Evropská audiovizuální observatoř, která shromažďuje data o filmovém a televizním průmyslu v Evropě, vydala zajímavou zprávu tom, jak si služby jako Netflix či Amazon vedou na starém kontinentu. Vybrali jsme pro vás ty nejzajímavější čísla.
2. 11. 2018 14:50 | Streaming novinky 2. 11. 2018 14:50 | Streaming novinkyPrvní graf ukazuje, jak se vyvíjí dvě “konkurenční linie” prodeje a půjčování filmů a seriálů online. Zkratka SVOD znamená “Subscribtion Video On Demand” a zahrnuje příjmy všech služeb, které nabízí přehrávání za předplatné, tedy Netflix, Amazon či HBO. Zkratka TVOD znamená “Transactional Video On Demand” a patří pod ní služby, které nabízí prodej (Retail) či půjčování (Rental) filmů za kus, tedy například Google Play či iTunes. Jaký je rozdíl mezi těmito zkratkami a proč jsou filmy dostupné za různé ceny v různém vydání na různých službách jsme už popisovali dříve. Co si z tohoto grafu můžete odnést je, že zatímco před pěti lety ještě měly souhrnně služby typu iTunes nebo Google Play navrch v příjmech, trend se aktuálně změnil a na plné čáře vyhrávají služby jako Netflix.
5,1 miliard eur výnosů za všechny tyto online služby vypadá jako velké číslo, ale jak málo zatím to v celkovém koláči všech výnosů (111,4 miliard eur za rok 2016) okolo filmů, televize či rádia je, ukazuje graf číslo 2. V něm je vidět, že tyto výnosy tvoří jen zhruba 3 % celého trhu. O něco větší je stále ještě trh klasického prodeje DVDček a Blurayů (4 %), také příjmy pro rádia z reklamy mají pořád ještě navrch (5 %). A více než online trh také zatím generují příjmy z prodeje lístků do kina (6 %). Těžké peníze naopak generují další dvě oblasti. Reklamy v televizi se podílejí na trhu hned plnými 28 %, největší část pro sebe ale ukradnou příjmy kabelových televizi a operátorů - hned 31 %. Zbylou čtvrtinu (23 %) tvoří veřejnoprávní příjmy, tedy peníze investované od státu do filmů či televize či od lidí jako veřejnoprávní poplatky pro televize. Přidaný graf také ukazuje, jak se proměňuje celý trh, největší meziroční růst má za sebou právě trh online filmů (36,9 % za rok 2016), ostatní většinou stagnují, výrazně klesá především prodej DVDček a Blurayů (-17,7 %).
Kdo si ukousne nejvíce peněz ze služeb za předplatné? To jednoznačně ukazuje následující dvojgraf. Podle EAO bylo v roce 2017 Evropě 53,9 milionů uživatelů, kteří si předplatili nějakou službu a utratili za ně téměř 3,7 miliardy eur. Netflix měl skoro poloviční podíl předplatitelů a nadpoloviční podíl v příjmech. Nejblíže je mu Amazon, ten drží zhruba třetinu uživatelů, ale jen čtvrtinu příjmů - je totiž výrazně levnější. Dohromady tyto dvě služby drží skoro 75 % příjmů a 80 % uživatelů a výrazně tak dominují celému trhu. Ostatní sbírají jen drobné, což je dané tím, že fungují na rozdíl od Amazonu či Netflixu pouze v jednotlivých částech Evropy - Now TV je pouze ve Velké Británii, Irsku a Itálii, Maxdome v Německu a Rakousku, TIM Vision v Itálii, Movistar ve Španělsku, IPLA v Polsku, Viaplay ve Skandinávii a HBO potom hlavně ve střední a východní Evropě včetně Česka.
Ve kterých zemí se Netflixu a dalším nejvíce daří? To ukazuje následující dvojice grafů. Ten první porovnává příjmy všech SVOD služeb v daných zemích. Bez překvapení je zemí zaslíbenou Velká Británie, kde má trh těchto služeb hodnotu přes 1 miliardu eur. S odstupem následuje Německo, ale pak je to už velký skok dolů a země jako Francie či Itálie už generují jen zhruba 20 % toho, co stejně lidnatá Velká Británie. Dobrých výsledků vzhledem k počtu obyvatel dosahují naopak Švédsko a Dánsko. Ze zemí střední a východní Evropy je na tom nejlépe Polsko, které velikostí trhu už překonalo Finsko, Belgii či Rakousko a dohání Nizozemí. Česko zatím dost ztrácí, podle odhadů EAO se u nás za SVOD služby utrží 18 milionů eur, tedy zhruba 460 milionů Kč. Jsme na tom výrazně lépe než stejně velké země jako Maďarsko nebo Řecko, ale ještě jsme nedohnali Portugalsko, a také nám utíká Rumunsko. Vysvětlení hledejme hlavně ve druhém grafu, který se dívá na výkonnost zemí optikou vybavení domácností. Zatímco v Dánsku nebo Velké Británii mají skoro dvě třetiny domácností alespoň jednu ze služeb jako Netflix či Amazon, u nás je to pouhých 6 %, v Polsku je to trojnásobek.
A nakonec malá hra s čísly. Zkombinujeme tyto data s jinými, které EAO vydávala dříve a zkusíme vypočítat počty předplatitelů Netflixu a Amazonu v jednotlivých zemích. Podle tohoto grafu vychází, že Netflix měl na konci roku 2017 v EU přibližně 24,6 milionů předplatitelů. To odpovídá našim dřívějším odhadům, které jsme právě na základě dat od EAO či dalších sbírali a tyto odhady nám posloužily jako podklad pro naší jarní přednášku na TV Conu. Zde nabízíme náš výpočet počtu předplatitelů Netflixu v jednotlivých zemích. Jak je vidět, Británie má výrazný náskok, druhou nejsilnější zemí je Francie, naopak v Německu se Netflixu tolik nedaří. Za středně velké země se považují v Netflixu například Itálie, Španělsko, Švédsko, Nizozemí a nově Polsko, všechny by měli mít 1-1,5 milionu. Státy západní, severní a jižní Evropy tvoří podle všeho skoro celou část evropských předplatitelů, čísla za střední a východní Evropu zachraňuje Polsko, zřejmě v žádné další zemi bývalého socialistického bloku nemá Netflix více než 100 tisíc, u nás odhadujeme zhruba 50 tisíc.
A ještě pro doplnění, Netflix ve zprávě za třetí čtvrtletí letošního roku uvedl, že celosvětově má 137,1 milionů předplatitelů, z toho v USA 58,4 milionů, ve světě potom 78,6 milionů. Evropa se tak na zahraničních tržbách Netflixu podílí zhruba třetinou, druhým největším trhem je pro Netflix podle odhadů Střední a Jižní Amerika (20 milionů), následuje Jihovýchodní Asie (15-20 milionů), Kanada (7 milionů), zbytek připadá na Blízký východ + Afriku (5 milionů) a Austrálii (3 miliony). Amazon má podle EAO zprávy v EU zhruba 18,7 milionů předplatitelů. Opět se mu zřejmě nejvíce daří v Británii (4-5 milionů), poté v Německu (3-4 miliony), zbytek tvoří další státy Evropy. Amazon je známý tím, že na rozdíl od Netflixu žádná další data o úspěchů svých online video služeb nezveřeňuje, odhaduje se, že celosvětově má Amazon zhruba 70-80 milionů. Prim hraje samozřejmě americký trh (30 milionů), zemí zaslíbenou pro Amazon je v poslední době Indie (10-15 milionů) a daří se mu také v Japonsku (4-5 milionů).
Zdroje dat: Evropská audiovizuální observatoř, Statista.com
Malé upozornění: Zpráva Evropské audiovizuální observatoře (EAO) v sobě obsahuje pouze data za EU a nikoliv data za celou Evropu. Z velkých či jinak zajímavých trhů tedy chybí například bohaté země jako Norsko nebo Švýcarsko či velké země jako Rusko. Data jsou zpracována za rok 2017, mají tedy zpoždění oproti aktuálním číslům, které o sobě například nedávno vydal Netflix.
Je rok 2024 a v Česku už se zabydlely streamovací služby jako Netflix, Max či Voyo. Kterou z nich vybrat? Které jsou ty nejlepší a nejpopulárnější streamovací platformy v ČR? Nabízíme velký přehled všech streamingových platforem u nás.
Po druhém čtvrtletí roku 2018, kde byl nárůst předplatitelů nižší než se očekávalo, je Netflix opět na koni a analytické předpovědi tentokrát naopak téměř o třetinu překonal s doposud nejvyšším nárůstem. A nedávno také otevřel dvě nové pobočky v Paříží a Madridu.
Evropská unie vytáhla do boje za národní kinematografie a chce, aby služby jako Netflix či Amazon nabízeli v jednotlivých filmech více domácích filmů a seriálů. Chce dokonce určit kvótu 30 % pro podíl takových titulů. Co to znamená a jaký je současný stav nabídky všech půjčoven?
Dlouhé měsíce se okolo Amazon Prime nic nedělo, ale poslední týdny se situace změnila. V nabídce se objevily první tituly od českých distributorů, a to včetně prvního českého filmu - Láska je láska. Titulky či dabing mají nově další zajímavé filmy - ostatně podívejte se na náš přehled.
Potichu a bez velké reklamy se změnila cena za měsíční předplatné za službu HBOGO. Místo 199 Kč stojí jen 129 Kč a stává se tak nejlevnější online službou na českém trhu. Vzhledem ke kvalitě nabídky a stoprocentní české podpoře se tak stává bezkonkurečně nejlepší nabídkou. Znamená tato akce chystanou válku s Netflixem?