Americký analytik Robert Fishman tvrdí, že nynější devadesátidenní promítací období mezi kinopremiérou a uvedením online je nadále neudržitelné a kinaři o svou výlučnost s velkou pravděpodobností přijdou.
2. 6. 2020 0:00 | Streaming novinky 2. 6. 2020 0:00 | Streaming novinkyMezi filmovými studii a kinaři platí dohoda, která určuje, že se film nasazený do kinodistribuce hraje v kinosálech exkluzivně po dobu 90 dní. Až po tomto období smí film dále putovat na další distribuční kanály. Zpravidla mají tyto kinosnímky nejprve svou online VOD premiéru (iTunes, Google Play, Rakuten) a prodávají se na dvd a blu-ray discích, posléze se podívají na jednu z mnoha SVOD služeb (Netflix, Amazon) či kabelovku (HBO), až nakonec doputují na některou z tradičních televizí. Jak jsme mohli v poslední době sledovat, koronavirová pandemie zapříčinila uzavření kin a velmi vážně narušila vazby mezi studii a kiny. Některá filmová studia se totiž rozhodla vydat své filmy mnohem dříve na svou SVOD službu než je obvyklé (Disney) nebo úplně kina vynechala a film rovnou hodila na internet (Universal). A jak se domnívá analytik Wall Streetu Robert Fishman, kinaři budou nyní tahat za kratší konec a je velmi pravděpodobné, že se budou muset vyrovnat s novými podmínkami.
© TMDBO spektákly s obrovskými rozpočty se pravděpodobně jednat nebude, tam hraje exkluzivita, zisk i sociální povědomí pro udržení stávajícího modelu. Podle Fishmana ale půjde hlavně o filmy se středním rozpočtem vydělávající mezi 50 až 100 miliony dolarů. U nich je devadesátidenní promítací okno pro studia nerentabilní a určitě se budou snažit zajistit jeho zkrácení a rychlejší nasazení těchto snímků na VOD platformy. Tyto filmy totiž v kinech postupně ztrácejí diváky, jejich podíl na tržbách se od roku 2010, kdy činil 30 %, snížil až na 12 % v roce 2017 (snímky s nízkými rozpočty si naopak konstantně drží svůj podíl přes 20 %). Na stole je samozřejmě otázka, o kolik by se mělo ono okno snížit, aby měli diváci stále důvod kino navštívit, nebo jak nastavit cenu pro VOD a jaký podíl ze zisku nabídnout kinařům, aby nezačali studia bojkotovat, jak naznačil nynější spor mezi Universalem a sítí kin AMC. Studio se totiž rozhodlo pokračovat v souběžném nasazování snímků do kin i online i po ukončení pandemie, a AMC na oplátku nebude promítat jejich filmy.
Je rok 2024 a v Česku už se zabydlely streamovací služby jako Netflix, Max či Voyo. Kterou z nich vybrat? Které jsou ty nejlepší a nejpopulárnější streamovací platformy v ČR? Nabízíme velký přehled všech streamingových platforem u nás.
21 filmových festivalů spojilo síly a na YouTube v rámci 10 dní vynahrazuje zrušení řady festivalů v důsledku koronaviru jednou velkou globální akcí. A nechybí ani česká troška do mlýna v podobě české klasiky a výtečného českého kraťasu Ondřeje Hudečka.
Co jsme tak trochu tušili, se nakonec opravdu potvrzuje. Ačkoli nová streamovací služba HBO Max svou expanzi chystá až na příští rok a k nám možná vůbec nedorazí, diváci o exkluzivní nové seriály nepřijdou. Již nyní je začala přebírat česká pobočka HBO, která je uvede na HBO GO.
Spojené státy americké sice mají plné ruce práce s pandemií koronaviru, ani ta ale nezastavila spuštění nové služby HBO Max spadající pod telekomunikačního giganta AT&T. Na úvod slibuje 10 000 hodin obsahu a do budoucna řadu exkluzivních pořadů.
Koronavirus zdá se opravdu svědčí rozvoji streamovacích služeb. I těch, které nefungují na bázi předplatného, ale přímého prodeje či půjčovného. Dalším snímkem po úspěšné dvojce Trollů je stařecká gangsterka Capone s Tomem Hardym.