Že bude dílo Václava Marhoula kontroverzní, to se tak trochu čekalo. Nikdo však nečekal, že adaptace Nabarveného ptáčete vzbudí až takové ohlasy, jaké se linou z festivalových Benátek. Znamenají však odchody diváků něco pro kvalitu filmu?
5. 9. 2019 13:00 | České novinky 5. 9. 2019 13:00 | České novinkyJak ale podotýká naše redakční festivalová odbornice Anna Kopecká, jež za pár dní míří přes La Manche na festival do Londýna a má za sebou i několik let na festivalu v Torontu, odcházení ze sálů během novinářských projekcí se strašlivě přeceňují. Samozřejmě se vše obratem rozmázne v novinách, díky čemuž se o film vzbudí i negativně generovaný zájem. Faktem ovšem je, že novinářských projekcí se účastní jak řada novinářů, tak řada obchodníků, kteří z filmu obvykle prchají, protože ho neshledávají obchodně atraktivním. Novináři pak často odejdou, protože zjistí, že snímek není zásadní pro jejich cílovou skupinu a zkrátka vyrazí na další film.
© TMDBJe logické, že Nabarvené ptáče vybízí k odchodům ze sálu. Film je extrémně dlouhý, rozvláčný, repetetivní a nedivácky pojatý, když jen pár minut z celkové stopáže obsahuje dialogy. A pak je tu samozřejmě ono dokola zmiňované násilí, které řada diváků nevydýchá, jako u Gibsonova Umučení Krista. Podobný odpor vyvolávala už knižní předloha Jerzyho Kosińského, jíž Marhoul očividně zůstal – jako velký fanoušek – velice věrný. Zobrazené výjevy, či jen jejich naznačování může samozřejmě pár lidem zvednout žaludky a donutit je k odchodu, rozhodně ale nejsou důvodem k vyvolávání negativní kampaně a snaze prodat film jako něco, co lidé „prostě nedávají“.
Kdybychom měli spočítat, kolik lidí už jsme viděli z festivalových projekcí odcházet z rozličných důvodů, nakonec by nám nestačily všechny redakční prsty, i kdybychom se xkrát naklonovali. Důležité je, že film ve finále dostal několikaminutový potlesk ve stoje a že má ambice stát se potenciálním festivalovým vítězem a možná i kandidátem na Oscara. A ruku na srdce, to by byl po letech českého filmového marasmu obrovský důvod k oslavám. Ať už si o Nabarveném ptáčeti budeme myslet cokoli.
Ačkoli sám režisér Marhoul tvrdí, že z jeho filmu, který stopáží sahá až ke třem hodinám, odešlo jen pár diváků, skutečnost je taková, že jich měla být až stovka. Prý na ně byl snímek vyprávějící o mlčenlivém chlapci, který bloumá druhoválečnou krajinou a sleduje i sám zažívá útrapy války, příliš agresivní, brutální a sugestivní.
463 zobrazení 32 se líbíMilujete Případy 1. oddělení, u Pustiny jste si kousali nehty napětím a zvládnete i díl Kriminálky Anděl? Fajn. Pak jste připravení i na to nejhorší, co tenhle žánr nabízí. Aby člověk ocenil kvalitu, musí vědět, jak hluboko vede králičí nora české krimi.
Druhý ročník brněnského festivalu, zaměřeného na seriálovou tvorbu, se letos podívá na zoubek hlavně Norům. K vidění však budou i české tutovky - drama Bez vědomí či kriminálka Zrádci.
Po Nabarveném ptáčeti Václava Marhoula, které se dostalo do soutěže festivalu v Benátkách, si čeští tvůrci mohou znovu gratulovat. Špionářní minisérie Bez vědomí bude na prestižním festivalu v Torontu.
Česká televize představila filmy a seriály, které uvidí diváci letos na podzim na obrazovkách, a přihodila pár slibných filmů do kin, na kterých se podílí jako koproducent. Mrkněte, co si na podzim nenechat z české tvorby ujít. A že je toho letos dost.