☰ Menu
Filmtoro
Hledej ⟫

Kinařům má skončit éra časové exkluzivity. Situace je neudržitelná

Americký analytik Robert Fishman tvrdí, že nynější devadesátidenní promítací období mezi kinopremiérou a uvedením online je nadále neudržitelné a kinaři o svou výlučnost s velkou pravděpodobností přijdou.

Kinařům má skončit éra časové exkluzivity. Situace je neudržitelná

Mezi filmovými studii a kinaři platí dohoda, která určuje, že se film nasazený do kinodistribuce hraje v kinosálech exkluzivně po dobu 90 dní. Až po tomto období smí film dále putovat na další distribuční kanály. Zpravidla mají tyto kinosnímky nejprve svou online VOD premiéru (iTunes, Google Play, Rakuten) a prodávají se na dvd a blu-ray discích, posléze se podívají na jednu z mnoha SVOD služeb (Netflix, Amazon) či kabelovku (HBO), až nakonec doputují na některou z tradičních televizí. Jak jsme mohli v poslední době sledovat, koronavirová pandemie zapříčinila uzavření kin a velmi vážně narušila vazby mezi studii a kiny. Některá filmová studia se totiž rozhodla vydat své filmy mnohem dříve na svou SVOD službu než je obvyklé (Disney) nebo úplně kina vynechala a film rovnou hodila na internet (Universal). A jak se domnívá analytik Wall Streetu Robert Fishman, kinaři budou nyní tahat za kratší konec a je velmi pravděpodobné, že se budou muset vyrovnat s novými podmínkami.

O spektákly s obrovskými rozpočty se pravděpodobně jednat nebude, tam hraje exkluzivita, zisk i sociální povědomí pro udržení stávajícího modelu. Podle Fishmana ale půjde hlavně o filmy se středním rozpočtem vydělávající mezi 50 až 100 miliony dolarů. U nich je devadesátidenní promítací okno pro studia nerentabilní a určitě se budou snažit zajistit jeho zkrácení a rychlejší nasazení těchto snímků na VOD platformy. Tyto filmy totiž v kinech postupně ztrácejí diváky, jejich podíl na tržbách se od roku 2010, kdy činil 30 %, snížil až na 12 % v roce 2017 (snímky s nízkými rozpočty si naopak konstantně drží svůj podíl přes 20 %). Na stole je samozřejmě otázka, o kolik by se mělo ono okno snížit, aby měli diváci stále důvod kino navštívit, nebo jak nastavit cenu pro VOD a jaký podíl ze zisku nabídnout kinařům, aby nezačali studia bojkotovat, jak naznačil nynější spor mezi Universalem a sítí kin AMC. Studio se totiž rozhodlo pokračovat v souběžném nasazování snímků do kin i online i po ukončení pandemie, a AMC na oplátku nebude promítat jejich filmy.


⏰ 2. 6. 2020   🧑‍💼 Petr Kollár   🩶 12   📰 Streaming novinky


📨 Nevíš, na co koukat?

Nech si každý pátek podvečer zdarma doručit do svého inboxu náš nový newsletter s filmovými tipy, trailery či novinkami. Jdu na to!



📰 Poslední filmové novinky

Další: Novinky ·  České ·  Tipy ·  Data ·  Kvízy  ·  Trailery ·  Rozhovory ·  Vše


TP pixel