Filmy Quentina Tarantina mají mnoho kvalit, jedna je ale společná všem. Buď si pohrávají, nebo přímo odpírají divácká očekávání a mají tendenci neustále překvapovat. V tomto článku najdete momenty, kdy Tarantinovy filmy uhnuly nečekaným směrem a diváky vyvedly z míry. A počítejte se SPOILERY!
28. 8. 2019 14:00 | Tipy na film © TMDBTarantinův filmový debut o loupeži, která nevyšla, je pozoruhodný ve spoustě ohledů. Například nikdy neuvidíme onu loupež, která nevyšla, pouze to, co jí předcházelo a její následky. Jako hlavní postavy film ustanoví Pana Bílého (Harvey Keitel) a Pana Růžového (Steve Buscemi), jež se v opuštěném skladu snaží přijít na to, co se vlastně pokazilo. Velmi rychle dojdou k závěru, že v partě je zrádce, a pokouší se vypátrat, který z najatých zlodějů předhodil celou skupinu policejní jednotce. Když se zdá, že pátrání nikam nepovede, nakonec se zrádce odhalí. Zpočátku pouze divákovi. V tu chvíli film dost nečekaně změní směr. V retrospektivě se film začne zaměřovat na perspektivu tajného agenta, jenž se pro účely akce spřátelí s Panem Bílým. Najednou už nesledujeme thriller o podvedených zlodějích, ale drama policisty v utajení, který se ocitá mezi prací a přátelstvím s gangsterem. Většina filmu je vyprávěna střídáním přítomného okamžiku a flashbacků. Když koukáme na Gaunery podruhé, můžeme je celou dobu vnímat jako tragický příběh o přátelství, který nemůže skončit dobře.
83 %Povídková černá komedie zdánlivě představuje několik nesouvisejících příběhů. V klíčových bodech se ale jednotlivé povídky začnou prolínat a jejich hrdinové přesahovat do dalších příběhů. Nejzásadnější je role Johna Travolty v povídce Zlaté hodinky, která zažije nejpřekvapivějších úmrtí filmu. Řazení povídek je navíc řízeno nechronologickým vyprávěním, takže v následující povídce opět můžeme sledovat postavu, která v předchozí zemřela. Nechronologické vyprávění má ale ještě jeden efekt. Film začíná na první pohled dadaistickou scénou přepadení kavárny, která nijak nesouvisí se zbytkem filmu. Nakonec se ale docela překvapivě ukáže v závěru poslední povídky, kdy uzavírá nejen ji, ale i celý film.
89 %Na filmu Roberta Rodrigueze pracoval Tarantino „jen“ jako scenárista a herec. Rodriguez ale Tarantinova tvůrčího ducha respektoval o dost víc, než Tony Scott u Pravdivé romance nebo Oliver Stone s Takovými normálními zabijáky, a tak můžeme trochu nadsazeně prohlásit, že Od soumraku do úsvitu je spíš tarantinovka než Rodriguezův film. Zápletka snímku je prostá. Dva bratři, gangsteři Seth (George Clooney) a Richard (Quentin Tarantino) prchají před zákonem do Mexika. Cestou zajmou jako rukojmí pastora (Harvey Keitel) a jeho děti (Juliette Lewis a Ernest Liu). Začíná napínavý thriller o vztahu zločinců a jejich rukojmích. Jako největší překvapení se dosud jeví fakt, že Clooney, do té doby známý jako pohledný lékař z Pohotovosti, hraje otrlého sociopata. A pak přijde ten skutečný zvrat. Kriminální thriller se najednou změní v hororovou komedii a rukojmí se musí se svými vězniteli spojit proti hordě upírů. Dusnou atmosféru uzavřených prostor, detailů na nejednoznačné tváře padouchů a pomalejší tempo vystřídají velké celky rozlehlého upířího sídla, gradující hudba a akce. Změní se nejen žánr, ale i styl snímání. V obou polovinách ale zůstávají stejné postavy, které v obou liniích prodělají značný charakterový vývoj.
73 %Krimi komedie o titulní letušce ve středních letech (Pam Grier), která si přivydělává pašováním zbraní, byla největším překvapením hlavně pro Tarantinovy fanoušky. Především pro ty, kteří pro samé hláškování, absurdní situace a brutálně černý humor přehlédli pravou sílu Tarantinových filmů – vyprávění samotné. Jackie Brown mate diváka střídáním perspektiv a vracením událostí o pár minut zpět, podobně jako to udělal Stanley Kubrick ve svém Zabíjení. Vypravěčsky je Jackie Brown stejně kvalitní jako Gauneři či Pulp Fiction, fanoušci ji však odmítli právě kvůli absenci toho, na co si u Tarantina zvykli. To má však ve všech jeho filmech spíše ozdobnou funkci.
75 %Dvojdílný epos o bývalé profesionální vražedkyni (Uma Thurman), která má nevyřízený účet se svou starou partou, prvním filmem navnadil na dynamický akční nářez plný svištících samurajských mečů, usekaných končetin a krvavých gejzírů, v hlavní roli s neprostupnou hlavní postavou, která má jen základní motivaci – ublížili jste mi a já vás teď všechny zabiju. Jaké překvapení byl pak druhý díl. Nejen že feeling samurajských filmů vystřídal westernový tón, ale navíc ubylo fyzické akce a většinu dvakrát delší stopáže zahrnovaly dialogy. Tentokrát nechal Tarantino své postavy mluvit také o Nevěstě a její psychologii. Zatímco v prvním díle své frustrace vybíjela amputací končetin, ve dvojce se dochází k jádru věci pomocí dialogu. Epická řežba se změnila téměř v komorní drama, ale paradoxně to drsnější a napínavější.
82 %Hororový thriller o kaskadérovi vraždícím ženy (Kurt Russell) byl překvapující v mnoha ohledech. V první řadě tím, jak moc se odehrává v jednom baru. První překvapení ale přišlo, když už v polovině filmu povraždí skupinu kamarádek, ustavených jako hlavní postavy filmu. Poté se vyprávění přesune na jinou skupinu kamarádek, a tentokrát dopadne setkání s Mikem trochu jinak. Interiér motorestu a důraz na dialogy vystřídá exteriér, cesta a řízná akce. Tarantino v podstatě udělal dva filmy v jednom.
70 %Ve válečném nářezu sledujeme několik linií, které se slévají dohromady. Těmi nejprominentnějšími jsou počínání spojenecké jednotky, vysazené v týlu nepřítele, a příběh Šošany (Mélanie Laurent), židovské majitelky kina, která chystá velkolepou odplatu Třetí říši. V klimaxu se obě tyto linie sejdou na premiéře propagandistického filmu, kterou navštíví Hitler, Goebbels a další velká zvířata nacistického Německa. Asi málokdo čekal, že nejvyšší nacističtí pohlaváři v kině sejdou kulometem v rukou Eli Rotha. Tarantino si holt na historickou přesnost nepotrpí.
83 %Když King Schultz (Christoph Waltz) osvobodí otroka Djanga (Jamie Foxx) a vypadá to na příběh pomsty nenáviděným otrokářům. S otrokáři je však Django velice rychle hotový, a tak se oba hrdinové mohou soustředit na lov odměn a pátrání po Djangově lásce Hildě (Kerry Washington). Příběh vrcholí na ranči Calvina Candieho ( Leonardo DiCaprio), odporného rasisty, který je ochotný Hildy hrdinům nechat. Když už jsou hrdinové na odchodu, Calvin stále zdržuje. Je jasné, že Djanga, Kinga a Hildy jen tak odejít nenechá a nejspíš chystá nějaký úskok. Náhle je to ale King, kdo vytáhne zbraň a Candieho chladnokrevně zastřelí, čímž spustí totální mayhem. Je docela možné, že Candie by je prostě nechal odejít.
84 %Po úspěchu Djanga byli fanoušci nadšení, že Tarantino chystá další krvavý western. Tenhle byl ale dost jiný. Místo akčního road movie jsme se dočkali komorního thrilleru, vsazeného do jednoho zasněženého hostince. Když napětí mezi postavami pomalu stoupá, změní se paranoidní thriller náhle v detektivku jako z Agathy Christie. Lovec odměn Marquis (Samuel L. Jackson) shromáždí podezřelé a sestavuje vyšetřovací verzi. Zvrat v žánrovém vyprávění ale brzy následuje zvrat v příběhu. Role Channinga Tatuma totiž naruší veškeré konvence detektivek.
78 %Quentin Tarantino v nejlepší formě - další pocta starým westernům, plná napětí a krve.
Na HBO GO se můžete podívat na všechny tři Raimiho Spider-Many, Bohemian Rhapsody či na nejnovější zpracování Kryštůfka Robina. Vedle blockbusterů ale HBO nabízí i vlastní produkci. Vybrali jsme proto deset nejlepších snímků z její vlastní zahrádky, které byste neměli minout.
Režijní duo zodpovědné za jeden z největších blockbusterů posledních let, Avengers: Endgame, odpovídalo nedávno na dotazy zvídavých fanoušků a vyjasnilo několik domněnek a teorií.
Léto se pomalu chýlí ke konci, na HBO GO ale přibývá skvělých seriálů. Podívejte se, na které z nich uživatelé koukají nejraději a podělte se s námi o své seriálové tipy.
Ještě než počátkem příštího týdne dorazí do online světa megahit Avengers: Endgame, můžete se na iTunes, HBO a dalších službách podívat na jiné vypečené novinky. Nechybí mrznoucí Mads Mikkelsen, Pokémoni, ani drsný Mel Gibson či gentlemanský zlodějíček Robert Redford.