Recenze novou Hru o trůny hodnotí jasně. Rod draka hlavní problém zatím nevyřešil © HBO Max

Recenze novou Hru o trůny hodnotí jasně. Rod draka hlavní problém zatím nevyřešil

Již v pondělí ráno se i v České republice dočkáme oficiálního návratu série Hra o trůny s podtitulem Rod draka. Nový seriál nám ukáže občanskou válku Targaryenů a první recenze seriál hodnotí pozitivně, i když nešetří ani kritikou.

19. 8. 2022 16:20 | Filmové recenze

S blížící se premiérou první řady Rodu draka jsou konečně dostupné první recenze nejen pilotní epizody, ale i první poloviny epizod nového seriálu. Ostatně ke zhlédnutí je měli i recenzenti v České republice. Jaká jsou tedy dosavadní hodnocení návratu Hry o trůny, od níž si HBO slibuje návrat předplatitelů a lavinu zájmu v následujících týdnech a samozřejmě s dalšími řadami i letech? Inu, pokud bychom brali hodnocení na Rotten Tomatoes, nevypadalo by to pro Rod draka moc dobře, neboť zde má první řada druhé nejhorší hodnocení v historii série po 55 procentech pro 8. řadu původního GoT. Rod draka má aktuálně 79 procent pozitivních reakcí z celkového počtu 116 hodnocení. Ta se obecně shodují na velkoleposti nového seriálu, na němž jsou rozhodně vidět vynaložené náklady, které se pohybovaly okolo 200 milionů dolarů za první řadu.

Úchvatné, leč příliš povědomé

Ostatně seriál začíná úchvatným záběrem letícího draka a jeho přistání, čímž tvůrci jasně naznačují, že fantasy element, který na začátku Trůnů víceméně chyběl, bude tentokrát mnohem výraznější. Tvůrci rovněž hodně tlačí na všudypřítomný fanservice a nikdy nevynechají příležitost, aby prostorem zaznělo jméno Hightowerů, Starků, Baratheonů a dalších rodů v Západozemí. Podobně dojde hned v pilotu řeč na Bílé chodce a nemůže chybět ani zmínka o Písni ledu a ohně, nebo Daenerys. Tvůrci jako by se báli hned prásknout opratěmi a místo toho znovu prezentují známé lokace jen o 172 let dříve, než je známe. Ony se ale moc nezměnily. Pořád se souloží, pořád se vraždí a pořád se bodají kudly do zad, anebo se tyto činy alespoň plánují. A ani feministický prvek není zrovna něčím, co by série už neviděla.

Rod draka si minimálně v první polovině první řady nedokáže moc obhájit svoji existenci a stále působí dojmem seriálu, který vznikl hlavně pro peníze a protože HBO nutně potřebuje hit, který na několik let přivábí předplatitele. Bojí se ale vykročit výraznějším směrem a víceméně jen točí dokola to, co jsme viděli v předchozích řadách Hry o trůny jen v trochu jiném mocenském nastavení. To ale neznamená, že by byl Rod draka špatný. Redakčně se shodneme i na obecném chválení stěžejních postav targaryenského rodu, který kvůli absenci mužského dědice svádí boj o Železný trůn. Všichni od Paddy Considina v roli krále Viseryse přes Matta Smithe jako jeho bratra Daemona až po Milly Alcock (Rhaenyra) zvládají vrstevnatost svých postav s bravurou a elegancí. Seriál navíc v první řadě provede časový skok, který značně postarší obsazení a zde recenze chválí snad ještě víc hlavně Olivii Cooke jako postarší Alicent Hightower.

Popkulturní revoluce se nekoná

Akční scény jsou pak samozřejmě velkolepé, drsné a nebojí se ani výrazných fatalit. Ostatně už první epizoda servíruje bohatou zásobu usekaných hlav, případně řádně krvavý komplikovaný porod, v jehož případě dojde i na císařský řez. A jak potvzují zahraniční recenze, podobných situací se dočkáme i v dalších částech. Pokud jste tedy na Hru o trůny koukali kvůli pletichám, nečekanému vraždění, otevřenosti k sexu a komplexním postavám, budete se velmi pravděpodobně velmi dobře bavit. Nesmíte však čekat žádnou výraznou změnu stylu nebo cokoli vyloženě novátorského. HBO vsadilo minimálně u první řady na jistotu a zavádí diváky zpět do Západozemí, které měli přinejmenším do 7. a 8. řady tak rádi. A první řada Rodu draka naštěstí neprovádí iracionální skoky v čase a prostoru a místo toho nabízí kromě velkolepé akce spíše komorní, osobní momenty, v nichž byla série vždycky nejsilnější. Vykročení do nové éry Martinova fenoménu by mělo HBO jistojistě přinést divácký úspěch. Jen s tím popkulturním významem už to bude trochu horší.

Kašlete na Netflix a mazejte do kina. Dorazil tam film roku
25.05.2022 16:00:00 | Filmové recenze

Jestli ještě pořád nevíte, co s nadcházejícím víkendem, máme pro vás docela jasný tip. Vykašlete se projednou na Netflix a jiné streamovací služby, najděte největší plátno v dosahu a narvěte si do zornic velkolepý návrat Mavericka, který v F-14 likviduje nejmodernější stíhačky současnosti.

Nová marvelovka je šokujícím způsobem špatná. Studio do premiéry mlžilo
30.03.2022 18:00:00 | Filmové recenze

Pokud se vám líbil první a druhý Venom, možná jste se těšili na novou komiksovku ze stejného vesmíru. Do kina ale raději nechoďte, protože Morbius pro jistotu lhal už v trailerech a nenabízí nic nového a ani starého dobrého.

První recenze nového Spider-Mana: Na tohle prostě nejste připravení!
14.12.2021 13:30:00 | Filmové recenze

Nejočekávanější blockbuster letošních Vánoc se nezadržitelně blíží do kin a už teď můžeme prozradit, že fanoušky čeká v kinech neskutečná jízda. Marvel doručil i to, co ani neslíbil.