Psal se rok 2004, když se do kin podíval snímek Hellboy režiséra Guillerma del Tora. Projekt vznikal v Praze a představy producentů se výrazně lišily od představ autora komiksů Mikea Mignoly a samotného režiséra. Ten zatrhl obsazení Vina Diesela a ideu hrdiny, který se na monstrum mění.
10. 4. 2024 16:20 | Zajímavosti 10. 4. 2024 16:20 | ZajímavostiJeden z nejzajímavějších komiksových hrdinů čekal na svůj filmový zrod dost dlouho, což koneckonců není divu. Červený démon s upilovanými rohy a kamennou rukou se na první pohled nezdál jako ideální filmový hrdina, což se odrazilo i na prvních plánech producentů. Ti si filmového Hellboye představovali tak, že Hellboy většinu času vypadá jako člověk a v mohutného čerta se mění jen ve chvílích vzteku. Do hlavní role si představovali Vina Diesela, jenž v té době zejména díky hitu Rychle a zběsile zažíval hvězdné období.
Proti této myšlence se úspěšně postavil jak autor původního komiksu Mike Mignola, tak režisér, jehož studio pro projekt získalo. Tím byl Guillermo del Toro, jenž měl za sebou psychologický horor, monstr horor, duchařský thriller a zajímavě pojatou komiksovku s jiným borcem, chránícím Zemi před šmejdem z pekla – Blade 2. Ten měl navíc o dost jinou představu o obsazení hlavní role.
Hellboy totiž přišel v době nové vlny komiksového filmu, kterou 4 roky předtím započali Singerovi X-Men, pokračovali v ní Raimiho Spider-Mani a Leeho Hulk a jíž zakončil Nolanův Temný rytíř. Osvěžující konvencí komiksovek bylo představovat sešitové hrdiny jako psychologicky komplexní postavy a vnést do jejich dobrodružství trochu civilnosti, s níž by se diváci mohli ztotožnit. Stoický zabiják oblud ze stránek Mignolova komiksu do tohoto vzorce příliš nezapadal, a tak filmaři udělali u démonického hrdiny menší změnu. Ta spočívala ve zpomaleném stárnutí, díky čemuž je šedesátiletý hrdina v podstatě zrovna v pubertě. Zároveň mělo být hlavním motivem příběhu Hellboyovo hledání svého místa na Zemi a rozpolcenost mezi dvěma světy. Podobně jako v případech X-Menů i Spider-Mana je i filmový Hellboy příběhem outsidera, který se realizuje v hrdinství a zároveň vnitřně dospívá.
K tomu del Toro nepotřeboval hvězdu, ale někoho, kdo vyjádří jemné nuance v emocích i přes těžký make-up. Zkušeného a tvárného charakterního herce, jímž Vin Diesel při nejlepší vůli nikdy nebyl. Svého Hellboye našel v herci, s nímž spolupracoval na své režijní prvotině, hororu Stroj času. Zcela nezávisle na del Torově rozhodnutí si téhož herce pro titulní roli představoval i Mignola. Ne nadarmo se posléze říkalo, že se Ron Perlman pro roli Hellboye narodil. Hrdinskou sestavu doplnil Doug Jones v roli Hellboyova parťáka ve „zrůdnosti“, rybího muže Abeho Sapiena a Selma Blair jako pyrokinetička Liz. Ta má v komiksu s oběma bytostmi spíše sourozenecký vztah, filmoví scenáristé nicméně rozepsali romantickou linku mezi ní a Hellboyem, který díky tomu ukazuje svou citlivější stránku.
© Columbia PicturesNejvětší dominantou filmu je nicméně jeho výtvarný styl, koneckonců pro del Torovo angažmá hrála i jeho poetika, která je té Mignolově docela příbuzná. Svérázné výtvarné pojetí dokreslilo také místo natáčení. Film vznikal v Praze, jejíž architektura výrazně pomohla vizuálnímu dojmu. Česká část štábu se navíc výrazně promítla do obsazení, hlavního padoucha Rasputina ztvárnil Karel Roden, jehož stoický, přízračný mág představoval k zemitému Hellboyovi dokonalý kontrast, špičkový choreograf Ladislav Beran se zase zhostil kostýmu nemrtvého nacistického zabijáka Karla Ruprechta Kroenena.
Film byl nebyl vyloženě hitem, když v kinech při rozpočtu 66 milionů utržil jen zhruba 100 milionů, dařilo se mu ale na DVD a o 4 roky se ve stejné sestavě dočkal pokračování Hellboy II: Zlatá armáda. To se také povedl, ale až takový hit to nebyl a studio dlouho váhalo se třetím dílem. Mezitím Ron Perlman zestárl a del Toro se přesunul k jiným projektům. Až v roce 2019 jsme se dočkali rebootu Hellboy, jenž nejen že nebyl moc dobrý, ale neměl ani nijak značný úspěch.
Zdroj: Autorský text / Encyclopedia Britannica/ Syfy
3 229 zobrazení 2 se líbíKdyž se režisér Mel Gibson rozhodl natočit příběh posledních 12 hodin v životě Ježíše Krista, sám snímek označoval za potenciálního zabijáka kariéry. Místo toho se film stal globálním hitem, který ale nesedl každému a mnoho diváků odcházelo pobouřených a znechucených ze zobrazeného násilí.
Nová adaptace Duny se stala fenoménem a sbírá zaslouženou chválu. To ale neznamená, že jde o kdovíjak věrnou adaptaci díla Franka Herberta. Tvůrci si pro filmové médium dovolili řadu kreativních změn, přičemž mnohé postavy vynechali, jiné zcela změnili anebo jim dali trochu jiné schopnosti.
Po traileru na českou klasiku Pelíšky, vytvořeném ve stylu Wese Andersona, nám jeho autor přináší další pozoruhodné video. V něm zodpoví otázku, jak by vypadaly Hvězdné války, kdyby je natočil Karel Zeman.
Dumali jste někdy nad tím, jak by asi vypadaly české Pelíšky, kdyby je netočil Jan Hřebejk, ale některý z hollywoodských režisérů? Teď už nemusíte. Brilantní video totiž ukazuje tuzemskou klasiku v podobě, kterou by pravděpodobně zvolil svérázný Wes Anderson.