FB pixel TP pixel
Proč už nejsou nové Star Wars na Netflixu? © TMDB

Proč už nejsou nové Star Wars na Netflixu?

Proč trvá tak dlouho, než se film dostane k vám domů? Proč si filmy můžete nejdříve draze koupit a pak až levně půjčit? Proč má Netflix většinou jen starší filmy? A proč by vás měly zajímat zkratky VOD, SVOD, TVOD a AVOD? Vítejte u kurzu filmové distribuce, hodina první.

Streaming novinky 3. 5. 2017 0:00 | Streaming novinky

Odpověď na všechny tyto otázky je jednoduchá: Protože takhle to ve filmovém byznysu chodí.

Nebo chcete-li jinak: Protože takhle to producentům filmů vydělá nejvíce peněz. Ano, myslíme tím producenty hollywoodských studíí, protože tam se stále těch peněz točí nejvíce. A kdo má peníze, ten určuje jejich kolotoč. V praxi celý tento systém, kterému se říká distribuční okna, vypadá následovně:

Krok 1 - KINO

Film je nejdříve uveden do kin. O jeho úspěchu často rozhodnou první tři čtyři dny, finanční výsledky za premiérový víkend ukážou, nakolik předchozí marketingová kampaň byla dobrá, tlak na nevydání negativních recenzí kritiků silný a konkurenční nabídka slabá. I když ale film neuspěje tak, jak si producenti namalovali v Excelu, jednu věc to nezmění - bude se v kinech promítat minimálně ještě dalších šest až osm týdnů.



Nechce se vám do kina? I když by si to Steven Spielberg nebo Sean Parker moc přáli, zatím jedinou masovou zábavou, jak vidět film v době jeho premiéry, je zajít do kina. Ano, existuji výjimky jak australské Prima Cinema (do svého soukromého licenčního kina za 15.000 dolarů si pořídíte za 500 dolarů nové Star Wars dva týdny po premiéře), ale jinak se o masovém nasazení pro pohodlné a bohaté filmové fanoušky víceméně jen povídá.

Krok 2 - VOD (TVOD)

Když pomineme vybrané aerolinky, k novým filmům se mimo kino dostanete poprvé na VOD (video on demand) službách a to nejdříve 3 měsíce od kinopremiéry. Přesněji na TVOD (“transactional VOD”), tedy musíte zaplatit za každý kousek. Kdo chce nové Star Wars mít jako první doma, musí na Google Play, iTunes nebo Amazon Video a vysolit v přepočtu 300 až 400 Kč za koupi. Hollywoodská politika velí, že VOD má aktuálně dřívější pořadí než DVD, ale taky nařizuje, že “nejdřív kup a za týden dva už si můžeš půjčit”. Deal with it.

KROK 3 - DVD + BLU-RAY

S malým zpožděním oproti VOD přichází film i na stříbrné placky. Pokud se ušklíbáte nad zmínkou o DVD, tak věžte, že tenhle formát má stále svojí sílu. V USA je poměr prodaných DVD/Blu-Ray za rok 2016 zhruba 55/45 ve prospěch DVD, u nás je poměr prý až 75/25. Blu-Ray vítězí u filmů jako je Síla se probouzí, kde vynikne jejich technická nadřazenost, ale chudí rodiče toužící podarovat své dítko na vánoce plackou Zootropolis volí častěji DVD.

I když zlatá doba VHS i DVD už dávno odezněla a trh s domácími nosiči dělá například v USA zhruba 50% toho, co před 10 lety, pro studia je to stále nejefektivnější kanál. Zatímco z kin jim v USA připadne jen 50% (ve zbytku světa ještě méně), u této distribuce si berou nejméně 80% a prodávat mohou na rozdíl od kin svojí nabídku nikoli pár týdnů, ale několik let. Pro ilustraci: Zootropolis v roce 2016 vydělalo v USA 340 miliónů v kinech a cca 100 miliónů loni na DVD/Blu-Ray.

KROK 4 - SVOD a kabelovky

Od nasazení do kin uplynulo v průměru 9 měsíců a nejvíce nedočkaví diváci už si film koupili či jednorázově půjčili. Na scénu přichází služby, které za měsíční předplatné ("Subscribtion VOD") nabízí přístup do svého omezeného katalogu. Ano, řeč je samozřejmě o HBO, Netflixu, Amazon Prime či u nás druhá liga jako Voyo, MyPrime či Obbod. Tyto společnosti zakoupí pro své předplatitele za neveřejnou částku balík filmů a mají rok či dva na to, aby je protočili a zaujali co nejvíce lidí. A co jim studia či distributoři řeknou potom? Zaplaťe nám znovu nemalou částku a můžete to mít dál.

KROK 5 - AVOD (Televize a online zdarma)

V průměru rok až dva od premiéry, kdy už se vyčerpal zájem fanoušků na všech frontách, mohou přijít ke slovu klasické televize a nebo “filmy online zdarma”. Tedy u nás Nova, Prima nebo Youtube kanály jako Filmy v češtině. Ti vám za samotné shlédnutí nic nenaúčtují, protože žijí z reklamy ("Advertising VOD"). Podobně jako v předchozím kroku, i oni mají omezenou dobu (1-3 roky) na reprízy, mohou a nemusí mít filmy exkluzivně. Pro uvedení filmu online může být distribuční okno delší a většina studií se zatím kroku pustit film online jen za reklamu mohutně brání, takže tam často seženete jen méně známé kousky.

Peníze, které se točí okolo nákupů filmů pro kabelovky i klasické televize jsou ostře střeženým tajemstvím filmového byznysu, má se však za to, že pro hollywoodská studia je díky opakovaným smlouvám televize z hlediska velikost stále druhý největší kanál příjmů. Tuplem, když filmy prodává v tzv balících (“jestli chcete tenhle trhák, musíte koupit i těhle dvacet propadáků”) a jejich účetní šílí radostí. Není divu, že vysoké ceny za podobné balíky štvou hráče jako Netflix či HBO. Jejich logickým krokem bylo přestat kupovat tolik (starších) filmů a raději natáčet vlastní nové (stejně drahé) exkluzivní seriály.

Výsledek?

Hollywood a filmová distribuce obecně má dobře spočítané, co a kdy se vyplatí, proto nečekejte, že by se brzy měla objevit služba, která by kombinovala to nejlepší ze všech modelů (“platím 300 Kč měsíčně za nejčerstvější filmové novinky u mě doma”).

Co ale je jisté, že zatímco příjmy z kin a televize jsou i přes mírně klesající zásah ale díky vyšším cenám stále fajn, nástup filmů a seriálů online ztráty z propadu disků a kazet nevyrovnal. Nejvyšší koláč si z digitálnách prodejů ukusují hráči jako je Netflix či Amazon a jejich aktuální politika může donutit hollywoodská studia k úpravě strategie, ale jak ukázala mnohokrát historie, filmová studia se dokáží ze svých chyb poučit. Nástup televize v 50. letech či videokazet v 80. letech je zpočátku přistihl nepřipravené, ale dokázali se poučit a nabídnout pěkný divácký zážitek, který jim vydělal. Filmové pirátství v posledních pár letech jim opakovaně připomíná, že další podobná revoluce probíhá a nevyplatilo by se zaspat. Zatím dochází pouze ke zkrácení doby mezi jednotlivými distribučními okny, ale na revoluci zatím čekáme marně.

P. S. Protože má Netflix čerstvou dohodu se studiem Disney, kam patří i Star Wars, mohli bychom se Rogue One dočkat na Netflixu někdy okolo letošních Vánoc.

Streamingové služby

Jak vybrat nejlepší streamovací službu?

Je rok 2024 a v Česku už se zabydlely streamovací služby jako Netflix, Max či Voyo. Kterou z nich vybrat? Které jsou ty nejlepší a nejpopulárnější streamovací platformy v ČR? Nabízíme velký přehled všech streamingových platforem u nás.

 40 zobrazení  
Chcete překládat pro Netflix? Máte jedinečnou možnost!
Chcete překládat pro Netflix? Máte jedinečnou možnost!
31.03.2017 | Streaming novinky

Netflix dnes spustit výjimečný program, do kterého se mohou přihlášit amatérští i profesionální titulkáři z celého světa. Kdo projde testem a ukáže svojí kvalitu i rychlost, bude moci vytvářet české titulky pro Netflix titulky. Troufáte si?