První řada seriálu Rod draka je u konce a jak asi všichni očekávali, na úplný závěr si tvůrci schovali vizuální i dějový veletoč, který nechal spoustu diváků překvapených a v šoku. Zároveň ihned poté vyvstaly otázky nad tím, jak reálně vypadá vztah mezi Targaryeny a jejich draky a kdo koho poslouchá.
26. 10. 2022 13:00 | ZajímavostiPOZOR: Následující text obsahuje spoilery ze seriálů Rod draka, Hra o trůny i knihy Tanec draků.
„Myšlenka, že dokážeme kontrolovat draky, je pouhá iluze. Jsou mocí, s kterou si člověk neměl nikdy začít zahrávat. Ta stejná moc, která způsobila zkázu Valyrie. A pokud se nepoučíme z naší vlastní historie, způsobí to samé i nám.“ Pokud si tato slova ze seriálu náhodou nepamatujete, král Viserys je své dceři Rhaenyře řekl na konci úplně prvního dílu, když jí před lebkou Baleriona odhalil skutečné poslání targaryenských králů z Aegonovy linie.
Šlo o první (a rozhodně ne poslední) velkou pravdu, kterou Viserys v seriálu řekl. Draci jsou důvodem, proč Targaryeni vládnou Západozemí bez jakékoli větší opozice a jsou považováni tak trochu za polobohy. Avšak zřejmě jen ti moudří mezi samotnými dračími jezdci si uvědomují, že realita je trochu jiná a své draky ve skutečnosti 100% nekontrolují.
Místo toho mezi drakem a jeho jezdcem vzniká určité pouto. Na první pohled to vypadá, že na slovo poslouchají jeho rozkazy, ale ve skutečnosti si každý drak může reálně dělat, co se mu zlíbí, a kdy se mu to zlíbí. Toto pouto existuje spíš na emoční úrovni a může se časem stát opravdu hlubokým.
Hezkým příkladem je ostatně porod (respektive spíš potrat) Rhaenyry taktéž z posledního dílu, kdy její drak Syrax, na němž jezdí od malička, svým řevem naznačuje, že cítí stejnou bolest a agónii jako samotná Rhaenyra. Další podobný příklad najdete hned v úvodu třetího dílu, kdy je Daemon zasažen šípem a Caraxes vydá podobný bolestivý skřek jako jeho jezdec, neboť skrz pouto se svým jezdcem cítí jeho bolest.
© HBO MaxKdyž ale prožívá komplikovaný a extrémně bolestivý porod Laena Velaryon, venku spící Vhagar to ani trochu nezajímá. Až když Laena vyjde ven, drak se vzbudí, avšak ani poté zpočátku neposlouchá její příkaz. Poslechne až ve chvíli, kdy pochopí, že upálení zaživa je v daném okamžiku pro Laenu spíš milost než cokoli jiného.
Skutečnost, že draci neposlouchají své pány, jsme ostatně mohli vidět už před příchodem seriálu Rod draka ve Hře o trůny u Daenerys. Ta v jedné řadě kompletně ztratila kontrolu nad Drogonem, který jednoduše odlétl pryč. A poté i nad Viserionem a Rhaegalem, kteří se pro ni v Mereenu stanou tak nebezpečnými, že je musí uvěznit pod městem. Zde se sluší připomenout, že následně se Daenerys stane prvním Targaryenem, který dokáže navázat pouto ne s jedním, ale rovnou třemi draky (což má pravděpodobně leccos společného s tím, že se ke svým drakům chovala a vnímala je jinak než její předci).
Dalším příkladem, jež má podklad v Martinových knihách, je princezna Aerea Targaryen a její snaha vytvořit si pouto s legendárním Balerionem. Ta skončila tím, že ji Balerion s největší pravděpodobností proti její vůli odnesl až do Staré Valyrie, kde s ní zůstal týdny, možná i měsíce, byť zde dívka nemohla přežít, v důsledku čehož nakonec zemřela.
Všechny tyto příklady jasně ukazují, že draci jsou primárně ekvivalentem jaderné zbraně a iluze, že je jejich jezdci absolutně kontrolují, je opravdu pouhopouhou iluzí.
Zcela klíčovým momentem posledního dílu bylo samozřejmě setkání Luceryse (Luka) s Aemondem, který právě kvůli Lukovi v dětství přišel o oko a od té chvíle touží po odplatě. Jejich setkání na dvoře Borrose Baratheona vyústí až v letecký souboj Luka na mladém drakovi Arraxovi a Aemonda na v této době největším a nejstarším žijícím drakovi Vhagar.
Během celé scény to na obrazovce vypadá, že oba chlapci mají své draky zcela pod kontrolou, až se v jednu chvíli po ohnivém útoku Arraxe Vhagar na první pohled „splaší“ a udělá s o poznání menším drakem i druhorozeným synem Rhaenyry velmi krátký proces. A právě v těchto posledních momentech souboje to jasně vypadá, že jak Luke, tak Aemond jsou na svých dracích spíš pasažéři.
© HBO MaxJak už bylo řečeno, draci z velké části do svého chování promítají emoce svých jezdců. Aemond chtěl Luka očividně postrašit a Vhagar jeho přání zpočátku velmi ochotně akceptovala. Že se jí to dařilo je patrné z chování Arraxe, který zcela identicky jako jeho mladý jezdec propadá panice, a nakonec ze strachu/absolutního zoufalství na Vhagar zaútočí.
A přesně v tento okamžik dojde ke změně. Více než 180 let stará, pyšná dračí samice, která za svůj život zažila nespočet válek, respektive se zúčastnila všech válek, které Targaryeni doposud v Západozemí vedli, je tím posledním, kdo by akceptoval útok (bez ohledu na důvod) ze strany mnohem menšího a mladšího draka. Zbytek už známe.
Závěr první řady Rodu draka tak více než cokoli jiného opravdu ukazuje, že draci jsou inkarnacemi lidských emocí, jako je agrese, zlomyslnost, nenávist nebo vztek. A že je zapotřebí opravdu silné, vyrovnané lidské mysli, aby je dokázala efektivně zkrotit. Naproti tomu, pokud se drak dostane do rukou volatilní, nestabilní mysli, jednoduše se utrhne z řetězu a zničí vše, co se před něj dostane.
Zdroj: Autorský text
41 883 zobrazení 2 040 se líbíNa Amazonu si nyní můžete přehrát celou první sérii nejdražšího seriálu všech dob. U čeho možná budete kroutit hlavou?
Na pokus Amazonu o vytvoření vlastního fantasy megahitu ve stylu Hry o trůny od HBO se valí jedna vlna kritiky za druhou. Už dávno přitom nejde jen o barvu pleti nebo účesy. A i přesto, že zapálení fandové Tolkiena jej nazývají totálním fiaskem, má seriál i své silné stránky, jež zaslouží uznání.
Pozorní diváci si v osmém díle první řady Rodu draka mohli všimnout na první pohled nenápadného, ale dlouhého záběru na velmi známou čepel z valyrijské oceli. Těchto pár sekund je ve skutečnosti mnohem důležitějších, než si možná myslíte.
První řada Rodu draka ve své druhé polovině velmi rychle nabírá na obrátkách a pouto, kterým král Viserys až doposud držel obě rozkmotřené části své rodiny pohromadě, pozvolna mizí. Kritická poslední scéna 8. dílu však do již tak nebezpečně planoucího ohně hodila pomyslný kanystr benzínu!