FB pixel TP pixel
Netflix - obraz, zvuk a titulky © TMDB

Netflix - obraz, zvuk a titulky

1. 1. 2018 0:00 | Wiki
  1. SD - Standardní kvalita obrazu
  2. HD - vysoká kvalita obrazu
  3. UHD / 4K - ultra vysoká kvalita obrazu
  4. Bitrate - přenosová rychlost
  5. HDR a Dolby Vision - vylepšení obrazu
  6. Standardní zvuk 2.0 Stereo
  7. Prostorový zvuk 5.1 + Dolby Atmos
  8. Český dabing
  9. České titulky
  10. 2D, 3D, 4DX, IMAX

SD - Standardní kvalita obrazu

Základním stupněm, jak vyjádřit kvalitu obrazu, je SD rozlišení nebo Standard Definition. V evropské normě má tento obraz rozlišení 720 (šířka) x 576 (výška) bodů a vysílají v něm dosud i všechny volně šiřitelné či placené televize, všechny VOD platformy a je to také formát pro DVD. Pokud je obraz ve formátu 16:9 (širokoúhlý), což je dnes základ, roztahuje se toto rozlišení na šířku 1024 bodů, výška zůstává stejná a nebo se naopak uměle snižuje výška, aby poté rozlišení bylo 720x480 bodů.

HD - vysoká kvalita obrazu

Lepším stupněm kvality obrazu, je dnes HD rozlišení - High Definition. Jeho ideální rozlišení je 1920 (šířka) x 1080 (výška) bodů, oproti SD rozlišení je to tak téměř 5x vyšší kvalita měřeno plochou. Někteří pracují s rozlišením, které není “full HD” (plné), ale jen “HD ready", rozlišení v tomto případě je jen 1280 (šířka) x 720 (výška). V tomto rozlišení už dnes díky digitálnímu vysílání DVB-T2 jedou všechny velké české televize, je to formát, který je standardem pro kina (tam se označuje jako 2K) a je to také základní formát pro BLU-RAY. U online půjčoven je přítomný zatím jen částečně - používá ho Netflix (u vyššího předplatné), Amazon Prime, iTunes či Google Play, ostatní jako HBO, O2TV a většina českých původních jede pouze v rozlišení SD.

UHD / 4K - ultra vysoká kvalita obrazu

Zatím nejvyšší běžnou kvalitou obrazu je aktuálně UHD rozlišení - Ultra High Definition. Ve své základní specifikaci má rozlišení 3840 (šířka) x 2160 (výška) bodů, kvalita tak teoreticky oproti HD rozlišení stoupá 4x a oproti SD rozlišení hned 20x. Často se pro toto rozlišení používá označení 4K (“4.000 bodů”) označující zhruba výšku obrazu. Formát se zatím používá velmi omezeně. Pouze několik málo desítek českých kin v něm promítá (formát DCI 4K), české televize ho v současnosti nepoužívají a ani o něm neuvažují a z domácí zábavy ho můžete nalézt pouze na speciálních UHD BLU-RAY, kterých se u nás ale nabízí omezené množství. U VOD platforem pracují se 4K pouze Netflix (u svých pořadů), Amazon Prime (u svých pořadů), iTunes (několik stovek přejatých filmů), v menší míře potom Rakuten či Google Play.

Bitrate - přenosová rychlost

Bitrate nebo-li přenosová rychlost definuje, kolik dat za určitou jednotku (typicky vteřina) se přenese při přehrávání či stahování dat od jednoho místa do druhého. Bitrate je dobrým ukazatelem kvality obrazu a zvuku při sledování filmů online a patří spolu se samotným rozlišením (SD, HD, UHD) k důležitým aspektům. Kromě kvality pro sledování se od bitrate odvíjí také kolik dat bude přeneseno, což může být důležité například při omezeném stahování dat (přes mobil). Kvalitu a množství dat také ovlivní, jak často se posílá nový obraz (tzv. snímková frekvence, může být 24, 25, 30 či 60 snímků za vteřinu) a v jaké kompresi. Platí, že platformy podle rychlost vašeho připojení upraví automaticky kvalitu tak, aby nedocházelo k přerušení videa. Obecně lze říci, že pro následující rozlišení při 24 snímcích se stáhne zhruba tolik dat:

  • SD - cca 1,8 Mb/s, cca 800 MB za hodinu
  • HD - cca 5 Mb/s, cca 2,2 GB za hodinu
  • UHD - cca 15 Mb/s, cca 6,5 GB za hodinu

HDR a Dolby Vision - vylepšení obrazu

U vybraných filmů UHD / 4K online, ale i na UHD Blu-Ray se můžete v poslední době čím dál tím častěji setkávat s tím, že film má vylepšený obraz pomocí HDR. Takto se souhrnně nazývá způsob, jak lépe pracovat s dynamikou obrazu - barvy jsou jasnější, černá je opravdu černá, bílá je opravdu bílá. Dá se tedy obecně říci, že takto vylepšený film bude vypadat výrazně lépe a “opravdověji” než běžný film. Je však nutné, aby v tomto formátu už byl film pro přehrávání připraven a aby ho podporovala například televize u vás. Během času se v technologii pro HDR vyvinulo několik na sobě nezávislých formátů. Základem je HDR, posléze přišla vylepšená verze HDR10, aktuálně převazuje HDR řešení Dolby Vision. Takto vylepšené filmy naleznete často u UHD filmů na iTunes, také občas na Netflix a samozřejmě u zmíněných BLU-RAY. V televizi či v kinech u nás se s ním nepotkáte.

Standardní zvuk 2.0 Stereo

Základní termín pro zvuk, který rozlišuje mezi dvěma kanály (levý a pravý) a dokáže tak vyvolat dojem určitého prostoru. Je naprostým standardem a začal se používat už v době audio či videokazet, vinylových desek nebo analogového televizního vysílání. I dnes je stále standardem například v televizním vysílání, naopak v kinech už převládl prostorový zvuk. Na DVD a BLU-RAY se často setkáte s oběma verzemi, oblíbenou kombinací je původní znění v prostorovém zvuku a český dabing ve stereu. Pro VOD půjčovny platí, že drtivá většina z nich vysílá pouze v tomto formátu, což je právě dané tím, že v něm existuje spousta českých dabingů.

Prostorový zvuk 5.1 + Dolby Atmos

Oproti standardnímu zvuku ze dvou kanálů (stereo) se můžete aktuálně setkat s několika formáty prostorových zvuků. Pokud tedy máte domácí kino a přístroj, který vám dokáže rozkódovat zvuk do více reproduktorů, můžete si dopřát u přehrávání filmů a seriálů online podobný zážitek, jaký mají diváci ve většině českých kin nebo při přehrávání z BLU-RAY a v případě formátu 5.1 také u DVD.

  • 5.1 - znamená, že zvuk je rozdělen a speciálně rozmixován do 5 reproduktorů (3 vpředu, 2 vzadu) a 1 speciální na basy. V tomto formátu najdete vybrané filmy na Netflixu či iTunes
  • 7.1. - znamená, že zvuk je rozdělen a speciálně rozmixován do 7 reproduktorů (3 vpředu, 2 po stranách, 2 vzadu) a 1 speciální na basy. V tomto formátu najdete online naprosté minimum filmů, velmi výjimečně na Netflixu či iTunes
  • Dolby Atmos - speciální zvuk, který dokáže simulovat prostorový zvuk bez ohledu na počet reproduktorů, lépe pracuje s výškami, dimenzí a vzdáleností. Domácí špičku ve zvuku najdete velmi výjimečně u filmů na Netflixu či iTunes.

Český dabing

Pro sledování filmů a seriálů stále čeští diváci preferují český dabing, tedy způsob, kdy je celý film přemluven českými dabéry. Český dabing platí za národní zlato a i když začíná mezi mladšími ročníky standardem dobrá angličtina, preference většiny populace jsou stále pro to slyšet z reproduktorů české herce. Je však nutno říci, že vyrábět český dabing je řádově náročnější než dělat titulky (obsazení x lidí, překlad, který musí padnout, mix s původními ruchy) a proto platí zvláštní pravidla pro zda je daný film kdekoliv dabován či nikoliv. Ten, kdo dabing vyrobí, má poté na něj vlastní práva a může či nemusí ho poskytovat dalším společnostem v distribuci.

  • Do kin se dabují vždy filmy pro menší a také největší, široce přístupné velkofilmy. Zvyšuje se tak šance, že na film přijdou mladší ročníky a zvýší tak tržby.
  • Na DVD a BLU-RAY (dříve VHS) se dabuje 99% titulů, existují výjimky v případě uměleckých či jinak speciálních filmů. Pokud se film daboval už pro kina, přejímá se i na fyzické nosiče.
  • Do televize se dabuje 99% titulů, opět mohou existovat speciální výjimky. Televize buď může pro přejaté filmy či seriály zakoupit již jednou vyrobený dabing, ale ten může být často dražší než vyrobit nový. Proto mohou existovat i různé verze dabingů.
  • U VOD platforem je situace nejsložitější. Původní české platformy (O2TV, HBO, Kuki, Starmax atd) se snaží získávat dabing vyrobený pro kina nebo pro DVD. Netflix pro přejaté filmy dabing nekupuje, pro vlastní pořady nově vyrábí vlastní. Amazon pro přejaté filmy dabing nekupuje. iTunes a Google Play přidávají český dabing v případě, že mezi lokálním distributorem (a výrobcem dabingu) a velkým studiem existuje aktuální dohoda. U Google Play to není tak časté, iTunes dnes nabízí všechny novinky s dabingem (z kina či DVD), u starších filmů přidaných před rokem 2010 ale dabing často chybí a zřejmě se to jen tak nezmění.

České titulky

Česká podpora je základním předpokladem k tomu, aby se film nebo seriál dočkal dobrého přijetí a popularity. Ačkoliv čeští diváci mají raději dabing, možnosti, jak sledovat titul s českými titulky (a v původním znění) jsou výrazně lepší. Už jen to, že vyrobit české titulky je výrazně levnější než dabing.

  • V kinech většinu novinek vidíme s dabingem. V případě dětských filmů je k dispozici pouze dabovaná verze, u velkých filmů s dabingem je na výběr i titulkovaná verze.
  • Blu-Ray nebo DVD nabízí automaticky vždy možnost vybrat si mezi českou verzí a nebo původní verzí s českými titulky.
  • Televizní vysílání dabuje 99% pořadů a nenabízí možnost přepnout si do původního znění. Pouze výjimky, často umělecké filmy, se pouští v původním znění s titulky.
  • U VOD platforem panují velké rozdíly. Původní české platformy (O2TV, HBO, Kuki, Starmax atd) nabízí vždy dvě verze (český dabing nebo české titulky) a mají tak pokryto 100% své nabídky. Netflix má v současnosti pouze cca 1 svojí nabídku opatřenou českými titulky, nově se snaží pokrýt co nejvíce svojí původní produkci a přejaté filmy. Amazon své tituly neopatřuje českými titulky, pouze občas koupí k přejatému pořadu. iTunes nebo Google Play mají české titulky u všech svých novinek, ale spousta starých pořadů je ještě bez nich a zřejmě se to podobně jako u dabingu nezlepší.

2D, 3D, 4DX, IMAX

Sledování filmů a seriálů není definováno obrazově jen v rozlišení, bitrate či vylepšením jako HDR, ale také tím, zda je samotný zážitek ještě vylepšený. V zásadě dnes existují tyto způsoby a zkratky, se kterými se můžete v kinech, v televizi, na BLU-RAY či online setkat.

  • 2D - Standardní “dvourozměrný” obraz. Ke sledování titulů nic speciálního nepotřebujete. Takto fungují všechna kina, všechny televize, všechny VOD platformy i DVD nebo BLU-RAY
  • 3D - Prostorový “trojrozměrný” obraz. Efektu toho, že se cítíte víc vtažení do sledování je docíleno tím, že obraz je pořízen a následně promítán ze dvou míst, s minimálním posune. Pomocí speciálních brýlí, které musíte mít na sobě, se tyto dvě promítání prolnou a výsledný efekt je, že vám připadá obraz, jako kdyby byl přímo u vás. Nákladná technologie a horší kvalita obrazu způsobily, že přes prvotní efekt nadšení, který v roce 2010 vyvolal takto natočený Avatar, se dnes v kinech vyskytují už jen částečně, domácí 3D zábava (pomocí speciálních 3D BLU-RAY přehrávačů a 3D televizí) také vymizela a do online ani nepronikla.
  • 4DX - speciální promítání v kinech, které může být 2D nebo 3D a je zároveň doprovázeno dalšími zážitky. Sedačky jsou umístěny na pohyblivých stojanech, takže se mohou hýbat podle toho, co se děje na plátně, sál je rovněž vybaven přístroji na výroby mlhy, kapek, větru či vůně. Docílí se tak efektu, že “jste vtažení do děje”, hodí se však jen pro speciální typy filmů (akční, sci-fi). V Česku jsou takto vybaveny 3 kina Cinema City (Chodov, Nový Smíchov, Plzeň).
  • IMAX - speciální obrazový formát, který se oproti běžnému vyznačuje mnohem větším rozlišením, ostrostí, dynamikou a jemností. Zatímco většina filmů se dnes už točí na digitální formát (v rozlišení HD / 2K nebo UHD / 4K), IMAX je stále točen na filmový optický materiál. Při převodu na digitální rozlišení se běžně dosahuje rozlišení okolo 8K. Natáčení na IMAX je výrazně dražší a náročnější než natáčení na běžný formát, a proto se v něm natáčejí jen vybrané sekvence (typicky Christopher Nolan je rád používá ve svých filmech). Promítat IMAX ve svém plném rozlišení může jen IMAX kino, které je v Česku jediné (Flora), pokud se filmy či dokumenty natočené na IMAX objeví v televizi, online či na DVD / BLU - RAY, jsou vždy snížení na kvalitu odpovídající danému médiu.

Tomáš Vyskočil
Svůj první filmový web spustil už v roce 1999. Od té doby si uvědomil, že nebude dělat nic jiného než psát o filmech na internet. A tak založil a spustil FilmPub, první velký filmový magazín. O pár let později přešel na seriály a pro pár fanoušků spustil Lost.cz. Protože těch fandů bylo najednou dost, rozhodl se spustit i další weby a tak vznikla Edna.cz. Mezitím pracoval a psal třeba pro Premiere, DiViDi a další filmové časopisy. Když mu kamarádi před pár lety říkali, že stahují pirátské filmy, protože u nás není nabídka, tak si jeden víkend sedl, naprogramoval skript, který stáhl všechny dostupné nabídky u nás a tak vzniklo Filmtoro. Filmy a seriály už neopustí, protože filmy a seriály nikdy neopustily jeho.