Autor Hry o trůny naštval HBO. Zveřejnil ostrou kritiku Rodu draka a reakce přišla okamžitě © HBO / Max

Autor Hry o trůny naštval HBO. Zveřejnil ostrou kritiku Rodu draka a reakce přišla okamžitě

George R.R. Martin je známý jako někdo, kdo nemá problém upřímně říct, že někdo adaptaci jeho knih zbabral. Proto se ve svém posledním blogu (který však následně raději smazal) rozhodl na rovinu napsat, co všechno se podle něj v 2. řadě Rodu draka nepovedlo. Varoval rovněž, že ve 3. a 4. řadě nás čeká víc „toxických“ změn.

Filmové novinky 5. 9. 2024 16:00 | Filmové novinky

Pozor: Následující řádky samozřejmě obsahují spoilery z 2. řady Rodu draka.

Asi největší porci kritiky schytalo rozdílné vyobrazení dějové zápletky okolo dvojice Krev & Sýr, která obsahuje chladnokrevnou vraždu dětské postavy. Showrunner Ryan Condal se však rozhodl ze seriálu zcela vymazat jedno ze tří dětí Aegona a Helaeny Targaryen, nejmladšího syna a prince Maelora. Královský pár je tudíž prezentován jako rodiče pouze dvou dětí, dvojčat Jaehaery a Jaehaeryse. Martin připomněl, že byť jeho absence na první pohled nepůsobí jako zásadní, ve skutečnosti má na celkové vyznění příběhu mnohem větší dopad, který pocítíme i ve 3. a 4. řadě.

Martinova kritika

„Když mi Ryan Condal o této změně poprvé řekl (asi v roce 2022), oponoval jsem mu, a to z celé řady důvodů. Bohužel jsem se však zřejmě měl hádat důrazněji. Tato změna oslabila dopad celé scény, byť ne kriticky. A Ryan pro to samozřejmě měl praktické důvody; nechtěli řešit casting dalšího dítěte, zejména když by šlo o dvouleté batole. Takhle malé děti vždy chtě nechtě produkci zpomalí, což se odrazí na rozpočtu, což byl vždy jeden z palčivých problémů Rodu draka, takže se samozřejmě snažili šetřit, kde se dalo,“ popsal Martin, proč má pro toto rozhodnutí jisté, ale rozhodně ne úplné pochopení.

„Ryan mě navíc ujistil, že o prince Maelora nepřijdeme, pouze ho v ději posuneme dál. Královna Helaena by jej stále mohla porodit ve třetí řadě, pokud by logicky v té druhé třeba otěhotněla. Což mi dávalo smysl, a tak jsem přestal mít námitky a naléhat na změnu. První díl druhé řady i linka Krve a Sýra je nakonec jako celek dobrá. Přišli jsme sice o „Healeninu volbu“, což její dojem oslabilo, ale ne zničilo. Rozdíl ostatně poznají jen čtenáři knih, pro čistokrevné diváky půjde stále o krutou, srdcervoucí scénu. Odstranění mladého prince z děje má však ještě další aspekt,“ stálo dále v blogu s titulkem „Beware the Butterflies“, který už Martin smazal.

Autor Hry o trůny naštval HBO. Zveřejnil ostrou kritiku Rodu draka a reakce přišla okamžitě © Max

Následně popsal, jak eliminace Maelora může negativně ovlivnit celou řadu dalších postav, kterým najednou pro jejich chování, rozhodování i motivaci k něm bude chybět jeden dílek skládačky. „Nebavíme se tady řekněme o někom nepostradatelném… ale všechny tyto detaily mají nějaký účel a dohromady pomáhají vytvářet ucelený příběh, v němž jedna věc následuje druhou v logickém a přesvědčivém duchu,“ varoval autor předloh pro seriály Hra o trůny i Rod draka, přičemž dodal, že do budoucna „existují větší, a ještě toxičtější změny, pokud se Rod draka rozhodne uskutečnit některé změny, jež jsou nyní zvažovány pro 3. a 4. řadu…“.

Služba Max a HBO si přirozeně kritiku od praotce celého Západozemí nenechali jen tak líbit, a tak vyrazili na obranu svého dračího spinoffu i jeho tvůrce Condala. „Existuje jen málo větších fanoušků George R. R. Martina a jeho knihy Oheň a krev než tvůrčí tým seriálu Rod draka, a to jak v produkci, tak v HBO. Běžně se stává, že při adaptaci knihy pro filmové plátno, které má svůj vlastní formát a omezení, musí nakonec showrunner učinit obtížná rozhodnutí ohledně postav a příběhů, které budou diváci sledovat. Věříme, že Ryan Condal a jeho tým odvedli mimořádnou práci a miliony fanoušků, které seriál nashromáždil během prvních dvou sezón, si ho budou užívat i nadále,“ bránil mluvčí streamovací platformy změny, které v druhém pojednání o občanské válce Targaryenů učinila. Slovní a názorová přestřelka mezi Maxem a Martinem je však aktuálně zřejmě tím posledním, po čem služba, která v zákulisí chystá další prequely a spinoffy Hry o trůny, potřebuje.

Zdroj: Not A Blog, Variety

Výsměch divákům, nuda i inovativní hit. Joker 2 rozdělil kritiky na nesmiřitelné tábory
05.09.2024 15:40:00 | Filmové novinky

Druhý díl komiksového dramatu Joker s podtitulem Folie a Deux měl právě premiéru na festivalu v Benátkách. Kritické ohlasy jsou rozporuplné. Někteří oceňují inovativnost pokračování, zatímco jiní mluví o výsměchu fanouškům.

Nové Stmívání míří na Netflix. Příběh se zaměří na Edwarda
04.09.2024 19:05:00 | Filmové novinky

Sága Stmívání pokračuje, z kina se ale přesune na obrazovky Netflixu, který natočí příběh z pohledu Edwarda Cullena. Blyštivý upír nám konečně poví všechny svoje pocity.

Ustřelili rodičům obličeje. Trailer Netflixu láká na mrazivé nástupce Dahmera
04.09.2024 18:45:00 | Filmové novinky

Už 19. září startuje na Netflixu další velký kriminální hit z hlavy showrunnera Ryana Murphyho. Ten globálně zaujal seriálem o kanibalu Dahmerovi a nyní představí příběh zvrácených bratrů, kteří brutálně popravili své rodiče.

Netflix odhaluje největší hity budoucnosti. Chystá sci-fi, fantasy, horory i thrillery
04.09.2024 18:00:00 | Filmové novinky

Netflix přichází již se čtvrtým ročníkem oblíbené přehlídky Geeked Week, kde fanouškům představí ty nejzajímavější novinky ze svých připravovaných filmů, seriálů a her. Trailer na blížící se akci láká na řadu očekávaných projektů včetně One Piece, Wednesday či Stranger Things.