Studio Warner Bros. včerejším pozdním ohlášením, že v roce 2021 expanduje s HBO Max do 190 zemí světa a přesune veškeré kinopremiéry roku 2021 online, doslova zbouralo internet. A ruku na srdce, možná i poslední naděje kinařů na návrat do normálu.
4. 12. 2020 9:00 | Streaming novinky 4. 12. 2020 9:00 | Streaming novinkyJak jste se mohli dočíst ještě ve včerejších pozdních hodinách, studio Warner Bros. rozhodlo, že nehodlá být nadále otrokem pandemie koronaviru a zahájí frontální útok na pozvednutí svého cashflow. Přesun Wonder Woman 1984 na službu HBO Max ve stejný den jako vstoupí do kin, byla jen první vějička, Warneři totiž ještě před koncem roku vsadili na to, že přesunou podobným způsobem všechny své kinofilmy plánované na rok 2021. Tedy i novou Dunu, čtvrtý Matrix, Godzillu vs. Konga nebo i nový Mortal Kombat či třetí díl V zajetí démonů. Zkrátka a dobře všechny své největší trháky. Nově navíc víme, že HBO bude v příštím roce expandovat do 190 zemí světa, včetně České republiky. Což logicky vyvolává řadu otázek směrem ke kinům, pirátství a divákům jako takovým. Pojďme se na ně podívat.
Studio Warner Bros. je dlouhodobě známé podporou kin. Pravdou ale je, že je to především díky dlouholeté spolupráci s Christopherem Nolanem, který letos silně loboval i za to, aby Warneři nedali jeho Tenet online dříve, než ho nasadí do kin. Neúspěch Tenetu v kinosálech uprostřed pandemické letní pauzy však musel Warnerům silně pocuchat nervy, neboť nepřinesl ani zdaleka tolik peněz, kolik si od riskantní Nolanovy novinky studio představovalo. Při pohledu na nabitý příští rok, který čítá tituly v hodnotách miliard dolarů, tak je jasné, že studio muselo dospět k nějakému dlouhodobému plánu. Jinému než "budeme do nekonečna odkládat premiéry a modlit se ve vakcínu". Nasazení Wonder Woman 1984 ve stejný den na HBO Max a do kin ukázalo, že Warneři - stejně jako Disney - cítí, že online je cestou, jak si během pandemie zachovat alespoň nějaký tok peněz. A vězte, že ho studio potřebuje. Není to totiž zase tak dávno, co proběhlo masivní propouštění tisíců zaměstnanců právě kvůli neudržitelným nákladům. Jak navíc potvrdil řetězec AMC, Warneři měsíční nasazení Wonder Woman na HBO Max paralelně s kiny, následné měsíční uvedení jen v kinech a posléze uvedení na TVOD službách jako iTunes s kinaři dlouhodobě konzultovali. Nové rozhodnutí o podobném systému pro všechny premiéry v roce 2021 podle všeho s kinaři konzultováno nebylo (a paradoxně právě na pokraji krachu se potácející AMC se proti novým plánům silně ohradilo), nicméně těžko si představit schůdnější systém, který by v současné nestandardní situaci vycházel vstříc všem stranám. Kinaři dostanou film na dva měsíce do kin, bojácní diváci si ho pustí online buď na HBO Max, anebo třetí měsíc na iTunes. Vcelku fér pro všechny strany. Anebo snad kinaři čekali, že studio bude čekat, až mu dojdou finance také? Po téměř roce bez stabilních příjmů jde šlechetnost stranou. A studio zatím nehraje ani zdaleka tak nefér, jak by mohlo.
Velmi dobrá otázka, na kterou by si přál každý vědět odpověď. Tou správnou je však pro dohlednou dobu: Nikoliv. Je důležité uvědomit si, že kina jsou pro filmová studia stále zdaleka nejlukrativnější byznys. Obzvlášť poté, co začaly masivně klesat prodeje fyzických nosičů DVD a Blu-ray. Ani raději nemluvě o 4K Blu-rayích, kterých se prodává asi tolik jako svého času Betamaxu. Zkrátka je to niche segment pro fajnšmekry, nikoli pro průměrné konzumenty. Warneři by tak byli hloupí, kdyby chtěli obratem přetrhat vazby s kinaři, kteří jim stále přivádí z každé premiéry polovinu příjmů. Online je samozřejmě prima, neboť se o jeho příjmy v normální situaci studio nemusí s nikým dělit. Jenže jak ukazuje warnerovské přeprodávání obsahu i po startu HBO Max, měsíční předplatné není pro takový kolos, jako jsou hollywoodská studia, dostatečně atraktivní. Ostatně proč asi Disney+ přišlo s nápadem, že uvede Mulan a případně další velké filmy za paywallem Premiere Accessu? Protože běžný měsíční poplatek 7 dolarů, kdy pak účet sleduje celá rodina, zkrátka není dostatečný. Ne když máte v trezoru natočené filmy za 200+ milionů dolarů a řada diváků stále není zvyklá sledovat filmy online. A co hůř, někteří ani tu možnost nemají. Vždyť HBO Max bude v příštím roce teprve dostupné jen v USA, Jižní Americe a Evropě. Kdepak, Warneři kina (zatím) potřebují. A jelikož se dá předpokládat, že pandemie s příchodem vakcín během roku 2021 odezní, je vysoce pravděpodobné, že se potvrdí slova zástupců Warner Bros., že tato nová strategie distribuce je opravdu jen provizorní.
Tohle je v podstatě tutová věc. Ačkoli se tomu kinaři dlouhodobě bránili a snažili se udržet status quo v podobě tříměsíčního kino-okna, kdy byly filmy uváděné pouze v setmělých kinosálech, studia se roky pokoušela tento trend narušit. Obvykle to končilo obřími spory a výhružkami o neuvedení dalších filmů toho či onoho studia v daném řetězci. Jenže nyní je jasné, že pandemické škody budou masivní a publikum se bude bát nějaký čas do kin. Může to trvat rok, diváci se ale ve stejném množství nemusí do kin vrátit nikdy. A současné vyhnívání filmů tři měsíce po premiéře v kinech beztak nikomu nepřinášelo extrémní porci ovoce. Kdybych si měl vsadit, šel bych po variantě snížení kino-okna na 2 měsíce, s následným uvedením na TVOD službách a fyzických nosičích a následném uvedení na SVOD službách. Samozřejmě v případě, že studia nebudou lpět na tom, aby se nasazení na jejich exkluzivních platformách (HBO Max, Disney+) ještě více urychlilo.
Upřímně? Kdyby byla služba Disney+ již po celé Evropě, umím si velmi dobře představit, že už bychom měli dávno na talíři oznámení, že Black Widow půjde online i do kin ve stejném stylu jako Wonder Woman. A kdo ví, třeba se 10. prosince, kdy bude mít Disney další prezentaci s investory, opravdu dozvíme podobnou zprávu. Ostatně Disney už dříve prohlásil, že Disney+ je jeho priorita, neboť je to aktuálně jediná komodita, která přináší nemalé peníze. A Disney už nyní zvažuje, že řadu kinofilmů jako Cruella či nový Peter Pan prostě nasadí online a nebude se na kinaře vůbec ohlížet. Ptáte se, proč to studia dělají? Ano, jde samozřejmě o navýšení základny předplatitelů. Disney ví, že pokud uvede film exkluzivně pouze u sebe, přinese mu to miliony nových předplatných. Warneři jsou v tomto směru vlastně ještě celkem opatrní. Nervózní ale může být hlavně Netflix. Ten je sice stále nejúspěšnější streamovací službou současnosti (HBO naopak třeba v Americe patří mezi méně populární), ale katalog nových warneráckých titulů je hodně silný dělobuch. Ostatně Netflix se ucházel v minulých dnech o koupi rubanice Godzilla vs Kong za více než 200 milionů dolarů, je tudíž jasné, že jistá nervozita u streamera, který nemá ročně moc opravdových blockbusterů, rozhodně panuje.
Kupodivu hlavně my - diváci. Těžko si totiž představit, že nebýt pandemie, Warner Bros. by se odhodlalo k ohlášení tak masivní expanze služby HBO Max ani ne rok po jejím ne úplně slavném spuštění. Dosud byl vždy největší problém v decentralizaci HBO jako takového, kdy i v USA panovalo roky zmatení, co různá označení jako Now, Go a nyní Max znamenají a co slibují. Jednotlivé pobočky tak fungují víceméně separovaně. Nic totiž teoreticky nebránilo, aby si již nyní evropské HBO přebíralo veškeré pořady z HBO Max. Přesto se tak nedělo. Místo toho se bude ještě minimálně půlrok čekat na rebranding, s nímž přijde i nové rozhraní, prý velmi inovativní systém uživatelského prostředí a hlavně konečně i podpora 4K a vyspělých formátů jako Dolby Atmos a Dolby Vision. A pak je tu samozřejmě konkurenční boj, kdy se služby jako Disney, Netflix či Amazon (který pro příští rok plánuje masivní počeštění tuzemské nabídky) budou o diváky přetahovat jako nikdy předtím. Kdepak, my tratit rozhodně nebudeme.
Ano, je vysoce pravděpodobné, že v rozvojových zemích, jako je ta naše, kde jsme se stále nenaučili za licenční věci platit, se kinofilmy putující na HBO Max budou rychleji objevovat i na sdílených úložištích. Ale pakliže HBO opravdu dotáhne svou expanzi do 190 zemích v následujících měsících, nebude to hrát zásadnější roli. Ostatně odrazovalo snad pirátství nové předplatitele od Netflixu? Zpomalil snad počet předplatitelů v zemích, kde Disney až s několikaměsíčním zpožděním uvedl svého Mandaloriana, jenž v Česku není vůbec legálně dostupný? Ani jedno se nestalo. Piráti jsou sice poměrně hodně viditelný nepřítel pro producenty a tvůrce, kteří rádi pláčí nad tím, že jim někdo krátí tržby. Jenže na piráty nelze aplikovat prostá matematika. Pakliže někdo filmy stahuje z torrentů, pak s tím pravděpodobně jen tak nepřestane. Vždy si najde výmluvu ve stylu: „Ale tenhle můj oblíbený seriál, který nikoho jiného než mě nezajímá, na té službě není?“, anebo „To si mám platit x služeb, abych viděl všechno?“, případně „Nedám svou kartu nějakým proradným zednářům, co makají pro Sorose.“ A takoví streamovacím obrům opravdu nestojí ani za pozornost. Je jen zdejší ostuda, že dosud nemáme dostatečnou legislativu, která by stahování a šíření licenčního obsahu silněji penalizovala a my se tímto tématem konečně mohli přestat zaobírat.
Je rok 2024 a v Česku už se zabydlely streamovací služby jako Netflix, Max či Voyo. Kterou z nich vybrat? Které jsou ty nejlepší a nejpopulárnější streamovací platformy v ČR? Nabízíme velký přehled všech streamingových platforem u nás.
Ne, tohle není apríl. Godzilla vs Kong, Duna, Matrix 4 a další hitovky připravené pro příští rok do kin, posílá studio Warner nově nejdříve na svoji čerstvě přemalovanou streamovací službu HBO Max. Experiment s Wonder Woman 1984 tak nebyl ojedinělý a bude pokračovat. A ta nejlepší zpráva - Česko u toho bude taky!
Netflix musí být opět velmi spokojený. Jeho zveřejněná čísla sledovanosti napovídají, že se mu s dramatickou minisérií Dámský gambit povedlo zasáhnout široký okruh diváků, navíc jej většinově všichni chválí za jeho kvality.
Disney se na posledních setkáních s investory netajil rozhodnutím, že minimálně v blízké budoucnosti hodlá hodně sázet na svou streamovací službu Disney+. A podle hollywoodských insiderů už se zvažuje, které další filmy vynechají kina ve prospěch sledování online.
Hollywoodské studio Universal po uzavření dohody s řetězci kin AMC sjednalo podobné podmínky i s dalším velkým americkým provozovatelem multikin Cinemark. Většina filmů studia by tak měla být dostupná online již 17 dnů po premiéře.