Nejslavnější hudební skladatel Hans Zimmer dnes slaví 60. narozeniny. Autor nesmrtelné hudby k filmům jako Temný rytíř, Počátek, Skála, ale třeba i Lví král nebo Rain Man se v Hollywoodu pohybuje už přes 30 let a filmová hudba v současnosti nezná zásadnější postavu.
12. 9. 2017 0:00 | Tipy na film 12. 9. 2017 0:00 | Tipy na filmFilmovou hudbu začal Zimmer skládat od roku 1982, ale k prvnímu velkému filmu se dostal až o sedm let později. V populární hudbě tehdy frčely syntetyzátory a Zimmer byl jedním z prvních filmových skladatelů, kdo je začal používat. Pro Rain Mana složil jednoduchý “pískací” motiv, který sice po třiceti letech sice technicky dost zestárl, ale Zimmer na něj rád vzpomíná, třeba při svých živých koncertech. Pokud se vám old school syntezátory nepřejedly, je tu třeba neméně skvělý Beyond Rangoon, Černý déšť nebo Řidič slečny Daisy.
80 %Kromě kláves si Zimmer oblíbil i jiné nástroje, samozřejmě opět elektronické. Jeho druhou hlavní výsadou jsou kytary, na které často sám rád hraje. A krásný kytarový motiv si můžete užít v road movie Thelma a Louise, kde se poprvé Zimmer potkal se svým oblíbeným režisérem Ridley Scottem. Krásný kytarový motiv má například i Operace Zlomený šíp.
74 %Dnes už legendární disneyovka je sice známá hlavně díky písničce Eltona Johna ("Can you feeeeel the loooooove toniiiiiight") a pak díky dětské odrhovačce od The Tokens - "Lion Sleeps Tonight", ale ve filmu najdete i další skvělé kousky. Třeba úvodní "Circle of Life" vám svým sborovým aranžmá udělá husí kůži bez problému. První větší setkání s chorály a pro Zimmera první (a překvapivě zatím jediný) Oscar. Na mnohem vážnější notu animáky Zimmer doprovodil v Princi egyptském (jen si přehrajte celou tuhle scénu) nebo Spirit: Divoký hřebec.
85 %Klasika všech klasik a pravděpodobně nejlepší Disneyho animovaný film, který kdy vytvořil a vytvoří. Vrchol klasické 2D animace, srdceryvný příběh, dokonalý soundtrack a náklaďák plný emocí.
Ačkoliv je považován Zimmer především za skladatele pro akční a dobrodružné filmy, prvních patnáct let své tvorby se jim prakticky vyhýbal. V polovině devadesátých let, kdy se vlády nad akčním filmem ujmul producent Jerry Bruckheimer (a jeho chráněnci Tony Scott, Michael Bay nebo Simon West), se Zimmer etabloval jako jejich dvorní skladatel a buď přímo on nebo jeho žáci ze studia Media Ventures (Mark Mancina, Trevor Rabin, Steve Jablonsky) definovali během pár let novou podobu pro akční filmy - dunivé basy, rychlé smyčce a chorály. Nejlepším trackem ze Skály je "Rock House Jail", která hraje během úvodního přepadení skladu s chemickými zbraněmi, i když zlí jazykové tvrdí, že veškerá zajímavá akční hudba od Zimmera je jen variací na jeho první velký track v Krvavém přílivu.
74 %Nejlepší film Michaela Baye, Nica Cage a dost možná nejlepší akční film 90. let, který se líbí i Generálu Attorneymu.
Pokud díky akčním či dětským filmům do té doby nad Zimmerem někdo ohrnoval nos, na přelomu tisíciletí si to díky vážnějším filmům mohl namířit přímo do skladatelské superligy. Druhá (a nikoli poslední) spolupráce s Ridley Scottem přinesla bombastický soundtrack, v Gladiátorovi se mísí mohutné chorály, klasické smyčce i jednohlasné árie. Především pasáže nazpívané Lisou Gerard patří k naprosté špice a sólistky si na svých koncertech Zimmer vždy pochvaluje nejvíce. Tady je "Now We Are Free". Podobně melodramtickou hudbu si dosyta i v dalších filmech jako Černý jestřáb sestřelen, Poslední samuraj, Pearl Harbor či Král Artuš a samozřejmě i první velký "tikací" track "Journey to the Line" v Tenké červené linii.
85 %Ačkoliv Gladiátor mu přinesl “jen” oscarovou nominaci, se zakázkami se roztrhl pytel a Zimmer šel na počátku tisíciletí z velkého filmu do ještě většího filmu. Kromě dalších akčních dramat si udělal čas i na horory (klavirní nervy - Kruh), romantiku (klavírny hrátky - "Maestro" - Prázdniny) a také na dětské filmy. Zimmera tak najdete podepsaného třeba pod Příbehem žraloka, Kung-fu Pandou a také Madagascarem, který - ano, je tam mnohem víc než otravná “Já tak rád trsám, trsám”.
69 %Předchozí skladby vám sice filmový fanoušek pozná na první dobrou, ale široké publikum si Zimmer získal až díky hudbě k sérii Piráti z Karibiku. Často je ale chybně označován za autora hlavních motivů ("Moonlight Serenade", "He's a Pirate"), ale soundtrack k prvnímu dílu Zimmer pouze produkoval a zašťitoval, hlavní kredit nese jeho žák Klaus Badelt. Teprve ve dvojce a trojce převzal otěže úplně a všimněte si jak je hudba najednou mohutnější s mnoha novými motivy ("Kraken", "Davy Jones"). Čtyřku už dělal také pouze částečně a pětka už je pouze pod jeho dohledem. Z nadupaného listu je těžko vybrat jednu skladbu, ale zkuste méně známou "One Day".
71 %Zimmer rád spolupracuje se svými oblíbenými režiséry, v roce 2006 si našel dalšího - Rona Howarda. Pro velmi očekávanou adaptaci knihy Dana Browna vytvořil Zimmer své další vrcholné dílo - jednoduchý smyčcový motiv nabírající postupně orchestriální bouři. Motiv "Chevaliers de Sangreal" se naplno rozezní ve filmu až těsně před koncem a spojení hudby, střihu a scény je fascinující. Jeho různé variace se skvěle objevují i v pokračování Andělé a démony "503" a už ne tak skvěle v Infernu. Naopak se velmi vydařila předposlední spolupráce Howard - Zimmer ve filmu Rivalové ("Lost but Won")
66 %Teoreticky bychom mohli celý žebříček věnovat jen filmům, kde Hans Zimmer skládá hudbu k některému z kousků Christophera Nolana a klidně bychom ho zaplnili. Jejich spojením vzniklo ikonické duo dosahující nesmrtelnosti Steven Spielberg - John Williams a budeme jen těžko vybírat jednu či dvě skladby. Poprvé se Zimmer a Nolan potkali “až” v roce 2005 při natáčení hudby k Batman začíná, tam se navíc Zimmer “musel” spojit s dalším hudebním velikánem - Jamesem Newtonem Howardem. Vrchol přišel při tvorby druhého dílu, kde sice přišli jen s jedním výrazným novým motivem ("Why So Serious"), ale nové variace z jedničky dodaly motivům úplně novou dimenzi - ostatně poslechněte si "Like a Dog Chasing Chars". Zimmer si nezvykle, ale úspěšně poradil i s novým motivem pro Supermana ("Ideal of Hope"), v jejich společném filmu Batman v Superman ale jel už na autopilota a navíc batmanovské melodie ("Beatiful Lie") tvořil jeho výhradně nový nejlepší kámoš, Junkie XL.
90 %Do širšího povědomí se kromě Pirátů zapsal Zimmer ještě jedním svým kouskem a to je hudba k Počátku (režie samozřejmě Christopher Nolan). Zatímco soundtrackovi fajšmekři mají Počátek spojený spíše negativně s počátkem takzvané “BWAAAAAAAH” hudby (hluboký protahovaný tón, v Počátku vytvořený jako megazpomalení slavné skladby Edith Piaf) a ocení spíše "tikací" tracky ("Mombasa"), které k dokonalosti Zimmer dotáhl v Interstellaru ("Mountains") a Dunkerku ("Submarine"), masové publikum si zamilovalo závěrečný klavírní motiv “Time”. Nutno přiznat, že nolanovské závěrčné montáže by byly bez Zimmerovy poloviční.
88 %Kenny Carlson je po více než dvou letech podmínečně propuštěn z vězení. Doma na něho čeká matka, sestra Dede, bratr Bobby a matčin přítel Ian Matthews. Ian mu obstará práci v loděnici, matka Sharon se snaží dělat, co mu na očích vidí, a doufá, že syn úspěšně začne nový život. Jednoho dne se však u nich objeví Kennyho kamarád z vězení Warren. Když je Ian pozve na svou farmu, Kenny hodlá jet jen s podmínkou, že se výletu zúčastní také Warren, který se nelíbí matce ani Ianovi. Na zpáteční cestě dojde v autě benzin a Kenny s Warrenem ho jdou obstarat. Vrátí se i s kanystrem a pak se údajně vydají ochotnému řidiči Marku Willisovi ještě poděkovat. Sharon na ně ale marně čeká na smluveném místě. Navíc Willisova manželka hlásí na policii, že se její muž nevrátil domů. Sharon má podezření, že Warren Kennyho do něčeho zatáhl, a na její naléhání se Kenny přiznává, že Willisovi ukradli auto. Když policie blízko dálnice najde Markovo tělo, jsou v rámci vyšetřování vyslýcháni i Sharon a Kenny. Matka je přesvědčena o synově nevině a chce ho chránit." Hrají: Kate Jackson, Chad Allen, Susan Blakely, Keith Szarabajka, William R. Moses, Olivia Burnette, Calvin DeVault, David Allen Brooks, DeeDee Rescher, Sean Moran, Daniel Roebuck
48 %Hans Zimmer se narodil v roce 1957 v německém Frankfurtu, kde dostával první hudební lekce na piano. Velký hudební génius z něj ale hned nevyrostl, posléze byl vyhozen z několika hudebních škol a uživil se jen díky hraním v kapelách po celé Evropě. Krátce také spolupracoval s kapelou The Buggles, která natočila sice jen jednu, ale z hudebního pohledu dost zásadní písničku "Video Killed the Radio Star" a Zimmer je v ní krátce vidět, jak hraje (ještě s vlasy :) na klávesy. Během osmdesátých letech přesídlil do Londýna, kde skládal hudbu také už pro první místní filmy, velká zakázka přišla až v roce 1987 s Rain Manem. (Foto: Zoe Zimmer)
64 zobrazeníNové TO podle románu Stephena Kinga má za sebou úspěšný vstup do kin. Velká divácká návštěvnost i pozitivní kritické recenze ukazují, že tu máme kvalitní a úspěšný film a špičku žánru. Bohužel na případné pokračování si počkáme minimálně rok, mezitím si ale můžete dopřát desítku podobných filmů.
Náš víkendový tip tentokrát nebude zaměřen na seriálový maratón, přesto u seriálů zůstaneme. Zítra večer startuje na HBO osmidílný seriál The Deuce, který popisuje počátky "legálního" pornoprůmyslu v New Yorku na počátku 70. let. V hlavní (dvoj)roli James Franco a první díl už teď je dostupný na HBO GO.
Do kin dnes míří hororové TO a zdá se že po nedávné kocovině jménem Temná věž by to mohla být po delší době povedená adaptace knihy jednoho z nejslavnějších hororových autorů všech dob. Stephen King se může chlubit množstvím filmových adaptací, kde nechybí úspěšná dramata (Shawshank), slavné horory (Shining), ale i mnoho nepovedených pokusů. Hlasujte, který se vám líbí nejvíce!
Český Netflix pokračuje ve svém obvyklém tempu cca 5-8 nových titulů s českými titulky. Za poslední dva měsíce tak přidal novinky hlavně ke starším filmům, které se nově objevily v nabídce Netflixu samotného. Nejsou mezi nimi žádné seriály, ale pokud máte nostalgickou chuť si pustit třeba Podfu(c)k nebo Rozum a cit, tak máte možnost.