FB pixel

Hans Zimmer se narodil v roce 1957 v německém Frankfurtu, kde dostával první hudební lekce na piano. Velký hudební génius z něj ale hned nevyrostl, posléze byl vyhozen z několika hudebních škol a uživil se jen díky hraním v kapelách po celé Evropě. Krátce také spolupracoval s kapelou The Buggles, která natočila sice jen jednu, ale z hudebního pohledu dost zásadní písničku "Video Killed the Radio Star" a Zimmer je v ní krátce vidět, jak hraje (ještě s vlasy :) na klávesy. Během osmdesátých letech přesídlil do Londýna, kde skládal hudbu také už pro první místní filmy, velká zakázka přišla až v roce 1987 s Rain Manem. (Foto: Zoe Zimmer)

Rain Man

Filmovou hudbu začal Zimmer skládat od roku 1982, ale k prvnímu velkému filmu se dostal až o sedm let později. V populární hudbě tehdy frčely syntetyzátory a Zimmer byl jedním z prvních filmových skladatelů, kdo je začal používat. Pro Rain Mana složil jednoduchý “pískací” motiv, který sice po třiceti letech sice technicky dost zestárl, ale Zimmer na něj rád vzpomíná, třeba při svých živých koncertech. Pokud se vám old school syntezátory nepřejedly, je tu třeba neméně skvělý Beyond Rangoon, Černý déšť nebo Řidič slečny Daisy.

Thelma & Louise

Kromě kláves si Zimmer oblíbil i jiné nástroje, samozřejmě opět elektronické. Jeho druhou hlavní výsadou jsou kytary, na které často sám rád hraje. A krásný kytarový motiv si můžete užít v road movie Thelma a Louise, kde se poprvé Zimmer potkal se svým oblíbeným režisérem Ridley Scottem. Krásný kytarový motiv má například i Operace Zlomený šíp.

Lví král

Dnes už legendární disneyovka je sice známá hlavně díky písničce Eltona Johna ("Can you feeeeel the loooooove toniiiiiight") a pak díky dětské odrhovačce od The Tokens - "Lion Sleeps Tonight", ale ve filmu najdete i další skvělé kousky. Třeba úvodní "Circle of Life" vám svým sborovým aranžmá udělá husí kůži bez problému. První větší setkání s chorály a pro Zimmera první (a překvapivě zatím jediný) Oscar. Na mnohem vážnější notu animáky Zimmer doprovodil v Princi egyptském (jen si přehrajte celou tuhle scénu) nebo Spirit: Divoký hřebec.

Skála

Ačkoliv je považován Zimmer především za skladatele pro akční a dobrodružné filmy, prvních patnáct let své tvorby se jim prakticky vyhýbal. V polovině devadesátých let, kdy se vlády nad akčním filmem ujmul producent Jerry Bruckheimer (a jeho chráněnci Tony Scott, Michael Bay nebo Simon West), se Zimmer etabloval jako jejich dvorní skladatel a buď přímo on nebo jeho žáci ze studia Media Ventures (Mark Mancina, Trevor Rabin, Steve Jablonsky) definovali během pár let novou podobu pro akční filmy - dunivé basy, rychlé smyčce a chorály. Nejlepším trackem ze Skály je "Rock House Jail", která hraje během úvodního přepadení skladu s chemickými zbraněmi, i když zlí jazykové tvrdí, že veškerá zajímavá akční hudba od Zimmera je jen variací na jeho první velký track v Krvavém přílivu.

Gladiátor

Pokud díky akčním či dětským filmům do té doby nad Zimmerem někdo ohrnoval nos, na přelomu tisíciletí si to díky vážnějším filmům mohl namířit přímo do skladatelské superligy. Druhá (a nikoli poslední) spolupráce s Ridley Scottem přinesla bombastický soundtrack, v Gladiátorovi se mísí mohutné chorály, klasické smyčce i jednohlasné árie. Především pasáže nazpívané Lisou Gerard patří k naprosté špice a sólistky si na svých koncertech Zimmer vždy pochvaluje nejvíce. Tady je "Now We Are Free". Podobně melodramtickou hudbu si dosyta i v dalších filmech jako Černý jestřáb sestřelen, Poslední samuraj, Pearl Harbor či Král Artuš a samozřejmě i první velký "tikací" track "Journey to the Line" v Tenké červené linii.

Madagaskar

Ačkoliv Gladiátor mu přinesl “jen” oscarovou nominaci, se zakázkami se roztrhl pytel a Zimmer šel na počátku tisíciletí z velkého filmu do ještě většího filmu. Kromě dalších akčních dramat si udělal čas i na horory (klavirní nervy - Kruh), romantiku (klavírny hrátky - "Maestro" - Prázdniny) a také na dětské filmy. Zimmera tak najdete podepsaného třeba pod Příbehem žraloka, Kung-fu Pandou a také Madagascarem, který - ano, je tam mnohem víc než otravná “Já tak rád trsám, trsám”.

Piráti z Karibiku: Na konci světa

Předchozí skladby vám sice filmový fanoušek pozná na první dobrou, ale široké publikum si Zimmer získal až díky hudbě k sérii Piráti z Karibiku. Často je ale chybně označován za autora hlavních motivů ("Moonlight Serenade", "He's a Pirate"), ale soundtrack k prvnímu dílu Zimmer pouze produkoval a zašťitoval, hlavní kredit nese jeho žák Klaus Badelt. Teprve ve dvojce a trojce převzal otěže úplně a všimněte si jak je hudba najednou mohutnější s mnoha novými motivy ("Kraken", "Davy Jones"). Čtyřku už dělal také pouze částečně a pětka už je pouze pod jeho dohledem. Z nadupaného listu je těžko vybrat jednu skladbu, ale zkuste méně známou "One Day".

Šifra mistra Leonarda

Zimmer rád spolupracuje se svými oblíbenými režiséry, v roce 2006 si našel dalšího - Rona Howarda. Pro velmi očekávanou adaptaci knihy Dana Browna vytvořil Zimmer své další vrcholné dílo - jednoduchý smyčcový motiv nabírající postupně orchestriální bouři. Motiv "Chevaliers de Sangreal" se naplno rozezní ve filmu až těsně před koncem a spojení hudby, střihu a scény je fascinující. Jeho různé variace se skvěle objevují i v pokračování Andělé a démony "503" a už ne tak skvěle v Infernu. Naopak se velmi vydařila předposlední spolupráce Howard - Zimmer ve filmu Rivalové ("Lost but Won")

Temný rytíř

Teoreticky bychom mohli celý žebříček věnovat jen filmům, kde Hans Zimmer skládá hudbu k některému z kousků Christophera Nolana a klidně bychom ho zaplnili. Jejich spojením vzniklo ikonické duo dosahující nesmrtelnosti Steven Spielberg - John Williams a budeme jen těžko vybírat jednu či dvě skladby. Poprvé se Zimmer a Nolan potkali “až” v roce 2005 při natáčení hudby k Batman začíná, tam se navíc Zimmer “musel” spojit s dalším hudebním velikánem - Jamesem Newtonem Howardem. Vrchol přišel při tvorby druhého dílu, kde sice přišli jen s jedním výrazným novým motivem ("Why So Serious"), ale nové variace z jedničky dodaly motivům úplně novou dimenzi - ostatně poslechněte si "Like a Dog Chasing Chars". Zimmer si nezvykle, ale úspěšně poradil i s novým motivem pro Supermana ("Ideal of Hope"), v jejich společném filmu Batman v Superman ale jel už na autopilota a navíc batmanovské melodie ("Beatiful Lie") tvořil jeho výhradně nový nejlepší kámoš, Junkie XL.

Počátek

Do širšího povědomí se kromě Pirátů zapsal Zimmer ještě jedním svým kouskem a to je hudba k Počátku (režie samozřejmě Christopher Nolan). Zatímco soundtrackovi fajšmekři mají Počátek spojený spíše negativně s počátkem takzvané “BWAAAAAAAH” hudby (hluboký protahovaný tón, v Počátku vytvořený jako megazpomalení slavné skladby Edith Piaf) a ocení spíše "tikací" tracky ("Mombasa"), které k dokonalosti Zimmer dotáhl v Interstellaru ("Mountains") a Dunkerku ("Submarine"), masové publikum si zamilovalo závěrečný klavírní motiv “Time”. Nutno přiznat, že nolanovské závěrčné montáže by byly bez Zimmerovy poloviční.

10 nejlepších filmových melodií Hanse Zimmera  |  Tipy na film  |   |  64 přečtení

Tomáš Vyskočil

Svůj první filmový web spustil už v roce 1999. Od té doby si uvědomil, že nebude dělat nic jiného než psát o filmech na internet. A tak založil a spustil FilmPub, první velký filmový magazín. O pár let později přešel na seriály a pro pár fanoušků spustil Lost.cz. Protože těch fandů bylo najednou dost, rozhodl se spustit i další weby a tak vznikla Edna.cz. Mezitím pracoval a psal třeba pro Premiere, DiViDi a další filmové časopisy. Když mu kamarádi před pár lety říkali, že stahují pirátské filmy, protože u nás není nabídka, tak si jeden víkend sedl, naprogramoval skript, který stáhl všechny dostupné nabídky u nás a tak vzniklo Filmtoro. Filmy a seriály už neopustí, protože filmy a seriály nikdy neopustily jeho.


Komentáře k článku 10 nejlepších filmových melodií Hanse Zimmera

Pro přídávání komentářů se přihlas nebo registruj na Filmtoro.

Další články jako 10 nejlepších filmových melodií Hanse Zimmera

Tipy na film  |  dnes 0:00

10 filmů, pokud se chcete nechat přenést zpět do divokých 90. let

Do kin konečně dorazila festivalově ceněná pecka Jonaha Hilla Devadesátky. Pokud se vám tahle coming-of-age óda na dospívání skejťáků v devadesátkách líbila a navnadila vás na další filmy zasazené do éry, kdy lidi permanentně nekoukali do smartphonů a “užívali” si života analogově, máme pro vás tuto desítku! číst více

Tipy na film  |  před 2 dny  |  16

10 nejlepších seriálových novinek první poloviny roku 2019

Šest měsíců roku 2019 je za námi, a to je ten pravý čas začít bilancovat. Mrkli jsme proto na ty nejlepší nové seriály, které nám online půjčovny naservírovaly. Ano, hledáme skutečně pouze mezi novinkami, které si můžete ihned online pustit. Ale i tak se nám podařilo vybrat bohatou nabídku s mnoha dalšími odbočkami. Pojďme na to. číst více

Tipy na film  |  před 4 dny  |  85

Taky milujete Keanu Reevese? Těchto 10 filmů byste měli rozhodně vidět

Neznámo proč, neznámo jak, Keanu Reeves se až po dlouholeté filmové kariéře stal zničehonic miláčkem filmových fanoušků a internetu obecně, oslavovaným také pro svou proklamovanou dobrosrdečnou povahu, často kontrastující s rolemi cyniků a drsňáků. Až má člověk chuť se podívat na nějaký jeho film. Protože těch filmů natočil opravdu dost, není jedno... číst více

Tipy na film  |  před 5 dny  |  12

5 důvodů, proč začít sledovat netradiční komiksovku Doom Patrol na HBO

HBO GO nedávno rozšířila svoji nabídku o další kvalitní seriál. Doom Patrol patří mezi to nejlepší, co vám může současný komiksový superhrdinský seriál nabídnout. Řekněme si o pěti důvodech, proč na něj začít koukat. číst více

Tipy na film  |  před 7 dny  |  5

Filmové megahity a další novinky na podmračený letní víkend

Po vlně veder přišlo ochlazení a nemělo by se na něm nic změnit ani o víkendu. Ideální čas zavřít se v obýváku a dohnat filmové resty, které se konečně objevily online. A není toho málo. Pár českých kousků, prvotřídní blockbustery (Alita!), ale dojde i na filmy "pod radarem" či na Oscary. číst více

TOPlist TOPlist TOPlist