O kolik obsahu Netflix přijde s nástupem konkurence?
S blížícím se příchodem streamovacích služeb od společností Disney a WarnerMedia a aférou kolem konce licence Přátel, se začíná více spekulovat, jaký to vlastně bude mít na vliv na katalog Netflixu. O kolik obsahu už teď přichází a jak moc ho další konkurence ohrozí?
Během posledního čtvrtletí roku 2019 by měly spustit Disney (Disney+) a WarnerMedia své streamovací služby, což znamená, že si svůj obsah od ostatních poskytovatelů postupně přenesou k sobě. Dalším v pořadí je navíc společnost Comcast vlastnící televizi NBC a filmové studio Universal, spekuluje se i o Viacomu (Paramount) či CBS (Sony). Netflix proto v minulosti začal sázet na vlastní produkci a rok od roku postupně zvyšuje náklady. V roce 2018 to bude pravděpodobně částka pohybující se kolem 13 miliard dolarů (to je ovšem i číslo zahrnující nákup práv k dílům jiných společností) a je vyšší než vydají tradiční tvůrci obsahu jako Disney nebo HBO.
Tato činnost se ale, jak napovídají čísla, poměrně vyplácí: podle studie 7Park Data činily letos v říjnu všechny streamy originálního netflixovského obsahu 37 %, což je navýšení oproti loňským říjnovým 24 % a lednovým 14 %. V první desítce nejsledovanějších seriálů zaujímají tři místa z prvních čtyř ty ne-netflixovské (1. Kancl, 3. Přátelé, 4. Chirurgové), ovšem ty netflixovské berou v desítce šest míst (2. Chilling Adventures of Sabrina, 5. Domek z karet, 6. The Great British Baking Show, 7. Daredevil, 8. Narcos: Mexico a 9. The Haunting of Hill House). Čísla samozřejmě nepochází přímo od Netflixu, který podobné žebříčky vydává jen zřídka, ale z analýzy dat sledujících chování na internetu, a nemusí být proto úplně přesná.
Na druhou stranu dle kalkulace Ampere Analysis (graf použitý z Recode) a jimi vypočteného obsahu dle jejich délky, to vypadá, že filmy a seriály od studií Fox, Disney, WarnerMedia a Comcastu činí 20 %. Navíc je jejich streamovací hodnota pravděpodobně daleko vyšší a o tuto pětinu by mohl Netflix v poměrně krátké době přijít. Příkladem je knihovna studia Fox, který ji postupně přesunul na streamovací službu Hulu. V lednu 2017 činil jejich streamovací podíl na Netflixu 24 %, zatímco v říjnu 2018 jsou to pouhá 4 %. Netflix samotný má se svou produkcí asi osmiprocentní podíl na obsahu. Pro Disneyho, WarnerMedia i Comcost to ale také nebude jednoduché. Jednak přijdou o peníze z prodeje streamovacích licencí, které Netflix nastavil velmi štědře, druhak budou muset bojovat o nové zákazníky, a náklady na jejich přilákání budou určitě velmi výrazné.
⏰ 14. 12. 2018 🧑💼 Petr Kollár 🩶 26 📰 Streaming novinky
📨 Nevíš, na co koukat?
Nech si každý pátek podvečer zdarma doručit do svého inboxu náš nový newsletter s filmovými tipy, trailery či novinkami. Jdu na to!
📰 Poslední filmové novinky
- Black Friday pro online filmy? Slevy nabízí jen iTunes (23. 11. 2018) ♡ 7
- Obbod pro nové uživatele zlevňuje předplatné na 99 Kč! (22. 11. 2018) ♡ 7
- Nová data z ČSÚ ukazují, kolik Čechů si předplácí Netflix nebo HBO (21. 11. 2018) ♡ 9
- Alza končí s půjčovaním filmů, kdo bude další na řadě? (12. 11. 2018) ♡ 8
- Streamovací služba Disney má oficiální název a logo (9. 11. 2018)
- Jak se daří Netflixu či Amazonu v Evropě? Podívejte se na podrobná data (2. 11. 2018)
Další: Novinky · České · Tipy · Data · Kvízy · Trailery · Rozhovory · Vše