Před pár týdny se víceméně klidná hladina českého filmařského rybníčku zavlnila víc, než by se na filmové léto slušelo, když se provalil velmi specifický způsob, jakým Česká a filmová televizní akademie vybrala a doporučila českého zástupce na Oscary. Celá kauza nyní pokračuje, když další tvůrci rozporují výběr kandidáta.
7. 8. 2025 19:00 | České novinky 25. 8. 2025 18:18 | České novinkyNejdříve si pojďme shrnout o co jde. Česká a televizní akademie (ČTFA), coby výkonný orgán zastupující české filmaře a hlasující o vybraných věcech jako jsou například filmové ceny Český lev, vydala koncem května své doporučení, který z českých filmů by se měl ucházet o nominaci na Oscara. Z dosud uvedených premiér za uplynulé období vybrala trojici filmů Sbormistr, Karavan a Ještě nejsem, kým chci být. To je samo o sobě hezký výběr reprezentující to nejlepší z české tvorby, nicméně nedlouho po vyhlášení nominací se objevil názor, který tento výběr rozporoval. Kritika směřovala na to, jakým způsobem se vybíralo - místo jednokolového všeobecného hlasování všech členů ze všech filmů se letos poprvé hlasovalo dvoukolovým systémem, kdy všechny výsledky všeobecného hlasování v druhém kole probrala nová sedmičlenná odborná komise a ta vybrala do finálního hlasování tři filmy. S tím, že jako preferovaného kandidáta vybrala právě Sbormistra.
Je nutné zdůraznit, že systém dvoukolového hlasování byl všem akademikům už dříve představen a schválen, ostatně tento proces nyní mnohem více připomíná, jak vybírají zástupce pro boj o "zahraničního" Oscara také další země. Také doporučení úzké komise, kde je na prvním preferovaném místě Sbormistr, je dle předem dohodnutých podmínek - má to být titul, který má z finální trojice objektivně (tématem, obsazením, stylem...) největší šanci se probojovat alespoň do širší nominace na Oscara. Tedy i s vědomím, že pro české zástupce bude vždy velmi těžké se probojovat do tohoto listu, aby si ho vůbec za oceánem všimli, kromě filmařské kvality bude potřebovat i amerického distributora a peníze/čas na to udělat filmu v ten pravý čas, kdy se nominace sestavují, vhodnou kampaň.
Jak se ale ukázalo, ať už nevhodnou komunikací, či jiným nedorozuměním, část Akademiků si o tomto výběru myslí něco jiného. Paradoxní je, že jako první dal slovo Markété Šantrochové z Českého filmového centra (organizaci, které mj řeší právě export českých filmů za hranicemi) americký filmový magazín Variety, která si na tento výběr postěžovala. Poté se začalo psát o této události i jinde (my jsme novinku psali už následující den) a vybrané osobnosti z české filmové tvůrčí scény se k tomu začali vyjadřovat. Málokdo byl v první fázi tak ostrý jako právě Markéta Šantrochová, nicméně často jsme se mohli setkat s politickou odpovědí, že celá záležitost mohla být navržena a popsána lépe. Kromě způsobu hlasování litovali také někteří relativně brzké uzávěrky - končilo se začátkem prázdnin, i když oscarové nominace se začínají rýsovat nejdříve na podzim. To například vyřadilo z hlasování blížící se český koprodukční film Franz, který natočila i na Oscarech dobře známá režisérka Agnieszka Holland. Ten má českou premiéru až 25. září, ale stačil už během léta získat na základě prvních projekcí pozvánky do hlavní soutěže na festivalu v San Sebastianu či získat místo na promítání na festivalu v Torontu, kde se obecně začínají řešit první oscaroví kandidáti.
ČFTA své kroky hájila a neviděla důvod k tomu, aby se uskutečnilo nové hlasování, a to i když minulý týden obdržela dopis od Radovana Síbrta, filmového režiséra a zároveň bratra jedné z obětí obtěžování, které Sbormistr ve filmu popisuje. Ačkoliv sám film má zřetelnou inspiraci v kauze Bambini di Praha a obtěžování mladých divek, kterého se dopouštěl její tehdejší vedoucí, Bohumil Kulínský, nemohl použít skutečná jména, protože neměl souhlas ať už Kulínského nebo dalších lidí. Na to upozorňuje Síbrt, který chce, aby i bez informovaného souhlasu nikdo neměl právo takto i oběti popisovat.
Novým impulsem do celé kauzy je ale aktuální výzva vybraných filmařů a členů ČFTA, kterou včera zveřejnili a podepsali se pod ní taková esa jako jsou Petr Václav, Václav Marhoul, Ondřej Trojan nebo Jiří Mádl. Její celé znění nabízí například DeníkN, to nejdůležitější v ní ale popisujeme výše - tvůrci upozorňují na slabou komunikaci změn v pravidlech o hlasování a dále zpochybňují výběr Sbormistra na úkor Franze, který i díky účasti na zahraničních festivalech má větší šanci o nominaci zabojovat. Výzva je nyní otevřena k podpisu pro další, protože jak stanovují samotná pravidla ČFTA, změnit celý proces nebo dokonce zrušit aktuální výběr může jen mimořádná valná hromada členů a pro její svolání je potřeba alespoň 50 členů.
V nejbližších týdnech nás tedy zřejmě čeká ještě několik zajímavých koleček k celé kauze a uvidíme, jak celý proces nakonec dopadne. Samozřejmě ještě upozorňujeme, že ať už bude jméno českého kandidáta jakékoliv, o samotnou nominaci ještě musí zabojovat - nejdříve ze všech přihlášených kandidátů (musí se poslat do 1. října) vybere americká akademie širších 10 nominací (16. prosince) a teprve poté vznikne finálních 5 nominací (22. ledna 2026), které budou mít šanci zabojovat na samotném udílení (15. března 2026) o sošku Oscara. Naposledy se do širších nominací dostaly loňské Vlny právě od Jiřího Mádla a předtím v roce 2020 Šarlatán od již zmíněné Agnieszky Holland, poslední oficiální nominaci měl za rok 2003 také již zmíněny Ondřej Trojan za Želary. Dosud jediného Oscara v samostatné české historii potom získal před dlouhými třiceti lety Jan Svěrák za film Kolja.
6 976 zobrazeníNech si každý pátek podvečer zdarma doručit do svého inboxu náš nový newsletter s filmovými tipy, trailery či novinkami.
Přihlásit odběrTelevizní fenomén Zrádci se konečně chystá na velkolepý návrat. Představena byla první upoutávka a také doplňující obsah, který bude výrazně větší než u první řady.
Streamovací služby a televize neustále bojují s internetovým pirátstvím. Po měsících úspěchů s ukončením nelegální činnosti v řadě datových úložišť přichází zásadní problém. Zdá se totiž, že piráti našli kličku, jak s legálními distributory a tvůrci obsahu bojovat.
Už dlouhá doba uplynula od chvíle, kdy se český film dostal mezi pět finálních snímků nominace na Oscara za Nejlepší mezinárodní film. Česká filmová a televizní akademie se snaží stále novými způsoby zajistit, aby se film tuzemské provenience dostal do finálního výběru a letos zavedla nová pravidla, která vzbuzují značné kontroverze.
Polda Davida Matáska je již několik let fenoménem televizních obrazovek, k nimiž pravidelně lákal více než milion diváků. Televize Prima to dobře ví a ruku na srdce, jak samotný vysílatel, tak diváci by si moc přáli pokračování.