12. září 1998 byl na Benátském filmovém festivalu poprvé uveden Ronin režiséra Johna Frankenheimera. Snímek, který dodnes vytrvale odolává zubu času díky nejen svým legendárním automobilovým honičkám, ale i nadmíru efektivnímu přístupu k vlastnímu žánru.
12. 9. 2018 0:00 | Tipy na film 12. 9. 2018 0:00 | Tipy na filmNárodnostní rozmanitost hlavních postav Ronina je pravděpodobně jedna z prvních věcí, které vás na něm můžou zaujmout. Právě díky ní se totiž film dočkal tak zajímavého obsazení, jehož i vedlejší jména jsou dodnes pořád dobře známá. V hlavních rolích tu září Robert De Niro a Jean Reno, kterým pak sekundují například Natascha McElhone, Stellan Skarsgard, Jonathan Pryce anebo Sean Bean. Speciální perličkou konkrétně pro české diváky je tu pak menší role Jana Třísky, který nás bohužel opustil už téměř před rokem.
Cíl téhle nesourodé týmovky je jasný: vymyslet a zrealizovat plán, jak ukrást velmi cenný a velmi pečlivě hlídaný kufřík. Komu že ale tenhle kufřík patří a co obsahuje? Na tom vůbec nesejde. Důležité je jen to, že ho všichni chtějí, všichni se kvůli němu potenciálně podrazí a k jeho získání bude potřeba spousta střelného prachu, spálených pneumatik a atraktivních evropských lokací. Důvodem, proč si Ronina i po dvaceti letech stojí za to připomenout, je především jeho úžasná žánrová efektivita a přímočarost. Jak už bylo řečeno, na ústředním kufříku vlastně vůbec nezáleží – v jeho případě jde v podstatě o přesnou hitchcockovskou definici takzvaného „macguffinu“, jehož jedinou úlohou je posouvat příběh a rozdmýchávat interakce mezi postavami. A to se mu daří na jedničku. Nechybí tu spletité intriky, dějové zvraty ani poctivé přestřelky. A když si na internetu navíc najdete libovolný žebříček nejlepších filmových honiček, Ronin nebude chybět ani na jednom z nich.
Frankenheimerovy automobilové honičky v Roninovi se řadí k těm nejlepším v historii filmu hlavně díky tomu, jak děsivě realisticky a syrově působí. Jednotlivá auta se tu v podstatě rozpadají za pochodu a větší nebezpečí než zbloudilá kulka představují staré dobré fyzikální zákony. Když navíc v několika případech soundtrack původem českého skladatele Iljy Cmírala ustoupí do pozadí ve prospěch chladného kvílení pneumatik a jiskření plechu o beton, ocitne se divák v kůži před auty marně prchajících civilistů možná i víc, než by sám chtěl.
Ona nekompromisní syrovost je konec konců motiv, který se nese celým filmem. De Niro a Reno tu nejsou žádní energičtí drsňáci (oběma bylo v době natáčení už kolem padesátky), ale spíš rezervovaní profíci, kteří si váží jeden druhého především protože se během let oba naučili držet pravidla „dvakrát měř, jednou řež“, zatímco jejich ambicióznější a o generaci mladší kolega v podání Seana Beana je tu kvůli své nezkušené aroganci vlastně úplně nepoužitelný. A že De Nirova postava tu v podstatě jen bloumá světem a v rámci podobně bezcílných ilegálních práciček si zajišťuje živobytí jako opravdový bojovník bez pána, na to ostatně poukazuje i samotný název filmu.
Roninův poctivý až staromilský přístup k žánru thrillerových akčňáren s odstupem času získává až melancholický nádech. O tom, jak moc se svět akčních filmů chystal změnit, konec konců svědčí už jen to, že první Matrix šel do kin hned rok po něm. Ronin byl ale zároveň i poslední Frankenheimerův celovečerní film (následovaný už jen krátkometrážním The Hire: Ambush a televizní Cestou do války) před jeho smrtí v roce 2002. Odkaz Ronina a jemu podobných klasických thrillerů minulého století ale přesto přežívá i dodnes. Ostatně jak funkčně minimalistický příběh ve správně frankenheimerovském stylu podřídit efektivní akci a napětí věděl třeba i Christopher McQuarrie v letošní novince Mission: Impossible - Fallout, která ve své pařížské honičce s Tomem Cruisem za volantem starého bavoráku Ronina dokonce přímo cituje. A čím víc režisérů dokáže tuhle vyváženou akční formuli rozklíčovat, tím líp.
Studená válka je možná u svého konce, ale nové pořádky dávají vzniknout skupinám nájemných profesionálů, kteří z toho či kterého důvodu opustili svoje místa v té nebo oné tajné službě. Skupinka těchto lidí, známých jako roninové (podle samurajů, kteří přišli o svého pána), se setkává ve Francii a má pro tajemného klienta odvést zdánlivě rutinní práci - krádež kufříku s pro ně neznámým obsahem. A jak už to tak bývá, nejsou jedinými zájemci o tajemnou zásilku. Roninové musí ve svém vlastním zájmu spolupracovat - mohou si ale navzájem důvěřovat? Hrají: Robert De Niro, Jean Reno, Natascha McElhone, Stellan Skarsgard, Sean Bean, Jonathan Pryce, Skipp Sudduth, Katarina Witt, Michael Lonsdale, Jan Tříska, Ron Perkins
73 %Američan, Francouz a Irka vejdou do baru, aby spolu naplánovali krádež záhadného kufříku. Zní to sice jako začátek nějakého otřepaného vtipu, ve skutečnosti jde ale o úvod akčního thrilleru Johna Frankenheimera Ronin, který dnes slaví už dvacet let. A za tu dobu se od něj pořád máme co učit.
127 zobrazeníV kinech právě straší strašidelná jeptiška, která po úspěšném nástupu v hororu V zajetí démonů dostala svůj vlastní film. Jestli vám tento nový horor nestačil, nabízíme pořádnou porci podobného strašení v dalších filmech.
V dalším díle našeho seriálu se po českých televizích a Netflixu podíváme, co chystá na zbývající měsíce roku 2018 půjčovna HBO. Její nabídka bude skromnější, o to zásadnější pecky nás čekají příští rok.
V českých kinech si nyní můžete zajít BlacKkKlansman pojednávající o černošském policistovi, který infiltroval organizaci Ku-klux-klan. A i když takový příběh zní neuvěřitelně, jde ve skutečnosti o adaptaci knihy, kterou reálný Stallworth napsal podle vlastních zážitků.
Nic naplat, léto končí a venku už to brzy na koupání nebude. Ale máme i lepší zprávy - s horším počasím se lepší nabídka seriálů. A po představení českých novinek se tentokrát vrhneme na Netflix, který opět utrácí ve velkém.