Poslední listopadový víkend nás opustil jeden z nejvýraznějších tvůrců brakové filmové zábavy, režisér a scenárista Albert Pyun. Třebaže většina diváků má jeho filmy zaškatulkované jako extrémně laciná a ujetá béčka, Pyunova kariéra má o dost širší rozměr. Povíme si to na příkladech některých jeho filmů.
5. 12. 2022 16:10 | Tipy na film © TMDBPyunův debut byla hrdinská fantasy o hrdinovi, jenž se mstí zlému královi za smrt rodičů. Film stál pouhý milion dolarů a nikdo moc nevěřil, že nepropadne. Snímek však vydělal 40 milionů, což z něj činí nejvýdělečnější americký nezávislý film roku 1982. Pyun se etabloval jako tvůrce fantastického žánru, přestože spíš než fantasy jej postupně lákalo sci-fi.
54 %
Jedním z nejdivočejších bodů jeho kariéry byl postapokalyptický thriller, který měl být původně hlubokomyslným černobílým filmem plným vnitřních monologů. To by ale Albert Pyun nemohl točit pro studio The Cannon Group. Snímek, původně zamýšlený jako pokračování Vládců vesmíru, patří k Pyunovým nejmainstreamovějším filmům a nese v sobě ten podivný hybrid touhy dělat umění, lásky k brakové poetice a potřebě vydělat na akčním filmu. Výsledný sestřih jeho vize byl odmítnut jak studiem, tak znechuceným Van Dammem. Korporátními silami se tak ze Cyborga posléze stal film, který spousta z nás viděla na videu či v televizi.
V roce 2011 vydal Pyun několik vlastních sestřihů, přičemž nejdostupnější z nich, Slinger, je k zakoupení na německém Amazonu na Blu-ray. V čem se tato verze od populárního videobéčka tolik liší? Slinger je více filosofickým příběhem o pochybujícím spasiteli, jenž v postapokalyptické pustině bojuje s gangem satanistů. Náboženské a filosofické motivy, obsažené hlavně ve vnitřních dialozích, které hrdina vede pravděpodobně s ďáblem nebo se svým slabošským já, jdou ruku v ruce se scénami, v nichž Jean-Claude Van Damme mlátí spoře oděné padouchy za zvuku řízného metalového soundtracku. Nedá se jasně určit, nakolik je to „vysoké“ umění a nakolik prostě béčko, tím hůř se posuzuje, nakolik je tahle šílená vize dobrým filmem. Film se měl rozrůst v epickou sérii, nakonec se ale dočkal dvou pokračování, které s původním filmem nemají nic společného.
Béčkové sci-fi, které je mnohem zajímavější, pokud si seženete verzi s názvem Slinger. Jedná se o režisérskou verzi Alberta Pyuna, která se film snaží přetavit ve variaci na Evangelium. Jako fakt!
Film, který je občas označovaný jako „Blade Runner pro chudé,“ se odehrává v kyberpunkovém světě, kde každou část těla dokáže nahradit mechanismus. Hlavní postavou je drsňácký polda, jehož náplní práce je pronásledovat zlé kyborgy. S každou efektní přestřelkou, kterou absolvuje v akci, přichází o další části těla, které mu kompenzují kybernetické náhrady.
Nakonec se musí sám sebe ptát, nakolik je ještě stroj a nakolik lidská bytost. Jak vyprávění postupuje, obrušuje své vlastní opovrhování kyborgy, přijímá sám sebe jako jednoho z nich a dospěje k poznání, že i kybernetická forma života je forma života. Filosofické hrátky s Théseovým paradoxem jsou prokládány akčními scénami ovlivněnými poetikou Johna Woo a hlubokomyslné monology jsou odříkávány profesionálními kulturisty, třímajícími tak velké zbraně, že je unesou jen kyborgové. Film je zkrátka z estetického hlediska příliš velké béčko na to, aby ho někdo vnímal jako umělecký film, zároveň má ale příliš velké umělecké ambice, aby zůstal jen v béčkových vodách.
Bizarní postapokalyptický film kombinuje prvky low fantasy a sci-fi. Po pádu civilizace žije lidstvo v prvotně pospolných skupinách, které postupně ztenčují nájezdy kyborgů, jež se potřebují dobíjet pomocí lidské krve. Film měl být původně prvním dílem epické trilogie. Protože film brutálně propadl, zůstalo nám sympatické béčko s neuspokojivě otevřeným koncem.
45 %Pyunův další ambiciózní projekt byla celovečerní adaptace marvelovského komiksu Captain America. Ne všechny marvelovky přece musí skončit jako Kačer Howard, že? Tahle rozhodně ano. Devadesátkový Captain America byl finančním průšvihem, přestože Pyunovo pojetí předvedlo relativně zábavný akční film, v němž proti sobě stojí dvě tragické postavy – Kapitán, který se ocitl mimo svůj svět, a Red Skull, znechucený tím, jaké se z něj stalo monstrum. Rovina souboje dvou vyděděnců, kteří v zásadě hledají své místo ve světě, je bohužel utopená v poctivě brakové fazóně.
33 %Netflix začátkem každého měsíce přidává řadu filmů, které licencuje od konkurence či lokálních distributorů. Ani v prosinci tomu není jinak, díky čemuž jsme se dočkali filmové klasiky i několika akčních kousků.
Čekali byste na vánoční období pořádný přísun pohádek? Podle Netflixu byste se měli spíš připravit na pořádný přísun akce, bude se totiž bojovat proti šmejdu z vesmíru i nebezpečnému trolovi. Nechybí ale i nová fantasy a horká akční novinka s Bradem Pittem.
S koncem měsíce se nezadržitelně blíží datum, kdy z Netflixu jako obvykle zmizí celá řada titulů. A tentokrát to bude řez vskutku velký a pro mnohé diváky docela bolestivý. Zmizí totiž jeden z nejlepších komiksových filmů všech dob, povedený thriller, filmová klasika, akční sci-fi nebo vánoční evergreen.
Jelikož většinu vánočních titulů streamovací služby obvykle představí už v listopadu, nezbývá jim nic jiného než v prosinci nabídnout poněkud jiný obsah. Čeká nás proto vydařená kriminálka, dobrodružná jízda a především návrat Simpsonových!