To, o čem se ještě během víkendu jen spekulovalo, se před několika hodinami stalo realitou. Operátor AT&T, majitel mediálního koncernu WarnerMedia, oznámil, že společně s konkurenční skupinou Discovery zakládají nový společný podnik. Boj o diváka online se tak dále přiostřuje.
18. 5. 2021 9:00 | Streaming novinky 18. 5. 2021 9:00 | Streaming novinkyZdá se to v době současných mediálních impérií skoro neskutečné, ale vedle mediálních obrů jako Warner nebo Disney stále existuje několik středních či menších hráčů, kteří se do celosvětových bojů o televizního či streamingového diváka pustili také. Jedním z nich je také koncern Discovery, který - pokud znáte pouze stejnojmenný dokumentární kanál - vám může přijít dokonce až nepatrný. Discovery Inc však vlastní nejen stanici Discovery (která se podle Wikipedie dostává k více než 400 milionům uživatelů kabelovek celosvětově), ale také další známé stanice jako Eurosport či speciální tematické kanály jako GolfTV, FoodNetwork, TLC či TVN Group v Polsku. Plus vlastní i vybraná internetová média či malý podíl ve filmovém studiu Lionsgate.
Zisk z obratu v průměru 10 miliard dolarů šel ročně prozatím jen k různě velkým akcionářům, kde největším z nich je stále rodinná společnost Advance Publications, která mimochodem také vlastní většinové podíly v magazínech jako Wired či diskuzním webu Reddit. Doteď všechny nabídky na další expanzi Discovery Inc odkládala, ale zdá se, že nabídka operátora AT&T nešla odmítnout. Nejedná se však o klasický nákup/prodej či spojení, proto bude následovat trochu podrobnější ekonomické okénko.
Obě mateřské společnosti, tedy Discovery Inc a operátor AT&T, vytvoří novou společnost, jejíž název zatím není jasný, ale má pracovní název WarnerMedia-Discovery. AT&T v ní bude držet 71% podíl a Discovery 29%. Obě společnosti na ni převedou všechen svůj obsah, tedy v případě AT&T vše, co spadá pod WarnerMedia, což znamená filmové studio Warner Bros, komiksové vydavatelství DC Comics, televizní stanice jako CW nebo HBO a samozřejmě streamingovou službu HBO MAX (GO). Discovery pak přihodí všechny své televizní stanice a streamingové aktivity. Papírově tedy AT&T vydělí ze svých aktivit a excelovských tabulek všechno co zavání filmy či seriály a soustředí se do budoucna hlavně na to, co mu jde nejlépe - prodávat pevné či mobilní připojení k internetu či volání přes telefon. A mimo jiné také umoří svůj dluh ve výši 169 miliard dolarů, protože díky tomuto kroku získá 43 miliard v hotovosti a spoustu dalších cenných položek.
Šéfem této zatím nepojmenované nové skupiny bude jistý David Zaslav, který doteď šéfoval Discovery. Ostřílený mediální harcovník porazil v interním boji o nejvyšší křeslo svého rivala Jasona Kilara, který doteď šéfoval WarnerMedia. Tohle jméno je filmovým fanouškům mnohem povědomější, protože to byl právě on, kdo rozhodl o překvapivém letošním nasazení kinohitů značky Warner (Godzilla vs. Kong, Mortal Kombat a další) do kin i na HBO Max. Kontroverzním kroku, který mnozí kritici - interní i externí - nemohou dodnes rozdýchat. Jako zadostiučinění jim tak budou znít zprávy o tom, že Kilar si ještě před ohlášením nové struktury vyjednal lukrativní zlatý padák.
Ale dost bylo korporátních soubojů. Pojďme se na věc podívat z pohledu diváka. Spojení obsahu Discovery a Warner Media dává smysl, protože obě společnosti nyní budou mít obsahovou potravu skutečně pro každého. Warneři dodají filmy, skrz HBO seriály a CNN zprávy, Discovery potom dokumenty, další reality a talk show třeba značky Oprah Winfrey a hlavně - a to je podle analytiků hlavní důvod celé transakce - skrz stanici Eurosport lákavá sportovní práva. Eurosport drží ve většině Evropy práva na Olympijské hry a v různých koutech Evropy na něm můžete naladit ty nejlepší fotbalové evropské ligy, cyklistické závody Tour De France či Giro Di Italia, tenisové grandslamy či Rallye Paříž-Dakar. Poslední měsíce ukazují, že sport je ve streamingových válkách novou zbraní hromadného ničení.
Konkurenční impérium Disney má v téhle oblasti pořádně našlápnuto. Díky sportovní stanici ESPN, která je hegemonem v USA, se nyní pouští do expanze v Jižní Americe v balíčku nazvaném Star+. Dokumentární sekci mu pak pokrývá National Geographic. Třetí do party, konglomerát NBCUniversal, vlastněný operátorem Comcast, letos s těžkým srdcem zabil svoji sportovní stanici NBC Sports, ale svá práva na americkou NFL, NHL a další sportovní klenoty úspěšně zužitkovává ve streamingu například na streamovací službě Peacock.
© TMDBV oblasti klasického streamingu se toho ale zatím příliš nezmění, i když podle všeho můžeme nyní čekat více dokumentárního obsahu na HBO Max, která se už letos rozšíří do Jižní Ameriky a k nám do Střední Evropy. Vstup k nám do konce roku už dříve ohlásila právě i streamingová služba Discovery+, která zatím funguje v USA, Velké Británii, Francii, Itálii, Polsku či Skandinávii, kde celkem nasbírala solidních 15 miliónů platících předplatitelů. Problém “příliš mnoho streamingových služeb” se tedy možná začne brzy řešit sám tím, jak se budou jednotlivé společnosti navzájem spojovat. Uvidíme, jaké další transakce přinesou následující měsíce.
Je rok 2024 a v Česku už se zabydlely streamovací služby jako Netflix, Max či Voyo. Kterou z nich vybrat? Které jsou ty nejlepší a nejpopulárnější streamovací platformy v ČR? Nabízíme velký přehled všech streamingových platforem u nás.
V nejnovější prezentaci pro investory měl Disney jednu novou a jednu staronovou pasáž. Novinkou je, že na rozdíl od posledních superúspěchů musel přiznat, že v posledním čtvrtletí rostla jeho streamovací služba Disney+ méně, než se čekalo.
Dlouhodobá praxe ze zahraničí dorazila konečně i k nám. Google nyní nabízí možnost půjčit či zakoupit film přímo na YouTube a nikoli jen v obchodě Google Play.
Objevily se zajímavé zprávy o tom, že v případě nákupů filmů na iTunes může dojít k jejich trvalému vymazání z vaší osobní videotéky. Několik poškozených se obrátilo na soud a pro Apple to bude zajímavá bitva. Jedná se o rozšířený problém a dochází opravdu k hromadnému mazání obsahu?
Po loňském pandemickém roce, ve kterém z důvodu pozastavení produkcí Netflix poprvé za svou existenci utratil za výrobu obsahu méně peněz než v tom předešlém, hodlá opět rozhazovat ve velkém.