FB pixel TP pixel
Jak vznikl a funguje Obbod? První část exkluzivního rozhovoru © TMDB

Jak vznikl a funguje Obbod? První část exkluzivního rozhovoru

Původem česká půjčovna Obbod je na trhu online půjčoven nováčkem, ale už se stačila významně zapsat do podvědomí díky svým seriálům Vyšehrad a Lajna. Měli jsme možnost nahlédnout pod pokličku její kuchyně. Přinášíme první díl našeho rozhovoru se zástupci Obbodu, kde si budeme povídat o jeho začátcích, zkušenostech a proč pořád fungují české komedie nebo akční kriminálky.

Rozhovor 25. 1. 2018 0:00 | Rozhovor

Se zástupci Obbodu jsme se setkali v jejich kanceláři v centru Prahy. Útulná kancelář ve starém historickém domě zaujme hned od vstupních dveří, za kterými na vás čeká velká kartónová figura Jiřího Langmajera coby trenéra Hrouzka ze seriálu Lajna. Ten sice u rozhovoru nebyl, ale společně jsou ho vyfotili se hlavními postavami Obbodu. Na fotce pózují a na otázky odpovídají Adam Chudárek (na fotce vlevo), provozní ředitel a Jakub Kotál (vpravo), šéf marketingu.

Proč se to jmenuje zrovna Obbod?

Adam Chudárek: Cílem bylo udělat doménu .com a hledal se volný název, které bude mezinárodní, může se tak rozšířit i přes české a slovenské hranice a nemusí se potom přejmenovávat. Takové byly dlouhodobé plány. Nemá to ale konkrétní význam.

Takže není o vzniku nějaká vtipná historka? Nejsou to něčí iniciály?

Adam Chudárek: Kdysi nám někdo psal, že v tom našel ten vtip, jako že OB-BOD, ale tak to není. Je to čistě pragmatický název.

A když už jsme zmínily ty dlouhodobé plány, jak to teď vypadá?

Adam Chudárek: Původně byl plán se vydat do jiných států, ale teď spíše přemýšlíme nad formou frančízy. Pracujeme na tom, aby ta platforma, na které Obbod běží, byla možná poskytovat i jiným provozovatelům, tedy chceme nabízet řešení pro streamování videa i v dalších zemích.

Se vším vaším obsahem?

Adam Chudárek: Ne, se vším obsahem ne. Licence by si musel získávat každý sám. Můžeme tam samozřejmě nechat naše seriály jako Vyšehrad i Lajna, ale vyjednat si práva na další filmy a seriály v dané zemi, by musel každý distributor sám. Od nás by měl hotový a připravený nástroj, na kterém to může provozovat. I na platformě se stále ještě dělají změny, teď jsme třeba udělali možnost kupovat si seriál po dílech i po celých sezónách, a jakmile bude vše hotové a připravené na 100%, tak toto řešení můžeme začít nabízet.

A když jste původně plánovali tu expanzi do zahraničí, nechtěli jste rovnou kupovat i ty licence na další státy?

Adam Chudárek: Úplně na začátku, kdy Obbod vznikal, takové úvahy byly, ale s tím, jak celý systém distribuce funguje, je to prakticky nemožné. Jednak v každém státě je často silný lokální distributor, který stejný film, který máme na naše území a chtěli bychom rozšiřovat licenci už mohl l získat a bylo by tak velmi drahé ho od něj následně vykupovat práva. A nebo do toho vstoupí celosvětový hráč, jako je Netflix, který ještě před distributory jde přímo za tvůrci a koupí práva třeba pro celou Východní Evropu. A další problém je, že i kdybychom koupili práva pro jeden film třeba pro Česko, Slovensko, Maďarsko a Polsko, tak v každém tom teritoriu může ten daný film komerčně fungovat úplně jinak. A v poslední řadě l bychom také ještě museli řešit lokalizace. Takže proto chceme vyladit naše kompletní streamovací řešení a vyjednávání s distributory v jednotlivých zemích nechat na frančízantech. .

A už proběhly nějaká jednání o poskytnutí tohoto řešení?

Adam Chudárek: Zatím spíš okrajově, Polsko, Maďarsko, země bývalé Jugoslávie, kde kontakty máme, ale zatím se stále ještě platforma vyvíjí. Myslím tím hlavně zázemí pro správu - backoffice, ne samotný web, s tím už jsme v podstatě spokojeni.

Když už jsme nakousli ten výběr práv, jak tohle probíhá? Mě pořád fascinuje tenhle systém. Stále platí, že vybíráte jen filmy v daném distribučním okně? A jednotlivě nebo celý balík?

Adam Chudárek: Je to hodně o vztahu s místním distributorem, protože my jen málo titulů nakupujeme napřímo ze zahraničí. Distributor vám dává k dispozici průběžně aktualizované seznamy, s tituly, které už mohou být zařazené do služeb za předplatné. V seznamech jsou novější i starší filmy. Novější jsou samozřejmě dražší a je na nás si říci, jestli se nám za tohle vyplatí zaplatit více nebo si počkáme, až bude v té “levnější” kategorii. Povinnost balík brát není, ale lépe se tak vyjednává cena, je to také jednodušší pro obě strany si vybrat třeba 50 filmů a ne jen jeden.

A jak teď vybíráte, s tím že máte za sebou už zkušenosti, co vám na webu fungovalo za filmy a co ne?

Adam Chudárek: U některých je to jasné, už když jsme kupovali Vlk z Wall Street, tak jsme věděli, že to bude drahé, ale že to bude hit. A je to zatím náš nejsledovanější titul. Za zlomek ceny jde koupit většina starší české produkce, která překvapivě pořád funguje, teď třeba například filmy Bastardi, a to přestože jsou legálně zdarma na Youtube. Ale rozhodující je šíře nabídky filmů.

Tohle mě právě zaujalo, kolik českých titulů tam máte, to je nějaký směr, kterým jste se úmyslně vydali a budete v tom ještě dál pokračovat? Bude CzechFlix?

Jakub Kotál: Není to priorita, ale rozhodně je český film jedním z hlavních pilířů. Nejsledovanější jsou velké hity jako Vlk z Wall Street nebo Atlas Mraků, ale vedle toho stále fungují i ty české filmy jako Kobry a užovky, Padesátka, Fair Play. Vlastně je to podobné, jako v kinech, kde celkovou návštěvnost ovlivňují zejména české filmy. I průměrný český film má řádově více diváků než ceněné zahraniční filmy. V online videu ještě dobře fungují ty “béčkové” filmy. Můžeme mít třeba ne moc dobře hodnocenou akční kriminálku a stejně to bude sledované.

Tak Nova i Prima taky drží tradici “sobotní večer se Seagalem a Van Dammem”...

Jakub Kotál: Ani my nemáme ambice být vyhraněnou artovou videotékou, chceme typického českého diváka. Takže čím je ta nabídka širší, tím víc se mu přibližujeme. Nabídku pak logicky skládáme z českých filmů, úspěšných zahraničních filmů a nesmí chybět i to klasické béčko, u kterého může divák vypnout hlavu při jeho sledování si odpočinout. Naším cílem je nabídnout co největší množinu filmů, aby si mohl vybrat každý.

 42 zobrazení   4 se líbí