☰ Menu
Filmtoro
Hledej ⟫

Nezastavitelný Netflix: Počet předplatitelů drtí konkurenci, přesto zatají informace

Další čtvrtletí za námi a další kolečko pravidelných korporátních reportů před námi. Jako vždy se svými výsledky pochlubil Netflix, který za první tři měsíce přidal 9,3 milionů nových předplatitelů, čímž překonal opět nejodvážnější přání svých akcionářů. Jenže pro další rok chystá změnu a čísla předplatitelů přestane uvádět.

Nezastavitelný Netflix: Počet předplatitelů drtí konkurenci, přesto zatají informace © Netflix

V centrále Netflixu i majitelů jeho akcií bylo dnes nad ránem opět veselo. V pravidelném kvartálním reportu prorazil Netflix strop očekávání a krize nekrize přidal více než 9 milionů předplatitelů. Upevňuje si tak svoje vedení ve streamingovém závodě, když vede pomyslnou tabulku hlavních hráčů s číslovkou atakující 270 milionů předplatitelů (269,6 milionů, abychom byli přesní) a mohutně se vzdaluje svým pronásledovatelům.

Těmi jsou (z těch, co výsledky pravidelně reportují) Disney+ (149,9 milionů), HBO Max+Discovery (97 milionů) či Paramount+ (67,5 milionů). Co se týče Amazonu, tam jsou pořád jen odhady zhruba okolo 200 milionů. Tak jako tak, Netflix je aktuálně jediný, kdo tímto mohutným tempem skáče, Disney+ či spojený Max poslední čtvrtletí šudlají plus mínus nulu a na nějaké dohnání Netflixu mohou zapomenout. Proto raději reportují, že se jim konečně podařilo alespoň snížit ztráty ze svých streamovacích dobrodružství, což je aktuálně pro akcionáře mnohem důležitější metrika než počty předplatitelů.

Netflix začne tajit čísla předplatitelů

A Netflix to moc dobře ví také, proto se rozhodl, že od roku 2025 zcela přestane počty předplatitelů uvádět. Poněkud šokující krok od společnosti, která často mluví o transparentnosti a vlastně i jako jediná koná, když pravidelně zveřejňuje čísla sledovanosti svých pořadů. Nejde však o krok nesmyslný. Jako veřejně obchodovatelná společnost si samozřejmě nemůže dovolit nechávat svoje akcionáře v mlze, takže výnosy, náklady a další finanční metriky budou samozřejmě dále v kvartálních reportech uváděny, ale čísla předplatitelů jsou metrikou spíše odvozenou a pro Netflix vyjednávání vlastně i kontraproduktivní.

© Netflix

Netflix to sice zaobaluje do hezkého důvodu, že s různými druhy předplatného a poplatky za sdílení už není předplatitel jako předplatitel, ale tím jen maskuje jinou skutečnost. Protože svůj obsah (původní či nakoupený) Netflix často oceňuje měřítkem toho, pro jak velký trh ho chce uvést, čím více toho o něm jeho dodavatelé vědí, tím hůře se vyjednává. Proto Netflix, stejně jako většina dalších hráčů, nechce zveřejňovat čísla o předplatitelích jednotlivých zemí, protože to dává lokálním prodejcům obsahu možnost, jak si porovnat nabídky a vyhádat lepší ceny. A protože je pořád kam růst všude po světě (všechny čtyři hlavní Netflix regiony hlásí podobný nárůst 2-3 miliony), bude tahle hra od příštího roku zase o něco drsnější.

Co čekat od Netflixu?

V reportech Netflixu tak brzy čekejte mnohem víc obecnějších frází, že Netflix oslovuje už půl miliardu lidí (protože v průměru má přeci každá domácnost alespoň 2 lidi), případně, že se jeho podíl na sledovanosti čehokoliv postupně už dostává v USA k 10 % (konkurují mu nejen ostatní streamingoví hráči, ale hlavně klasická TV nebo YouTube a další sociální sítě) a nebo že už překonal 300 miliónů předplatitelů (to jediné zůstane). Silnějším faktem je, že skok Netflixu je zasloužený, nejenže se mu stále vyplácí riskantní taktika zakazovat zdarma sdílení účtu (brzy na něj najedou i další hráči), ale stále jako jediný dokáže vyrábět velkou porci sledovaného obsahu - za poslední tři měsíce to byly věci jako Griselda, Problém tří těles, Sněžné bratrstvo či seriálový Avatar: Legenda o Aangovi.

Další čtvrtletí už bude slabší, máme tu jen dvojku Rebel Moon či pokračování Bridgertonových, ale nikde není řečeno, že se neobjeví další neočekávaný hit jako třeba před třemi lety Hra na oliheň. Ta se mimochodem vrátí už letos na podzim. A my si mezitím můžeme do příštího roku nacvičit, jak počítat z výnosů počty předplatitelů, abychom měli co porovnávat. Dneska to koštuje nějakých 9,4 miliardy dolarů za čtvrtletí, což plus mínus vychází, že každý z nás odevzdává Netflixu v průměru 12 dolarů měsíčně. Přejeme hodně štěstí při počítání příští rok.

Zdroj: Netflix / Variety / CNN


⏰ 19. 4. 2024   🧑‍💼 Tomáš Vyskočil   📰 Streaming novinky


📨 Nevíš, na co koukat?

Nech si každý pátek podvečer zdarma doručit do svého inboxu náš nový newsletter s filmovými tipy, trailery či novinkami. Jdu na to!



📰 Poslední filmové novinky

Další: Novinky ·  České ·  Tipy ·  Data ·  Kvízy  ·  Trailery ·  Rozhovory ·  Vše


TP pixel