V neděli se v USA spustila nová streamovací služba Quibi. Na rozdíl od Netflixu či HBO se zaměřuje na krátká videa a je určena především pro mobilní telefony. Pojďme se podívat, co za pořady zde najdete, jak to celé funguje a kdo za Quibi stojí.
8. 4. 2020 9:00 | Streaming novinky 8. 4. 2020 9:00 | Streaming novinkyBez ohledu na probíhající korona krizi byla 6. dubna 2020 slavnostně spuštěna nová služba Quibi. Její název je složen z dvou anglických slovíček - “Quick Bits” - český překlad by se hodil jako “Rychlovky”. Krátká a úderná videa jsou ostatně hlavní náplní platformy, která chce konkurovat Netflixu, ale jde na to trochu jinak než ostatní.
Zatímco klasické streamingové společnosti mají v nabídce buď klasické filmy (hodina a půl až dvě hodiny standardní délka) nebo seriály (dvacet, třicet či šedesát minut epizoda), Quibi na to jde jinak. Všechny jejich pořady mají díly dlouhé maximálně 10 minut a stihnete je tak přehrát během krátké cesty do práce, delší návštěvy toalety nebo při vykrádání banky (viz reklama). Na rozdíl od HBO a spol. je také aplikace dostupná pouze pro mobilní telefony, ne pro web, televize či chytré krabičky.
Ano, aplikace je skutečně dostupná pouze pro telefony. Můžete si ji stáhnout samozřejmě i na tablet, ale i tam bude velikost omezená na telefon a maximálně si ji můžete natvrdo zvětšit jako třeba Instagram. A pozor - formát telefonu zde není omezen na klasické horizontální (na šířku) sledování. Ano, můžete se na pořady dívat i vertikálně (na výšku), výřez obrazu je tomu přizpůsoben. Neslýchané? Ne, docela, vertikální videa už dnes standardně fungují na uživatele na sociálních sítích a formát už pomalu prosakuje také do tvorby amatérských filmů. Ostatně, u nás už jeden takový vertikální festival existuje.
Ano, ale žádné klasické filmy na Quibi nenajdete. Pouze klipy, reportáže, skeče a další původní pořady z dílny Quibi. Skladbou tak Quibi připomíná původní Stream nebo Mall TV. Klasických seriálů se zde dočkáte jen několika, a to ještě každý z nich má maximální délku 10 minut na epizodu. Vedle toho je zde několik desítek dalších pořadů, třeba krátké přehledy zpráv, různé reality show, zábavné sestřihy (včetně nové verze legendárního Punked), dokumentární klipy, kuchařské show, soudní show (ala Soudkyně Judy). Ke dni spuštění je tam zhruba 50 původních pořadů.
Všechna videa jsou zatím tvořená profesionálními tvůrci, takže ne, nebojte se, Quibi není jako TikTok plný nejrůznějších amatérských hračičků. Evidentně ale cílí na stejnou generaci. Pořady mají jednoduchý a nekomplikovaný děj, můžete je všechny přehrávat i na výšku a vybíráte si mezi nimi stejně jako mezi kanály na YouTube, Instagramu či již zmíněném TikToku.
Ano, Quibi natáčí i hrané pořady, protože ale díly trvají maximálně deset minut a každý z nich bude mít zhruba 10 epizod, spíše by se daly považovat za rozstříhané filmy, ostatně Quibi jim říká “filmy na díly”. Vlajkovou lodí jsou pro start tyto čtyři kousky:
Ještě letos se má rozběhnout dalších 20 nových seri...filmů na díly, mezi ty nejočekávanější patří:
Do konce roku má ke stávajícím cca 50 pořadům přibýt dalších 120 nových a mezi producenty jsou esa jako Guillermo del Toro, Jason Blum nebo Antoine Fuqua.
Pro každý seriál najednou v Quibi vypustili hned 3 díly, celkově bude mít každý seriál 10 dílů, každý den jeden nový. Jakmile jeden seriál skončí, začne nějaký nový. Některé pořady, jako například sestřihy zpravodajství, událostí ze zábavy a další aktuality, budou přibývat denně po celý rok. Quibi má tak nejen složením, ale i dávkováním strukturu podobnou jako klasické televize. Každou epizodu si lze stáhnout do telefonu a přehrávat i offline. V nastavení si také můžete určit, jakou kvalitu zvuku a obrazu chcete, maximum pro obraz je HD.
Za spuštěním Quibi stojí hollywoodský mogul Jeffrey Katzenberg, který v 80. a 90. letech šéfoval studiu Disney a poté založil spolu se Stevenem Spielbergem vlastní studio Dreamworks. Před pár lety ho úspěšně prodali, na start Quibi si ale Katzenberg půjčil něco mezi 1 a 2 miliardami od investorů, kde nechybí všechna velká hollywoodská studia jako Disney nebo Warner. Podle odhadů chtějí jen letos vyrobit obsah za 1 miliardu dolarů. Pro srovnání - Apple loni vyrobil obsah za 6 miliard, Netflix za 15 miliard a Disney (včetně sportu) za 28 miliard dolarů.
O cílení na generaci vyrůstající na YouTube, Instagramu či TikToku už byla řeč. Quibi se také díky zaměření na krátké pořady vyhne přímému střetu s Netflixem a HBO, ostatně ať už samotné platformy nebo jejich studia, jsou v Quibi buď investory či dodavateli obsahu. Na HBO byste se podobných krátkých klipů nikdy nedočkali, a toto je elegantní cesta, jak zabít dvě mouchy jednou ranou: spolupracovat s “konkurencí” a najít nový distribuční kanál. Ten zatím není pro podobnou konzumaci pořádně otestovaný, a v něm se skrývá zatím největší riziko služby. Že se nepříznivých podmínek Quibi nebojí, o tom svědčí i dodržení termínu spuštění během korona krize, která sice přeje domácímu sledování, ale už méně sledování během cest do práce a rozhodně nepřeje tvorbě nového obsahu. Quibi ostatně nemohlo dále čekat, ještě letos se mají v USA spustit dvě nové streamovací služby - HBO Max v květnu a Peacock (od studia Universal) v červenci. Není čas ztrácet čas.
Základní předplatné stojí 4,99 dolarů na měsíc, ale musíte se spokojit s reklamami. Bez reklam stojí předplatné 7,99 dolarů na měsíc. Zkušební období je luxusní - máte celé 3 měsíce na vyzkoušení zdarma. Služba je zatím dostupná pouze v USA, ale při našem testu jsme aplikaci mohli najít i v holandském iTunes. V Česku ji zatím nenajdete, ostatně Quibi od začátku tvrdí, že mezinárodní expanzi zatím neplánuje. Svědčí o tom i omezená podpora jazyků, kromě anglických titulků jsou dostupné k vybraným pořadům jen španělské titulky. Po instalaci aplikace (musíte mít americký účet v AppStore či Play Store) už ale služba funguje pro používání a přehrávání odkudkoliv.
První ohlasy na Quibi jsou zatím rozporuplné. Kritika míří především na kvalitu pořadů, hlavně hraných seri…filmů na díly, které i podle našeho názoru nejsou nijak oslnivé. Ale jsou velmi slušně natočené, s důrazem na herce a postavy, na nějaké efektní velké scény není rozpočet a kvůli nutnosti počítat i s vertikálním promítáním, ani fyzický prostor. Mají spád a je tam cítit pevná kreativní ruka, což by mohlo platformě pomoci. Ostatně po velmi dlouhé době se streamingovou platformou přichází někdo z kreativního a nikoli technologického odvětví. Google, Facebook, Snapchat a Apple se svými původními pořady zatím nepřesvědčily a většina už s nimi i skončila.
Nejdůležitější je, jak se k nové platformě postaví cílová skupina mladých lidí, pro které je Disney+ už příliš dětský a Netflix zase už moc dospělý. Pro kinofily a fanoušky kvalitního filmového zážitku Quibi není už vůbec, malý displej a spotřební formát jim už z dálky způsobí alergickou reakci. Quibi se snaží sázet na dohodu s operátory (v USA T-Mobile), kteří se budou snažit dostat to k těm správným uživatelům horem i spodem. Jinou inovaci samotná platforma nepřináší, technicky to zatím není nijak úžasné (převracení obrazu občas drhne) a žádná výrazná sociální stránka (hodnocení, komentáře) v ní není.
Zatím je to opatrný palec nahoru a budeme Quibi dále sledovat.
Je rok 2024 a v Česku už se zabydlely streamovací služby jako Netflix, Max či Voyo. Kterou z nich vybrat? Které jsou ty nejlepší a nejpopulárnější streamovací platformy v ČR? Nabízíme velký přehled všech streamingových platforem u nás.
Jak jsme naznačovali již v minulých článcích, případně v našem podcastu, koronavirus dřív nebo později dopadne i na streamovací služby. Zatímco Netflix je zatím celkem v klidu, HBO už zažívá první problémy.
Multimediální festival South by Southwest, který se měl v polovině března konat v texaském Austinu, byl zrušen kvůli koronaviru. Nyní se dočká nového života online. A zřejmě letos nebude sám.
Odložené premiéry, zavřená kina, zastavená natáčení, stovky tisíc lidí bez práce, horší kvalita streamování, desítky miliard dolarů ztracené. Koronavirus a karanténa s ním spojená ovlivňuje naše životy ze všech směrů. Shrnuli jsme všechny změny do jednoho článku a hledali i dobré zprávy.
Po Itálii, Francii a Španělsku se Pornhub rozhodl nabídnout svůj prémiový obsah zdarma rovnou pro celý svět, takže i u nás se dostaneme k obsahu, který je jinak skryt za platební bránou, a můžeme alespoň trochu ulehčit trpkému karanténnímu životu.