosti mimozemský diktátor, druhý film se měl zaměřit na mayskou kulturu a třetí měl spojit dohromady všechny velké záhady světa. Filmová série se od začátku tvářila, že v ní jde o objevení vesmíru, ve skutečnosti však odhalovala komplexní, široký svět, skrytý hluboko v zaprášených útrobách toho našeho. Nicméně režisér Roland Emmerich a producent Dean Devlin se zaměřili na větší rybu – Den nezávislosti, a na mysteriózní space operu se zanevřelo. Společnost MGM však námět rozvinula po svém.
Seriálová Hvězdná brána rozvinula filmové pojetí egyptské mytologie a přivedla do hry další známé egyptské bohy v podobě agresivní mimozemské rasy. Jakmile se koncept starého Egypta vyčerpal, přišel seriál s vlastním pojetím zodpovídání otázek ohledně planety Země a zároveň se začal věnovat navazování kontaktů s mimozemskými civilizacemi. Seriál byl takový hit, že se dočkal deseti sérií, zároveň vzniklo několik spin-offů a televizních filmů, nicméně Devlin se plánované trilogie nevzdává. Minimálně se jí nevzdával do roku 2006, kdy na Comic Conu oznámil, že se na ní stále pracuje a že bude ignorovat celé seriálové univerzum.
Hvězdné války mají trochu zvláštní kontinuitu. Historie fikčního světa není rozšiřována jen prequely z jednoho fikčního bodu či jen rozvíjena sequely. Další seriály a filmy zaplňují mezery v různých bodech ustavené historie a vytvářejí nové spojovací můstky mezi jednotlivými filmovými sériemi. Je to několik dekád obsahující příběh, který není vyprávěný lineárně. Je rozvíjen v nepravidelných bodech – tu doplní nový seriál mezeru uvnitř trilogie, tady spojí jiné dvě trilogie a jinde doplní události jiné trilogie. Star Wars působí jako svět s jasně danou chronologií událostí, ta je ale často ustavovaná až zpětně. Hvězdněválečné seriály ale nedoplňují nezbytné chybějící mezery v příběhu. Místo toho dávají divákům možnost vidět filmy, jež vznikly před, ale odehrávají se po seriálu, v jiné perspektivě. Díky četným střetnutím Obi-Wana a generála Grievouse v seriálu Klonové války vyznívá jejich konečné střetnutí v Pomstě Sithů mnohem více osudově, a téměř zlověstná krvelačnost, jakou při něm vyzařuje Ewan McGregor, dává větší smysl. Přitom ale stále vznikají nové seriály, jež vyplňují nezmapovaný čas mezi seriály a filmy a vytvářejí tak téměř nepřerušený kontinuální příběh. Hodně štěstí, až si jednou budete chtít pustit celé Star Wars po časové ose.
86 %
Co se nakonec stalo popkulturní ikonou, začalo jako poměrně mizerný film - Buffy, zabíječka upírů. Scenárista Joss Whedon stál tehdy na prahu kariéry a vytvořil první filmový scénář. Jakožto začínající tvůrce si nemohl moc vyskakovat, a tak film neskončil úplně podle jeho vize. Výsledkem byla zábavná béčková komedie o stereotypně vyhlížející roztleskávačce, jejímž osudem je náhle zabíjení upírů. Je to film, který na chvíli pobaví, ale nakonec nemáte žádný zvláštní důvod na něj vzpomínat.
Oproti tomu seriál, jenž vznikl o pět let později, šlápnul do mnohem komplexnějších vod. Po rozpačitější první sérii, která především ustavuje pravidla a normy svého vlastního fikčního světa, začíná seriál lehce upouštět od konceptu monstra týdne a zaměřuje se na psychologii svých postav, žijících v děsivém fantaskním světě. Titulní hrdinka a její přátelé procházejí nejen nezbytným povahovým růstem, ale především sérií traumat a hrůz, způsobených nejen nadpřirozenými hrozbami, ale i vlastními rozhodnutími. Vnitřní výstavba vyprávění jednotlivých sérií se navíc stala vzorem dalších seriálů, a odrazy Buffy tak můžeme vidět například v seriálech Smallville, Arrow nebo The Flash.
U nás nepříliš známý film následoval hned o rok později u nás nepříliš známý seriál. Ve Spojených státech ztroskotá vesmírná loď s mimozemskými otroky na palubě. Návštěvníci se pokoušejí začlenit do společnosti, ta je ale nepřijímá s otevřenou náručí. Hrdinou prvního filmu je detektiv Sikes (James Caan), jenž návštěvníky zrovna nemusí. Tím spíš, když mu mimozemský gangster zabije parťáka. Kdo je jeho nový parťák? Pochopitelně další mimozemšťan (Mandy Patinkin). Film je především buddy-cop-movie podobně jako Smrtonosná zbraň nebo Mizerové. Mimozemský policista Francisco se učí sžívat s americkou kulturou a zemitým parťákem, který se naopak učí větší toleranci a empatii.
Seriál v podstatě jen rozvíjí tento vzorec, ovšem nad rámec vztahu obou hrdinů, ze kterých film už dávno udělal přátele. Místo toho se seriál zaměřuje na rozvoj svého fikčního světa. A tak představuje xenofobní puristické hnutí, mimozemské válečné zločince, tajemné spiknutí a překonávání kulturních rozdílů. Zároveň je seriál v podstatě alegorií na rasovou segregaci.
Neo-noirový thriller bratří Coenů o chamtivosti a zdánlivě jednoduchém zločinu, který se ošklivě zvrhne, dostal pokračování v podobě antologické kriminální série. Ta v podstatě pokračuje v duchu nejen filmového Farga jako takového, ale převádí do své struktury poetiku i vyprávěcí vzorce filmové tvorby Coenových jako takové. Přitom nijak zvlášť nezasahuje do uspořádání příběhu původního filmu, protože v každé sérii sleduje osudy jiných postav, žijících ve stejné lokalitě.
82 %Kultovní hororová série sice začala jako hrůzu nahánějící horor, časem však spěla do čím dál odlehčenějších vod a odhalování komediálního talentu Bruce Campbella. Seriál, přímo navazující na film, tuto rovinu zachovává a rozvíjí příběh tajemného zla, přivolaného v osmdesátých letech knihou Necronomicon. Zábavná jízda komediálně hororovým potenciálem se dočkala tří sérií.
84 %Podle románu H. Richarda Hornbergera vznikla v sedmdesátých letech černá komedie Roberta Altmana, ukazující sérii komediálních epizod v polní nemocnici. Většina personálu nemocnice se snaží žít tak, jako by kolem nich žádná válka nezuřila, třebaže občas se jim připomene. Seriálový M*A*S*H zpočátku víceméně sledoval stejnou formuli, byť s méně obhroublým a více rozpustilým stylem humoru. Jak série pokračovala a tlačila stále více na válečné hrůzy, stala se nakonec temnější látkou, než samotný film.
85 %Televizní legenda je nyní kompletně dostupná na Disney Plus. Nově včetně závěrečného filmu Na shledanou, sbohem a amen.
Sci-fi thriller o zábavním parku plném robotů, kteří se vymknou kontrole, má ve filmu i seriálu dvojí podání. Zatímco ve filmovém Westworldu je vzpoura robotů důsledek poruchy a stroje jsou pouhými monstry, seriál se zabývá otázkami umělé inteligence a vnímavostí strojů a zachycuje, jak překonávají iluzi naprogramovaného života a vyrovnávají se s vlastní autonomitou. Zároveň se seriál stává příběhem o souboji dvou inteligentních životních forem, a stává se tak jedním z nejlepších příkladů seriálů, které překročily stín své předlohy.
85 %Blíží se konec roku, což znamená, že Netflix pokračuje v přidávání svých ambicióznějších filmů. Čeká nás loučení s Chadwickem Bosemanem, novinky George Clooneyho i Davida Finchera. A nespí ani konkurence.
HBO v posledních dnech přidalo hned několik sci-fi filmů do své nabídky, a tak je příhodná doba podívat se, jaké nejlepší filmy z tohoto ranku vlastně na této streamovací službě najdeme.
Liam Neeson se před lety solidně zaškatulkoval jako akční bijec, který teroristům a další havěti láme končetiny na potkání. A ačkoli se jeho filmy s výjimkou prvních 96 hodin nestanou akční klasikou, pořád se jedná z valné části o slušné akční žánrovky, které umí rozpumpovat srdeční tep.
Konec listopadu už je skoro na dosah a dlouho jsme tu neměli víkend, který by byl takto natřískaný zajímavými filmovými a seriálovými novinkami. Na své si přijdou fanoušci fantastiky, sci-fi, hororů, ale i vybroušených dramat. A tak to máme rádi!