Původem česká půjčovna Obbod je na trhu online půjčoven nováčkem, ale už se stačila významně zapsat do podvědomí díky svým seriálům Vyšehrad a Lajna. Měli jsme možnost nahlédnout pod pokličku její kuchyně. Přinášíme první díl našeho rozhovoru se zástupci Obbodu, kde si budeme povídat o jeho začátcích, zkušenostech a proč pořád fungují české komedie nebo akční kriminálky.
25. 1. 2018 0:00 | Rozhovor 25. 1. 2018 0:00 | Rozhovor
Proč se to jmenuje zrovna Obbod?
Adam Chudárek: Cílem bylo udělat doménu .com a hledal se volný název, které bude mezinárodní, může se tak rozšířit i přes české a slovenské hranice a nemusí se potom přejmenovávat. Takové byly dlouhodobé plány. Nemá to ale konkrétní význam.
Takže není o vzniku nějaká vtipná historka? Nejsou to něčí iniciály?
Adam Chudárek: Kdysi nám někdo psal, že v tom našel ten vtip, jako že OB-BOD, ale tak to není. Je to čistě pragmatický název.
A když už jsme zmínily ty dlouhodobé plány, jak to teď vypadá?
Adam Chudárek: Původně byl plán se vydat do jiných států, ale teď spíše přemýšlíme nad formou frančízy. Pracujeme na tom, aby ta platforma, na které Obbod běží, byla možná poskytovat i jiným provozovatelům, tedy chceme nabízet řešení pro streamování videa i v dalších zemích.
Se vším vaším obsahem?
Adam Chudárek: Ne, se vším obsahem ne. Licence by si musel získávat každý sám. Můžeme tam samozřejmě nechat naše seriály jako Vyšehrad i Lajna, ale vyjednat si práva na další filmy a seriály v dané zemi, by musel každý distributor sám. Od nás by měl hotový a připravený nástroj, na kterém to může provozovat. I na platformě se stále ještě dělají změny, teď jsme třeba udělali možnost kupovat si seriál po dílech i po celých sezónách, a jakmile bude vše hotové a připravené na 100%, tak toto řešení můžeme začít nabízet.
A když jste původně plánovali tu expanzi do zahraničí, nechtěli jste rovnou kupovat i ty licence na další státy?
Adam Chudárek: Úplně na začátku, kdy Obbod vznikal, takové úvahy byly, ale s tím, jak celý systém distribuce funguje, je to prakticky nemožné. Jednak v každém státě je často silný lokální distributor, který stejný film, který máme na naše území a chtěli bychom rozšiřovat licenci už mohl l získat a bylo by tak velmi drahé ho od něj následně vykupovat práva. A nebo do toho vstoupí celosvětový hráč, jako je Netflix, který ještě před distributory jde přímo za tvůrci a koupí práva třeba pro celou Východní Evropu. A další problém je, že i kdybychom koupili práva pro jeden film třeba pro Česko, Slovensko, Maďarsko a Polsko, tak v každém tom teritoriu může ten daný film komerčně fungovat úplně jinak. A v poslední řadě l bychom také ještě museli řešit lokalizace. Takže proto chceme vyladit naše kompletní streamovací řešení a vyjednávání s distributory v jednotlivých zemích nechat na frančízantech. .
A už proběhly nějaká jednání o poskytnutí tohoto řešení?
Adam Chudárek: Zatím spíš okrajově, Polsko, Maďarsko, země bývalé Jugoslávie, kde kontakty máme, ale zatím se stále ještě platforma vyvíjí. Myslím tím hlavně zázemí pro správu - backoffice, ne samotný web, s tím už jsme v podstatě spokojeni.
Když už jsme nakousli ten výběr práv, jak tohle probíhá? Mě pořád fascinuje tenhle systém. Stále platí, že vybíráte jen filmy v daném distribučním okně? A jednotlivě nebo celý balík?
Adam Chudárek: Je to hodně o vztahu s místním distributorem, protože my jen málo titulů nakupujeme napřímo ze zahraničí. Distributor vám dává k dispozici průběžně aktualizované seznamy, s tituly, které už mohou být zařazené do služeb za předplatné. V seznamech jsou novější i starší filmy. Novější jsou samozřejmě dražší a je na nás si říci, jestli se nám za tohle vyplatí zaplatit více nebo si počkáme, až bude v té “levnější” kategorii. Povinnost balík brát není, ale lépe se tak vyjednává cena, je to také jednodušší pro obě strany si vybrat třeba 50 filmů a ne jen jeden.
A jak teď vybíráte, s tím že máte za sebou už zkušenosti, co vám na webu fungovalo za filmy a co ne?
Adam Chudárek: U některých je to jasné, už když jsme kupovali Vlk z Wall Street, tak jsme věděli, že to bude drahé, ale že to bude hit. A je to zatím náš nejsledovanější titul. Za zlomek ceny jde koupit většina starší české produkce, která překvapivě pořád funguje, teď třeba například filmy Bastardi, a to přestože jsou legálně zdarma na Youtube. Ale rozhodující je šíře nabídky filmů.
Tohle mě právě zaujalo, kolik českých titulů tam máte, to je nějaký směr, kterým jste se úmyslně vydali a budete v tom ještě dál pokračovat? Bude CzechFlix?
Jakub Kotál: Není to priorita, ale rozhodně je český film jedním z hlavních pilířů. Nejsledovanější jsou velké hity jako Vlk z Wall Street nebo Atlas Mraků, ale vedle toho stále fungují i ty české filmy jako Kobry a užovky, Padesátka, Fair Play. Vlastně je to podobné, jako v kinech, kde celkovou návštěvnost ovlivňují zejména české filmy. I průměrný český film má řádově více diváků než ceněné zahraniční filmy. V online videu ještě dobře fungují ty “béčkové” filmy. Můžeme mít třeba ne moc dobře hodnocenou akční kriminálku a stejně to bude sledované.
Tak Nova i Prima taky drží tradici “sobotní večer se Seagalem a Van Dammem”...
Jakub Kotál: Ani my nemáme ambice být vyhraněnou artovou videotékou, chceme typického českého diváka. Takže čím je ta nabídka širší, tím víc se mu přibližujeme. Nabídku pak logicky skládáme z českých filmů, úspěšných zahraničních filmů a nesmí chybět i to klasické béčko, u kterého může divák vypnout hlavu při jeho sledování si odpočinout. Naším cílem je nabídnout co největší množinu filmů, aby si mohl vybrat každý.
42 zobrazení 4 se líbí