FB pixel

Malé upozornění: Zpráva Evropské audiovizuální observatoře (EAO) v sobě obsahuje pouze data za EU a nikoliv data za celou Evropu. Z velkých či jinak zajímavých trhů tedy chybí například bohaté země jako Norsko nebo Švýcarsko či velké země jako Rusko. Data jsou zpracována za rok 2017, mají tedy zpoždění oproti aktuálním číslům, které o sobě například nedávno vydal Netflix.

Amazon a Netflix drtí iTunes a Google Play

První graf ukazuje, jak se vyvíjí dvě “konkurenční linie” prodeje a půjčování filmů a seriálů online. Zkratka SVOD znamená “Subscribtion Video On Demand” a zahrnuje příjmy všech služeb, které nabízí přehrávání za předplatné, tedy Netflix, Amazon či HBO. Zkratka TVOD znamená “Transactional Video On Demand” a patří pod ní služby, které nabízí prodej (Retail) či půjčování (Rental) filmů za kus, tedy například Google Play či iTunes. Jaký je rozdíl mezi těmito zkratkami a proč jsou filmy dostupné za různé ceny v různém vydání na různých službách jsme už popisovali dříve. Co si z tohoto grafu můžete odnést je, že zatímco před pěti lety ještě měly souhrnně služby typu iTunes nebo Google Play navrch v příjmech, trend se aktuálně změnil a na plné čáře vyhrávají služby jako Netflix.

Online filmy generují zatím méně peněz než DVD nebo kina

Online filmy generují zatím méně peněz než DVD nebo kina

5,1 miliard eur výnosů za všechny tyto online služby vypadá jako velké číslo, ale jak málo zatím to v celkovém koláči všech výnosů (111,4 miliard eur za rok 2016) okolo filmů, televize či rádia je, ukazuje graf číslo 2. V něm je vidět, že tyto výnosy tvoří jen zhruba 3 % celého trhu. O něco větší je stále ještě trh klasického prodeje DVDček a Blurayů (4 %), také příjmy pro rádia z reklamy mají pořád ještě navrch (5 %). A více než online trh také zatím generují příjmy z prodeje lístků do kina (6 %). Těžké peníze naopak generují další dvě oblasti. Reklamy v televizi se podílejí na trhu hned plnými 28 %, největší část pro sebe ale ukradnou příjmy kabelových televizi a operátorů - hned 31 %. Zbylou čtvrtinu (23 %) tvoří veřejnoprávní příjmy, tedy peníze investované od státu do filmů či televize či od lidí jako veřejnoprávní poplatky pro televize. Přidaný graf také ukazuje, jak se proměňuje celý trh, největší meziroční růst má za sebou právě trh online filmů (36,9 % za rok 2016), ostatní většinou stagnují, výrazně klesá především prodej DVDček a Blurayů (-17,7 %).

Netflix s Amazon dominují trhu

Netflix s Amazon dominují trhu

Kdo si ukousne nejvíce peněz ze služeb za předplatné? To jednoznačně ukazuje následující dvojgraf. Podle EAO bylo v roce 2017 Evropě 53,9 milionů uživatelů, kteří si předplatili nějakou službu a utratili za ně téměř 3,7 miliardy eur. Netflix měl skoro poloviční podíl předplatitelů a nadpoloviční podíl v příjmech. Nejblíže je mu Amazon, ten drží zhruba třetinu uživatelů, ale jen čtvrtinu příjmů - je totiž výrazně levnější. Dohromady tyto dvě služby drží skoro 75 % příjmů a 80 % uživatelů a výrazně tak dominují celému trhu. Ostatní sbírají jen drobné, což je dané tím, že fungují na rozdíl od Amazonu či Netflixu pouze v jednotlivých částech Evropy - Now TV je pouze ve Velké Británii, Irsku a Itálii, Maxdome v Německu a Rakousku, TIM Vision v Itálii, Movistar ve Španělsku, IPLA v Polsku, Viaplay ve Skandinávii a HBO potom hlavně ve střední a východní Evropě včetně Česka.

Kolik peněz se točí v online filmech v jednotlivých státech?

Kolik peněz se točí v online filmech v jednotlivých státech?

Ve kterých zemí se Netflixu a dalším nejvíce daří? To ukazuje následující dvojice grafů. Ten první porovnává příjmy všech SVOD služeb v daných zemích. Bez překvapení je zemí zaslíbenou Velká Británie, kde má trh těchto služeb hodnotu přes 1 miliardu eur. S odstupem následuje Německo, ale pak je to už velký skok dolů a země jako Francie či Itálie už generují jen zhruba 20 % toho, co stejně lidnatá Velká Británie. Dobrých výsledků vzhledem k počtu obyvatel dosahují naopak Švédsko a Dánsko. Ze zemí střední a východní Evropy je na tom nejlépe Polsko, které velikostí trhu už překonalo Finsko, Belgii či Rakousko a dohání Nizozemí. Česko zatím dost ztrácí, podle odhadů EAO se u nás za SVOD služby utrží 18 milionů eur, tedy zhruba 460 milionů Kč. Jsme na tom výrazně lépe než stejně velké země jako Maďarsko nebo Řecko, ale ještě jsme nedohnali Portugalsko, a také nám utíká Rumunsko. Vysvětlení hledejme hlavně ve druhém grafu, který se dívá na výkonnost zemí optikou vybavení domácností. Zatímco v Dánsku nebo Velké Británii mají skoro dvě třetiny domácností alespoň jednu ze služeb jako Netflix či Amazon, u nás je to pouhých 6 %, v Polsku je to trojnásobek.

Kde má Netflix nejvíce předplatitelů?

Kde má Netflix nejvíce předplatitelů?

A nakonec malá hra s čísly. Zkombinujeme tyto data s jinými, které EAO vydávala dříve a zkusíme vypočítat počty předplatitelů Netflixu a Amazonu v jednotlivých zemích. Podle tohoto grafu vychází, že Netflix měl na konci roku 2017 v EU přibližně 24,6 milionů předplatitelů. To odpovídá našim dřívějším odhadům, které jsme právě na základě dat od EAO či dalších sbírali a tyto odhady nám posloužily jako podklad pro naší jarní přednášku na TV Conu. Zde nabízíme náš výpočet počtu předplatitelů Netflixu v jednotlivých zemích. Jak je vidět, Británie má výrazný náskok, druhou nejsilnější zemí je Francie, naopak v Německu se Netflixu tolik nedaří. Za středně velké země se považují v Netflixu například Itálie, Španělsko, Švédsko, Nizozemí a nově Polsko, všechny by měli mít 1-1,5 milionu. Státy západní, severní a jižní Evropy tvoří podle všeho skoro celou část evropských předplatitelů, čísla za střední a východní Evropu zachraňuje Polsko, zřejmě v žádné další zemi bývalého socialistického bloku nemá Netflix více než 100 tisíc, u nás odhadujeme zhruba 50 tisíc.

Jak se daří Amazonu proti Netflixu?

Jak se daří Amazonu proti Netflixu?

A ještě pro doplnění, Netflix ve zprávě za třetí čtvrtletí letošního roku uvedl, že celosvětově má 137,1 milionů předplatitelů, z toho v USA 58,4 milionů, ve světě potom 78,6 milionů. Evropa se tak na zahraničních tržbách Netflixu podílí zhruba třetinou, druhým největším trhem je pro Netflix podle odhadů Střední a Jižní Amerika (20 milionů), následuje Jihovýchodní Asie (15-20 milionů), Kanada (7 milionů), zbytek připadá na Blízký východ + Afriku (5 milionů) a Austrálii (3 miliony). Amazon má podle EAO zprávy v EU zhruba 18,7 milionů předplatitelů. Opět se mu zřejmě nejvíce daří v Británii (4-5 milionů), poté v Německu (3-4 miliony), zbytek tvoří další státy Evropy. Amazon je známý tím, že na rozdíl od Netflixu žádná další data o úspěchů svých online video služeb nezveřeňuje, odhaduje se, že celosvětově má Amazon zhruba 70-80 milionů. Prim hraje samozřejmě americký trh (30 milionů), zemí zaslíbenou pro Amazon je v poslední době Indie (10-15 milionů) a daří se mu také v Japonsku (4-5 milionů).

Zdroje dat: Evropská audiovizuální observatoř, Statista.com

Jak se daří Netflixu či Amazonu v Evropě? Podívejte se na podrobná data  |  Streaming novinky  |  před 4 měsíci  |  513 přečtení  |  1 komentář

Tomáš Vyskočil

Svůj první filmový web spustil už v roce 1999. Od té doby si uvědomil, že nebude dělat nic jiného než psát o filmech na internet. A tak založil a spustil FilmPub, první velký filmový magazín. O pár let později přešel na seriály a pro pár fanoušků spustil Lost.cz. Protože těch fandů bylo najednou dost, rozhodl se spustit i další weby a tak vznikla Edna.cz. Mezitím pracoval a psal třeba pro Premiere, DiViDi a další filmové časopisy. Když mu kamarádi před pár lety říkali, že stahují pirátské filmy, protože u nás není nabídka, tak si jeden víkend sedl, naprogramoval skript, který stáhl všechny dostupné nabídky u nás a tak vzniklo Filmtoro. Filmy a seriály už neopustí, protože filmy a seriály nikdy neopustily jeho.

Komentáře k článku Jak se daří Netflixu či Amazonu v Evropě? Podívejte se na podrobná data

Další články jako Jak se daří Netflixu či Amazonu v Evropě? Podívejte se na podrobná data

Streaming novinky  |  před 3 dny  |  42

Obchod století dokončen, Disney už plně vlastní Fox

Dnes se oficiálně uzavírá prodej studia 20th Century Fox do náruče konkurenčního Disney. Co tato obří filmová transakce znamená? Proč trvalo rok a čtvrt ji schválit? Jak změní poměry na trhu? A co se změní pro běžného diváka? Nabízíme odpovědi na nejpalčivější otázky. číst více

Streaming novinky  |  před 11 dny  |  6

Apple představí svou streamovací službu na konferenci 25. března

Společnost Apple rozeslala oficiální novinářské pozvánky na svůj Special Event, jejímž očekávaným hlavním bodem programu bude představení její nové streamovací služby. číst více

Streaming novinky  |  před 12 dny  |  6

Po úspěchu Bandersnatche Netflix zvýší investice do interaktivního obsahu

Po mezinárodním úspěchu posledního dílu série Black Mirror Bandersnatch se v Netflixu rozhodli investovat do interaktivního obsahu více peněz. Oznámena byla ale i další zajímavá statistická čísla sledovanosti. číst více

Streaming novinky  |  před 17 dny  |  3

Be2Can GO a Rakuten TV: Co nabízí dvě nové online půjčovny?

Do našich přehledů jsme nově zařadili dvě online půjčovny, které spíše bez většího zájmu existují už pěkných pár týdnů. Zatímco Be2Can nabízí ty nejlepší filmy z festivalů jako Benátky, Berlín či Cannes, Rakuten nabízí slušnou porci hollywoodských hitů včetně verzí pro 4K. číst více

Streaming novinky  |  před 26 dny  |  21

Zákazníci streamovacích služeb jsou nejvíce spokojeni s Netflixem

Průzkum spokojenosti předplatitelů internetových televizí, který zkoumal, jak uživatelé hodnotí originální obsah jejich poskytovatelů, dopadl nejlépe pro společnost Netflix, na druhém místě následuje HBO a třetí se umístil Amazon. číst více

TOPlist TOPlist TOPlist