Zatímco televize Prima vsadila letos na podzim na romantickou sci-fi Eliška a Damián, konkurenční Nova šla na jistotu a na obrazovky televize i streamovací služby Voyo vrací historické drama Zlatá labuť. A v rámci vztahových telenovel ukazuje, jak má dobře ošetřený produkt vypadat a jak ho lze kontinuálně zlepšovat.
Seriál Eliška a Damián je sice papírově romantické sci-fi/fantasy a novácká Zlatá labuť zase historické drama z druhé světové války, jednu věc však mají oba projekty společnou. Obojí jsou telenovely. Stojí tak na nečekaných zvratech, vztazích postav, napětí v práci, rodině či širší společnosti. Avšak zatímco primácká novinka ukazuje, jak přesně seriál s historickými prvky po všech stránkách nedělat, Voyo v druhé řadě Zlaté labutě trefuje koncept s velikou suverenitou.
Ostatně ani první řada Zlaté labutě nebyla špatná. Nova totiž pochopila to, co se na Primě stále ještě učí. Že diváci se vyvíjí a po letech s Netflixem a spol. chce i nenáročná cílová skupina víc než jen prázdné tlachání v kostýmech z fundusu, občasný přelet dronu nad zámkem a procházky parkem bez snahy zakrývat bolestivé sluneční přepaly. Zatímco na Primě jsou laciné kostýmy i paruky na denním pořádku a při záběrech z interiérů má člověk pocit, že za rohem stojí správce zámku, který klepe nohou do země, aby filmaři konečně odtáhli pryč, Nova hází do pléna pečlivě aranžované účesy, nádherné kostýmy a kulisy, které doslova křičí, že tady byl rozpočet investován účelně a s rozmyslem.
Jistě, i na Zlaté labuti vidíte, že jde do velké míry o studiovku, na které se v jistých ohledech musí šetřit, dělá se tak ale s citem a řemeslnou zručností, která dokáže i v televizních podmínkách vykouzlit slušný záběr a mnohdy i dobovou atmosféru. Druhá řada, která právě probíhá a znovu je s týdenním předstihem dostupná na Voyo, je v tomto směru ještě o fous lepší a promyšlenější. Ostatně i dějově je Zlatá labuť ve svém pokračování atraktivnější, když se daří výrazněji implementovat skutečné historické události do fiktivních osudů seriálových postav a zintenzivňovat tak jejich vlastní drama.
K seriálu se navíc ve druhé řadě jako režisér přidal Petr Nikolaev, který má s historickými filmy z různých období bohaté zkušenosti. Vždyť nechal vypálit Lidice, dovedl na obrazovky Cyrila a Metoděje a zavedl nás i do útrob mafiánského Česka v devadesátkovém Příběhu kmotra. Voyo a Nova zkrátka po duu Biser A. Arichtev a Braňo Holiček sází na filmového a televizního mazáka, který je de facto zárukou solidního řemesla v omezených českých podmínkách, a navíc umí pracovat s postavami, jejich psychologií a morálními dilematy.
Což se druhé řadě Zlaté labutě hodí, protože děj skočil do května roku 1939 a nacistická okupace je v plném proudu. Dopady na život postav a jejich morální zábrany jsou tudíž zásadní a bolestivé. Ať už se jedná o obyčejné pěšáky z řad prodavaček, tak zákeřné velké ryby, jakou je proradný ředitel Bouchner. Tvůrci ve druhé řadě utahují telenovelové šrouby s gustem a razancí. A čím vážnějším a temnějším se seriál stává, tím je lepší je i přesto, že jde stále o eskapistickou vztahovku, která není historicky v řadě ohledů přesná a nemá ambice být „něčím intelektuálně povznášejícím“. Eliška a Damián vedle tohohle solidního českého Dallasu, který pokračuje v trendu Voya být otevřenější i ohledně diskuze o lidské sexualitě, vypadá skutečně jako nevydařené školní cvičení od party naivních amatérů.
Zdroj: Autorský text / Voyo / TV Nova
⏰ 28. 9. 2023 🧑💼 Daniela Pelikánová 🩶 2110 📰 Tipy na film
Nech si každý pátek podvečer zdarma doručit do svého inboxu náš nový newsletter s filmovými tipy, trailery či novinkami. Jdu na to!
Další: Novinky · České · Tipy · Data · Kvízy · Trailery · Rozhovory · Vše