Seriálová adaptace populární počítačové hry Fallout byla zpočátku přijímána s obavami, nakonec se ale většina diváků shoduje, že se postapokalyptická novinka nadmíru povedla a rozhodně své předloze nedělá ostudu. Propracovaný a v mnohém absurdní fikční svět s černým humorem je velkou devízou, stejně jako přitažlivá premisa zničeného světa, který skýtá jak nebezpečí, tak dojem velké svobody. Filmů, které všechny tyto vzorce opakují, není zrovna málo.
29. 4. 2024 14:10 | Tipy na film 29. 4. 2024 14:10 | Tipy na film © TMDBAdaptace novely Harlana Ellisona ze sedmdesátých let by se klidně mohla odehrávat ve světě populární herní série. Titulní chlapec Vic (Don Johnson) udržuje telepatické pouto se svým věrným psem a společně putují po apokalyptické pustině. Vic totiž nutně potřebuje najít ženu, s níž by ukojil své mladické pudy, a těch není ve světě po jaderné válce příliš. Pátrání jej zavede do rozsáhlého podzemního bunkru, jehož obyvatelé udržují kulturu Ameriky 50. let, a ve Vicovi vidí potenciální spermabanku. Místo kýžených orgií ale chlapce čeká mnohem krutější osud, jemuž se rozhodne vzepřít. Kromě dějových styčných prvků spojuje film s Falloutem také nebývale černý humor, který diváka zasáhne především v samém závěru.
66 %Devadesátá léta byla pro českou kinematografii dost podivným obdobím. Mezi celkem odvážnými žánrovými experimenty diskutabilních kvalit vzniklo také české postapokalyptické drama, jehož hrdiny jsou tři osamělí chlapíci žijící v jeskyni (Jiří Bartoška, Ladislav Mrkvička a Zbyněk Fric) a odolávající gangu kanibalů. Při jednom obzvlášť ošklivém nájezdu se vydají hledat útočiště jinam. Přitom narazí na rozlehlý a luxusně vybavený protiatomový kryt, jenž obývá umírající děd (Július Vašek) a jeho malá vnučka (Sandra Nováková).
48 %Pokračování oblíbeného béčka Útěk z New Yorku je zároveň sequelem, remakem i parodií původního filmu. Snake Plissken (Kurt Russell) je totalitární teokratickou vládou Spojených států vyslán na nemožnou misi do Los Angeles, z něhož se stalo odkladiště pro nevyhovující občany. Film staví do kontrastu divoký a nebezpečný životní styl Los Angeles a fašistické nastavení zbytku Ameriky. Zároveň se vysmívá přežitému mýtu osmdesátkového akčního drsňáka, jehož Plissken představuje. L.A. je plné bizarních figur, jako transsexuální gangsteři, plastičtí chirurgové kradoucí části těl náhodným obětem nebo surfař, čekající na jízdu na vlně cunami. Celý film představuje nadupanou a cynickou akční jízdu s postapokalyptickým světem, jenž ukazuje svou hrozivost, směšnost a zároveň určité kouzlo, které skýtá život bez jakýchkoli omezení. Jinými slovy je to svět ne nepodobný světu Fallout. Dokonce se zde krátce zmíní místo nazvané New Vegas!
57 %Australské akční sérii Fallout hodně dluží. Vyprahlá poušť po jaderné válce, odříznuté územní celky plné pošuků a dokonce obraz hrdiny, jehož radioaktivní pustinou doprovází věrný pes. Série rozhodně postapokalyptický žánr nevymyslela, rozhodně ale zkodifikovala jeho příměs k postmodernímu westernu a příbuzným žánrovým tradicím, které herní série od Bethesdy využívá. Série je zamýšlena jako sebrané mýty o Maxovi, zkazky o hrdinovi, který žil kdysi dávno a zažíval dobrodružství, o nichž se vypráví v legendách. I proto filmy jako série působí trochu nekoherentně, kdy se nejen Max chová pokaždé jako úplně jiná postava, ale pravidla postapokalyptického světa se vždy trochu mění.
68 %Undergroundový komiks o punkerce, jež brázdí vyprahlou krajinu tankem a dovádí se zmutovanými klokany, na svou filmovou adaptaci vyloženě čekal. Podobně jako jeho hrdě punková předloha i film z roku 1995 rezignuje na většinu žánrových norem, když svou hrdinku nechá dělat podivné dějové odbočky či hudební čísla nebo vyplňuje prázdná místa komiksovými či animovanými vsuvkami. Třebaže se film odehrává ve světě bez dostatku vody a pojednává hlavně o boji s tyranií, nedává film příliš velký důraz na to, že by v tomto světě měl někdo trpět. Nihilističtí hrdinové filmu se snaží hlavně si pořádně zablbnout a přitom také zničit nějakou tu fašistickou organizaci.
54 %Devadesátková šílenost se odehrává v alternativním světě, kdy se Amerika v padesátých letech stala obětí jaderné války. Z nového hlavního města Lost Vegas jí vládne Elvis Presley, jenž se konečně stal pověstným Králem. Teď je ale Elvis mrtev a pozice krále je k mání. Mezi uchazeči je také Buddy, neuvěřitelně cool rocker s kytarou na zádech a katanou v ruce, jenž musí svést lítý boj s barbary, kanibaly žijícími jako v padesátých letech, příslušníky Rudé armády i samotnou Smrtí. Padesátková kultura, všudypřítomný rokenrol a nekonečné popkulturní odkazy dělají z filmu jasného kandidáta na post-falloutovskou projekci.
67 %Druhá adaptace románu Richarda Mathesona Já, legenda přistupuje k zombie žánru trochu osobitě. Po epidemii uměle vytvořeného viru obývá pusté velkoměsto bývalý armádní vědec Robert Neville (Charlton Heston), který má nepříjemné problémy se sousedy. Jsou jimi totiž zmutovaní nemrtví albíni, kteří utvořili fanatickou sektu jménem Rodina (podobnost čistě náhodná – akorát že vůbec). Ti považují za svou povinnost vyhladit všechny dosud nenakažené lidi, aniž by si uvědomili, že právě díky nim se mohou vyléčit. Je otázkou, zda nápad na ghouly z Falloutu vzešel přímo z tohoto filmu, nicméně idea inteligentních a překvapivě hloubavých zombies v postapokalyptickém světě je nepřehlédnutelný společný rys.
66 %Strach z jaderného útoku a až absurdní humor jsou nedílnou součástí falloutovského kouzla. Snímek Stanleyho Kubricka ukazuje, že to nejhorší, co se může stát, je pár blbců rozhodujících o dost důležitých věcech. Absurdně krvežíznivému generálovi, neschopnému štábu a jadernému fyzikovi, který nezapře své nacistické pozadí, se smát můžeme, zároveň z té podívané ale relativně dost mrazí. Hrůzy jaderné války v kombinaci s černým humorem jsou ale důvodem, proč je Dr. Divnoláska tak oblíbený, a koneckonců také důvodem, proč máme rádi Fallout.
83 %Zdroj: Autorský text>
Reklama 14 113 zobrazení 12 se líbíNetflix opět odtajnil největší tituly, které opustí na konci dubna katalog jeho streamovací služby. Vybraným snímkům totiž končí zakoupené licence a pakliže je streamovací obr neobnoví, tituly minimálně na nějaký čas na Netflixu nenajdete.
Hollywoodské filmy, především ty vyprávějící o jiných kulturách, často pojí jeden nešvar. Jejich tvůrci divákům zkrátka nevěří, a často do snímků dosazují do hlavních rolí bílé či mužské spasitelské postavy. Jaké byly tyto největší filmové prohřešky? Přinášíme vám výběr toho, kdy tvůrci opravdu šlápli vedle.
Počasí je aktuálně značně aprílové a po vysokých teplotách nastalo razantní ochlazení. Můžeme nad tím plakat, anebo se prostě zabalíme do deky, uděláme si něco teplého k pití a zabavíme se v pohodlí domova u Netflixu a dalších streamovacích služeb. Jako každý týden pro vás máme čerstvou várku tipů na filmový víkend.
Ačkoli nejvíce novinek k nadcházejícímu víkendu představil jako obvykle Netflix, nejzajímavější titul v portfoliu rozhodně nemá. Není totiž pochyb o tom, že velký zájem vyvolá již kompletně vypuštěná postapokalyptická novinka Fallout, která skvěle adaptuje populární sérii videoher. Co dalšího by vám o víkendu nemělo uniknout?