Nejdříve trochu suchého popisu - Mindhunter vznikl podle knihy skutečného FBI agenta Johna E.Douglase, který se během sedmdesátých a osmdesátých let potkával s uvězněnými vrahy jako Charles Manson, Ted Bundy, Ed Kemper a stal se jedním z nejdůležitějších reprezentantů metody vyšetřovaní známé jako “profilace vraha” (má to nějaký ofiko český název?). Tzn právě díky rozhovorům se skutečnými vrahy, zkoumáním jejich minulosti, chování a motivů mohl sestavit podrobný popis a pomoci tak odhalovat (či přinejlepším lépe usvědčovat) budoucí hrůzné činy někoho jiného.

Že je John E. Douglas živoucí legendou v FBI si můžete přečíst na Wikipedii, zajímavější je ovšem jeho přesah do popkultury. Thomas Harris, tvůrce knih o Hannibalu Lecterovi prohlašuje, že agent John Crawford, Hannibalův policejní protějšek, má svůj jasný předobraz právě v Douglasovi. A podobně jsou na tom i hlavní postavy ze seriálu Myšlenky zločince, kteří se také v tom, jak odhalovat vrahy, inspirovali v Douglasově práci.

To už je dostatečný potenciál k tomu, aby další seriál tohoto střihu nebyl šlápnutím vedle, největší eso v rukávu je ale David Fincher. Mohlo by se zdá, že režisér napínavých ale zároveň brutálních filmů jako Sedm nebo Muži, kteří nenavidí ženy, promění Mindhunter v další depresivní a sugestivní vyšetřování nějaké úchylné vraždy … ale zdání klane. Mindhunter se totiž mnohem víc podobá jeho Zodiacovi a jestli si na tehle mistrovský kousek z roku 2007 nepamatujete, tak vězte, že a) je v něm minimum krve nebo akce b) je v něm spousta povídání c) nedostanete odpověď kdo je hlavní vrah.

A Mindhunter v tomto stylu jede celých 10 epizod. Hlavní hrdina Holden Ford (předobraz je samozřejmě John E. Douglas) je mladý, ambiciózní a tak trochu asociální agent FBI. Z teorie o vyjednávání se brzy dostane k možnosti vyslýchat ty nejhorší vrahy, kteří byli na konci 70. let v amerických věznicích. Zpočátku to musí dělat na vlastní pěst, ale protože úřad pochopí, že přestává rozumnět zvráceným šílencům posledních let, odklepne Holdenovi podzemní kancelář, zkušeného kolegu Billa Tenche a jako konzultantku doktorku Wendy Carr, aby společně co nejlépe popsali a vyprofilovali typického pachatele.

Kdo by čekal, že všechno tohle se děje jen, proto, aby po prvotním teoretizování došlo k pořádné akci a Holden s kolegy začali pronásledovat nějakého skutečného vraha, tak má smůlu. Naprostá většina děje se soustřeďuje právě na rozhovory s úchyly typu Ed Kemper a pokud dojde na objasnění probíhajících zločinů, je to jen epizoda, která má posunout hrdiny k možnosti setkat se s dalším uvězněným úchylem.

A tady se projevuje největší síla Davida Finchera. Zatímco jiný tvůrce by hned sklouznul do nějakých nechutností a nebo se mu rozhovor o dospívání změnil v nudnou výměnu dialogů, Fincher mistrně pomaličku a potichu graduje dialogy, jak to umí jen on (více v tomto videu ). Fincher rád tvrdí, že jsme všichni úchylové, ale ne vždy to znamená explicitině vidět úchylnosti. Slyšíme jejich popis, jejich motivy, ale záblesku, kterak Ed Kemper souloží s uříznutou hlavou své mrtvé mámy, se nedočkáme. A ne ta předchozí věta není eufemismus, o takových zločinech bude řeč.

Když tedy nepronásledují hrdinové jednoho padoucha, ani tam není žádná akce, kde je zápletka? Samozřejmě můžete si užívat jen vězeňské scény, kde poznáte, co všechno se honí v myslích vrahů a co to způsobuje (“za všechno můžou matky a lodičky”), nicméně skutečná zápletka a skutečný “nepřítel” je jinde. Když se obyčejní lidé potkávají s monstry, jak blízko mají k tomu, aby se sami staly monstry? Především hlavní hrdina Holden Ford má k přepadnutí téhle tenké hranice velmi blízko. Na jednu stranu velmi pracovitý, empatický a schopný agent, na druhé straně dosti nepřizpůsobivý člověk, který dokáže proti sobě poštvat všechny okolo sebe (v práci i doma).

Jonathan Groff (Holden) má za sebou jen mininum zajímavé praxe, ale je perfektní v každém detailu a pamatujte si jeho jméno, ještě o něm uslyšíme. Jeho kolegu hraje Holt McCallany, a ten má za sebou naopak spostu zajímavé praxe, pokud správně počítám jeho filmografii na IMDB, hraje policajta v každém druhém filmu či seriálu. A je v té roli jako doma. Tak trochu ve stínu zůstává největší jméno seriálu, fanoušky oblíbená Anna Torv (Fringe) má příležitost jen pro minimum dialogů a nejvíce zaujme tím, jak krmí kočku.

Což mimochodem je jeden ze dvou fórku, který na nás Fincher připravil. Počítejte s tím, že ne všechny linky dojdou ke svému uzavření. Kromě kočky (“co to mělo sakra znamenat?!”) ještě každý díl sledujeme v úvodu postavu, o které vůbec nic nevíme, jen určité náznaky ukazují, že z něj bude možná sériový vrah (definice, kterou vymyslel Douglasův kolega). Seriál nám ale nechá tuto postavu zatím jen pootevřenou a na její zbytek si budeme muset počkat minimálně až do další - díky bohu už potvrzené - série. Tak jo, Davide, vyhrál si...

RECENZE: Mindhunter (100%)  |  Filmové recenze  |   |  68 přečtení

Tomáš Vyskočil

Svůj první filmový web spustil už v roce 1999. Od té doby si uvědomil, že nebude dělat nic jiného než psát o filmech na internet. A tak založil a spustil FilmPub, první velký filmový magazín. O pár let později přešel na seriály a pro pár fanoušků spustil Lost.cz. Protože těch fandů bylo najednou dost, rozhodl se spustit i další weby a tak vznikla Edna.cz. Mezitím pracoval a psal třeba pro Premiere, DiViDi a další filmové časopisy. Když mu kamarádi před pár lety říkali, že stahují pirátské filmy, protože u nás není nabídka, tak si jeden víkend sedl, naprogramoval skript, který stáhl všechny dostupné nabídky u nás a tak vzniklo Filmtoro. Filmy a seriály už neopustí, protože filmy a seriály nikdy neopustily jeho.