České kino je nejmladší českou platformou, která se aktuálně dostala do bodu, kdy je ohrožena její existence. Jak nám bylo potvrzeno, výpadek investora znamená prozatím zastavení nových akvizic a nabírání předplatitelů. Služba prozatím nechce úplně končit
31. 5. 2023 15:15 | České novinkyŽe na tom České kino není moc dobře, bylo jasné od chvíle, kdy platforma obchodním partnerům na začátku května rozeslala oznámení, že ke konci dubna 2023 bude vývoj platformy "zmrazen" a hledají se nyní možnosti, jak celý projekt znova nastartovat. Smutný osud relativně nové služby, která startovala koncem roku 2022, nyní potvrdil zástupce Českého kina Pavel Šmídmajer. V tiskové zprávě stojí následující vyjádření, které uvádíme v kompletní podobě:
Vážení předplatitelé, rádi bychom vás informovali o aktuálním stavu platformy České kino. Jak jste mohli zaznamenat, poslední dobou jsme nepřidávali nové epizody našich pořadů o filmech, ani nové filmy. Krátce po prosincovém spuštění platformy jsme byli informováni, že se našemu investorovi bohužel nepodařilo alokovat slíbené investice, se kterými počítal pro rozjezd projektu České kino, což pro nás znamenalo soustředit se na omezení nákladů, abychom měli dostatek času najít náhradního investora. To se nám k dnešnímu dni zatím nepodařilo, a tak jsme nuceni projekt „zamrazit“.
Pro stávající předplatitele je přístup na platformu stále možný a mohou sledovat veškerý obsah, jak jsou zvyklí. Změna, která se jich od 1. 6. dotkne, znamená, že jsme dočasně některé filmy z nabídky stáhli, a tak je výběr momentálně omezen.
Plnohodnotná reklamní kampaň a akvizice předplatitelů běžela zhruba jeden měsíc, kdy jsme zaznamenali přes 3000 registrací, z toho 50 % diváků na platformě zůstalo. V lednu jsme začali snižovat náklady a hledat náhradního investora. Přes pokročilá jednání s několika subjekty, pro které byl ale projekt buď moc velký, nebo naopak moc malý, se nám zatím nepodařilo zajistit náhradní financování. Po vypnutí reklamní kampaně a aktivního náboru abonentů už další diváci ve velkém nepřibývali.
© Národní filmový archivPodle dat za první měsíc, návštěvnosti webu, nastavení plánu další kampaně a reklamních aktivit můžeme konstatovat, že pro platformu jako České kino je na trhu prostor a má stále potenciál stát se oblíbeným zdrojem, kam divák bude legálně chodit sledovat české filmy. Jsme přesvědčeni, že bychom se za první plnohodnotný rok fungování dostali do černých čísel a platforma by mohla dlouhodobě fungovat (původně jsme počítali s akvizicí kolem 1 000 nových uživatelů měsíčně). Své místo (i když samozřejmě limitované) na trhu České kino má, a je škoda, že projekt kvůli zastavenému financování hned po startu nemá šanci prokázat svou ambici. Cílovou skupinou jsou opravdoví fanoušci českých filmů. Samozřejmě jsme dostávali i zpětnou vazbu na některé počáteční nedokonalosti, které jsme průběžně napravovali, ale zaznamenali jsme prakticky většinově velmi pozitivní reakce.
V tuto chvíli jsme stále v jednání s několika subjekty o možném investičním vstupu, ale to vyžaduje čas, a proto jsme nuceni volit cestu „zamražení“ platformy. Jelikož se projekt ukázal jako funkční (i v rámci ekonomického výhledu), nechceme platformu zcela vypnout a firmu zrušit. Hledali jsme řešení, jak nechat platformu co nejdéle “online”, abychom měli čas najít náhradu na financování rozjezdu, ale zároveň se nezadlužovali v případě, že nenajdeme nového investora. To by nebylo fér k žádné ze zúčastněných stran – ať už jde o zákazníky, poskytovatele obsahu, nebo jednotlivé dodavatele.
Omlouváme se za vzniklou situaci a doufáme, že se nám podaří v brzké době platformu České kino opětovně plnohodnotně zprovoznit a zajistit její dlouhodobé fungování. Děkujeme. Za tým Českého kina, Pavel Šmídmajer.
Potvrzuje se tedy, co jsme psali již počátkem května. Lokální projekt měl ambici pod jednou střechou sdružit všechny české a československé filmy a za jedno předplatné k nim nabídnout přístup, aniž by bylo nutné skákat na Netflix, Voyo či další platformy, kde už filmy jsou. Ke startu platforma obsahovala zhruba 700 filmů, z nichž valnou část jste mohli právě už vidět jinde, během následujících měsíců svůj katalog ale příliš nerozšířila a posléze s tím zcela skončila. Nově však alespoň víme, jaké byly zhruba počty předplatitelů, což je informace, kterou České kino dříve nekomunikovalo. Zaváděcí cena služby byla po spuštění stanovena na 99 Kč/měsíc, která se měla od února zvýšit na 129 Kč/měsíc, ke změně ceny však následně zcela logicky vzhledem k okolnostem nedošlo.
Už v průběhu zimy a jara se na trhu objevovaly náznaky, že projekt bude potřebovat další impulz, majitelé podle všeho oslovovali největší české mediální hráče a nabízeli jim vstup do projektu. Nikdo se nenašel, a proto tedy přistoupili k nouzové variantě a projekt chtějí pozastavit. Nyní víme, že to neznamená vypnutí služby, ale zamezení dalších předplatných a samozřejmě i limitaci nabídky, která je s finančními možnostmi neodmyslitelně spjatá. Registrace už několik dní možná není. Skutečně tedy platí, že platící uživatelé mohou služeb dále využívat, noví diváci však mají v tuto chvíli smůlu.
Ačkoli nejde zatím o pohřeb Českého kina, jedná se o první velký „skoro-konec“ od uzavření Obbodu v roce 2020, předtím si na místním trhu vylámaly zuby hráči jako Alza s Alza Media, Hollywood Classic Entertainment s platformou ivio a jestli bychom chtěli jít i dál do minulosti, tak i hráči jako O2 (Starzone) či částečně Seznam (Kinománie). V roce 2015 skončil také TopFun, ale většina jeho know-how přešla do nové služby Banaxi (dnes Starmax). Hořkosladký konec prožil loni Aerovod, jeho obsah se sloučil s KVIFF.TV, která měla stejného majitele, sousední MALL.TV se pro změnu nedávno změnil Fameplay. Spojení s Discovery+ a přejmenování na Max čeká u nás příští rok HBO Max (v USA již změna proběhla). Slabší lokální hráči mají proti globálním obrům typu Netflix, HBO Max či Disney+ velmi obtížnou situaci a tím, jak do Česka vstupují další noví (SkyShowtime, Canal+) či ty nejsilnější ještě více posilují (Voyo, Prima+), je pouze malá skulina pro úspěch.
Sen o "Czechflixu" aneb ultimátní české platformě, tak zůstává jen snem. Pokusy o národní streamovací platformu ale neselhávají jen u nás, před časem muselo uzavřít po dvou letech fungování francouzské Salto, které mělo velmi podobné ambice a plus ještě agregovalo obsah od největších místních televizí. Zajímavou akvizici letos v rámci Česka učinilo Voyo, které platí České televizi za její exkluzivity, jež zařazuje do nabídky v rámci sekce „Znáte z České televize“.
Zdroj: TZ České kino
Karlovarský filmový festival odhalil, že se do jeho programu dostala hned sedmička českých snímků, které se rozprostřou do několika kategorií. Diváky láká na české poměry jedinečné sci-fi Bod obnovy nebo horor o domácí invazi Přišla v noci. Do hlavní soutěže se dostalo i nové české detektivní drama.
Režisér Petr Vachler se po 18 letech vrací s celovečerním filmem, který je na tuzemské poměry zcela unikátní. Nabídne totiž mix hraného, dokumentárního a animovaného filmu, přičemž půjde o filozofickou výpravu za smyslem života. První upoutávka je rozhodně velmi svérázná.
Hned dvojice nových českých romantických komedií slaví úspěch na Netflixu. Obě novinky přitom spojuje jméno herečky Hany Vagnerová, která tak potvrzuje zájem diváků o své projekty. Dříve na streamovací službě uspěla i s dramatem Hranice lásky.
Ačkoli stále platí, že původní obsah je pro streamovací služby zásadní, dalším důležitým prvkem úspěchu je zábavný lokální obsah. A jak dokazuje další úspěch české novinky na Netflixu, streamovací obr si tuhle část byznysu umí velmi dobře pohlídat.