Každý národ má své poklady. A my máme české pivo, Jaromíra Jágra, staroměstský orloj - a své filmové komedie. Za hranicemi jim sice moc nerozumí, ale o to víc je my milujeme. A kdybychom měli vybrat těch nejlepších 15? Bude to setsakra těžké, vždyť jich vzniklo tolik! Ale šli jsme do toho po hlavě...
16. 2. 2018 0:00 | České novinky 16. 2. 2018 0:00 | České novinky © TMDBVorlíčkovská fantazie nám dala řadu povedených pohádkových komedií a Jak utopit Dr. Mráčka patří mezi nejpromyšlenější. Příběh vodnické rodiny Wassermanových nabízí propracovaný svět, i na dnešní dobu nesmírně působivé vizuální efekty a jako obvykle trefný humor, který se zakusuje se stejnou chutí jako přihlouplá vodnická mládež do krvavé tlačenky. Všemu pak vládne velikán Miloš Kopecký v další ze svých ikonických rolích. „Co je to za způsoby? Vždyť jste mokrej!“
76 %„Nezdržujte, jedeme světit kostel do Švýcarska. Jeď, vole!“ Další z vychytaných spoluprací Václava Vorlíčka a Miloše Macourka, která tentokrát oživila magický svět čarodějnic a roztodivných pohádkových příšer, které se nudí ve školách stejně jako my. Vorlíček opět exceluje ve všech myslitelných směrech a kromě perfektních triků předhazuje publiku celou plejádu nezapomenutelných postav a salvu neodolatelných filmových hlášek.
76 %Dvě hodiny kultovních scén a bránici rvoucích hlášek? Jan Hřebejk a Petr Jarchovský v roce 1999 ukázali, že to jde. Stačilo vzít nesmírně vtipnou epizodickou knížku Petra Šabacha a přetavit ji v humorné, leč v závěru i značně nahořklé vyprávění o třech generacích, které se s blížícím se vpádem sovětských vojsk snaží žít své obyčejné životy. Nádherná sonda do naivních představ puberťáků i dospělých, jejichž malicherné neshody o skleničkách a Jaggerovi semele realita politické mašinérie.
81 %Do zaprděných Hoštic přijíždí ambiciózní student Šimon, aby v praxi ověřil svou tezi o závislosti dojivosti krav a jejich prostředí. Jakmile se ve vsi rozkřikne, že se může jednat o syna vlivného předsedy krajské zemědělské správy, začne se roztáčet kolo humorných situací, kterými Zdeněk Troška trefně poukazuje na tradiční českou vyčůranost a malost. Trefné vyobrazení doby, která se dodnes příliš nezměnila a za kterou bychom si občas zasloužili připomínkových pár facek. Škopková žije!
70 %Aktuální před 50 lety, aktuální dnes. Smutný portrét nejen české malosti, který Miloše Formana definitivně vystřelil k filmařským výšinám. Zdánlivě jednoduchý scénář o jednom hasičském bále s pitoreskními postavičkami odhaluje své krutě pravdivé karty postupně, o to však baví a v závěru i mrazí. Z dokonale odpozorované reality, trefných dialogů a bohužel i líčení odporně pragmatického lidského chování.
74 %Forman měl Papouška s Passerem, Svěrák měl Smoljaka. Dokonalá kreativní symbióza cimrmanovských tvůrců by vystačila na vlastní žebříček. Pokud však máme vybírat, příběh podnikavce Vrány patří mezi ty divácky nejopojnější. Svěrák tradičně vymyslel lavinu humorných situací, do kterých se mu podařilo vnést řadu obyčejných lidských strachů a životních problémů. Smoljakova režie tradičně neselhává, když kromě závěrečné pocty grotesce dokáže hravě podtrhnout Abrhámovo „donjuánství“ v kontrastu s manželskou trapností.
79 %Smoljak se Svěrákem byli zkrátka dobrý oddíl a s Oldřichem Lipským se sehráli jako motor dánského hudebníka. Výsledkem je 95 minut čisté zábavy, která nám skrze Luďka Sobotu připomíná nejen tvůrčí lásku ke grotesce, ale i starou pravdu, že za lidským úspěchem stojí častokrát jen naše vlastní odvaha a sebevědomí, nikoli kouzelné horoskopy. Kdo jim dodnes věří, patří k Chocholouškovi.
77 %Oldřich Lipský byl parodií král. Ještě před masožravou Adélou a tajuplným karpatským hradem si však žánrové ostruhy ozkoušel na dekonstrukci tradičního amerického „zápaďáku“. Nezapomenutelné písničky, ďábelský Miloš Kopecký ultimátní klaďas Karel Fiala a dvě uhrančivé femme fatale Fialová s Schoberovou jako hutný základ pro muzikálově-komediální nátřesk, který sype z rukávu šokující zvraty stejně hladce jako žánrové odkazy a ikonické scénky. Kolaloku na to!
77 %Komedie století? Asi ne. Jedna z nejlepších komedií století? To už jsme blízko. Marie Poledňáková každopádně se S tebou mě baví svět boduje, když nádherně odhaluje chlapskou náturu odpočinout si od běžných rodinných dní útěkem do přírody a divočením. Že se občas chovají jako pitomci? Jako by to tak snad ve skutečnosti nefungovalo. Poledňáková trefně poukazuje na potíže manželského soužití a stereotypní určování rodičovských rolí, které si často sami neuvědomujeme.
77 %Zdeněk Svěrák je mistr hladivých příběhů, které i za kupou smutku vidí něco dobrého. Vesničko má středisková je dalším střípkem do svěrákovské mozaiky obyčejných lidiček a jejich běžných, každodenních trápení, která často vedou k neuvěřitelně komickým situacím. Znovu přitom nechybí dokonalé obsazení, tentokrát v čele s Rudolfem Hrušínským a maďarskou hvězdou Jánosem Bánem jako tragikomickým závozníkem Otíkem.
78 %Za školními škamny se toho od pradávna mnoho nezměnilo. První lásky, nevrlí kantoři, veřejné trapasy či povýšené pubertální hlody jsou tradičním doplňkem školních dní dnes a byli i ve 30. letech. Tehdy Martin Frič natočil důvtipnou komedii, která s Cestou do hlubin študákovy duše patří mezi etalony „školních filmů“ pro teenagery. Bez moderních fekálií a sexuálních narážek. Jen s ultimátním mixem situačního a dialogového humoru. Klasika.
79 %Řeknu vám tajemství, tenhle film Jaroslav Papoušek ve skutečnosti nearanžoval. On ho nasnímal podle reality. Jinak si nelze vysvětlit jeho vtipnost vycházejí z čiré obyčejnosti a přízemnosti, která v reálu zase tak vtipná není. Zkrátka další trefně nastavené zrcadlo, kterému se od srdce smějeme navzdory satiricky pozvednutému prstu, který nám sahá přímo na bulvu. Vzpomeňte si, až si ten fotbal doma zase neprosadíte.
76 %Mistrovská generační a dobová výpověď, která je realističtější, než byste si možná mysleli (ano, návštěvy turistů v domácnostech se vážně dělaly/dělají). Petr Zelenka napsal a David Ondříček natočil trefný pohled do života několika ztracených duší, které se hledají a taky dost pravděpodobně příliš málo hulí. Opus magnum výrostků 90. let, kteří život nežijí, ale krájí a pod noční Prahou vidí Dubrovník. Tak nahrajte svou matku a během sledování nezapomeňte na „badyšot“.
75 %Kultovka, jejíž trefnost dodneška vystihuje zemi, ve které se málo hulí a kde se život nežije, ale krájí.
Pokud je Tonda Blaník ikonou monitorů a mobilních displejů, pak je Havlát ikonou stříbrného plátna. Marek Najbrt do sebe nasál bláznivou kreativitu Michela Gondryho a ve značně mimetickém příběhu hereckých bardů servíruje komediální palbu, která je humorná i sžíravá zároveň a v závěru míří až do úrovně neuchopitelného brněnského dadaismu, před kterým smeká i polský oblíbenec Petr Zelenka.
62 %Režiséři české Nové vlny si společenskou kritiku prostě zamilovali. Ostatně když vám společnost sama nabíjí, proč nestřílet ostrými. Věra Chytilová si těsně před rozpadem Československa vyšlápla na raný kapitalismus 90. let a byla z toho komediální polízanice, která moc hezky odkryla tuzemské buranství a dodnes aktuální finanční negramotnost. Scéna, kdy se Bohuš a spol. střískají do němoty na létajících labutích, nemůže být dobově výstižnější.
78 %… a teď nemáme na mysli na ty, které jsou tak pitomé, že se na ně nezapomíná. I v Čechách se občas urodí komediální seriál, co vás donutí nahlas hýkat smíchy, citovat hlášky a koukat na něj i po letech. Viděli jste všechny? Pomozte nám vybrat ten nejlepší.
Které české filmy se právě teď hrají v kinech?
V čerstvých nominacích na Oscara se sice žádný český film neobjevuje, ale proč si nezazvpomínat na ty, které během naší historie tuto prestižní sošku získaly nebo se alespoň probojovaly do finálních nominací.
Které české filmy se objeví v kinech v roce 2018? Jaké nové komedie, pohádky či romantické filmy uvidíme?