Malé německé městěčko Winden na první pohled vypadá jako obyčejný zapadákov v lesích, ale díky nedaleké jaderné elektrárně je bohatší a zajímavější než většina ostatních měst v okolí. Rodiny, které zde žijí, se znají dlouhá léta, často už od mala a jejich děti v tom pokračují. Vše tak na první pohled poklidně plyne. Jenže pak se ztratí mladý kluk. A zanedlouho další. A někteří pamětníci si začínají vzpomínat “že to probíhá přesně jako tenkrát…”

Úplně nejlepší by bylo, kdybyste se na první epizodu z desetidílného seriálu podívali sami a dál už nečetli, protože nelze dost dobře podrobněji popisovat Dark a proč je dobrý nebo špatný, aniž by se prozradil další děj. Zkusíme tedy jen naznačit, protože nechceme Dark připravit o jeho nejcennější zbraň, tedy překvapení. Nejen, jak překvapivě zajímavý a napínavý je, ale jak přišel na Netflix prakticky bez povšimnutí, ale překvapil svojí rychle stoupající oblíbeností. Což zní povědomě, že?

Je to podobný nástup, jako zažil seriál Stranger Things před rokem a půl. Srovnání s nejpopulárnějším mysteriózním seriálem dneška se úplně nevyhneme, ale nebudem u něj příliš dlouho setrvávat. Protože pouze úvodní premisa (v malém městěčku se ztrácí malé děti), nejednoznačný trailer a maximálně první dvě epizody se Stranger Things podobají, ale pak chytí děj neočekávaný směr a vydá se do úplně jiných oblastí.

Především Dark je mnohem temnější, depresivnější a chybí mu radostné nostalgické ohlédnutí. Hlavní hrdinové nejsou malé děti, ale puberťáci a starší lidé, z nich každý z nich má nějaké svoje špinavé tajemství. Nevěra, podvody, násilí, s postupujícími epizodami začínají na každého z nich vybublávat dávná tajemství. A každý z nich má spojitost s tím, co se ve městečku Winden už delší dobu děje.

Atmosférou tak Dark začne postupem času spíše připomínat Městečko Twin Peaks (kolektivní tajemství o minulosti města) a depresivní atmosférou a filozofickými momenty neméně kultovní Temný případ. A protože třetí epizoda uhne k čistokrevnému sci-fi, můžete začít vzpomínat na nedávné mysteriózní seriály říznuté nadpřirozenem, ať už to je Fringe nebo Lost. Nebo - pokud nechcete chodit tak daleko - francouzský sci-fi seriál Les Revenants.

A právě to z něj dělá i pro nás mnohem zajímavější materiál, ta jeho - řekněme - evropská atmosféra. Na rozdíl od obvyklé americké rozjuchanosti (“hlavně že se máme rádi a společně budeme bojovat proti zlu”) a jasného dělení na černé a bílé, tady je víc odstínu šedi než dokážete spočítat. A hlavně - seriál se odehrává v úplně obyčejném německém městečku, možná jen pár set kilometrů od místa, kde bydlíte. Ano, natočit skvělý sci-fi seriál jde i v našem prostředí. A za minimální rozpočet.

Poklonu si kromě herců zaslouží především švýcarský režisér Baran bo Odar. Ten natočil dva tématicky velmi podobné německé filmy a prý dosti nepovedený americký thriller Hra o všechno. Tady ale s pomocí deště, tmavých filtrů, dlouhých záběrů na les, skřípavé hudby a podmanivých monologů dokázal něco, co připomíná to nejlepší od David Fincher. I jeho filmy vyžadují zpočátku větší vůli a nechytnou od první minuty, ale jakmile si vás získá ta temná a přitom zamotaná atmosféra, budete bez hnutí sedět na okraji sedačky.

Na rozdíl od Finchera si Baran Bo Odar libuje ještě v dlouhých montážích rychle se měnících se prostředí, doprovázených tajemnou hudbou, což potěší hlavně fanoušky jiného německy mluvícího talentu, režiséra Toma Tykwera. A odtud už jen kousek třeba k Atlas Mraků nebo Sense8, který podobně jako Dark více pracuje s věcmi, které se zdají pro Evropany (nebo Němce chcete-li) velmi často citované - “všechno je osud a my jsme jen střípky ve skládačce”.

Jestli má Dark nějaké slabosti, pak jsou to následující dvě. První je spíše vlastnost, než chyba - je to seriál, který svojí košatostí, množstvím postav a rychlým střídáním scén a míst bude vyžadovat vaši maximální pozornost. Nikdy tedy velmi pravděpodobně nezíská takový kultovní status jako Stranger Things, na to je “příliš komplikovaný”. A za druhé mu také ubližuje samotný konec, který - aniž bychom prozradili něco konkrétního - bohužel neuzavře všechny záhady a dějové kličky, naopak přidává nové a připravuje si tak půdu pro další sezónu.

Což se nelze Netflixu úplně divit, rád své seriály plánuje na několik let dopředu. A Dark je jeho první spolupráce s německou produkcí jako propagace Netflixu pro naše německy mluvící sousedy. Netflix to nedělá mimo USA poprvé, už koprodukoval norské drama Lilyhammer (jeho opravdu první seriál, ještě před House of Cards), portugalské scifi či kriminální dramata pro Francii (Marseille ) či Itálii ( Suburra). A hlavně to znovu potvruje, že skvělé seriály, at už čisté krimi, mysteriózní či sci-fi se mohou točit i mimo angloamerický svět.

P. S. Skutečné městečko Winden existuje v Německu nedaleko francouzských hranic. Sice nemá atomovou elektrárnu na dohled, ale je také obklopené hustým lesem, který se jmenuje Černý les (Schwarzwald). Traduje se, že příběhy odehrávající se v tomto lese inspirovaly bratrskou dvojici Grimmů k sepsání svých strašidelných pohádek.

Dark (87%)

Za podivných okolností zmizí v malém německém městečku několik dětí. A zdá se, že podobné zločiny se objevují vždy v rozmezí několika desítek let. První seriál, který natáčí Netflix přímo pro německé diváky.  Hrají: Oliver Masucci, Maja Schöne, Mark Waschke, Jördis Triebel, Anatole Taubman
Online na: Netflix

RECENZE: Dark (90%)  |  Tipy na film  |  2017  |  619 přečtení  |  37 líbí se  |  14 komentářů

Tomáš Vyskočil

Svůj první filmový web spustil už v roce 1999. Od té doby si uvědomil, že nebude dělat nic jiného než psát o filmech na internet. A tak založil a spustil FilmPub, první velký filmový magazín. O pár let později přešel na seriály a pro pár fanoušků spustil Lost.cz. Protože těch fandů bylo najednou dost, rozhodl se spustit i další weby a tak vznikla Edna.cz. Mezitím pracoval a psal třeba pro Premiere, DiViDi a další filmové časopisy. Když mu kamarádi před pár lety říkali, že stahují pirátské filmy, protože u nás není nabídka, tak si jeden víkend sedl, naprogramoval skript, který stáhl všechny dostupné nabídky u nás a tak vzniklo Filmtoro. Filmy a seriály už neopustí, protože filmy a seriály nikdy neopustily jeho.