Od 2. listopadu je v kinech dostupná nová česká komedie Přišla v noci, která zkoumá tenkou hranici mezi humorem a hororovou domácí invazí. Když se totiž mladé dvojici objeví ve dveřích matka submisivního Jiříčka, natřásá se bránice a občas i tuhne krev v žílách a tečou slzy.
2. 11. 2023 16:25 | Filmové recenzeMladí tvůrci Tomáš Pavlíček (povedená Chata na prodej) a Jan Vejnar (Figurant) v loňském roce napsali komorní komedii, která se obešla bez tradičního kolečka dotací z Fondu kinematografie a dalších institucí, přesto si ale zachová profesionální tvar. Výsledek, který je od 2. listopadu dostupný v kinech, je inspirovaný subžánrem home invasion a veselohrami, a vypráví příběh mladého páru třicátníků, do jehož zrekonstruovaného bytu se nasáčkuje matka jednoho z nich a obrátí životy partnerů vzhůru nohama.
Podobný příběh někdy zažilo mnoho dospělých, kteří se postavili na vlastní nohy a po opuštění rodného hnízda byli opakovaně konfrontováni s rodiči, kteří ne a ne přijmout, že potomci chtějí žít vlastní životy s vlastními názory. Na druhou stranu si mnoho z nás nepřipouští, že i rodiče chtějí zkrátka čas od času pozornost, i když to ne vždy ventilují těmi nejlepšími způsoby.
© ArtcamVejnar s Pavlíčkem vytvořili efektivní a ztotožnitelný mikrokosmos, v němž se řada lidí najde a uznale pokývá hlavou, že takhle to v životě občas prostě chodí. Tvůrci vtiskli do svého filmu mnoho z života odkoukaných a zjevně i osobně odžitých momentů, díky čemuž má každý dialog punc osobitosti i potřebného realismu. Ať už jde o vnucování jídla, vynucování si pozornosti, nevyžádané vpády do ložnice či infiltrování dalších nezvaných hostů do bytu, který nám nepatří. Ačkoli se tvůrci vyhnuli klasickému institučnímu kolečku při financování, dokázali si udržet profesionální přístup a výsledný film nepůsobí nedovyvinutě. Ano, poslední třetina, kdy se děj výrazně vzdaluje od pražského bytu, sice může v očích některých diváků tratit na své zdánlivé nedořečenosti. Zvolená ambivalence ale do jisté míry odráží skutečnost, kdy si sice některé věci mezilidsky vyříkáme či je konečně pochopíme, ale život jde dál a nemá zcela definitivní konec.
Vejnar s Pavlíčkem se navíc mohou ve svém skromném a přesto naprosto profesionálním projektu vždy opřít o výtečnou Simonu Pekovou, která je v roli invazivní a toxické matky Valerie dokonalým ztělesněním nepříjemnosti noční můry rodičovských návštěv, které se musí odehrávat podle rodičovského diktátu neustále zdůrazňujícího autoritu staršího a zkušenějšího. Přišla v noci však není filmem černobílým a stejně tak Peková nehraje Valerii jako jednorozměrný stereotyp. Přes toxicitu jejího emočního vydírání probleskuje vesměs dojemná snaha získat ztracené rodinné místo a být alespoň na chvíli na piedestalu lidského zájmu. Tedy získat něco, co se jí v bývalém manželství očividně nepodařilo.
Pekové přesně sekundují Jiří Rendl a Annette Nesvadbová, jejichž rozhodnost v rozhovorech mezi čtyřma očima a marnost při konfliktu s Valerií jsou dalším z dokonalých zrcadlení běžného života dnešních mileniálů, kteří jsou sice hrdiny před zrcadlem či na internetu, v reálných mezilidských vztazích se ale bojí vydupat své místo ve světě a vytyčit hranice svého života ostatním.
Vejnar s Pavlíčkem režírují lehkou rukou a ačkoli nikdy neztratí zřetel z komediálního žánru, v důvtipných scénách mnohdy potvrzují, že mezi komedií a hororem je velmi tenká hranice. Ať už je to při Valeriinu šmírování nebo po pozvání jejích přátel do bytu vlastního syna, kdy jde z herecké odhodlanosti Pekové až skličující strach. V humornosti, která se přetavuje v napětí a mrazení v zádech, se Přišla v noci výrazně blíží komedii Vlastníci Jiřího Havelky, která obdobně zdatně popisovala mezilidské vztahy mezi majiteli bytových jednotek během domovní schůze. A stejně jako se Vlastníci svým promyšleným a gradujícím scénářem stali komedií roku 2019, mají Vejnar s Pavlíčkem a kameramanem Šimonem Dvořáčkem velkou šanci urvat si oblibu publika v roce letošním. Snadno ztotožnitelný snímek o mezigenerační válce by se navíc mohl prosadit i za hranicemi. Na rozdíl od řady tuzemských filmů totiž mluví univerzálním jazykem a rozpracovává téma, které není typické jen pro život v Česku.
Zdroj: Autorský text
Televize Prima má za sebou premiéru nového seriálu Banáni, který vypráví o nálezu 120 kilogramů kokainu v krabicích od banánů. Bláznivá komediální novinka se nadmíru podařila a všemu vládne fenomenální výkon Cyrila Dobrého jako intelektuálně slabšího skladníka Jirky.
O nenápadné černé komedii Přišla v noci před premiérou v Karlových Varech věděl málokdo. Od první festivalové projekce se ale o snímku režisérů Vejnara a Pavlíčka mluví jako o jednom z nejzajímavějších počinů roku a nejlepší tuzemské komedii za hodně dlouhou dobu. Zaslouženě.
Žoldák Tyler Rake se vrací a v akčním trháku Vyproštění 2 se musí popasovat s bandou naštvaných Gruzínců, kteří chtějí dělat lidem nepěkné věci. Nebyl by to ale Rake, aby ze zástupu padouchů neudělal během dvou hodin pečlivě namleté karbanátky. Obzvlášť když režisér Sam Hargrave překonává po akční stránce sám sebe.
Zdeněk Pohlreich se po delší pauze opět vrací na obrazovky. Tentokrát pod záštitou Voya a TV Nova rozjel soutěžní show, ve které se střetávají výtečné restaurace ve vybraném gastronomickém konceptu. Jak je u restaurační ikony posledních let zvykem, občas mu ujede i nějaká ta sprosťárna.