Recenze Napoleona chválí brutální bitvy. Velkolepost však přináší i největší slabiny © Apple TV+ / Sony Pictures

Recenze Napoleona chválí brutální bitvy. Velkolepost však přináší i největší slabiny

Už příští týden vstoupí do českých kin nový historický velkofilm Napoleon, který posléze uvede jako svou exkluzivitu streamovací služba Apple TV+. Vyplatí se ale vyrazit do kina na více než dvouhodinový spektákl, když online bude posléze slíbená čtyřhodinová verze?

Režisér Gladiátora, Robina Hooda nebo Království nebeského je zpátky a tentokrát si vyšlápl na samotného Napoleona. Vojevůdce a francouzského císaře, který se jako lavina valil Evropou, aby skončil jako zahořklý muž v exilu vzpomínající na zašlou slávu a největší úspěchy na bitevním poli. Je to velikášský příběh, který by bohatě vydal na detailní minisérii (kterou nově chystá Steven Spielberg pro HBO), nebyl by to ale Ridley Scott, aby se obří konflikty a nekonečné osobní ambice nepokusil narvat do jednoho filmu o stopáži dvou a půl hodin. Jak to dopadlo?

Brutální spektákl

Film už měli možnost vidět první recenzenti a zdá se, že ačkoli historický velkofilm o jednom z nejslavnějších válečníků historie není ani zdaleka dokonalý, vrchovatě uspokojí právě fanoušky drsné akce a bitevní vřavy. Právě tuhle část filmu totiž chválí prakticky každý, přičemž jsou vyzdvihována prezentovaná jatka, která jsou skutečně nesmlouvavá, dravá a uchvátí Scottovým tradičně jistým řemeslem, které společně s prací kameramana Dariusze Wolského vytváří výjevy, které byste mohli obratem rámovat a věšet na zeď jako historické malby z bitvy u Slavkova či Waterloo.

Napoleon se v ničem nedrží zkrátka a ačkoli se hojně spekulovalo, že neuvidíme celý život francouzského generála a císaře, opak je pravdou. Scott se skutečně rozhodl, že odvypráví příběh, který začne smrtí Marie Antoinetty a skončí Napoleonovým exilem na Svaté Heleně. To s sebou ale přináší řadu komplikací, protože Napoleonův život byl plný bitev a politiky, včetně jeho osobního vztahu s manipulativní císařovnou Josefínou. A právě tady už se Scottův film podle recenzí drobí. Neustále totiž uhání kupředu, aby stihl výlet do Egypta, v půlce odvyprávěl monumentální (a značně nerealistickou verzir) bitvy u Slavkova, táhnutí na Rusko i Waterloo. Scott toho chce zkrátka stihnout příliš, až není především pro neznalce historie úplně jasné, proč se děje to či ono. Časové skoky se oznamují v rámci dialogů a nejednou se pozastavíte nad tím, co se právě stalo a jak k tomu došlo.

Ořezaná vize

To je ale zkrátka typická daň Scottovy velkoleposti, která mu podrážela nohy i u zmíněného Robina Hooda či Království nebeského, filmů, které byly mnohem lepší ve svých režisérských verzích. Tu už Scott samozřejmě přislíbil a máme ji později vidět exkluzivně na Apple TV+, přičemž masivní stopáž čtyř hodin bezpochyby slibuje monumentální podívanou hodnou Napoleona, kterého dle recenzí skvěle ztvárnil Joaquin Phoenix opět – ve stylu Commoda – jako muže dvou tváří. Jako nelítostného generála, který seká nepřátele na kusy geniální taktikou, a jako malé asociální děcko, které není schopné fungovat na dvoře stejně jako na bitevním poli.

Ačkoli se recenze shodují, že nejde o Phoenixův životní výkon a ve spolupráci se Scottem se mu úplně nedaří odhalit pravou podstatu francouzského dobyvatele, přesto jde o vysoce nadprůměrný výkon, na kterém Scottův historický biják stojí a padá. A ačkoli nemá podle všeho císařovna Josefína v podání Vanessy Kirby tolik prostoru a film je rozlítaný všude možně, aby stihl pokrýt celou učebnici dějepisu, stále se jedná o podívanou, kterou je potřeba vidět na velkém plátně. Jednak se už podobné velkofilmy skutečně moc netočí a jednak je neskutečné, co dokáže Ridley Scott ve svých 85 letech jako režisér vytvořit. Na Rotten Tomatoes má aktuálně film po 28 recenzích průměrné hodnocení 7,9 z 10, 79 procent recenzí je pak pozitivních. Pokud ale chcete skutečnou režijní vizi páně Scotta, čekejte na režisérskou verzi. Jedna věc je totiž jistá, bude podstatně jiná, detailnější, hlubší a na 99 procent ještě mnohem lepší. Byť stále mnohdy historicky značně neakurátní.

Slavné sci-fi Propast v remasterované 4K podobě! Strhující trailer láká do kina
14.11.2023 18:00:00 | Filmové novinky

James Cameron po letech konečně dokončil dlouho očekávaný 4K remaster svého kultovního sci-fi Propast. A ukázaný trailer, který láká na limitovanou premiéru v kinech, vypadá naprosto úchvatně. Film jako by vůbec nezestárl.

Režisér Napoleona o Slavkovu lže. Ukázka bitvy je plná prokázaných nesmyslů
14.11.2023 17:15:00 | Filmové novinky

Očekávaný velkofilm Napoleon vstupuje do českých kin již 23. listopadu a režisér Ridley Scott nyní v novém videu dokazuje genialitu francouzského vůdce na bitvě u Slavkova. Problém je, že popisovaná pasáž je vyvrácenou lží.

Konec primácké noční můry. Sledovanost Elišky a Damiána se v závěru odrazila ode dna
14.11.2023 16:30:00 | Filmové novinky

Prima si sice musela počkat, ale nakonec se dočkala a alespoň v samotném závěru se sledovanost seriálu Eliška a Damián dokázala odrazit trochu ode dna. Na žádné velké oslavy čísla ale přesto nejsou a je otázkou, co bude s předběžně chystaným pokračováním.

Komiksový megapropadák roku míří konečně na HBO. Do kin jít ani neměl
14.11.2023 15:45:00 | Filmové novinky

Blue Beetle, komiksový hrdina z DC Comics, kterému se v kinech moc nedařilo, dorazí již za několik dní na HBO Max. Tam se pokusí oslovit nové diváky a přesvědčit o svých kvalitách.